PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgisch deserteur wordt zwaargewond als Syriëstrijder



Marsipulami
21-06-14, 13:43
Belgisch deserteur wordt zwaargewond als Syriëstrijder

‘Dat is wat de islam voor je doet’

21/06/2014 | Mark Eeckhaut,foto Dieter Telemans

http://1.standaardcdn.be/Assets/Images_Upload/2014/06/20/9d61f41c-f88a-11e3-8369-8d83934c4f9b_original.jpg?maxheight=416&maxwidth=568&format=jpg

De tot de islam bekeerde Harris Cimpaka-Kapeta (24), gedeserteerd infanterist uit het Belgisch leger, ligt zwaargewond in een ziekenhuis aan de grens van Turkije met Syrië. De vader van de Syriëstrijder maakt zich op om hem te gaan halen. ‘Met tegenzin, ook al is hij mijn eigen vlees en bloed.’


‘Op 20 februari 2011 ben ik naar de lokale politie gestapt hier in Sint-Pieters-Leeuw. “Mijn zonen gaan om met de taliban”, heb ik gezegd. Ze willen niet meer luisteren naar mij. Kan u daar alstublieft iets aan doen?” “We kunnen niets voor u doen, meneer, ze zijn meerderjarig”, was het antwoord. Daarmee was de kous af. Vanaf dan was het nog maar een kwestie van tijd tot het slecht zou aflopen.’

En slecht liep het inderdaad af. Harris, een van de twee tot de islam bekeerde zonen van Roger Cimpaka-Kapeta (51), ligt al sinds maart zwaargewond in een ziekenhuis aan de Turks-Syrische grens.

Roger, met zijn derde zoon Yannick aan zijn zijde, klinkt bitter in het huis van de familie in Ruisbroek (Sint-Pieters-Leeuw). ‘Voor die mannen van Isis zal Harris wel een cadeau uit de hemel zijn geweest toen hij daar in december 2013 opdook. Een perfect opgeleide stormfuselier uit de kazerne van Marche-en-Famenne die vanaf 500 meter met zijn geweer een doelwit kan raken. Dat is wat anders dan het klassieke kanonnenvlees dat vanuit België naar daar vertrekt. Nu ik weet dat hij in Turkije zit, zullen we hem gaan halen. Maar het is met tegenzin, ook al is hij mijn eigen vlees en bloed. Als ik hem terugbreng, zullen ze hem in België in de gevangenis zetten. Dat is niet meer dan normaal. Tot zijn zotte ideeën uit zijn hoofd zijn.’

Roger is streng voor zijn zoon. ‘“Zie je nu wel, Harris”, zal ik zeggen. “Kijk naar uw gekwetste benen en prent het goed in je hoofd. Misschien blijf je voor altijd gehandicapt. Dat is wat de islam voor jou heeft gedaan.” Het zijn ook niet zijn mooie moslimbroeders die hem in Turkije zullen gaan halen. Maar wij, zijn familie van ongelovigen. Hoe we dat allemaal gaan betalen, weet ik nog niet.’

Wat Harris de voorbije maanden in Syrië exact heeft gedaan, weet niemand. Contact met zijn vrienden had hij de voorbije maanden niet meer, behalve allicht met zijn oudere broer Joris en met zijn extremistische kompanen.

Volgens zijn familie is Harris al vele maanden van de sociale media verdwenen. Hij is van het discrete type. Hij is niet zoals die Antwerpse Sharia4Belgium-jongens die stoere filmpjes op Youtube en Facebook hebben gepost. Hij is maandenlang onder de radar gebleven.

Congolees

Roger Cimpaka-Kapeta heeft de stadia van de radicalisering van zijn twee oudste zonen opgeschreven in zijn notitieboek. Hoe Joris (25) en Harris (24) van goede leerlingen op gerespecteerde Brusselse scholen radicale islamieten zijn geworden, zonder dat hij en zijn vrouw hen hebben kunnen tegenhouden.

‘Dat heeft me heel veel pijn gedaan. Ik ben Congolees en christen. In 1993 ben ik van Congo naar België gekomen. In 1997 heb ik hier een universitair diploma gehaald. Sindsdien werk ik als informaticus bij een groot bedrijf in Brussel.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140620_01149076

knots71karel
21-06-14, 20:00
Ach wat zielig , echt een topic waard
:D