PDA

Bekijk Volledige Versie : nieuws Marokkaanse ouders hebben moeite met de psychische problemen van hun kroost



MoStar
09-05-14, 21:02
18901


Met name Marokkaanse ouders hebben moeite met het begrijpen en constateren van geestelijke problemen met hun kinderen. Dat blijkt uit een promotie onderzoek dat onlangs is uitgevoerd door Esmée Verhulp.


In Nederland ligt het percentage Marokkaanse en Turkse jongeren in de geestelijke gezondheidszorg dan Nederlandse jongeren. Verhulp besloot haar onderzoek te richten op het vinden van een oorzaak van deze statistische anomalie.


De crux blijkt vooral te liggen aan het feit dat Marokkaanse (en Turkse) ouders niet zien wanneer hun kinderen kampen met geestelijke problemen. Marokkaanse kinderen zijn niet anders dan andere kinderen, waardoor er in principe dan ook uiteindelijk een gelijk percentage van Marokkaanse kinderen als niet-Marokkaanse kinderen in de geestelijke gezondheidszorg zou moeten eindigen.


Het is niet de eerste keer dat deze conclusie getrokken wordt. De Nederlandse Gezondheidszorg trok al na een onderzoek in 2012 een soortgelijke conclusie. Een mogelijke verklaring is het feit dat voor Marokkaanse ouders de drempel om hulp te zoeken hoger ligt en dat zij niet goed bekend zijn met de werking van de Nederlandse geestelijke gezondheidszorg en dus niet vertrouwen.


In het geval van jongeren met geestelijke problemen die in aanraking met Justitie komen, kan de rechter een geestelijke hulp verplicht stellen. Dit gebeurt relatief vaker met Marokkaanse jongeren dan Nederlandse jongeren maar dit kan dus voorkomen worden.

Foto: Jettero Heller (https://www.flickr.com/photos/scientology/1516218149)

knots71karel
09-05-14, 21:27
Zie mijn eerder gestarte Topic over het zelfde onderwerp !
Ook dar uiteraard geen enkele ractie
:rolleyes:

Anissah
10-05-14, 18:03
Knotskarel ben jij een Hollander?

SocialBird
10-05-14, 19:13
Ik vraag me af waarom het percentage hoger ligt, kunnen ze dat verklaren

knots71karel
11-05-14, 00:19
Knotskarel ben jij een Hollander?

Ja ,maar met zowel Tunesisch ,Frans en Duits bloed in m,n aderen :-)

knots71karel
11-05-14, 00:34
Zie mijn eerder gestarte Topic over het zelfde onderwerp !
Ook daar uiteraard geen enkele reactie
:rolleyes:

Dacht even dat het topic weg was ,maar heb het gevonden ! mijn exuses
de rest klopt wel .... nl geen enkele reactie.

knots71karel
11-05-14, 00:35
BRON?? dat was de TELEGRAAF :wohaa:

Marsipulami
11-05-14, 09:44
Met name Marokkaanse ouders hebben moeite met het begrijpen en constateren van geestelijke problemen met hun kinderen. Dat blijkt uit een promotie onderzoek dat onlangs is uitgevoerd door Esmée Verhulp.


Marokkaanse ouders doen beroep op een imam als hun kind geestelijke problemen heeft. Het is nog nooit aangetoond dat Nederlandse geestelijke gezondheidszorg meer efficiënt zou zijn of betere resultaten zou halen dan imams. Alleen krijgt de eerste categorie meer subsidies van de overheid.

Isch
11-05-14, 10:45
Pffff.

Anissah
11-05-14, 12:08
De GGZ pompt je liever met medicatie die je hersenen doden. Daar gaat het de mist in.