PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Aantal instanties van eerwraak in Nederland toegenomen



MoStar
29-04-14, 21:00
18855


Het afgelopen jaar zijn er meer gevallen van eerwraak bekend dan de jaren voorheen. Het LEC EGG, het Landelijk Expertise Centrum Eer Gerelateerd Geweld, kreeg dit jaar meer dan vijfhonderd meldingen binnen van geweld gerelateerd aan eerwraak.


Onder deze meldingen zitten zaken als mishandeling en verkrachting maar ook zaken als moord en ontvoering. Het aantal gevallen van eerwraak met een dodelijke afloop bereikte vorig jaar een hoogtepunt met twintig dodelijke slachtoffers. Hiertoe worden zowel instanties van zelfmoord als moord en doodslag gerekend.


In de meeste gevallen zijn de slachtoffers van eerwraak Nederlanders met een islamitische achtergrond zoals Marokkanen, Turken, Afghanen en Irakezen. Het LEC EGG werkt samen met de lokale politie, het IND en opvangcentra voor slachtoffers van eerwraak om deze vorm van geweld te analyseren en te bestrijden.


Het Nederlandse kabinet heeft geschrokken gereageerd op de cijfers van het centrum. Volgens minister van Justitie, Ivo Opstelten, is het belangrijk dat er veel aandacht aan dit probleem geschonken wordt. De minister is van mening dat het opvoeren van de straffen in dit geval geen demotiverende werking heeft op de daders van eerwraak omdat zij hun waarden van hun eigen cultuur hoger achten dan dat van het Nederlandse rechtssysteem.

Foto: YouTube.com

mark61
29-04-14, 22:18
Instantie is geen vertaling van instance :)

Denken Nederlanders tegenwoordig in het Engels?

super ick
30-04-14, 07:48
500 gevallen is veel te veel. ieder geval is er 1 teveel.

Verkrachting als eerwraak? Ik kan het verband 'eer <=> verkrachting' niet leggen. Of is het vernederen van een ander automatisch oplappen van eigen eer? Wie weet hoe dat werkt?

Zo van: Mijn vrouw wil scheiden dus heb ik haar verkracht?

mark61
30-04-14, 11:33
500 gevallen is veel te veel. ieder geval is er 1 teveel.

Verkrachting als eerwraak? Ik kan het verband 'eer <=> verkrachting' niet leggen. Of is het vernederen van een ander automatisch oplappen van eigen eer? Wie weet hoe dat werkt?

Zo van: Mijn vrouw wil scheiden dus heb ik haar verkracht?

De enige echte eerwraak eindigt in doden.

Hier is sprake van een 'expertisecentrum' dat zijn bestaansrecht moet bewijzen en zijn personeel betaald wil krijgen :slaap:

Marokkanen noemen in verband met eerwraak is onzinnig. Werkelijk totaal onzinnig. Mishandeling, verkrachting en zelfmoord vallen niet onder eerwraak.

Daar gaat de 'expertise'.

super ick
30-04-14, 15:11
Landelijk Expertisecentrum Eergerelateerd Geweld. Jaja...

mark61
30-04-14, 16:10
Landelijk Expertisecentrum Eergerelateerd Geweld. Jaja...

Ja, dat omvat dan zowat alles. Ajaxsupporters zijn ook in hun eer aangetast als ze de tent afbreken.

The_Grand_Wazoo
30-04-14, 18:42
Ja, dat omvat dan zowat alles. Ajaxsupporters zijn ook in hun eer aangetast als ze de tent afbreken.

Of hollandse huisvaders die liever hun vrouw en kinderen doden voor zij de hand aan zich zelf slaan omdat ze 'geen uitweg' meer zien?

mark61
30-04-14, 20:39
Of hollandse huisvaders die liever hun vrouw en kinderen doden voor zij de hand aan zich zelf slaan omdat ze 'geen uitweg' meer zien?

Precies.

Maar beide gevallen zijn dus geen 'eerwraak'. Dat heeft een tamelijk nauw omschreven definitie.