PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse regeringspartijen verliezen samen bijna dertig procent



Marsipulami
23-05-14, 17:22
Nederlandse regeringspartijen verliezen samen bijna dertig procent

Vandaag om 13:17 door Eveline Vergauwen


Als we de exit polls van de Europese verkiezingen in Nederland vergelijken met de verkiezingsuitslag van 2012, voor de Tweede Kamer, dan verliezen de regeringspartijen VVD en PvdA samen 29,7 procent. Tegenover de Europese verkiezingen van 2009 gaan ze er een half procentje op vooruit. De PVV wijt haar slechte uitslag aan de tegenvallende opkomst.

De vraag is natuurlijk of je Europese verkiezingen met nationale kan vergelijken. ‘Volgens politicologen stemmen burgers Europees zoals het hart in geeft’, schrijft De Volkskrant. Minder strategisch dus. Maar in Nederland woedt het debat over een ‘Nexit’, een uitstap van Nederland uit de EU veel sterker dan bij ons, dus het Europees debat leeft er ook veel sterker. Komt daarbij nog de belabberde opkomst, 37 procent tegenover 53 procent voor de gemeenteraadsverkiezingen eerder dit jaar, en het is moeilijk te spreken van een duidelijke afstraffing van het beleid van het kabinet-Rutte.

Toch krijgen de VVD en de PvdA een harde klap te verduren. Dat de burger die partijen nog even hard steunt als twee jaar geleden, is ver van de waarheid. De VVD valt ten opzicht van 2012 terug van 26,6 procent (11,4 in 2009) tot 12,3 procent, en de PvdA van 24,8 procent (12,1 in 2009) naar 9,4 procent.

De SP, die tweede linkse partij, wordt met 10 procent van de stemmen ‘definitief de grootste partij op links’, zoals leider Roemer het zei. Al hoort daar wel een kanttekening bij: het verschil tussen de SP en de PvdA is Europees erg groot, gezien de PvdA pro-Europa is, en de SP eurosceptisch. D66 (15,6 procent) steekt de VVD voorbij op links (12,3 procent). Beide regeringspartijen moeten dus een andere partij vóór zich dulden.

Wat nog opvalt: de Nederlandse kiezers, tenminste zij die kwamen opdagen, stemden erg verdeeld. D66 is de grootste met 15,6 procent, daarna volgt de CDA (15,2 procent) en in hun kielzog volgen zes partijen die een uitslag behalen tussen de 7 en de 15 procent (in volgorde: VVD, PVV, SP, PvdA, CU/SGP en GroenLinks). Achterop hinken nog PvdD en 50Plus.

mark61
23-05-14, 17:32
Maar in Nederland woedt het debat over een ‘Nexit’, een uitstap van Nederland uit de EU veel sterker dan bij ons, dus het Europees debat leeft er ook veel sterker. Komt daarbij nog de belabberde opkomst, 37 procent

Welnee, flauwekul. Ik ken het hele woord 'nexit' niet eens, wie heeft dat bedacht? Op de burelen van een Vlomse krant? Er is geen 'debat', alleen een gillende Wilders, zoals Vlaanderen een gillende Dewinter heeft, met minder aanhang, dat wel. Dus al met al is misschien maximaal 16% van de Nederlanders voor uit de EU stappen, alleen zijn ze te beroerd om te komen stemmen, dus dat zit wel goed.

Die 37% is hoger dan in 2009, dus dat is vooruitgang. Geen appelen met peren vergelijken.

Geen goede analyse.

Marsipulami
23-05-14, 19:05
Die 37% is hoger dan in 2009, dus dat is vooruitgang.

Van die 37% opkomst steunt 9.4 + 12.3 = 21.7 % de regeringspartijen (PvdA en VVD). Dus omgerekend heeft gisteren slechts 8% van de kiesgerechtigde Nederlanders de regeringspartijen in het stemhokje gesteund.

mark61
23-05-14, 19:10
Van die 37% opkomst steunt 9.4 + 12.3 = 21.7 % de regeringspartijen (PvdA en VVD). Dus omgerekend heeft gisteren slechts 8% van de kiesgerechtigde Nederlanders de regeringspartijen in het stemhokje gesteund.

Dat is een totaal ander onderwerp. Dus waarom quote je mijn post?

Nee, want de verkiezing ging over de EU, niet over de Nederlandse regering. Wat is dit voor flauwekul? Wat wil je eigenlijk?

Niks anders dan trollen.

Marsipulami
23-05-14, 19:19
Dat is een totaal ander onderwerp. Dus waarom quote je mijn post?

Omdat ik het over die 37% wou hebben in combinatie met de topictitel.


Nee, want de verkiezing ging over de EU, niet over de Nederlandse regering.

Daarom zei ik ook regerings-"partijen" en niet regering.

Nederlandertje
23-05-14, 20:47
In 2009 was de opkomst 36,8% dus nagenoeg gelijk. En dat bijna tweederde niet naar de stembus is gegaan zegt ook genoeg. Dat de meeste mensen niks met Europa te maken wil hebben.

En Mark als jij Nexit niet kent moet je je er toch maar in verdiepen. Vooral jij als eurofiel hier.

The_Grand_Wazoo
23-05-14, 22:39
Verkeerde titel en de eurosceptici zijn te beroerd om uit hun bed te komen.

Wel een interessant punt van Mars. Er wordt uiteindelijk wel macht verdeeld in Brussel. Daar kun je maar beter bij zijn.

En dat de mensen die wel iets met Europa willen gaan stemmen.

mark61
23-05-14, 23:47
En Mark als jij Nexit niet kent moet je je er toch maar in verdiepen. Vooral jij als eurofiel hier.

Want? Dat PVV-geleuter dat nergens over gaat? Die dronkemanspraat?

Ik ben geen eurofiel. Ik ben realist.

super ick
24-05-14, 08:20
Dat exitverhaal speelt niet bij een meerderheid. Ik ben bijvoorbeeld sceptisch. Te snelle uitbreiding, te strak keurslijf voor onvergelijkbare economieën, veel te snel 1 munt, enz. Maar nu eruit stappen zou onverstandig zijn.

Nederlandertje
24-05-14, 09:12
Dat exitverhaal speelt niet bij een meerderheid. Ik ben bijvoorbeeld sceptisch. Te snelle uitbreiding, te strak keurslijf voor onvergelijkbare economieën, veel te snel 1 munt, enz. Maar nu eruit stappen zou onverstandig zijn.

Maar het groeit wel meer en meer. En hoe meer macht Europa naar zich toe trekt hoe groter de groep wordt die tegen europa is. Europa kost Nederland alleen maar goed. Mensen die nog steeds geloven dat Nederland het geld van Griekenland terug krijgt geloven nog in sprookjes.