PDA

Bekijk Volledige Versie : Exutie mislukt in Amerika



knots71karel
30-04-14, 22:13
REACTIES
69



Door: redactie
30/04/14 - 04u16 Bron: ABC, AP, Guardian US
In een gevangenis in Oklahoma is de executie van de gevangene Clayton Lockett mislukt. Het liep volkomen mis met het toedienen van de dodelijke gifcocktail. Lockett is daarna alsnog overleden aan een hartaanval. Een andere executie, die voor dezelfde avond was gepland, is met twee weken uitgesteld.
http://static1.hln.be/static/photo/2014/13/0/9/20140430155021/media_l_6702624.jpgClayton Lockett. © ap.Volgens directeur Robert Patton van de Oklahoma Department of Corrections zijn uiteindelijk de drie vereiste stoffen allemaal toegediend. Hij heeft echter 20 minuten na het toedienen van het eerste middel de executie stopgezet omdat een ader was gesprongen. Ruim 20 minuten daarna overleed de man alsnog. Het toedienen van de middelen begon om 18.23 uur, de veroordeelde overleed bijna drie kwartier later, om 19.06 uur (lokale tijd).

Volgens getuigen was Lockett (38) hevig aan het kronkelen en trillen alvorens hij overleed aan een zware hartaanval. Hij zou nog hebben gezegd: "Something's wrong" (er is iets mis). Op een gegeven moment probeerde hij nog omhoog te komen van de brancard. Gevangenispersoneel schermde toen de executieruimte met een gordijn af voor aanwezige getuigen.

Jerrie Massie, woordvoerder van de gevangenisorganisatie in Oklahoma, verklaarde dat de cocktail van de injectie nieuw was en nog nooit was gebruikt in de staat Oklahoma. Het was van tevoren niet precies duidelijk, aldus de woordvoerder, hoe lang de executie zou duren. De dodelijke cocktail was niet getest. De gemiddelde duur van een executie via een dodelijke injectie is zes tot twaalf minuten.

Ophef over nieuwe injectie
De kans is groot dat dit de gebeurtenissen grote ophef gaat veroorzaken. De executies van Lockett en de andere veroordeelde, Charles Warner (46), waren op voorhand omstreden. De mannen spanden een zaak aan om achter de ingrediënten van de cocktail te komen, waarna het Hooggerechtshof tot uitstel besloot. De gouverneur van de staat legde die uitspraak naast zich neer.

De dodelijke injectie is een groot punt van discussie in de VS. De staten die de doodstraf uitvoeren komen steeds moeilijker aan de bekende cocktails omdat leveranciers zich terugtrekken. Zij willen zichzelf niet meer associëren met de uitvoering van de doodstraf. Het gevolg is dat de staten op zoek gaan naar vervangende middelen, waarvan vaak de werking nog niet helemaal bekend is.

Oklahoma koos voor een combinatie van midazolam, vecuronium bromide en potassium chloride. Dat is dezelfde combinatie van middelen die bijvoorbeeld Florida gebruikt, maar die staat dient vijf keer zoveel midazolam toe. Ohio gebuikt een andere combinatie, maar ook die is omstreden: de executie van Dennis McGuire in januari duurde meer dan 20 minuten.

Slachtoffer levend begraven
Lockett was veroordeeld voor het vermoorden van de 19-jarige Stephanie Neiman in 1999. Zij was neergeschoten en levend begraven. Warner is schuldig bevonden aan de verkrachting van en moord op de 11 maanden oude Adrianna Waller, het kind van de vrouw met wie hij leefde. Hij heeft altijd volgehouden dat hij onschuldig was. Zijn executie staat nu gepland over veertien dagen.

knots71karel
30-04-14, 22:18
Schande om op deze manier met mensen om te gaan , het zijn net proefkonijnen.
Ik ben tegen de doodstraf , op mogelijk een uitzondering na als de bewijzen 100% zijn en de dader ,niet voor rede vatbaar is ,en een gevaar blijft voor anderen.
MAAR DIT IS AFSCHUWLIJK !

Bofko
01-05-14, 02:13
Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat er anno 2014 geen gecontroleerde, zekere en snelle manier van executeren is. Hanteer dan de guillotine.... Oh nee, een geëxecuteerde persoon moet er ongeschonden uitzien als lijk.... want dat is minder barbaars of zo ?

Nederlandertje
01-05-14, 02:43
Op zich hadden ze een goede gifcocktail alleen zijn veel bedrijven gestopt omdat ze niet meer wouden geassioceerd worden met de dood.

Karin.N
01-05-14, 07:06
Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat er anno 2014 geen gecontroleerde, zekere en snelle manier van executeren is. Hanteer dan de guillotine.... Oh nee, een geëxecuteerde persoon moet er ongeschonden uitzien als lijk.... want dat is minder barbaars of zo ?

Als ze in sommige landen dan toch zo nodig de doodstraf willen uitvoeren, kan het dan niet op de manier waarop mensen hier die voor euthanasie kiezen. Dat lijkt me dan de meest humane manier. Beter zou zijn om te stoppen met de doodstra.

En Mars, voro het geval je hier opduikt, er is een heel groot verschil tussen euthanasie en de uitvoering van de doodstraf.

vitalis
01-05-14, 07:52
Wat is er mis met de beker dollekervel die Socrates moest drinken?

super ick
01-05-14, 08:32
Foutje, kan gebeuren.

knots71karel
01-05-14, 19:54
Wat is er mis met de beker dollekervel die Socrates moest drinken?
Dat zit in het woordje MOEST!
je kunt iemand niet dwingen zelf moord te plegen.

knots71karel
01-05-14, 19:56
Foutje, kan gebeuren.

Nou ik vind dit geen foutje meer , het is een schande en onmenselijk ,wat een pijn en angst zal die man onnodig hebben doorstaan.

vitalis
01-05-14, 20:05
Dat zit in het woordje MOEST!
je kunt iemand niet dwingen zelf moord te plegen.

In Athene wel blijkbaar. En dat werd democratisch besloten.

Nederlandertje
02-05-14, 02:51
Als ze in sommige landen dan toch zo nodig de doodstraf willen uitvoeren, kan het dan niet op de manier waarop mensen hier die voor euthanasie kiezen. Dat lijkt me dan de meest humane manier. Beter zou zijn om te stoppen met de doodstra.

En Mars, voro het geval je hier opduikt, er is een heel groot verschil tussen euthanasie en de uitvoering van de doodstraf.

Normaal gesproken krijgt een tot dood veroordeelde eerst een sterk slaapmiddel en daarna pas de dodelijke dosis maar waarschijnlijk is de nieuwe leverancier er nog niet zo ervaren mee en zijn er fouten gemaakt.

super ick
02-05-14, 07:56
Nou ik vind dit geen foutje meer , het is een schande en onmenselijk ,wat een pijn en angst zal die man onnodig hebben doorstaan.

Als hij mijn dochter te grazen had genomen had hij van mij nog veel langer mogen lijden.

erg he?

vitalis
02-05-14, 08:54
Als hij mijn dochter te grazen had genomen had hij van mij nog veel langer mogen lijden.

erg he?


Nee super, elk mens heeft recht op en humane behandeling. En daarmee zeg ik niet dat ik tegen de doodstraf ben.

super ick
02-05-14, 16:32
Nee super, elk mens heeft recht op en humane behandeling. En daarmee zeg ik niet dat ik tegen de doodstraf ben.

Hij hoeft ook niet opzettelijk gemarteld te worden maar als het zo loopt zoals het nu gelopen is........... Ik heb meer empathie voor de slachtoffers.

(leen)
02-05-14, 17:14
Laten ze op cursus gaan bij een dierenarts, wat een stel prutsers zeg.

knots71karel
05-05-14, 19:48
Hij hoeft ook niet opzettelijk gemarteld te worden maar als het zo loopt zoals het nu gelopen is........... Ik heb meer empathie voor de slachtoffers.

Daar zit ook weer wat in , het ''hemd is nader dan de rok'' als het je eigen kind betreft dan zie je anders tegen de dader op.