PDA

Bekijk Volledige Versie : Abou Jahjah: ‘Minstens derde van Vlamingen racist’



Marsipulami
08-06-14, 10:46
Abou Jahjah: ‘Minstens derde van Vlamingen racist’


Vandaag om 10:55 door evg


‘N-VA is gevaarlijker dan het Vlaams Belang’, zegt de oprichter van de AEL en schrijver Dyab Abou Jahjah in een interview met De Zondag. ‘N-VA is wel een democratische partij. Ik vermoed dat N-VA een racistische partij is. Minstens een op de drie Vlamingen is racist.’

Abou Jahjah schreef het op zijn Facebookpagina twee dagen na de verkiezingen ‘Ondergang VB is totaal irrelevant, NVA is 10 keer gevaarlijker’. De discussie over racisme en de teloorgang van het VB in het voordeel van de N-VA kwam deze week in de actualiteit door vandalisme bij journalist Peter Verlinden. ‘Negers!’ stond er op een morgen op zijn huis geklad. Verlinden is getrouwd met een zwarte vrouw uit Rwanda, Marie Bamutese.

Hij riep de N-VA op om een duidelijk standpunt in te nemen over racisme. ‘Ik kijk nu uit naar hoe de grootste partij van Vlaanderen zal omgaan met die nieuwe aanhangers, die van hun vroegere boegbeelden, zoals Filip Dewinter, geleerd hadden dat een flinke dosis racisme in de politiek helemaal geen kwaad kan, wel integendeel’, schreef Verlinden

Het was ook de aanleiding voor Abou Jahjah, columnist bij De Standaard, om zijn twijfels over de N-VA uit de doeken te doen. ‘Ik vermoed dat N-VA een racistische partij is’, zegt hij in De Zondag. ‘Al kan ik hen niet pakken op programmapunten. Sommige partijleden laten wel soms steken vallen. En de partij omarmt mensen als Karim Van Overmeire. Die man heeft meegeschreven aan het racistische zeventigpuntenplan van het Vlaams Blok.’

Abou Jahjah schat dat minsten een op de drie Vlamingen racist is. ‘Xenofobie, de angst voor vreemdelingen, zal wel wat in elke mens ingebakken zitten. Maar niet alle Vlamingen kunnen dat in het maatschappelijk omgaan met elkaar overstijgen. En dat leidt tot discriminatie.’

Marsipulami
08-06-14, 10:48
Abou Jahjah: ‘Minstens derde van Vlamingen racist’

Het lijkt me dat hijzelf als nieuwe Vlaming daar dan zeker bij hoort.

mark61
08-06-14, 11:51
columnist bij De Standaard,

Nounou.

En hoeveel % van uitgeweken Libanezen?

super ick
08-06-14, 16:23
Nounou.

En hoeveel % van uitgeweken Libanezen?

Was dat niet die held die naar Libanon terug ging maar het achteraf in het westen tussen de rascisten toch net iets lekkerder toeven vond?

(leen)
08-06-14, 19:44
Was dat niet die held die naar Libanon terug ging maar het achteraf in het westen tussen de rascisten toch net iets lekkerder toeven vond?

Hij had een droom!
Aww shit die was ook al gejat :hihi: