PDA

Bekijk Volledige Versie : België - Rusland



Marsipulami
22-06-14, 10:15
Rusland wil einde maken aan 28 jaar 'Duivelsvloek'


De Russische sportpers erkent het potentieel van de Rode Duivels, maar hoopt vandaag in Rio de Janeiro minstens één punt uit de brand te kunnen slepen en zo een einde te maken aan 28 jaar 'Duivelsvloek'.

Op zaterdagmorgen bracht de Russische Sportkrant Sport Express een overzicht van de voetbalgeschiedenis tussen Rusland en België. De Sovjet-Unie heeft vijf keer tegen de Rode Duivels gespeeld, en maar één keer verloren. Maar die nederlaag (3-4 n.v.) in de achtste finales tijdens Mexico 1986 zijn de Russen nog niet vergeten.

In die wedstrijd was de Zweedse scheidsrechter Erik Frederiksson toen de boeman. Hij zou niet gezien hebben dat Jan Ceulemans buitenspel stond. De goal die uit die fase volgde, leidde tot verlengingen, waarin de Duivels het uiteindelijk haalden.

Van groepswinnaar tot vertrek

Sindsdien kon Rusland het niet meer halen van de Rode Duivels. Op 14 juni 2002 volgde volgens Sport Express één van de donkerste dagen uit de geschiedenis van het Russische voetbal. De tranen van de jonge Sichov, getroost door zijn ploegmaat Kerzhakov, zitten nog vers in het collectieve Russische sportgeheugen.

Bij aanvang van de laatste groepswedstrijd tegen de Belgen kon Rusland nog groepswinnaar worden. Ze waren niet bang van de Duivels "die toen geen sterren in de rangen hadden". Kerzhakov en Sichov scoorden, maar doelpunten van Walem, Sonck en Wilmots stuurden de Russen met lege handen naar huis.

Lukaku

Van de huidige ploeg blijft in Rusland vooral het beeld van Romelu Lukaku hangen, die in een vriendschappelijke wedstrijd in 2012 twee keer scoorde tegen Rusland in het uitverkochte stadion van Voronesh. Volgens Sport Express had Dick Advocaat toen de fout gemaakt te veel spelers op te stellen die in de Russische competitie in de titelstrijd verwikkeld waren.

"Slechter kan niet"

In een gesprek met de krant Isvestija zegt verdediger Sergei Ignashevich dat Rusland beter zal spelen tegen de Belgen dan tegen de Zuid-Koreanen, "omdat slechter spelen onmogelijk is". Ignashevich had tegen Zuid-Korea last van het vochtige klimaat in Cuiaba. "Het was één van de enige keren in mijn carrière dat ik mijn truitje kon uitwringen na de match", aldus Ignashevich.

Volgens analist Evgeny Dichkov heeft Rusland het psychologische nadeel na het gelijkspel. "De Russische ploeg zal het moeilijk hebben om te gaan met die druk", klinkt het. "Als ze toch goed spelen, zal dat eerder uit angst voor eerverlies zijn dan door hun voetballende kwaliteiten. De Belgen zijn jonger en hebben meer talent."

Het was door de inbreng van meer ervaren spelers als Dzagoev, Denisov en Kerzhakov dat Rusland tegen Zuid-Korea terug in de match kwam. In Rusland vragen velen zich af of de Italiaanse bondscoach Fabio Capello voor de match tegen België deze spelers niet beter meteen in de basis zet.

Volgens Sport Express hebben Shatov, Kokorin, Glushakov en Zhirkov tegen Zuid-Korea inderdaad niet hun niveau gehaald. Maar als ze nu opnieuw het vertrouwen van de coach krijgen, kan dat hun spel ten goede komen. "Waarschijnlijk kiest Capello opnieuw voor de jongeren, want hij heeft hun vertrouwen nodig met het oog op het WK 2018."

Capello, die overigens de best betaalde coach van het WK is, heeft een contract tot de Wereldbeker van 2018, die in Rusland georganiseerd wordt.

Tactisch verwacht men in Rusland niet veel verrassingen. "Iedereen weet dat België met Lukaku, Hazard en Fellaini veel gevaar voorin heeft. Capello zal verdedigend spelen."

Uit gesprekken die de Russische journalisten met hun Belgische collega's hebben gehad, zou blijken dat Wilmots wacht tot zijn rivalen enthousiaster worden en aanvallender gaan spelen. "Maar het is niet waarschijnlijk dat Capello zijn collega zo'n cadeau zal doen", klinkt het.

Blunderende keeper

Een andere grote vraag in de opstelling van de Russen is wat Capello doet met doelman Akinfeev, na zijn blunder in de match tegen Zuid-Korea. In een interview met Sovjetski Sport is voormalig Chelsea-coach Avram Grant niet zo positief over de mentale toestand van Akinfeev. Hij verwijst naar het WK van 1990, toen doelman Dasaev na de eerste match werd vervangen door Uvar.

Ex-bondscoach Valery Gazzaev verdedigt in Argumenti i fakti doelman Akinfeev en bewierookt de vervangingen van Capello. "In de tweede helft hadden de Russen het overwicht", zegt hij. Iedereen heeft volgens Gazzaev nog kans om door te gaan naar de volgende ronde, maar de Belgen zijn favoriet. "Ze hebben de meeste individuele kwaliteiten en tegen een gedisciplineerd Algerije hebben ze veel karakter getoond."

Op de internetzender tvrain.ru gaat sportjournalist Nikita Belogolovtsev nog een stap verder. "Als echte 'Glory supporter' ben ik twee jaar geleden voor de Belgen beginnen supporteren, de 'rising stars' van dit WK. Ze hebben een fantastische ploeg. Ik tip op een finale tussen België en Argentinië."

Belga

Ibrah1234
22-06-14, 12:08
Wel grappig dat heel Nederland in de ban is van 11 miljonairs die in 90 minuten moeten proberen zoveel mogelijk ballen in een net te trappen.

knots71karel
22-06-14, 13:20
Wel grappig dat heel Nederland in de ban is van 11 miljonairs die in 90 minuten moeten proberen zoveel mogelijk ballen in een net te trappen.

Dat is niet allen in Nederland het geval ,maar over de hele Wereld.
Ze renen als gekken achter de bal aan en als ze hem hebben dan schoppen ze hem weer weg , en nog veel meer van dit soort gezegdes.
BEN WEL MET JE EENS DAT DE IDIOOT HOGE SALARISSEN ,
absurt zijn , maar daar is voetbal niet de enige sport in .
Wist je trouwens wie de slechts betaalde speler is in dit tournooi?
Een Korean die zit in het leger en verdient ong 100 euro per week ,
was gisteren op de t.v ben benieuwd of hij wel mee deeld in de premie,s ?
die er zijn voor overwinnigen .

Marsipulami
22-06-14, 17:47
0 - 0 bij de rust

Marsipulami
22-06-14, 18:36
78e minuut, nog steeds 0-0 beide ploegen zijn aan elkaar gewaagd

Marsipulami
22-06-14, 18:45
1-0 voor de Belgen met 19-jarige spits Origi

Marsipulami
22-06-14, 18:52
Einde wedstrijd 1-0: Rode Duivels naar de volgende ronde. Met dank aan de gekleurde Belgen.

De horeca is opgelucht en plaatst alvast de nodige bestellingen.

super ick
22-06-14, 20:35
Einde wedstrijd 1-0: Rode Duivels naar de volgende ronde. Met dank aan de gekleurde Belgen.

De horeca is opgelucht en plaatst alvast de nodige bestellingen.

Leuk en gun het van harte maar zie België niet ver komen. Zeer matig team, mazzel met de zwakke pool.

knots71karel
22-06-14, 21:01
Einde wedstrijd 1-0: Rode Duivels naar de volgende ronde. Met dank aan de gekleurde Belgen.

De horeca is opgelucht en plaatst alvast de nodige bestellingen.

Waarin een overwinning al goed voor is :fparty:

Marsipulami
22-06-14, 21:47
Leuk en gun het van harte maar zie België niet ver komen. Zeer matig team, mazzel met de zwakke pool.

Hmm, gelet op het collectief Belgisch minderwaardigheidscomplex kan ik enkel maar zeggen dat de Belgen over een absoluut superteam beschikken. Als België geen wereldkampioen wordt kan het enkel aan de tegenstanders, de scheidsrechters, evt. de Hollanders, de protestanten of de atheïsten liggen, maar zeker niet aan ons nationale voetbalteam.:belgie: :belgie: :belgie: :belgie: :lole::lole: :belgie: :belgie::duivel: :belgie: :belgie: :belgie: :belgie::lole::lole:

Tahtah88
22-06-14, 21:49
Hmm, gelet op het collectief Belgisch minderwaardigheidscomplex kan ik enkel maar zeggen dat de Belgen over een absoluut superteam beschikken. Als België geen wereldkampioen wordt kan het enkel aan de tegenstanders, de scheidsrechters, evt. de Hollanders, de protestanten of de atheïsten liggen, maar zeker niet aan ons nationale voetbalteam.:hihi:

Bofko
23-06-14, 01:35
Ik zit met smart op de wedstrijd Belgie-Duitsland te wachten ( Als niet in de 8e finales, dan wel in de kwartfinales).
Kan ik weer eens hartstochtelijk achter Belgie gaan staan.

The_Grand_Wazoo
23-06-14, 07:49
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind de Belgen een beetje mat spelen. Alsof de beleving er niet is. 't Is allemaal wel heel voorzichtig en risicoloos.

mark61
23-06-14, 09:25
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind de Belgen een beetje mat spelen. Alsof de beleving er niet is. 't Is allemaal wel heel voorzichtig en risicoloos.

Precies. Ze spelen net als altijd, terwijl we nu voetbal verwachtten van dit 'sterrenelftal'.

De aloude mentaliteit is er blijkbaar niet uit te slaan. Verlamd van angst. Als-we-maar-balverlies-lijden-en-een-tegengoal-krijgen.

Hoe wil je met zo'n mentaliteit en uitstraling ooit iets winnen.

super ick
23-06-14, 15:13
Precies. Ze spelen net als altijd, terwijl we nu voetbal verwachtten van dit 'sterrenelftal'.

De aloude mentaliteit is er blijkbaar niet uit te slaan. Verlamd van angst. Als-we-maar-balverlies-lijden-en-een-tegengoal-krijgen.

Hoe wil je met zo'n mentaliteit en uitstraling ooit iets winnen.

Zie hun competitie. Alles draait om verdedigen.

Even over die sterren...... Welke spelen er bij Real Madrid, Barcelona of Bayern dan? Het zijn maar subtoppers, vaak niet eens basisspelers bij de subtop.

Net als Nederland. Na de pool direct jaar huis of ze moeten wel erg gunstig loten of veel mazzel hebben.

knots71karel
23-06-14, 20:28
Zie hun competitie. Alles draait om verdedigen.

Even over die sterren...... Welke spelen er bij Real Madrid, Barcelona of Bayern dan? Het zijn maar subtoppers, vaak niet eens basisspelers bij de subtop.

Net als Nederland. Na de pool direct jaar huis of ze moeten wel erg gunstig loten of veel mazzel hebben.
VOORLOPIG IS Nederland poolwinnaar geworden !