PDA

Bekijk Volledige Versie : China: Vader pleegt zelfmoord na ‘kinderboete’



Marsipulami
27-05-14, 10:08
China: Vader pleegt zelfmoord na ‘kinderboete’

door KN/LifeSiteNews

Een Chinese man, vader van vier kinderen, heeft zelfmoord gepleegd toen hem een boete werd opgelegd vanwege overtreding van de een-kind-politiek.


Wang Guangrong (37), een agrariër in de zuidwestelijke provincie Guizhou, kreeg een voor hem torenhoge boete opgelegd van ruim 3.000 euro toen hij probeerde zijn kinderen in te laten schrijven voor school.

Onverdragelijk

Hoewel het een-kind-beleid op het arme platteland niet strikt wordt toegepast, leggen de autoriteiten regelmatig onbetaalbare boetes op en gedwongen abortus en sterilisatie.

Omdat het echtpaar de boete onmogelijk kon betalen pleegde Wang zelfmoord in de hoop dat de autoriteiten schadevergoeding zouden uitkeren.

"Hij kon het niet meer verdragen", aldus zijn 36-jarige weduwe Wu jinmin. "Voor hij zijn polsen doosneed zei hij tegen mij: 'waarom hebben wij ze op de wereld gezet? Om zo dom als vee te zijn? Ik kan het niet aanzien dat mijn kinderen opgroeien zonder onderwijs'."

'De kinderen missen hem'

In verlegenheid gebracht door het drama heeft de overheid inderdaad een schadevergoeding uitgekeerd van 25.000 euro en een nieuwe woning toegezegd.

"Ik wou dat mijn man nog bij mij was, maar ik denk dat hij blij is als hij zou weten dat ons gezin toch onderwijs krijgt, ook al hebben wij dat niet gehad", aldus Wu. "Maar de kinderen missen hem heel erg."

Onbetaalbaar

Volgens Reggie Littlejohn van de organisatie Vrouwenrechten zonder Grenzen komt zelfmoord vanwege de een-kind-politiek op grote schaal voor en wordt dat door Westerlingen nauwelijks begrepen. "Mensen in het Westen denken dat je in China meer kinderen kunt krijgen als je er maar voor betaalt. Wat ze niet weten is dat de boete soms tien keer een jaarsalaris of zelfs meer bedraagt. De overgrote meerderheid van de bevolking kan deze verpletterende boetes niet aan."

Als een echtpaar niet kan betalen kunnen zij tot abortus gedwongen worden of zij proberen hun kind voor de autoriteiten verborgen te houden. Omdat zij daarmee illegalen in eigen land zijn komen ze niet in aanmerking voor onderwijs of gezondheidszorg, aldus Littlejohn.