PDA

Bekijk Volledige Versie : Fortuyn pleitte vurig voor uitbreiding EU



Marsipulami
20-05-14, 08:11
Fortuyn pleitte vurig voor uitbreiding EU

20/05/2014 | Dominique Minten

Nederland is stilaan het meest EU-kritische land van Europa. Maar wat dacht Pim Fortuyn – voor veel Nederlanders een heilige – eigenlijk over Europa? Hij was verrassend positief.
Fortuyn pleitte vurig voor uitbreiding EUPim Fortuyn. Kippa

Twaalf jaar is Pim Fortuyn dood, maar zijn lange schaduw hangt nog altijd over (politiek) Nederland. De man die de traditionele partijen op hun grondvesten deed daveren, is lang niet vergeten. In Rotterdam, bijvoorbeeld, is Leefbaar Rotterdam bijzonder succesvol. Maar vooral Geert Wilders beschouwt zich als de erfgenaam van zijn politiek gedachtegoed.

Maar is die claim terecht? De NCRV zendt vandaag fragmenten uit van een interview dat journalist Wilfred Scholten had met Fortuyn, vier dagen voor hij op 6 mei 2002 vermoord werd. Het gesprek werd nooit eerder uitgezonden.

Cement

Vooral de visie van Fortuyn op Europa is opvallend. Terwijl Wilders de EU uitspuwt, bleek Fortuyn verrassend positief te staan tegenover de grote uitbreiding die er toen zat aan te komen. ‘Als premier zal ik vurig voor de uitbreiding van Europa pleiten, vooral vanwege de veiligheid en stabiliteit’, zei hij.

702-386-5397
22-05-14, 10:19
Dit geloven de Fortynaanbidders natuurlijk niet, dit zien ze weer als een complot om de Nederlander lekker te maken voor Europa.

super ick
22-05-14, 14:04
Dit geloven de Fortynaanbidders natuurlijk niet, dit zien ze weer als een complot om de Nederlander lekker te maken voor Europa.

Heb het gezien en klopt niet. Zoals de EU nu vorm gegeven is daarvan voorspelde Fortuyn al 12 jaar geleden dat het fout zou gaan omdat er onvoldoende draagvlak bij de bevolking is. Hij wilde voor iedere belangrijke beslissing een goedkeuring aan de kiezer vragen. De kiezer betrekken bij ieder besluit. Die had het referendum, waar het kabinet Bakellende zijn reet mee afveegde, wel serieus genomen hebben.

Overigens zei hij ook dat er een herverdeling moest komen van subsidies als meer landen toe zouden treden en Nederland minder af zou moeten dragen.
Eigenlijk roep ik het al een tijdje hier. Het is te snel gegaan. Vrijhandelszone is onontbeerlijk maar 1 munt terwijl de economieën ongelijkwaardig zijn, er geen uniform sociaal en fiscaal stelsel is gaat niet werken. Eerst alles op orde en alleen 1 munt voor gelijkwaardige economieën.

Ik hou het erop dat het een balans tussen economische en politieke redenen is die te ver doorgeslagen is naar politieke redenen. Al die zuidelijke munten waren boter en boterzacht. Daar hebben wij onze harde gulden in gemengd en nu zitten die landen met een veel te dure munt en neemt het gemor alsmaar toe.

702-386-5397
22-05-14, 14:08
Heb het gezien en klopt niet. Zoals de EU nu vorm gegeven is daarvan voorspelde Fortuyn al 12 jaar geleden dat het fout zou gaan omdat er onvoldoende draagvlak bij de bevolking is. Hij wilde voor iedere belangrijke beslissing een goedkeuring aan de kiezer vragen. De kiezer betrekken bij ieder besluit. Die had het referendum, waar het kabinet Bakellende zijn reet mee afveegde, wel serieus genomen hebben.

Overigens zei hij ook dat er een herverdeling moest komen van subsidies als meer landen toe zouden treden en Nederland minder af zou moeten dragen.
Eigenlijk roep ik het al een tijdje hier. Het is te snel gegaan. Vrijhandelszone is onontbeerlijk maar 1 munt terwijl de economieën ongelijkwaardig zijn, er geen uniform sociaal en fiscaal stelsel is gaat niet werken. Eerst alles op orde en alleen 1 munt voor gelijkwaardige economieën.

Ik hou het erop dat het een balans tussen economische en politieke redenen is die te ver doorgeslagen is naar politieke redenen. Al die zuidelijke munten waren boter en boterzacht. Daar hebben wij onze harde gulden in gemengd en nu zitten die landen met een veel te dure munt en neemt het gemor alsmaar toe.

Over gehersenspoelde Fortynaanbidders gesproken, je past prima in het profiel. Vertel eens, wat heeft Fortyn nog meer voorspeld? Als hij zo goed was in voorspellen dan had hij wel de acties van Volkert wel voorspeld of wacht laat me raden, jij als Fortynaanbidder denkt zeker dat het een moordaansalg was van de AIVD? Slaap lekker verder zou ik zeggen.

knots71karel
22-05-14, 21:14
Over gehersenspoelde Fortynaanbidders gesproken, je past prima in het profiel. Vertel eens, wat heeft Fortyn nog meer voorspeld? Als hij zo goed was in voorspellen dan had hij wel de acties van Volkert wel voorspeld of wacht laat me raden, jij als Fortynaanbidder denkt zeker dat het een moordaansalg was van de AIVD? Slaap lekker verder zou ik zeggen.

Zoals gebruikelijk bij jou soort: LEG JE DE ANDER WOORDEN IN DE MOND DIE HIJ *) NIET GEZEGD HEEFT !
En Fortuyn was geen door GOD gezonden persoon , die kunnen het blijkbaar wel !
:rolleyes:

*)super ick