PDA

Bekijk Volledige Versie : Yeshayahu Leibowitz over ‘Judeo-Nazisme’



IbnRushd
12-07-14, 19:21
Yeshayahu Leibowitz over ‘Judeo-Nazisme’

Door Prediker
Gepost op 14:00 zaterdag 12 juli 2014

DOCUMENTAIRE - Tijdens zijn leven waarschuwde de Israëlische publieksintellectueel Yeshayahu Leibowitz keer op keer voor het pad naar nationalisme, racisme en fascisme. Het zijn profetische woorden gebleken.

Het betitelen van Israël als ‘nazistaat’ wordt in de regel veroordeeld (http://www.european-forum-on-antisemitism.org/working-definition-of-antisemitism/english/) als antisemitische retoriek.

Niet ten onrechte: doorgaans heeft het de bedoeling Israël (en per implicatie: Joden) als het ultieme kwaad in de wereld voor te stellen, of in een perverse omkering de voormalige slachtoffers van de Holocaust nu zelf in de rol van de grootste beulen te kunnen hullen en daarmee de Europese medeplichtigheid aan de Holocaust moreel te doen verschrompelen.

Toch zal niemand de Joods-Israëlische intellectueel Yeshayahu Leibowitz (1903 -1994) van antisemitisme kunnen beschuldigen als deze spreekt van een ideologische trend binnen Israël richting wat hij ‘Judeo-Nazisme’ noemt. Niet alleen was Leibowitz zelf orthodox-joods, maar ook was hij zestig jaar lang actief in het publieke debat in Israël. Amos Oz noemde hem ‘een van de grootste denkers van onze tijd’.

Van religieuze naar nationale identiteit

In het kort komt Leibowitz’ argumentatie hier op neer:

Met de emancipatie en assimilatie van de Joden in de 19e eeuw heeft er een wezenlijke verschuiving plaatsgevonden in het karakter van het Jodendom. Het kenmerkende aan het Joodse volk was tot dan duizenden jaren lang de Joodse godsdienst geweest; men had geen eigen land, geen gemeenschappelijke spreektaal, geen wereldwijd gedeelde cultuur, maar men had de religie die Joden samenbond en hen maakte tot wat ze waren.

Het verlies van die kenmerkende identiteit door het massaal loslaten van de religie leidt tot een existentiële crisis in het Jodendom: wat hebben Joden nog gemeenschappelijk? Wat geeft de Joodse identiteit nu nog inhoud? Het zionisme heeft een uitweg geboden uit die crisis. Wat Joden samenbond was nu niet langer hun religieuze identiteit, maar vooral hun etnisch-nationale identiteit, verbonden aan een geografisch bepaalde regio: een eigen land, een eigen staat. Nationalisme gaf Joden hun gevoel van eigenheid en identiteit terug.

Dit leidt in de optiek van Leibowitz echter onvermijdelijk tot een vorm van Blut-und-Boden-ideologie. En al helemaal wanneer de staat de religie coöpteert tot staatsreligie. De Joodse godsdienst kan dan niet langer haar profetische rol als kritische tegenhanger van de staat spelen. Dit moet wel tot fascisme leiden, zegt Leibowitz.

Bezetting en onderdrukking

De beslissende stap richting Judeo-nazisme ziet Leibowitz in de bezetting van de Westelijke Jordaanoever na de Zesdaagse Oorlog. Kon je aanvankelijk nog zeggen dat dit werd vastgehouden als onderpand om over vrede met Jordanië en de Arabische wereld te kunnen onderhandelen; inmiddels is duidelijk dat Israël de Westelijke Jordaanoever in haar greep wil houden, en om dat te kunnen blijven doen de Arabische bevolking moet onderdrukken. Enkel omdat die de verkeerde etnische achtergrond hebben.

Dat leidt tot barbarij, aldus de hoogleraar. Niet alleen in de steeds repressievere en fascistoïdere maatregelen die het overheidsapparaat moet nemen om de Arabieren onder controle te houden, maar ook wat betreft de mentaliteit van de Israëlische bevolking jegens die Arabieren.

Profetische blik

Leibowitz’ waarschuwingen krijgen een profetische klank nu we zien dat Israëlische parlementariërs (http://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/israeli-lawmakers-call-genocide-palestinians-gets-thousands-facebook-likes) en rabbijnen (http://electronicintifada.net/content/top-israeli-rabbis-advocate-genocide/6974) oproepen tot massaslachtingen onder Palestijnen; dat Israëlische kabinetsleden propageren (http://www.huffingtonpost.com/2013/07/29/naftali-bennett-kill-arabs_n_3670767.html) dat het executeren van honderden Palestijnen moreel geen probleem is of dat men de Palestijnen een koekje van eigen deeg moet geven door daadwerkelijk hele dorpen en steden te bombarderen; en dat jonge Israëli’s op sociale media openlijk oproepen om zoveel mogelijk Arabieren af te slachten.

Het biedt een schokkend inkijkje in de huidige mentaliteit in brede lagen van de Israëlische samenleving.

In 1991 maakte Benny Brunner de documentaire A Philosopher for all Seasons: Yeshayahu Leibowitz (Humanistisch Verbond). Het is de moeite waarde om de gesprekken met Leibowitz en zijn tijdgenoten (Tom Segev, Amoz Oz, Gideon Samet, Asa Kasher, B. Michael, Abraham B. Yehoshua) bijna vijfentwintig jaar later nog eens op je in te laten werken.


http://www.youtube.com/watch?v=JJFdZdxuY4w

Zeven kenmerkende citaten:

Over racistisch nationalisme:

Ook bij ons vind je een nazi-mentaliteit. Een nazi-mentaliteit bij uitstek. Een Jood die een Arabier heeft vermoord wordt meestal gezien als een dappere held. Dat komt heel vaak voor. Neem nu het geval in Risjon Letsion. Een Joodse man pakte een geweer en ging de straat op. Niet omdat er een aanslag was gepleegd of met stenen werd gegooid. Nee, hij stapte zomaar naar een verzamelpunt van Arabieren die werk zoeken en schoot zonder reden zeven Arabieren dood. Maar in brede kring werd toen gezegd: Goed zo! In heel brede kring. Jammer dat het er maar zeven waren, zei men.

En het dringt zelfs door tot het justitieel apparaat. Ik heb laatst nog gelezen over het proces van die man uit een nederzetting die geschoten had op een schoolplein van een Arabische meisjesschool. Een meisje werd doodgeschoten. Hij kreeg een gevangenisstraf van anderhalf jaar. Meer niet. Omdat het niet zijn bedoeling was haar te doden. Hij schoot zomaar op dat plein. Stel u voor dat een Arabier op een Joods schoolplein had geschoten.

Over de corrumperende invloed van de bezetting:

Na de Zesdaagse Oorlog veranderde Israël ineens in een apparaat dat een ander volk onderwerpt aan gewelddadige Joodse overheersing. Sindsdien doen we niets anders dan deze overheersing in stand houden.

De feiten spreken voor zich: bijvoorbeeld dat het Israëlische leger, uitgerust met de beste Amerikaanse wapens, heldhaftig een strijd voert met een onbewapende bevolking. Of het feit dat dit heldenleger in de afgelopen twee jaar honderdvijftig kinderen vermoord heeft, in de leeftijd van drie maanden tot veertien jaar. Een onuitwisbare vlek op de geschiedenis van het Joodse volk.

Joodse generaals, ja, Joodse generaals, gaven het bevel om gevangenen de armen en benen te breken. En daar wordt gehoor aan gegeven. Dat is nog het allerergste. Generaals die moordenaars zijn, dat komt overal voor. Wat ik erg vind is dat hun bevelen uitgevoerd worden.

Over de ‘bevel is bevel’-mentaliteit die hand over hand het justitieel en maatschappelijk denken overneemt:

Ik wordt aangevallen omdat ik vind dat bevelen geweigerd moeten worden. Dat was het pleidooi van Eichmann: ‘Ik heb als officier gehoor gegeven aan wettige bevelen.’ Let wel: wettig. (..)

- “Het bevel om Palestijnen de botten te breken was ook wettig. Wij gebruiken dus dezelfde argumenten als dat onmens Eichmann?”

Ja, dat zijn nu precies de dingen waarover ik schrijf en praat.

- “Maar de meeste Israëli’s zien dat niet zo.”

Tja, de meeste Duitsers zagen dat ook niet zo. Daarom zeg ik dat we op weg zijn naar een judeo-nazisme.

Over de evolutie van Jodendom als godsdienst naar Jodendom als etnisch-nationale identiteit:

Uit die crisis is het verschijnsel ontstaan van Joden voor wie de nationale, politieke onafhankelijkheid de inhoud is geworden van hun nationale identiteit. Omdat ze geen andere Joodse inhoud kennen. ‘t Begon in de 19e eeuw. Voor die Joden betekent hun joods-zijn het streven naar nationale en politieke onafhankelijkheid. Daarmee verandert het nationalisme van iets existentieels, van een essentie die niet afhankelijk is van een doel, in een program. En dan heb je te maken met het soort nationalisme dat tot barbaarsheden leidt, tot barbarisme.

Laat ik in dit verband de 19e eeuwse denker Franz Grillparzer aanhalen. Grillparzer heeft toen al gewaarschuwd voor de weg die leidt von der Humanität durch Nationalität zur Bestialität. Van menselijkheid, via nationalisme naar beestachtigheid. (..) En dat was vervolgens de weg die het Duitse volk volgde tot het eindpunt. En wij zijn die weg opgegaan na de Zesdaagse Oorlog.

- “Gelooft u echt dat we het dieptepunt kunnen bereiken dat de nazi’s bereikt hebben?”

Áls we de huidige politieke lijn voortzetten, komen we er zonder meer!

- “Verwacht u ook vernietigingskampen voor de Arabieren, zoals Auschwitz?”

Zelfs dat sluit ik niet uit. Hoe dan ook sluit ik een massale slachting niet uit áls we deze lijn voortzetten.

Over het Jodendom als Israëlische staatsgodsdienst:

Ik wil dat de staat de godsdienst in zijn macht houdt, zei hij [Ben Goerion]. En zo is het nu ook in Israël. De officiële godsdienst van Israël, met de nadruk op officieel, is simpelweg een afdeling van het overheidsapparaat. Of zoals ik dat noem: de maîtresse van de staat. (…) en wat in Israël het godsdienstig bestel heet, dat zijn gewoon de pooiers van die hoer die de officiële godsdienst van de staat Israël is. En dat wilde Ben Goerion.

Over de godsdienst als tegenwicht voor fascisme:

Alleen een fascist ziet het bestuursapparaat van de staat als een op zichzelf staande waarde. Wie geen fascist is maar ook geen anarchist erkent het belang van een gezaghebbend regime voor het bestaan van de samenleving.

Tegelijkertijd vormt het bestaan van een gezaghebbend staatsapparaat ook een groot gevaar. Zoals een groot historicus uit onze tijd zei: Power always corrupts. Macht corrumpeert altijd. Daarom moet je die aan banden leggen.

In een niet-religieuze, dus seculiere, humanistische wereld bestaan die banden uit humanistische beginselen. Dat hadden de grondleggers van de Amerikaanse grondwet voor ogen toen ze de bindende artikelen van de grond wet de vorm gaven van een verbod op de overheid om over bepaalde dingen te beslissen of zich daar zelfs mee te bemoeien. En dat geldt ook voor een meerderheidsregering.

In de wereld van het historische, traditionele jodendom gaat het niet om het gezag van de meerderheid, maar van de Tora.

Aanvaard je dat gezag, dan leg je de regeringsmacht vanzelf aan banden. Zo ging het dan ook in de joodse geschiedenis, in alle perioden dat de Joden een eigen staat hadden. Zo was het tijdens de Eerste Tempel, toen de profeten niet altijd tegenstanders van de koning waren, maar wel een tegenwicht boden en zichzelf het recht voorbehielden de koning te beoordelen. En zo was ook in de korte periode van de Tweede Tempel. Hoewel de koning in die tijd ook de hogepriester was, stelden de godsdienstgeleerden zich als tegenwicht op.

En ik geloof dat dat de gezondste norm is voor iedere samenleving die een politiek bestel nastreeft dat niet fascistisch is.

Over de urgentie de onderdrukking van de Arabische bevolking te beëindigen:

De voornaamste en doorslaggevende kwestie is: zal de staat Israël erin slagen om zich los te maken van de politieke, nationale en maatschappelijke last die eigen is aan de gewelddadige overheersing van een ander volk? Lukt het Israël niet om zich daarvan los te maken, dan heeft het geen toekomst.

Bron: Yeshayahu Leibowitz over 'Judeo-Nazisme' | Sargasso (http://sargasso.nl/yeshayahu-leibowitz-het-judeo-nazisme/)

super ick
13-07-14, 08:13
Ik vind dit nooit erg sterk. Een opinie van iemand anders erbij halen. Ik kan zo 10 pro-Israelstukken plaatsen.
Je leest ook alleen nog maar extreme meningen. De ene heeft geen enkel recht en moet oplazeren, cq wordt al eeuwen gehaat door een harde kern van de anderen. Die anderen zijn allemaal terroristen.

Vreemd want toen ik er een paar jaar gezeten heb toen heb ik daar zoveel mensen gezien die elkaar niet kwijt wilden, die goede vrienden/buren van elkaar waren itt de haatpropaganda die toen ook al hier aan de gang was. Mensen met een kokerblik, mensen die direct iedereen verketteren die er een genuanceerde mening op na probeert te houden.

http://m.youtube.com/watch?v=ezx6IJguevo

IbnRushd
13-07-14, 12:08
Ik vind dit nooit erg sterk. Een opinie van iemand anders erbij halen. Ik kan zo 10 pro-Israelstukken plaatsen.
Je leest ook alleen nog maar extreme meningen. De ene heeft geen enkel recht en moet oplazeren, cq wordt al eeuwen gehaat door een harde kern van de anderen. Die anderen zijn allemaal terroristen.

Vreemd want toen ik er een paar jaar gezeten heb toen heb ik daar zoveel mensen gezien die elkaar niet kwijt wilden, die goede vrienden/buren van elkaar waren itt de haatpropaganda die toen ook al hier aan de gang was. Mensen met een kokerblik, mensen die direct iedereen verketteren die er een genuanceerde mening op na probeert te houden.

http://m.youtube.com/watch?v=ezx6IJguevo

Het is een documentaire. Yeshayahu Leibowitz legt keurig uit waarom Israel het 'fascistische' pad volgt.

Het probleem is dat je niet kritisch kan of wil lezen. Tot en met de titel kom je verder niet. En wat daarna volgt zijn simplistische en stompzinnige reacties.

Jij bent allesbehalve genuanceerd. Je wilt niet discussieren. Je probeert falend tegenwicht te bieden door te trollen.

knots71karel
13-07-14, 13:53
Ik vind dit nooit erg sterk. Een opinie van iemand anders erbij halen. Ik kan zo 10 pro-Israelstukken plaatsen.
Je leest ook alleen nog maar extreme meningen. De ene heeft geen enkel recht en moet oplazeren, cq wordt al eeuwen gehaat door een harde kern van de anderen. Die anderen zijn allemaal terroristen.

Vreemd want toen ik er een paar jaar gezeten heb toen heb ik daar zoveel mensen gezien die elkaar niet kwijt wilden, die goede vrienden/buren van elkaar waren itt de haatpropaganda die toen ook al hier aan de gang was. Mensen met een kokerblik, mensen die direct iedereen verketteren die er een genuanceerde mening op na probeert te houden.

http://m.youtube.com/watch?v=ezx6IJguevo

Dergelijk antwoord heb ik gisteravond ook gegeven !
Zowel het antwoord als het bijgaande schrijven is verwijderd !
Het betrof dit:
Het ware gezicht van Hamas - Visie (http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/het-ware-gezicht-van-hamas/)

Ik heb dit ook net als jij als voorbeeld gegeven.
En boven dien vermeld dat IBNRUSH niet onpartijdig is , wat een moderator wel dient te zijn volgens mij .

super ick
13-07-14, 16:05
Het is een documentaire. Yeshayahu Leibowitz legt keurig uit waarom Israel het 'fascistische' pad volgt.

Het probleem is dat je niet kritisch kan of wil lezen. Tot en met de titel kom je verder niet. En wat daarna volgt zijn simplistische en stompzinnige reacties.

Verder sluit ik mij bij Karel aan met zijn opmerking over partijdigheid en moderatorschap.

Jij bent allesbehalve genuanceerd. Je wilt niet discussieren. Je probeert falend tegenwicht te bieden door te trollen.

ik wil best discussieren maar over bijvoorbeepd Hamas staat mijn mening wel vast. Dat is hetzelfde als discussieren of roken slecht voor je is. Daarover staat mijn mening ook al vast.

Gaza was van Egypte, westbank van Jordanie. Ineens lijkt de hele Arabische wereld zich druk te maken over Palestijnen en een piepklein strookje land. Elders in de regio is veel meer land toegeëigend cq gejat. Moslims onderling slachten elkaar op beestachtige wijze af, op veel grotere schaal.

Gaat het om grondgebied? Nee dus.
om onrecht? Ook niet anders zou je moslims veel harder moeten horen over wat in Syrie en Irak gebeurt.
Over Palestijnen? Nee want dat zijn in principe Jordaniers en Egyptenaren.

het gaat maar om 1 ding. Moslims kunnen israel niet uitstaan omdat het geen moslims zijn. Die moeten weg, die worden gehaat.

Onevenredig veel aandacht voor iets wat in de kern maar een hele kleine zaak is. Maar hoe harder je gilt hoe meer anderen er rekening mee dienen te houden. Zo werkt het niet bij mij.

IbnRushd
13-07-14, 18:41
ik wil best discussieren maar over bijvoorbeepd Hamas staat mijn mening wel vast. Dat is hetzelfde als discussieren of roken slecht voor je is. Daarover staat mijn mening ook al vast.

Gaza was van Egypte, westbank van Jordanie. Ineens lijkt de hele Arabische wereld zich druk te maken over Palestijnen en een piepklein strookje land. Elders in de regio is veel meer land toegeëigend cq gejat. Moslims onderling slachten elkaar op beestachtige wijze af, op veel grotere schaal.

Gaat het om grondgebied? Nee dus.
om onrecht? Ook niet anders zou je moslims veel harder moeten horen over wat in Syrie en Irak gebeurt.
Over Palestijnen? Nee want dat zijn in principe Jordaniers en Egyptenaren.

het gaat maar om 1 ding. Moslims kunnen israel niet uitstaan omdat het geen moslims zijn. Die moeten weg, die worden gehaat.

Onevenredig veel aandacht voor iets wat in de kern maar een hele kleine zaak is. Maar hoe harder je gilt hoe meer anderen er rekening mee dienen te houden. Zo werkt het niet bij mij.

Verder sluit ik mij bij Karel aan met zijn opmerking over partijdigheid en moderatorschap.

Deze topic gaat niet over Hamas. En als je mening vast staat dan heeft discussieren niet zo veel zin.

Ik weet niet waar ik je opmerking over waar Gaza en Westbank moet plaatsen. Geldt overigens ook over de rest van je opmerkingen. Topic gaat daar namelijk niet over. Heb je het artikel gelezen? Ben je bereid om inhoudelijk op mijn topic te reageren?

super ick
13-07-14, 20:09
Deze topic gaat niet over Hamas. En als je mening vast staat dan heeft discussieren niet zo veel zin.

Ik weet niet waar ik je opmerking over waar Gaza en Westbank moet plaatsen. Geldt overigens ook over de rest van je opmerkingen. Topic gaat daar namelijk niet over. Heb je het artikel gelezen? Ben je bereid om inhoudelijk op mijn topic te reageren?

Natuurlijk, maar ik ben niet bereid om 1 partij alsmaar negatief in de spotlight te zetten. Daarom begrijp ik jouw verzoeken om het toch vooral alleen over de luchtcampagne van de Israëli's te hebben niet. Alsof Hamas daar volkomen los van staat. Alsof het geen verschil maakt of je met een partij te maken hebt die jouw vernietiging in zijn handvest heeft staan. Alsof er niet 2 maal getracht is Israel van de kaart te vegen. Je kunt die zaken niet los van elkaar zien.

pizatie
13-07-14, 22:46
Israel vormt een gevaar voor de hele wereld. dat moeten we inzien en samen werken om het kwaad te bestrijden .

IbnRushd
14-07-14, 14:52
Natuurlijk, maar ik ben niet bereid om 1 partij alsmaar negatief in de spotlight te zetten. Daarom begrijp ik jouw verzoeken om het toch vooral alleen over de luchtcampagne van de Israëli's te hebben niet. Alsof Hamas daar volkomen los van staat. Alsof het geen verschil maakt of je met een partij te maken hebt die jouw vernietiging in zijn handvest heeft staan. Alsof er niet 2 maal getracht is Israel van de kaart te vegen. Je kunt die zaken niet los van elkaar zien.

Je reageert nog steeds niet inhoudelijk op mijn topic.

Je mag best Hamas erbij betrekken, maar dan moet ik wel weten op welke quote je reageert. Ik neem aan dat je toch wel weet hoe een discussie werkt? Of wil je dat ik steeds je hand vasthoud?

super ick
14-07-14, 15:40
Je reageert nog steeds niet inhoudelijk op mijn topic.

Je mag best Hamas erbij betrekken, maar dan moet ik wel weten op welke quote je reageert. Ik neem aan dat je toch wel weet hoe een discussie werkt? Of wil je dat ik steeds je hand vasthoud?

Moet ik hier een soort examen afleggen voor de hooghartige Ibn Rushd?

Voor mij is het heel simpel. Achter de grenzen van 1967 en alle nederzettingen weg, behalve die waarvan de grond op normale wijze aangekocht is.

Als er dan nog 1 raketje van Hamas komt dan een grootschalig grondoffensief en al die haters uitroeien.

Verder bemoei ik mij niet met allerlei 'deskundigen' die aangedragen worden door mensen met een gekleurde mening die allerlei kromme vergelijkingen maken om de zaak nog verder op te blazen. Er is al onevenredig veel aandacht voor een betrekkelijk klein conflict.

IbnRushd
14-07-14, 17:18
Moet ik hier een soort examen afleggen voor de hooghartige Ibn Rushd?

Voor mij is het heel simpel. Achter de grenzen van 1967 en alle nederzettingen weg, behalve die waarvan de grond op normale wijze aangekocht is.

Als er dan nog 1 raketje van Hamas komt dan een grootschalig grondoffensief en al die haters uitroeien.

Verder bemoei ik mij niet met allerlei 'deskundigen' die aangedragen worden door mensen met een gekleurde mening die allerlei kromme vergelijkingen maken om de zaak nog verder op te blazen. Er is al onevenredig veel aandacht voor een betrekkelijk klein conflict.

Nee, dat hoef je niet. Deze topic is aangemaakt zodat leden er over kunnen discussieren. Maar wat jij doet is verbluffend: bij elke topic die over Israel gaat betrek jij Hamas erbij. Tegenwicht bieden denk ik dan? Blijkbaar niet, want iets zinnigs zeggen over de topic heb ik je nog niet kunnen betrappen.

knots71karel
14-07-14, 18:23
Moet ik hier een soort examen afleggen voor de hooghartige Ibn Rushd?

Voor mij is het heel simpel. Achter de grenzen van 1967 en alle nederzettingen weg, behalve die waarvan de grond op normale wijze aangekocht is.

Als er dan nog 1 raketje van Hamas komt dan een grootschalig grondoffensief en al die haters uitroeien.

Verder bemoei ik mij niet met allerlei 'deskundigen' die aangedragen worden door mensen met een gekleurde mening die allerlei kromme vergelijkingen maken om de zaak nog verder op te blazen. Er is al onevenredig veel aandacht voor een betrekkelijk klein conflict.
Ik ben het volkomen met je ens , het gaat niet om dat kleine stukje land wat de JODEN nu hebben , alles is gebaseerd op HAAT.
En de Palestijnen zijn ze vreselijk behandeld , elders op nog geen 200 KM van de Gaza strook ,slaan de MOSLIMS elkaar de hersens in ,vrouwen en kinderen worden niet gespaard !
Afgezien daarvan het zijn twee partijen en de Palestijnen : lees HAMAS is geen haar beter als de ISRAELI .
Ook klagen de Palestijnen dat er van alles te kort is ! behalve blijkbaar van raketten en afvuur installatie,s !
Die ze ook nog eens in bewoonde wijken zetten met een MENSELIJK SCHILD !
De ''etterpuist'' in het Midden oosten de bron van alles is ISRAEL in de ogen van van MOSLIMS ,maar zelfs als die weg zouden zijn , dan vliegen ze elkaar weer in de haren om dat zelfde stukje grond wat zgn ''heilig '' is in de ogen van vele gelovigen , ja ook Christenen !

Giuseppe
14-07-14, 18:30
Je leest ook alleen nog maar extreme meningen.

Een kritische kijk op Israël wordt al gauw bestempeld als extreem:

Stephen Hawking: Furore deepens over Israel boycott | Science | The Guardian (http://www.theguardian.com/science/2013/may/08/hawking-israel-boycott-furore)

Daniel Taub, the Israeli ambassador to London, said: "It is a great shame that Professor Hawking has withdrawn from the president's conference … Rather than caving into pressure from political extremists, active participation in such events is a far more constructive way to promote progress and peace."


Ja, want Hawking is onder druk gezet door politieke extremisten, hij kan namelijk niet zelf nadenken en een mening vormen. Als hij daadwerkelijk zo makkelijk beïnvloedbaar was, dan was hij inmiddels roomser dan de paus.

knots71karel
14-07-14, 18:59
Een kritische kijk op Israël wordt al gauw bestempeld als extreem:

Stephen Hawking: Furore deepens over Israel boycott | Science | The Guardian (http://www.theguardian.com/science/2013/may/08/hawking-israel-boycott-furore)

Daniel Taub, the Israeli ambassador to London, said: "It is a great shame that Professor Hawking has withdrawn from the president's conference … Rather than caving into pressure from political extremists, active participation in such events is a far more constructive way to promote progress and peace."


Ja, want Hawking is onder druk gezet door politieke extremisten, hij kan namelijk niet zelf nadenken en een mening vormen. Als hij daadwerkelijk zo makkelijk beïnvloedbaar was, dan was hij inmiddels roomser dan de paus.
Als je ff zoekt op google dan vind je alles wat je hebben wil , voor en tegenstanders van de beide partijen .
Ik ben onpartijdig en keur alle geweld af ,maar er zijn feiten die mij verbazen hoe komen de PALESIJNEN wel
aan raketten en wapens , en hebben ze amper te vreten , het enige voedsel komt n.b van ISRAEL .

Als ze nu eens stopten met raketjes afvuren ?
Dan krijgen ze in ieder geval meer symphatie !

pizatie
15-07-14, 00:41
al stuurt hamas 10000de raketten af op Israel. dat recht hebben ze . zoals ik recht heb om een inbreker me huis uit te slaan!!


3 mei en 4 mei ? nooit meer!!

super ick
15-07-14, 07:27
Nee, dat hoef je niet. Deze topic is aangemaakt zodat leden er over kunnen discussieren. Maar wat jij doet is verbluffend: bij elke topic die over Israel gaat betrek jij Hamas erbij. Tegenwicht bieden denk ik dan? Blijkbaar niet, want iets zinnigs zeggen over de topic heb ik je nog niet kunnen betrappen.

Nogmaals dan. Je kunt het ene niet los van het andere zien. Er zijn meerdere partijen met hun belangen. Eerst het plaatje compleet met alle spelers van nu en het verleden en dan pas een oordeel vellen.

super ick
15-07-14, 07:29
al stuurt hamas 10000de raketten af op Israel. dat recht hebben ze . zoals ik recht heb om een inbreker me huis uit te slaan!!


3 mei en 4 mei ? nooit meer!!

Jij vind alles minderwaardig wat geen moslim is dus aan jouw mening over conflicten waar moslims bij betrokken zijn hecht ik geen waarde.

kwestie
15-07-14, 18:57
Ik kan het haat zaaiende gedrag van terreurgroepen waaronder hamas en quad zeker niet waarderen, zij verergeren de situatie. Maar wat de orthodoxen op de west bank doen is zéker niet schoon te praten. De westelijke regeringsleiders moeten erop blijven aandringen dat er een eind aan het landje pikken komt. De grond is niet van Israel, daar mogen de zionisten dus niet bouwen. Zolang ze Palestijnen daar terroriseren doen ze zelf waar ze anderen van betichten, domweg terrorisme. helaas doen de extreem orthodoxen wat heel gelovigen (van alle goddiensten) doen, ze luisteren niet naar anderen, zíj weten het weer beter. Dus schieten ze over en weer met raketten wat veel gewone burgers het leven kost. ik wou dat het daar nu eindelijk eens vrede werd

knots71karel
15-07-14, 20:53
Israel vormt een gevaar voor de hele wereld. dat moeten we inzien en samen werken om het kwaad te bestrijden .

Geindoctrineede etterbakjes zoals jij vormen het gevaar voor de WERELD !
niets ; zelf hun eigen leven speelt vaak geen rol meer in hun ziekelijke zucht !
Vandaag weer 89 onschuldige mensen ; mannen vrouwen en kinderen opgeblazen in AFGHANISTAN!op demarkt terwijl de stakkers in kopen deden voor hun RAMADAN , door anders denkende TALIBAN Moslims

Ik doe niet eens de moeite meer om er een topic over te openen want het zijn helaas (voor jou soort) geen Palestijnen , die door Joden zijn afgeslacht , want dat was ff mooi :
koren op jou haat zaaiende molentje geweest !
Want zo is de waarheid toevallig ook nog eens een keer , stof genoeg voor je intens verziekte brein om eens na te gaan denken.
Vraag me af want onze hoogedelgesrtenge geleerde moderator IBN RUSHD hier voor kommentaar op heeft ?

knots71karel
15-07-14, 22:45
Ik kan het haat zaaiende gedrag van terreurgroepen waaronder hamas en quad zeker niet waarderen, zij verergeren de situatie. Maar wat de orthodoxen op de west bank doen is zéker niet schoon te praten. De westelijke regeringsleiders moeten erop blijven aandringen dat er een eind aan het landje pikken komt. De grond is niet van Israel, daar mogen de zionisten dus niet bouwen. Zolang ze Palestijnen daar terroriseren doen ze zelf waar ze anderen van betichten, domweg terrorisme. helaas doen de extreem orthodoxen wat heel gelovigen (van alle goddiensten) doen, ze luisteren niet naar anderen, zíj weten het weer beter. Dus schieten ze over en weer met raketten wat veel gewone burgers het leven kost. ik wou dat het daar nu eindelijk eens vrede werd

Vandaag werd bekend dat HAMAS alle vredes voorstellen tot een staakt het vuren heeft afgewezen !
En als je dan gewoon doorgaat met raketten afvuren , dan kun je verwachten dat er reactie,s op volgen ,
De ''goodwill'' die ze hadden wordt op deze manier te niet gedaan , want ook de JODEN denken dat ze het recht aan hun zijde hebben ,en de laatste tijd keerden vele landen zich af van hun manier van wraakneming , dat veranderd de zaak weer .
Kortom deze situatie duurt nu al ruim 60 jaar ! moet je eens kijken naar Duitsland en Nederland na dezelfde periode , gaan we weer gebroederlijk met elkaar om
Ik kan ook de kinderen van de Duitsers die mijn ooms vermoord hebben niet haten .
Niet vergeten wel vergeven zoals het hoort , ddar zijn we tenslotte mensen voor .

super ick
16-07-14, 07:19
Ik kan het haat zaaiende gedrag van terreurgroepen waaronder hamas en quad zeker niet waarderen, zij verergeren de situatie. Maar wat de orthodoxen op de west bank doen is zéker niet schoon te praten. De westelijke regeringsleiders moeten erop blijven aandringen dat er een eind aan het landje pikken komt. De grond is niet van Israel, daar mogen de zionisten dus niet bouwen. Zolang ze Palestijnen daar terroriseren doen ze zelf waar ze anderen van betichten, domweg terrorisme. helaas doen de extreem orthodoxen wat heel gelovigen (van alle goddiensten) doen, ze luisteren niet naar anderen, zíj weten het weer beter. Dus schieten ze over en weer met raketten wat veel gewone burgers het leven kost. ik wou dat het daar nu eindelijk eens vrede werd

je hebt zeker gelijk. Ook aan Joodse kant hebben ze enge haatbaarden met fascistische ideeën zoals onze Pinazie die hier ook heeft.

wat vind je van de Joden die hun grond waarop ze een huis gebouwd hebben eerlijk hebben gekocht?

pizatie
16-07-14, 23:25
Geindoctrineede etterbakjes zoals jij vormen het gevaar voor de WERELD !
niets ; zelf hun eigen leven speelt vaak geen rol meer in hun ziekelijke zucht !
Vandaag weer 89 onschuldige mensen ; mannen vrouwen en kinderen opgeblazen in AFGHANISTAN!op demarkt terwijl de stakkers in kopen deden voor hun RAMADAN , door anders denkende TALIBAN Moslims

Ik doe niet eens de moeite meer om er een topic over te openen want het zijn helaas (voor jou soort) geen Palestijnen , die door Joden zijn afgeslacht , want dat was ff mooi :
koren op jou haat zaaiende molentje geweest !
Want zo is de waarheid toevallig ook nog eens een keer , stof genoeg voor je intens verziekte brein om eens na te gaan denken.
Vraag me af want onze hoogedelgesrtenge geleerde moderator IBN RUSHD hier voor kommentaar op heeft ?

jij moet heel gauw geen leugens versprijden over de Taliban hun strijden ook voor jou vrijheid . want als zij er niet waren dan zou Amerika ook nederland bezetten . heb jij bewijs dat de taliban dat heeft gedaan ? behalve die leugenachtige media van je ?

in de jaren 90tig hebben zij ons ook bevrijd van de Russen .

pizatie
16-07-14, 23:27
je hebt zeker gelijk. Ook aan Joodse kant hebben ze enge haatbaarden met fascistische ideeën zoals onze Pinazie die hier ook heeft.

wat vind je van de Joden die hun grond waarop ze een huis gebouwd hebben eerlijk hebben gekocht?


je kan niet iets kopen wat gestolen is . wat begrijp je daar niet aan . heb jij je school af gemaakt ?

super ick
17-07-14, 08:11
je kan niet iets kopen wat gestolen is . wat begrijp je daar niet aan . heb jij je school af gemaakt ?

Aha, dan hebben de Palestijnen het gestolen want daar hebben ze veel grond van gekocht.

Jij hebt je school nog niet afgemaakt. Dat is een feit. Ben bang dat het onderwijs inderdaad achteruit gegaan is qua kwaliteit.

H.P.Pas
17-07-14, 09:17
Ben bang dat het onderwijs inderdaad achteruit gegaan is qua kwaliteit.

Kweenie. Het beste onderwijs kan van een koe geen renpaard maken.

knots71karel
18-07-14, 00:07
jij moet heel gauw geen leugens versprijden over de Taliban hun strijden ook voor jou vrijheid . want als zij er niet waren dan zou Amerika ook nederland bezetten . heb jij bewijs dat de taliban dat heeft gedaan ? behalve die leugenachtige media van je ?

in de jaren 90tig hebben zij ons ook bevrijd van de Russen .

hoe verziekt ben je?

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRcfZdMYVc8q28jDubrOJpYupibGLxjX kFmYYMh5TslSxxKT4gHpG2sSpTTrWRLFDOlN84kbhlg (http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUITENLAND/article/detail/3689664/2014/07/15/Zeker-89-doden-bij-aanslag-op-drukke-markt-in-Afghanistan.dhtml)Zeker 89 doden bij aanslag op drukke markt in Afghanistan (http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUITENLAND/article/detail/3689664/2014/07/15/Zeker-89-doden-bij-aanslag-op-drukke-markt-in-Afghanistan.dhtml)Parool.nl-15 jul. 2014
Zeker 89 doden bij aanslag op drukke markt in Afghanistan. 15-07-14 ... De verantwoordelijkheid voor de aanslag is opgeëist door de Taliban.

Zeker 89 doden door autobom Afghanistan (http://www.nu.nl/buitenland/3828386/zeker-89-doden-autobom-afghanistan.html)
NU.nl-15 jul. 2014

Zeker 89 doden in Afghanistan bij grootste aanslag van dit jaar (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3689664/2014/07/15/Zeker-38-doden-bij-aanslag-op-drukke-markt-Afghanistan.dhtml)
Volkskrant-15 jul. 2014

Tientallen doden door autobom Afghanistan (http://www.telegraaf.nl/buitenland/22856806/__Doden_door_autobom_Afghanistan__.html)
Telegraaf.nl-15 jul. 2014

"Minstens 89 doden" bij bomaanslag in Afghanistan (http://deredactie.be/permalink/1.2033019)
VRT Nieuws-15 jul. 2014

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRqXDh0vP-GlvLHsnpX0E8hLD3PzkwMrd8t4TNHF8LJpttOF6WBfUkvbbfF4 qaQ47krklXF3Bo4
NU.nl
(http://www.nu.nl/buitenland/3828386/zeker-89-doden-autobom-afghanistan.html)https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTl-Xm_tWsn2AFq-yTR5xEWSF17w-6pFdmLimE3BP7UPprBJBHvjsVy07ciFhXJqjuVQz6O7jk
Volkskrant
(http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3689664/2014/07/15/Zeker-38-doden-bij-aanslag-op-drukke-markt-Afghanistan.dhtml)https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRbEUmzn-pIl8n37eqaeNt7cWkXVZ4-V20oNfYVv705M2Ts8SfxJxmjKE9QljHaMhxmZMu9
VRT Nieuws
(http://deredactie.be/permalink/1.2033019)https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRnlhDqQAweRA89tBgCPuL7z34jUvbqK _u0IKqBJSXKlQxkqN06GOGSYPpg9AH7nzeUjQGHO3Mw
AD.nl
(http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3689664/2014/07/15/Zeker-89-doden-in-Afghanistan-bij-grootste-aanslag-van-het-jaar.dhtml)

Maar jij met je verziekte brein wet het nog beter , moet je nog meer bewijs ?
Zoek hulp! je ben niet allen ziek van geest maar zelfs verrot gemaakt !

Dat noem je bevrijders zot?

knots71karel
18-07-14, 00:33
je kan niet iets kopen wat gestolen is . wat begrijp je daar niet aan . heb jij je school af gemaakt ?

Jij blijkbaar wel , je aparte indoctrinatie schooltje bedoel je zeker!

Geschiedenis 24 - Zestig jaar Israël: De transformatie van Palestina tot Israël (http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2000/mei/Zestig-jaar-Isra-l-De-transformatie-van-Palestina-tot-Isra-l.html)

knots71karel
18-07-14, 00:38
je kan niet iets kopen wat gestolen is . wat begrijp je daar niet aan . heb jij je school af gemaakt ?
De Europese joden leefden onder geheel andere omstandigheden dan de joden onder islamitische overheersing. In de islamitische wereld leefden de joden honderden jaren als Ahl-ad-Dhimna, mensen met een contract met hun overheersers. Zij hadden, net als de christenen, de status van tweederangs burgers.
Zij moesten zware belastingen (jizyah) betalen en waren het slachtoffer van discriminerende sociale bepalingen en voorschriften. Daartegenover stond dat zij in alle vrijheid hun geloof mochten belijden, dat zij in beperkte mate volgens hun eigen wetten mochten leven, en een grote mate van politieke autonomie genoten. Ook mochten zij reizen waarheen zij wilden en waren er geen economische restricties. Omdat zij onder Ottomaanse overheersing leefden, kwamen zij later dan de Europese joden in aanraking met het nationalisme.

super ick
18-07-14, 07:42
jij moet heel gauw geen leugens versprijden over de Taliban hun strijden ook voor jou vrijheid . want als zij er niet waren dan zou Amerika ook nederland bezetten .

Het is ernstiger met je gesteld dan ik in eerste instantie dacht.

Zoek hulp, och arme dwaas of moeten we je maar gewoon zien als de nar van Maroc.nl?