PDA

Bekijk Volledige Versie : Koranverzen over jodendom hebben niets te maken met antisemitisme



Marsipulami
25-07-14, 11:17
Koranverzen over jodendom hebben niets te maken met antisemitisme



Nuweira Youskine − 24/07/14, 16:15

NUWEIRA YOUSKINE Het is schering en inslag. Zodra zich in het Midden-Oosten weer een drama afspeelt, maken kwaadaardige figuren er een religieuze mengelmoes van, en voor je het weet zijn nieuwe beelden geboren. Zo bestaat in ons collectieve onderbewuste een joods-islamitische patstelling. Vijandigheid vanuit de wortel. 'Islamitisch antisemitisme' is inmiddels bijna een staande uitdrukking geworden. Dat is op zoveel manieren een problematische uitdrukking, dat een analyse ervan niet in een paar zinnen gedaan is.

De belangrijkste implicatie is er wél uit te halen en die gaat ongeveer als volgt: de islam verwerpt vanuit de bron het jodendom, daarmee het Joodse volk en heeft daarmee een oervijandschap jegens Joden in het algemeen gecreëerd. Dat is natuurlijk een reeks bizarre aannames, die alleen maar kan komen uit de koker van mensen die een heilige tekst tot politiek pamflet willen manipuleren.

Want welke houding is er in de Koran nu eigenlijk te vinden jegens het jodendom? Het is helemaal niet zo ingewikkeld. Alles wat erover geschreven staat, is in het kader van de nieuwe godsdienst (de islam) die zich als het ware moest ontwikkelen op de schouders van de oude godsdiensten (met name jodendom en christendom).

Afspraak

In dat licht spreekt God in de Koran ook de joodse gelovigen teleurgesteld toe, als een vader die zijn favoriete kind, waarvan hij zoveel hoge verwachtingen koesterde, het verkeerde pad op ziet gaan.

Zo vraagt God de Joodse stammen ergens vertwijfeld: 'Kunnen jullie je niet herinneren, dat ik jullie boven alle anderen had verheven?'

Of hij herinnert aan een afspraak: 'We hadden een overeenkomst met de kinderen van Israël: aanbidt niemand dan God, wees goed voor uw ouders, familie, de wezen en de armen... Bidt en geef aalmoezen... maar sommigen van jullie keerden je van dit alles af.'

Soms vloeit de teleurstelling over in boosheid - deze emoties blijken nu eenmaal dicht bij elkaar te liggen. Dan kunnen we bijvoorbeeld het zinnetje met de beruchte 'apen-metafoor' lezen, dat zegt: 'Weest als apen, verachterlijk!' Hier wordt gesproken tegen Joodse individuen die de Sabbat niet eerbiedigden, en zich meer bekommerden om materiële zaken dan om God.

Goddelijke spoor

Zo kun je nog wel even doorgaan, want er zijn zo'n zestig verzen over of gericht aan het Joodse volk, en nog meer in combinatie met de andere mensen van het boek, de christenen.

Wat al die verzen bij elkaar willen zeggen is heel duidelijk: de nieuwste (islamitische) godsdienst bood de mensheid een optie om weer op het juiste goddelijke spoor te komen. Dat daarbij verwezen werd naar wat er vroeger niet goed ging en hoe het beter kon, is niet meer dan logisch.

En dat die verwijzingen alles te maken hebben met het in stand houden van de aanbidding van God en niets met een modern concept als antisemitisme, moet zelfs de meest onwelwillende koranlezer toch duidelijk zijn. .

pizatie
26-07-14, 18:03
het Jodendom is een leugen.:p

vitalis
26-07-14, 20:21
het Jodendom is een leugen.:pDenken er meer over zoals jij? Mooi dat je in één zinnetje het betoog hierboven ontkracht. Wat had je ervan gedacht om deze uitspraak te betrekken op de islam?

pizatie
26-07-14, 23:39
Denken er meer over zoals jij? Mooi dat je in één zinnetje het betoog hierboven ontkracht. Wat had je ervan gedacht om deze uitspraak te betrekken op de islam?
je moet tegen de waarheid kunnen. zowel het jodendom en het christendom is een leugen. dat zeg ik niet om de mensen te kwetsen die daar in geloven. ik zeg dat om hun te helpen .

vitalis
27-07-14, 07:12
je moet tegen de waarheid kunnen. zowel het jodendom en het christendom is een leugen. dat zeg ik niet om de mensen te kwetsen die daar in geloven. ik zeg dat om hun te helpen .
De islam is een leugen dat zeg ik niet om mensen te kwetsen, ik zeg dat om ze te helpen.

pizatie
27-07-14, 21:14
De islam is een leugen dat zeg ik niet om mensen te kwetsen, ik zeg dat om ze te helpen.
1 zeggen is oke .2 zeggen word een andere verhaal


ik kan je zat bewijzen geven waarom die 2 sektes een leugen zijn.


ik kan je zat

vitalis
27-07-14, 21:22
1 zeggen is oke .2 zeggen word een andere verhaal


ik kan je zat bewijzen geven waarom die 2 sektes een leugen zijn.


ik kan je zat
Hoeft niet, ieder zijn geloof.

pizatie
27-07-14, 22:47
Hoeft niet, ieder zijn geloof.

iedereen mag geloven wat hij zij wilt .

geloof jij in god ?

vitalis
27-07-14, 23:04
iedereen mag geloven wat hij zij wilt .

geloof jij in god ?
Jazeker

pizatie
27-07-14, 23:08
Jazeker

ben je seculiere moslim zeker ?

vitalis
27-07-14, 23:14
ben je seculiere moslim zeker ?

Nee, ik ben christen.

pizatie
27-07-14, 23:25
Nee, ik ben christen.

christen bij naam ? of ga je ook naar de kerk . en vastje enzo ?

vitalis
28-07-14, 00:03
christen bij naam ? of ga je ook naar de kerk . en vastje enzo ?

Ja, ik ga naar de kerk, wij vasten niet.

pizatie
28-07-14, 00:18
Ja, ik ga naar de kerk, wij vasten niet.
alleen op zondag zeker, je moet proberen elke dag te gaan .

jullie hebben ook het vasten .

vitalis
28-07-14, 08:17
alleen op zondag zeker, je moet proberen elke dag te gaan .

jullie hebben ook het vasten .

Protestanten vasten niet. Wij hoeven helemaal niets als we er geen behoefte aan hebben.