PDA

Bekijk Volledige Versie : 700 miljoen meisjes zijn uitgehuwelijkt



super ick
22-07-14, 19:52
700 miljoen meisjes zijn uitgehuwelijkt

Door Jeannette Kras - dinsdag 22 juli 2014, 18:45 in categorie: Samenleving
Het zijn nog kinderen, meisjes als ze gedwongen worden te trouwen met een man van wie ze niet houden. Er zijn wereldwijd meer dan 700 miljoen van die meisjes, deels inmiddels vrouwen, die als minderjarige zijn uitgehuwelijkt. En dat aantal is de afgelopen dertig jaar nauwelijks afgenomen. Dat zegt Unicef naar aanleiding van de Girl Summit 2014 in Londen.
Kindhuwelijk
Meer dan een op de drie meisjes is zelfs uitgehuwelijkt voor haar vijftiende. Meisjes die nog minderjarig zijn als ze moeten trouwen, stoppen meestal met school en worden vaker slachtoffer van huiselijk geweld. Ze hebben meer kans om te overlijden aan complicaties tijdens de zwangerschap of bevalling. Hun baby’s worden ook vaker doodgeboren.
Vrouwelijke genitale verminking
Een ander thema dat aan de orde kwam op de Girl Summit is vrouwelijke genitale verminking. Volgens nieuwe cijfers van de VN zijn er 130 miljoen vrouwen en meisjes op de wereld bij wie de uitwendige geslachtsorganen zijn verwijderd. Vrouwenbesnijdenis komt vooral voor in Afrika en het Midden-Oosten.
Vreselijke gevolgen
De gevolgen voor de vrouwen zijn verschrikkelijk. Ze kunnen er aan overlijden en onvruchtbaar worden. Bovendien hebben veel besneden vrouwen chronische pijn, infecties aan urinewegen, pijn en moeite met plassen en een pijnlijke verstoorde menstruatie.
De bedoeling van de conferentie is wereldwijde steun te krijgen om kindhuwelijken en vrouwenbesnijdenis te stoppen.

700 miljoen meisjes zijn uitgehuwelijkt (http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/340604/700-miljoen-meisjes-zijn-uitgehuwelijkt.html)

knots71karel
22-07-14, 20:48
Ach dit is totaal onbelangrijk nieuws , en dat doen de Moslims niet dus !
Het zijn uitsluitend de Christenen en Joden en Westerlingen die dit doen en het schijnt ook in Amerika een hype te worden .
:stout:

super ick
23-07-14, 07:47
Ach dit is totaal onbelangrijk nieuws , en dat doen de Moslims niet dus !
Het zijn uitsluitend de Christenen en Joden en Westerlingen die dit doen en het schijnt ook in Amerika een hype te worden .
:stout:

Uithuwelijken en besnijden is inderdaad niet iets exclusiefs voor moslims. Daar heb je gelijk in. Het is meer een regionaal gebruik. In Afrika deden ze al voordat er een moslim gesignaleerd was.

Ibrah1234
23-07-14, 09:51
Uithuwelijken is een zwaarbeladen woord. Vergt enige nuance. Zelf ken ik legio voorbeelden vanuit de Hindoestaanse gemeenschap van goed opgeleide mensen die de cultuur voortzetten en hun ouders een partner laten uitkiezen.

Meen zelfs ergens gelezen te hebben dat dit soort huwelijken meer succesvol zijn en minder scheidingen oplevert.

super ick
23-07-14, 09:57
Uithuwelijken is een zwaarbeladen woord. Vergt enige nuance. Zelf ken ik legio voorbeelden vanuit de Hindoestaanse gemeenschap van goed opgeleide mensen die de cultuur voortzetten en hun ouders een partner laten uitkiezen.

Meen zelfs ergens gelezen te hebben dat dit soort huwelijken meer succesvol zijn en minder scheidingen oplevert.

Dat gevoel bekroop mij ook. Het onmenselijke gevoel dat ons westerlingen bekruipt bij uithuwelijken kan niet waar zijn als je dit aantal bekijkt. Naar ons ideaalbeeld kiest een ieder zijn eigen levenspartner uit. Of dat soort huwelijken meer succesvol ijn, zoals jij het noemt wil ik niet beweren of je moet met succesvol bedoelen dat ze langer/vaker stand houden. Dat zegt echter niets over hoe,'met elkaar 'opgescheepte' partners zich erbij voelen.

Charlus
23-07-14, 10:39
Uithuwelijken en besnijden is inderdaad niet iets exclusiefs voor moslims.
Vrouwenbesnijdenis niet exclusief bij moslims? Andere invalshoek: stel dat een bepaald gebruik in Afrika alleen bij moslims voorkomt.

Daar heb je gelijk in. Het is meer een regionaal gebruik.
En daarom is er geen verband tussen 'het' (wat 'het' dan ook maar is) en een bepaalde religie? Ik zie religie als deel uitmakend van regionale gebruiken, incl. onderlinge wisselwerkingen. Het lijkt er zowaar op dat jij een onderscheid maakt tussen cultuur en religie of vergis ik mij nu? Voor een ongelovige ronduit idioot om het onderscheid te maken.

In Afrika deden ze al voordat er een moslim gesignaleerd was.
Ja dat argument heb ik op maroc.nl vaker vernomen en dan met name bij mensen die erop staan dat er geen verband bestaat tussen de Islam en vrouwenbesnijdenis (of was het eerwraak?). Tot nu toe begrijp ik niet wat de clou is. Not done om een verband tussen hoofddoek en Islam te veronderstellen want het ding bestond al voordat er moslims waren? Alleen een verband met de Islam wanneer onomstotelijk vaststaat dat iets destijds door de profeet (of zo je wilt door Allah) is bedacht of later via de officiële procedure is toegevoegd aan de Islam?

super ick
23-07-14, 16:14
Vrouwenbesnijdenis niet exclusief bij moslims? Andere invalshoek: stel dat een bepaald gebruik in Afrika alleen bij moslims voorkomt.

En daarom is er geen verband tussen 'het' (wat 'het' dan ook maar is) en een bepaalde religie? Ik zie religie als deel uitmakend van regionale gebruiken, incl. onderlinge wisselwerkingen. Het lijkt er zowaar op dat jij een onderscheid maakt tussen cultuur en religie of vergis ik mij nu? Voor een ongelovige ronduit idioot om het onderscheid te maken.

Ja dat argument heb ik op maroc.nl vaker vernomen en dan met name bij mensen die erop staan dat er geen verband bestaat tussen de Islam en vrouwenbesnijdenis (of was het eerwraak?). Tot nu toe begrijp ik niet wat de clou is. Not done om een verband tussen hoofddoek en Islam te veronderstellen want het ding bestond al voordat er moslims waren? Alleen een verband met de Islam wanneer onomstotelijk vaststaat dat iets destijds door de profeet (of zo je wilt door Allah) is bedacht of later via de officiële procedure is toegevoegd aan de Islam?

Het komt niet alleen bij moslims voor. Dat is een feit.

Nergens in de Koran of overlevering staat voorgeschreven dat vrouwen besneden moeten worden heb ik mij laten vertellen door mensen die er dieper ingedoken zijn. Jou vergelijking met een hoofddoek vind ik nvt. Met enige fantasie staat er nog beschreven dat vrouwen eea moeten bedekken. Als gelovigen zich daar aan willen houden dan moeten ze dat doen zolang ik maar een gelaat kan zien, dus contact kan leggen indien nodig. Bijvoorbeeld in het verkeer.
Niet alle gedrag, wangedrag, gebruiken, etc van gelovigen komen voort uit geloof.
In dit voorbeeld vind ik wel dat de islam een rol zou moeten kunnen spelen in het terugdringen van deze vorm van verminking door moslims op te roepen er niet aan mee te doen.

Wiki over vrouwenbesnijdenis en islam:

Vrouwenbesnijdenis in de islamBewerken

In de Koran komt het begrip vrouwenbesnijdenis niet voor. Vrouwenbesnijdenis wordt wel genoemd in enkele uitspraken die aan de profeet Mohammed worden toegeschreven. De Hadith die besnijdenis bij mannen voorschrijft, zegt dat besnijdenis een "eer" zou zijn voor vrouwen. De authenticiteit van deze Hadith wordt echter betwist. Vrouwenbesnijdenis wordt doorgaans op culturele gronden uitgevoerd, zoals in de Hoorn van Afrika, en veelal niet op religieuze.

Op 22 november 2006 veroordeelden talrijke islamitische leiders uit de wereld op een conferentie in Caïro vrouwenbesnijdenis. Onder hen waren de hoogste twee Egyptische moslimgeestelijken, de sjeik al-Azhar, die gezien wordt als de belangrijkste leider in de soennitische wereld, en de grootmoefti van Jeruzalem, wiens fatwa's groot gewicht in de schaal leggen. De sjeik al-Azhar, Mohammed Sayyed Tantawi, zei op de conferentie dat in de islam besnijdenis alléén voor mannen is. De grootmoefti, Ali Gomaa, wees erop dat Mohammed zijn dochters niet liet besnijden. Er is echter geen bewijs voor die uitspraak. Moslims uit Europa, die van mening zijn dat vrouwenbesnijdenis de islam een slechte naam bezorgt, voerden druk uit om de uitspraak in een fatwa te vervatten.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vrouwenbesnijdenis

Ibrah1234
24-07-14, 09:35
Dat zegt echter niets over hoe,'met elkaar 'opgescheepte' partners zich erbij voelen.

Let wel .....men kiest hier voor. Er is vrijheid om voor de traditionele manier te kiezen maar het staat ze ook vrij zelf een huwelijkspartner te kiezen. Er is geen dwang.

Er mee "opgescheept zitten" is dan ook in het merendeel van de gevallen geen sprake van.