PDA

Bekijk Volledige Versie : Fietsen door Marokko rust en ruimte



Ibrah1234
26-06-14, 12:05
Overweeg om het te doen. Enkele foto's welke ik heb gezien stralen weidsheid en rust uit. Met de camper al eens in Marokko geweest maar dit lijkt me toch een compleet andere ervaring.

Iemand reeds ervaring opgedaan?

19030

1903119032

Jammer dat Marokko geen bevaarbare rivieren kent.

SportFreak
26-06-14, 12:24
Ik heb niet echt ervaring met fietsen door Marokko maar wel rijden met de auto door Marokko...maarer zijn veel mooie landschappen in Marokko waar je echt mooi doorheen kunt fietsen

Tomas
26-06-14, 12:26
Off road in de bergen of woestijn lijkt me ook wel wat. Maar een soort van relaxte fietstocht van plaats naar plaats zoals je dat in Europa wel kan doen, zou ik in Marokko afraden. Als het geasfalteerd is dan is het op z'n best vervelend met het langs razend verkeer en op z'n slechts een gewisse dood. Te doen, maar lijkt mij persoonlijk geen pretje.

SportFreak
26-06-14, 12:27
Overweeg om het te doen. Enkele foto's welke ik heb gezien stralen weidsheid en rust uit. Met de camper al eens in Marokko geweest maar dit lijkt me toch een compleet andere ervaring.

Iemand reeds ervaring opgedaan?

19030

1903119032

Jammer dat Marokko geen bevaarbare rivieren kent.

Marokko heeft wel paar rivieren in de atlas waar je Kunt varen hoor

mark61
26-06-14, 12:43
Autowegen, nono. Daar is het met een auto al gevaarlijk :)

Fiets meenemen / off-road is een ander verhaal.

Ibrah1234
26-06-14, 13:09
Ik heb niet echt ervaring met fietsen door Marokko maar wel rijden met de auto door Marokko...maarer zijn veel mooie landschappen in Marokko waar je echt mooi doorheen kunt fietsen

Ja, ben er met de camper geweest. Aardige en behulpzame mensen. Land is ook relatief veilig ondanks de spookverhalen.

Lees wel reisverslagen van wereldfietsers en noemenswaardige problemen zijn er bijna niet.

Ibrah1234
26-06-14, 13:35
Autowegen, nono. Daar is het met een auto al gevaarlijk :)

Fiets meenemen / off-road is een ander verhaal.

Als ik mij zou willen verplaatsen over de autoweg dan had ik beter met de camper kunnen gaan. Lijkt me dat je zo op plekken komt waar je normaal niet komt.

Maar dat heb ik ook in Nederland hoor. Ik kom elke week wel ergens waar ik normaal nooit met de auto was gekomen.

mark61
26-06-14, 13:37
Als ik mij zou willen verplaatsen over de autoweg dan had ik beter met de camper kunnen gaan. Lijkt me dat je zo op plekken komt waar je normaal niet komt.

Maar dat heb ik ook in Nederland hoor. Ik kom elke week wel ergens waar ik normaal nooit met de auto was gekomen.

Maar je moet wel eerst naar die plekken toe. De 'aanvliegroute' is vaak langer dan wat er te fietsen valt in autovrije gebieden.

SportFreak
26-06-14, 14:08
Morocco Cycle Tour - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=QnbsKdu5LS4)

Ibrah1234
26-06-14, 14:14
Morocco Cycle Tour - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=QnbsKdu5LS4)

En hier fietsen ze met 3 kettingsloten en dan nog wordt je fiets gestolen.

SportFreak
26-06-14, 14:19
Heb je deze forum al gelezen

Wereldfietser Forum • Bekijk onderwerp - Cycling in Morocco (http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=22&t=13599)

Tomas
26-06-14, 14:20
Leuk fillempje. Maar de scenes met asfalt en verkeer zijn niet bepaald representatief. Over de atlas is dat niet onmogelijk, maar de opnames zijn hier duidelijk geselecteerd. Je kan ook niemand vertrouwen.

SportFreak
26-06-14, 14:21
En hier fietsen ze met 3 kettingsloten en dan nog wordt je fiets gestolen.

Wil je nou naar Marokko of ben je hier aan het bashen...in ieder land wordt wel eens wat gestolen maar ik kan je verzekeren dat Marokko heel veillig is ..het beste gewoon een maatje vinden die samen met jou gaat fietsen

SportFreak
26-06-14, 14:24
Morocco Bicycle Tour 2010 - 25 Days from the Grand Atlas to the Rif Mountains - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=ST9sSgZtSzE)

Tomas
26-06-14, 14:26
Oh, en denk niet dat je off road volledig veilig bent. In september ben ik er toevallig ook weer met een 4x4. En ik let nooit zo goed op fietsers als ik plezier heb.

Ibrah1234
26-06-14, 14:28
Wil je nou naar Marokko of ben je hier aan het bashen...in ieder land wordt wel eens wat gestolen maar ik kan je verzekeren dat Marokko heel veillig is ..het beste gewoon een maatje vinden die samen met jou gaat fietsen


En hier fietsen ze met 3 kettingsloten en dan nog wordt je fiets gestolen.

En hier (Nederland) fietsen ze met 3 kettingsloten en dan nog wordt je fiets gestolen. Snappie?

Tomas
26-06-14, 14:28
Wil je nou naar Marokko of ben je hier aan het bashen...in ieder land wordt wel eens wat gestolen maar ik kan je verzekeren dat Marokko heel veillig is ..het beste gewoon een maatje vinden die samen met jou gaat fietsen

In de grote steden is niks heilig. Wordt alles wat los of in je broekzak zit gejat. Daar buiten, is het zover ik heb meegemaakt hartstikke veilig.

Ibrah1234
26-06-14, 14:33
In de grote steden is niks heilig. Wordt alles wat los of in je broekzak zit gejat. Daar buiten, is het zover ik heb meegemaakt hartstikke veilig.

Ik parkeerde de camper ook overal en heb er nooit een onveilig gevoel gehad zoals op de parkeerplaatsen in Spanje en Frankrijk.

Alleen die stenengooiende rotjochies. Maar daar waarschuwden de Marokkanen zelf ook al voor. Op hun advies nooit aan de rand van een dorpje gestaan.

Tomas
26-06-14, 14:37
Dat van die stenengooiende jochies ken ik niet. En wat is dat met dorpsranden? kamperen of parkeren? En wat kan er dan gebeuren?

Ibrah1234
26-06-14, 14:40
Dat van die stenengooiende jochies ken ik niet. En wat is dat met dorpsranden? kamperen of parkeren? En wat kan er dan gebeuren?

Stenen gooien naar campers. Veel mensen in een camper zijn derhalve huiverig om richting Marokko te vertrekken.

Stenen gooien (https://www.google.nl/search?q=stenen+gooien+campers+marokko&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=rCKsU4bmN-ySigbZhIDQBw)

SportFreak
26-06-14, 14:44
Conclusie: gewoon gaan fietsen in Marokko..het liefst met iemand of met een groep..is veel leuker

SportFreak
26-06-14, 14:45
En hier (Nederland) fietsen ze met 3 kettingsloten en dan nog wordt je fiets gestolen. Snappie?


Oke ik begreep het verkeerd

Tomas
26-06-14, 14:46
Ik herken het niet. Maar alles kan. Maar wat is dat nou met die dorpsranden? Worden daar de stenen gegooid?

Eke
26-06-14, 15:32
Conclusie: gewoon gaan fietsen in Marokko..het liefst met iemand of met een groep..is veel leuker

Heb net een stukje film gezien van die fietstocht. Ik denk dat het toch wel handig is om een hoog signaalvlaggetje achterop te bevestigen zodat vrachtwagens je sneller opmerken. Vergeet niet dat je op die smalle kronkelende bergweggetjes onverwachts in het vizier komt .
:haha: Ik zou trouwens ook nog een horizontaal signaalvlaggetje op m'n bagagedrager bevestigen zodat mensen tenminste iets afstand houden. Maar ja, als het heel rustig is hoor je auto's van verre naderen.

@ Ibrah, ik ben benieuwd wat je gaat doen. Zomers is Noord-Spanje ook al leuk en rustig als je de ontvolkte gebieden op zoekt in de Pyreneeën. Af en toe een vos op je pad die jou wil beroven. Maar die kun je met stenen gooien wegjagen.


Fietsen in een ander groot onbekend gebied kun je beter samen of met meerderen doen.

Ibrah1234
26-06-14, 16:54
Ik herken het niet. Maar alles kan. Maar wat is dat nou met die dorpsranden? Worden daar de stenen gegooid?

Dat weet ik ook niet waarom dat zo is. Maar onder camperaars doen wel meer onware verhalen de ronde. Ook een algemeen geaccepteerd verschijnsel zijn berovingen langs de Franse en Spaanse snelwegen waarbij men gebruik maakt van narcosegas. Zelfs de politie waarschuwt hier elk jaar weer voor.

Laatst een reactie gelezen van een anesthesist die zegt dat zoiets technisch onmogelijk is in een grote ruimte zoals een camper omdat je de benodigde verdichting van het gas niet kan bewerkstelligen.

Mensen die zich de volgende niets meer kunnen herinneren en met een bonkend hoofd wakker worden in een leegegeroofde camper hebben dan iets de diep in het glaasje gekeken wat ik ervan begrijp.

Toch gaan die gasdetectiesystemen als warme broodjes over de toonbank.

Maar ach, het leven is toch enigszins een avontuur? Als het je tijd is dan ga je.

naam
27-06-14, 20:47
Vriend van mij op de fiets door Marokko, prima te doen. Erg leuk zelfs. Ik zelf rondreis gemaakt met de auto geweldig, je rijdt in een land met drie klimaten. Zon, regen, sneeuw. Beetje aanpassen aan lokale wegmoraal, pas op het laatste moment uitwijken. Als je ergens gaat eten eerst toilet checken!!!!

HaasHaas
27-06-14, 22:43
enige tijd geleden gedaan in het noorden en een stuk bij fes. beetje in het midden van le maroc. het was wel leuk. maar zeer zwaar en gevaarlijk. gevaarlijk als in taxi's/auto's/vrachtwagens/bussen die je bijna omver rijden. zorg dat je een grote pak binnenbanden meeneemt. en een extra set buitenbanden is ook geen overbodige luxe. heel veel lekke banden gehad omdat ik steeds moest uitwijken van het asfalt naar de "berm". zo'n berm zitten veel puntige stenen. en een spiegel om naar achteren te kunnen kijken is ook geen overbodige luxe. of fiets aan de andere kant waar je het verkeer tegemoet ziet komen. bergachtig gebied was voor mij niet te doen. veel te stijl. veel te zwaar. en ik heb hier nog wel heel km's gefietst met de racefiets. maar goed, ik ben geen klimmer misschien. maarja, als je die bergen daar ziet, dan moet je haast professionele wielrenner zijn wil je boven zien te geraken. ik had het ook niet gepland. er zullen vast een hoop mensen zijn met meer ervaring en een "fietsroute" kunnen aanbevelen. en je moet verdomd veel van fietsen houden wil je bepaalde stukken echt volhouden. hitte/stof etc. offroad met de mountainbike heb ik wat stukken gereden. maar dat was in mijn geboortestreek. alleen maar heel veel hoge bergen. meer aan het lopen dan fietsen. afdaling was ook niet altijd even prettig. je kan snel op je kanus gaan door de vele losse stenen. je krijgt er wel een mooie uitzicht voor terug.

CONTRA
28-06-14, 18:21
Dat van die stenengooiende jochies ken ik niet.

de fietser frank van rijn heeft daar over geschreven in zn boek door sahara en sahel.
heb er zelf nooit gefietst maar ben veelvuldig bekogeld met stenen in noord-afrika. vooral in algerije.

super ick
29-06-14, 16:03
de fietser frank van rijn heeft daar over geschreven in zn boek door sahara en sahel.
heb er zelf nooit gefietst maar ben veelvuldig bekogeld met stenen in noord-afrika. vooral in algerije.

Was dat bij een ontruiming? :hihi:

Ibrah1234
30-06-14, 11:54
heb er zelf nooit gefietst maar ben veelvuldig bekogeld met stenen in noord-afrika. vooral in algerije.

Onder welke omstandigheden?