PDA

Bekijk Volledige Versie : sadaka in overleg met echtgenoot

lala_nador
17-09-02, 20:56
salomo3alykom wa ra7mato alahi ta3ala wa barakatoh ama ba3d:

geachte broeders/zusters,

ik ben een getrouwde moslimse vrouw en zit met een kwestie waarover ik twijfels heb.
namelijk dat ik als een werkende echtgenote ook me eigen geld heb en met me verdiende geld alles mag doen en laten (noodzakelijke dingen) van me echtgenoot, wat mij nu een beetje dwarszit is wanneer ik me echtgenoot toestemming vraag om me geld aan goede doelen uit te geven (sadaka) ik het eenmalig vraag en dan vanuit mezelf denk dat hij het voor de andere keren het goed vind en misschien is dat ook zo maar wat ik graag wilde weten is of het nou wel halal is als ik hem niet iedere keer om zijn toestemming vraag.

hopelijk krijg ik spoedige en een snelle reactie.

jazaak alaho gayran

Mohammed Amin
23-09-02, 13:02
as salaam aleikoem wa raghmatoellahi wa barakatoehoe zuster,

In islam is hetgeen de vrouw bezit haar volledige eigendom waarbij alleen zij besluiten kan nemen hoe hiermee om te gaan.
Het geld dat u verdient mag u dus naar uw eigen goeddunkt besteden zonder dat u hiervoor de goedkeuring van uw man nodig heeft.

Als u echter besluit om uw man te vragen wat hij van uw keuze`s vindt dan schuilt hier geen kwaad in.
(net zoals u bijvoorbeeld advies aan uw ouders of broers en zusters zou kunnen vragen)

Aangezien u inkomsten heeft wil ik u op het volgende attenderen :

Aangezien iedere gelovige (man of vrouw) aan de vijf zuilen hoort na te streven, behoort de zakaat (de derde zuil) ook aan de verplichtingen.

Allah(swt) zegt: Maar de gelovige mannen en vrouwen zijn elkaars medestanders, zij gebieden het behoorlijke, verbieden het verwerpelijke, verrichten de salaat, geven de zakaat en gehoorzamen Allah en zijn gezant. Zij zijn het met wie Allah erbarmen zal hebben; Allah is Machtig en Wijs. (At-Tawbah:10)

salaam,