PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Hansje (6) is in zijn onderbroek meegenomen’



Marsipulami
14-06-14, 09:55
'Hansje (6) is in zijn onderbroek meegenomen’


Gisteren om 15:14 door wver


‘Hansje (6) is in zijn onderbroek meegenomen’
Foto: YouTube

http://youtu.be/N-0-flPt6Ls

De uithuisplaatsing van een jongen van 6 in het Nederlandse Oss zorgt voor heel wat ophef bij onze noorderburen. Hansje werd eerder deze week weggehaald bij zijn moeder, naar verluidt omdat zijn veiligheid in het gedrang kwam. De ouders zijn verwikkeld in een echtscheiding en liggen met elkaar in de clinch over het hoederecht.

Zijn moeder plaatste een filmpje online waarop te zien is dat agenten Hansjein zijn onderbroek meenemen. De beelden leidden tot een storm van protest. Er is ook een Facebookgroep opgericht die ijvert voor de terugkeer van Hansje naar zijn moeder, de pagina telt inmiddels meer dan 15.000 leden.

Marsipulami
14-06-14, 10:12
Geduldige en professioneel handelende politie-agenten, maar het systeem deugt niet.

Karin.N
14-06-14, 11:12
Heel triest om te horen heb het daarom ook niet helemaal afgekeken.

Jeugdzorg, tsja, soms doen ze goed, maar er zijn ook zaken waarbij ze het grondig verpesten. Wat hier speelt, wij weten het niet. Is het terecht of niet? Ik weet het niet en wat uitlekt naar de media is vaak maar een beetje. Dus om op grond daarvan een oordeel te vellen.

Treden ze te laat op zoals het meisje van Nulde of de 2 broertjes van afgelopen jaar, krijgen ze een storm van kritiek. Halen ze een kind weg krijgen ze eveneens een storm van kritiek.

Heel moeilijk en heel triest dit soort situaties. Als moeder voel ik met deze moeder mee. Maar aan de andere kant als Hansjes veilihgeid in het gedrang is dan heeft dat prioriteit.

Karin.N
14-06-14, 11:27
Lees net op de Facebookpagina dat SBS6 al aan een programma over jeugdzorg werkt. Ik ben niet kapot van de omroep, te hoog popi jopi gehalte.

Moeilijk, lastig dit soort zaken.......

Lees net ook dat de vader bezoekrecht afdwingt, kind wil niet schijnt ergens duidelijk op een filmpje te staan (heb ik niet gezien, dit schijnt zich afgespeeld te hebben bij een bezoekhuis met jeugdzorg die zelf niet ingrepen toen het jongetje drama maakte om niet naar zijn vader te hoeven. Dit was de verantwoording van de moeder volgens jeugdzorg. Tsja, als dat werkelijk zo gegaan is, dan verwijt ik dit jeugdzorg wel. Dan nemen zij maar de verantwoording om het jongetje naar zijn vader te krijgen en leg dat niet bij de moeder neer.
De moeder heeft meegewerkt door haar zoontje mee te nemen naar de plaats waar de ontmoeting zou plaatsvinden. Dat het jongetje zich verzet (mishandeling door vader eerder) ja dat lijkt me niet vreemd. Door de verantwoording volledig bij de moeder te leggen en zelf niet in tegrijpen dat komt bij mij (als het verhaal klopt) over als een te arrogante houding van jeugdzorg. En als deze houding waar is, dan vind ik dat ernstig en zal dat 1 van de oorzaken zijn waardoor er geregeld miscimmunicatie onstaat door enerzijds de ouders en anderzijds de jeugdzorg met mss soms teveel macht in combi mat een arrogante houding.

Want uiteindelijk kom je aan het meest kostbaarste van een mens, je kind!

Tomas
14-06-14, 11:33
't schijnt dat verreweg de meeste mensen zich bemoeien met zaken waar ze geen reet vanaf weten. Verontwaardigingsverslaafden. Begrijpelijk als je niks anders hebt. Het bloed moet dan zo af en toe een beetje in gang gezet worden. Klonten zijn gevaarlijk.

Eke
14-06-14, 16:17
Wat ik zie/hoor is een doodsbang jongetje van zes (!) jaar en een moeder die er op dat moment alleen voorstaat--waarom mag haar advocaat of zo haar niet steunen bij dit dit verscheurende moment ? Ze vraagt om een belletje !

Verder hoor ik een agent die zichzelf goed onder controle heeft op dat ogenblik en z'n werk doet...maar agenten zijn ook mensen en je weet niet hoe het bij hem erin hakt.

Goed dat dit in de openbaarheid wordt gebracht. Dat zal de diskussie binnen de KB aanzwengelen. Er zijn nl. meer wegen naar Rome.

super ick
14-06-14, 18:34
't schijnt dat verreweg de meeste mensen zich bemoeien met zaken waar ze geen reet vanaf weten. Verontwaardigingsverslaafden. Begrijpelijk als je niks anders hebt. Het bloed moet dan zo af en toe een beetje in gang gezet worden. Klonten zijn gevaarlijk.

De meeste kinderen willen niet bij hun moeder weg ook al worden ze verwaarloost. Uithuisplaatsingen zijn daarom meestal emotionele gebeurtenissen. De meeste moeders willen hun kinderen niet kwijt ook al verwaarlozen ze hen.

Zet er een camera op en iedereen springt op als een bos vlooien zonder verder iets te weten van de werkelijke achtergronden en het lange traject dat meestal vooraf gaat aan een uithuisplaatsing. Je bent in Nederland niet zomaar je kind kwijt. Sterker nog, er gebeurt meer narigheid omdat kinderen niet tijdig bij de verzorgers weggehaald worden dan andersom.

H.P.Pas
14-06-14, 20:10
. Verontwaardigingsverslaafden. .


:fpetaf: Die houden we erin.

Marsipulami
14-06-14, 22:05
Maar aan de andere kant als Hansjes veilihgeid in het gedrang is dan heeft dat prioriteit.

Tja "veiligheid" ? Ik veronderstel dat conform de NL wet een kind enkel mag uit huis genomen worden als de 'veiligheid' van het kind in gedrang is.

Met zo'n wetgeving krijg je dan vonnissen van jeugdrechters die van oordeel zijn dat de "veiligheid" van het kind niet gewaarborgd is.

Dan hoeft die brave rechter zijn hoofd niet verder te breken over een precieze motivering van de uithuisplaatsing. Als de veiligheid in het gedrang is dan is het juridisch dik in orde.

Maar wellicht weet niemand wat er met dat begrip precies bedoeld wordt. Het begrip 'veiligheid' wordt dan een containerbegrip waaronder men alle goede en minder goede redenen kan onderbrengen om een kind uit huis te plaatsen.

Ik begrijp dat er hier een dispuut aan de gang was voor de jeugdrechter over het hoederecht van het kind door de ouders die een echtscheiding aan het uitvechten waren.

Het komt dan wel eens voor dat de éne ouder de andere ouder verwijt het kind niet goed te behandelen. Bingo ! De veiligheid van het kind is dus in gevaar. Ook al blijkt daar achteraf niks van te kloppen, een jeugdrechter kan het risico niet nemen als het wel zou kloppen. Een uithuisplaatsing van het kind omwille van de veiligheid van het kind is dus juridisch geoorloofd.

Verder heb je nog bv:

De brandveiligheid: bv de betrokken ouder heeft de brandverzekering niet betaald of de gasketel werd niet nagezien door een bevoegde controledienst, de schoorsteen niet geveegd, geen pictogrammen in huis die de noodgang aanwijst. .

De voedselveiligheid: bv de betrokken ouder heeft de handen niet gewassen alvorens aan de bereiding van de maaltijd te beginnen.

De verkeersveiligheid: bv het kind mocht fietsen zonder fietshelm en fluovestje.

De emotionele veiligheid is in het gedrang: bv het kind voelt zich niet goed in zijn/haar vel omwille van de echtscheiding van de ouders.

De relationele veiligheid is in het gedrang: Het kind is boos omdat het een uitbrander kreeg voor slechte schoolresultaten.

Het kind kan natuurlijk ook in de buurt van een kerncentrale wonen, dan is de veiligheid ook niet gegarandeerd.



Volgens Wikipedia is 'veiligheid':

Veiligheid is de mate van afwezigheid van potentiële oorzaken van een gevaarlijke situatie of de mate van aanwezigheid van beschermende maatregelen tegen deze potentiële oorzaken. Veiligheid is een relatief begrip, aangezien niets onder alle omstandigheden volledig zonder gevaar is.

Het begrip veiligheid bestaat zowel rationeel als denkbeeldig. Rationeel kunnen er allerlei berekeningen worden toegepast op een situatie om te bepalen of deze veilig is. Daarnaast is er nog denkbeeldige veiligheid. Iemand kan zich veilig voelen maar het rationeel gezien niet zijn en andersom. Dit wordt ook wel schijnveiligheid (resp. schijnonveiligheid) genoemd.

Veiligheid - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Veiligheid)





Jeugdzorg Nederland en de jeugdrechter zijn in ieder geval juridisch ingedekt van zodra de terminologie "veiligheid van het kind" gebruikt wordt.

Er zijn wellicht goede redenen om een kind uit huis te plaatsen, maar het gegoochel met de term veiligheid zegt niets over de gegrondheid van die uithuisplaatsing.

Eke
14-06-14, 22:36
Je bent in Nederland niet zomaar je kind kwijt.


Ja, je bent niet zo maar je kind kwijt maar je mag verwachten van de kinderrechter dat hij aan waarheidsvinding doet en daardoor eisen stelt aan de werkwijze en rapportage van de Jeugdzorg.

In december 2013 nog verscheen hierover een kritisch rapport van de kinderombudsman ,artikel hierover te vinden bij Defence for Children :

Defence for Children - Kinderombudsman uit zware kritiek over jeugdzorg (http://www.defenceforchildren.nl/p/48/3431/mo233-m80/mo481-cg327/mo480-cg327/hoe-wordt-er-aan-waarheidsvinding-gedaan-in-de-jeugdzorg%3F)

Eke
14-06-14, 22:45
:fpetaf: Die houden we erin.

Ze zullen met duizenden en duizenden te zien zijn---vooral mannen--- tijdens de komende voetbalgekte :p

Marsipulami
14-06-14, 23:34
Ja, je bent niet zo maar je kind kwijt maar je mag verwachten van de kinderrechter dat hij aan waarheidsvinding doet en daardoor eisen stelt aan de werkwijze en rapportage van de Jeugdzorg.

In december 2013 nog verscheen hierover een kritisch rapport van de kinderombudsman ,artikel hierover te vinden bij Defence for Children :

Defence for Children - Kinderombudsman uit zware kritiek over jeugdzorg (http://www.defenceforchildren.nl/p/48/3431/mo233-m80/mo481-cg327/mo480-cg327/hoe-wordt-er-aan-waarheidsvinding-gedaan-in-de-jeugdzorg%3F)

Maak dat even in orde in Nederland, want wij Belgen worden overspoeld door een nieuwe categorie van politieke vluchtelingen, nl. Nederlandse ouders en hun kinderen die op de vlucht zijn voor het NL bureau Jeugdzorg en de kinderbescherming in NL.

Cecile en Deon op de vlucht voor Bureau Jeugdzorg - YouTube (http://youtu.be/mzeR7_eUut8)

Marsipulami
15-06-14, 01:27
De meeste kinderen willen niet bij hun moeder weg ook al worden ze verwaarloost. Uithuisplaatsingen zijn daarom meestal emotionele gebeurtenissen. De meeste moeders willen hun kinderen niet kwijt ook al verwaarlozen ze hen.

Ik heb wel eens horen zeggen dat de beste instelling voor jeugdzorg de kwaliteit van de opvoeding-situatie van de slechtste ouder maar tot op enkelhoogte kan benaderen.

Ik denk dat men minstens rekening moet houden met de mening van het kind zelf.

In dit geval wenste noch de moeder, noch het kind van elkaar gescheiden te worden.

Er zal wel van alles aan de hand zijn in dit gezinnetje, ik denk niettemin dat een uithuisplaatsing enkel verantwoord is als er sprake is van ernstige fysieke mishandeling, seksueel misbruik of ernstige verwaarlozing.

M.b.t. deze situatie heb ik geen info over ernstige mishandeling of seksueel misbruik.

Het filmpje laat naast de dialoog tussen moeder/kind/politie enkel de vloer en plafond zien van de woning. De woning lijkt netjes ingericht en de vloer is proper.

super ick
15-06-14, 08:33
. De woning lijkt netjes ingericht en de vloer is proper.

O maar dan kan er niets mis zijn. Wijven die de woning proper houden die deugen. Klaar.

Marsipulami
15-06-14, 15:48
O maar dan kan er niets mis zijn. Wijven die de woning proper houden die deugen. Klaar.

Je mag altijd een filmpje van jouw vloer op YouTube zetten teneinde over je opvoedkundige kwaliteiten te kunnen oordelen.

Ik verwacht me aan een vloer met veel stof en etensresten, daarnaast overal lege bierblikjes van het merk Heineken, sigarettenpeuken alsook ongewassen kledij en de oranje pruik die je ophad tijdens de Match Nederland - Spanje.

super ick
15-06-14, 17:48
Je mag altijd een filmpje van jouw vloer op YouTube zetten teneinde over je opvoedkundige kwaliteiten te kunnen oordelen.

Ik verwacht me aan een vloer met veel stof en etensresten, daarnaast overal lege bierblikjes van het merk Heineken, sigarettenpeuken alsook ongewassen kledij en de oranje pruik die je ophad tijdens de Match Nederland - Spanje.

Ik drink geen bier, ik rook niet, mijn vuile kleding gaat linea recta de wasmand en ik hoor niet bij de supporters die zich helemaal uitdossen maar ik ben wel een atheïst dus deugen doe ik sowieso niet.

Marsipulami
15-06-14, 18:06
Ik drink geen bier, ik rook niet, mijn vuile kleding gaat linea recta de wasmand en ik hoor niet bij de supporters die zich helemaal uitdossen.

Hmm, tja,... ik zal het maar overlaten aan Bureau Jeugdzorg Nederland om te beoordelen of iemand met zo'n oersaaie levensstijl wel geschikt is om kinderen op te voeden.

Umarvlie
16-06-14, 12:57
Ik denk dat behalve de kinderen afpakken uit dergelijke gezinnen, die ouders die dit op youtube plaatsten ook gelijk gesteriliseerd moeten worden.

Uitroeien die idioten.

Bofko
16-06-14, 13:48
:fpetaf: Die houden we erin.

Yep.Hele goeie.

En veel huidige nieuwsmedia koken deze verontwaardiging alvast een beetje voor. Is goed voor de 'kijk' en 'lees'-cijfers.
Eetverslaafden hou je verslaafd door eten overal, makkelijk en hapklaar aan te bieden .Dat geldt dus ook voor verontwaardigingsverslaafden.

super ick
16-06-14, 13:57
Hmm, tja,... ik zal het maar overlaten aan Bureau Jeugdzorg Nederland om te beoordelen of iemand met zo'n oersaaie levensstijl wel geschikt is om kinderen op te voeden.

Als ik uitgelachen ben probeer ik antwoord te geven.

super ick
16-06-14, 14:00
Yep.Hele goeie.

En veel huidige nieuwsmedia koken deze verontwaardiging alvast een beetje voor. Is goed voor de 'kijk' en 'lees'-cijfers.
Eetverslaafden hou je verslaafd door eten overal, makkelijk en hapklaar aan te bieden .Dat geldt dus ook voor verontwaardigingsverslaafden.

Zet een camera op de uitzetting van asielzoekers en we willen ze waarschijnlijk ook bijna allemaal houden.