PDA

Bekijk Volledige Versie : Het Israëlische leger kan niet winnen



Giuseppe
01-08-14, 22:12
Na twaalf jaar en vijf operaties tegen Hamas denken veel Israëliërs nog steeds dat hun leger in Gaza kan 'winnen'. Het is een tragische denkfout die al veel te veel mensenlevens heeft gekost, schrijft de Israëlische schrijver Etgar Keret.

De afgelopen week heb ik de slogan Let the IDF Win steeds vaker voorbij horen en zien komen. Laat de Israeli Defense Forces winnen. Veel jonge mensen die er op Facebook naar verwijzen, zijn er zeker van dat de slogan speciaal gemaakt is voor de huidige militaire operatie in Gaza. Maar ik ben oud genoeg om me te herinneren dat hij als bumpersticker is ontstaan en zich pas later tot een mantra heeft ontwikkeld. Uiteraard is de slogan niet gericht aan het adres van Hamas of de internationale gemeenschap – hij is bedoeld voor de Israëliërs zelf, en omvat precies de verwrongen kijk op de wereld die Israël de afgelopen twaalf jaar heeft geleid.

De eerste misvatting is dat sommige mensen in Israël zouden willen proberen het leger ervan te weerhouden te winnen en de gewenste toestand van vrede te bewerkstelligen. Tot die saboteurs kunnen ikzelf, mijn vrouw of iedere andere persoon behoren die een tegengesteld standpunt verwoordt en – opnieuw – ons almachtige leger in de weg loopt. Al die mafketels die vragen durven stellen of zorgen durven uiten over het gedrag van onze regering, die de wapens van ons leger lamleggen met hun zeurende opiniestukken in de kranten en hun defaitistische oproepen tot humaniteit en empathie, zijn zogenaamd het enige dat het Israëlische leger scheidt van een perfecte overwinning die eindelijk voor veiligheid en sereniteit zou zorgen.

Het tweede, veel gevaarlijkere idee dat deze slogan vertegenwoordigt, is dat het Israëlische leger feitelijk zou kunnen winnen. 'We zijn bereid deze rakettenregen non-stop te doorstaan,' zegt iedere Zuid-Israëlische familie dezer dagen in het nieuws, 'zolang we hier maar voor eens en voor altijd een einde aan kunnen maken.'

We zijn nu twaalf jaar en vijf operaties tegen Hamas (waarvan vier in Gaza) verder, en we hebben nog steeds deze zelfde verknipte slogan. Jongens die tijdens Operation Defensive Shield nog op de basisschool zaten, zijn nu soldaten die Gaza over land binnentrekken. Bij al die operaties zijn er steeds rechtse politici en militaire commentatoren geweest die erop hebben gewezen dat 'we deze keer alles uit de kast moeten halen om er definitief een einde aan te maken'. Als ik ze op televisie zie, kan ik me alleen maar afvragen wat ze bedoelen met het 'einde' dat we proberen te bereiken? Als iedere Hamas-strijder tenonder is gegaan, gelooft iemand dan echt dat het verlangen naar nationale onafhankelijkheid van het Palestijnse volk zal zijn verdwenen? Voor Hamas vochten we tegen de PLO, en na Hamas – ervan uitgaand dat we er dan, hopelijk, nog steeds zijn – zullen we waarschijnlijk tegen weer een andere Palestijnse organisatie vechten. Het Israëlische leger kan alle veldslagen winnen, maar de vrede en rust van de Israëlische burgers kan alleen worden gegarandeerd door een politiek compromis. Maar volgens de patriottische stemmen die de huidige oorlog voeren is dat iets dat we niet mogen zeggen, want het zijn precies dit soort uitspraken dat ervoor zorgt dat het Israëlische leger niet wint. Uiteindelijk, als deze operatie voorbij is en aan beide zijden de lijken worden geteld, zal de beschuldigende vinger opnieuw naar ons, de saboteurs, worden uitgestoken.

Het is vreselijk zo'n tragische vergissing te begaan, een vergissing die zo veel mensenlevens kost. Het is nog erger om die vergissing iedere keer te maken. Vier operaties in Gaza, een enorm aantal Israëlische en Palestijnse harten dat is opgehouden met kloppen, en we blijven maar op hetzelfde punt terugkeren. Soms lijkt het wel alsof het enige dat verandert de tolerantie van de Israëlische samenleving voor kritiek is. Het is tijdens deze operatie al duidelijk aan het worden dat de rechtervleugel zijn geduld is kwijtgeraakt met alles wat te maken heeft met die vluchtige term 'vrijheid van meningsuiting'. De afgelopen twee weken zijn we blootgesteld aan rechtse Israëliërs die linkse Israëliërs met honkbalknuppels hebben geslagen, aan Facebook-posts waarin werd beloofd linkse activisten naar de gaskamers te sturen, en aan oproepen om iedereen te boycotten wiens mening afwijkend genoeg is om 'het leger de weg naar de overwinning te versperren'. Het blijkt dat de bloedige weg die we van operatie naar operatie afleggen niet zo cirkelvormig is als we misschien ooit dachten. Deze weg is geen cirkelgang, maar een neerwaartse spiraal die naar telkens nieuwe diepten leidt. Nieuwe diepten die – het spijt me het te moeten zeggen – we helaas nog zullen ervaren.

Bron. (http://www.groene.nl/artikel/het-israelische-leger-kan-niet-winnen)

Giuseppe
01-08-14, 22:27
Surrealisme

Tijdens een bezoek aan Caïro in juli viel me op dat de gebeurtenissen in Gaza nauwelijks onderwerp van gesprek waren. De Engelstalige Egyptische kranten leken eerder aversie voor sjiieten te verwoorden dan verontwaardiging over het optreden van het Israëlische leger. Ongetwijfeld komt dat omdat president al-Sisi Hamas veracht.

In The New York Times verklaart David D. Krikpatrick waarom de wapenstilstand tussen Hamas en Israël op zich laat wachten. Omdat enkele Arabische landen (Egypte, Jordanië en Saoedi-Arabië) een nog net iets grotere hekel hebben aan Hamas, dat wil zeggen aan het islamisme, dan aan Israël. Vroeger kon je horen dat Israël het vuile werk voor Amerika opknapt. Nu lijkt het erop dat Israël het vuile werk voor Arabische buurlanden opknapt. Puur surrealisme.

Bovendien is het een vergissing te denken dat Hamas met militaire middelen uit Gaza kan worden verdreven. Wat dan komt zal namelijk nog erger zijn dan Hamas.

-Arnon Grunberg


Bron: de Volkskrant [01/08/2014]

mark61
01-08-14, 22:58
Het hele verhaal is onbegrijpelijk. De NRC meldt 'dat Israël nog veel banger is voor de tunnels dan voor de raketten'. Al die tunnels die al 10 jaar bestaan hebben precies één aanval opgeleverd: ontvoering Shalit en twee dode soldaten.

Dat is alles. Tig tunnels, tig jaar, één aanval.

Dan heb je Netanyahu die een onbegrijpelijk verband tussen tunnels en invasie legt. Eh, die tunnels eindigen in Israël, dus je kan ze rustig in je eigen land dichtgooien / opblazen.

Verder moet je gestoord zijn om te denken dat massamoord ertoe leidt dat de nabestaanden nu heel graag vrede willen. Dat ze op hun rug gaan liggen met hun pootjes omhoog.

En al dit omdat Israël weigert vrede te sluiten, nooit een Palestijnse staat wil, de laatste onderhandelingen totaal heeft gesaboteerd, en dan een rookgordijntje nodig heeft om dat te verhullen.

Een rookgordijntje van 1.500 doden. Een rookgordijntje van kinderlijkjes.

En de wereld zegt, tut tut, moet dat nou zo. We zijn zo 'concerned' en verdrietig en bedroefd.

Wizdom
01-08-14, 23:04
Het hele verhaal is onbegrijpelijk. De NRC meldt 'dat Israël nog veel banger is voor de tunnels dan voor de raketten'. Al die tunnels die al 10 jaar bestaan hebben precies één aanval opgeleverd: ontvoering Shalit en twee dode soldaten.

Dat is alles. Tig tunnels, tig jaar, één aanval.

Dan heb je Netanyahu die een onbegrijpelijk verband tussen tunnels en invasie legt. Eh, die tunnels eindigen in Israël, dus je kan ze rustig in je eigen land dichtgooien / opblazen.

Verder moet je gestoord zijn om te denken dat massamoord ertoe leidt dat de nabestaanden nu heel graag vrede willen. Dat ze op hun rug gaan liggen met hun pootjes omhoog.

En al dit omdat Israël weigert vrede te sluiten, nooit een Palestijnse staat wil, de laatste onderhandelingen totaal heeft gesaboteerd, en dan een rookgordijntje nodig heeft om dat te verhullen.

Een rookgordijntje van 1.500 doden. Een rookgordijntje van kinderlijkjes.

En de wereld zegt, tut tut, moet dat nou zo. We zijn zo 'concerned' en verdrietig en bedroefd.

Het zal mij niets verbazen dat na deze oorlog de Toorn zal bestaan uit een 3e wereld oorlog die niet 25 Miljoen levens gaat kosten maar dit keer 2 Miljard levens gaat kosten oftwel 1/3 van de mensheid die het niet zal overleven... Want voor zover ik de geschiedenis ken is er nooit een partij geweest die niet op termijn is gestraft danwel vernederd voor zijn wandaden.... Na elke victory is er een nederlaag...

Giuseppe
03-08-14, 21:59
'In Israël heerst ziekelijk gevoel van superioriteit'

Waarom staat de Israëlische bevolking als een blok achter de Gaza-oorlog? De Israëlische schrijver Nir Baram zoekt het antwoord in de 'angstpropaganda' van de overheid. Bovendien zouden Joodse Israëliërs zich moreel zo superieur voelen dat ze hun eigen fouten niet meer inzien. De schrijver vindt het hoog tijd voor een morele revolutie.

Volgens een recente opiniepeiling wil 86,5 procent van de Israëliërs de oorlog tegen het Hamas-regime in Gaza voortzetten. De strijd heeft al het leven gekost aan zeker 1500 Gazanen (vooral burgers) en 65 Israëliërs (vrijwel uitsluitend soldaten). En ondanks dat is er die brede steun.

Die is te verklaren, zegt de Israëlische schrijver Nir Baram: "De steun komt voort uit de angstpropaganda en de holocaustretoriek van onze premier Benjamin Netanjahoe. Natuurlijk is de militante Palestijnse Hamas-beweging gevaarlijk, maar ze vormt absoluut geen existentiële bedreiging voor Israël. Dat is een heel belangrijk onderscheid. Hamas kan ons niet verpletteren, daar zijn we militair veel te sterk voor. Toch zit de angst voor totale vernietiging er bij Israëliërs diep in, met dank aan Netanjahoe. Die blijft maar herhalen dat de volgende holocaust eraan komt. Is het niet via Iran, dan wel via Hamas-raketten, en nu weer via die tunnels. Wat een flauwekul."

Angst is een invoelbaar motief voor steun aan een oorlog. Maar zien Israëliërs ook de andere kant: het humanitaire drama dat hun strijdkrachten in de Gazastrook aanrichten?
"Vrijwel niet, helaas. In Israël zijn de mensen slechter geïnformeerd over de Gaza-oorlog dan waar ook ter wereld. Dat komt doordat er in Gaza geen Israëlische verslaggevers zijn: te gevaarlijk.

De grote tv-zenders, voor veel mensen de belangrijkste informatiebron, besteden nauwelijks aandacht aan de verwoesting, aan de vele doden en aan de persoonlijke tragedies in Gaza. Bijna alle Israëlische media stellen zich in oorlogstijd bovendien op als woordvoerder van het leger.

De krant Ha'aretz probeert nog wel serieus over de oorlog te berichten. Maar die krant heeft maar 70.000 lezers. Ha'aretz heeft het bovendien niet makkelijk. De krant oogst extreme verontwaardiging van andere media en van politici, ook van een zogenaamd gematigde figuur als minister van financiën Lapid, die heeft opgeroepen om Ha'aretz niet meer te lezen.

Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste Israëliërs helemaal niet wíllen weten wat er in Gaza gebeurt. Ze hebben geen zin om in het gezicht te staren van iemand die net zeventien familieleden heeft verloren. Mensen geloven liever in de propaganda van de regering. En de media gaan daarin mee."

Een overheid die angst aanwakkert, journalisten die zich gedragen als woordvoerder van het leger... Worden Israëliërs feitelijk gehersenspoeld?
"Laat ik het zo zeggen: door de voortdurende propaganda hebben Israëlische Joden een moreel superioriteitscomplex ontwikkeld. Het is ziekelijk. Ze zijn er serieus van overtuigd geraakt dat ze moreel beter zijn dan Palestijnen. Ze zeggen: Wíj willen vrede, wíj doden geen onschuldige burgers, wíj respecteren kinderlevens. Terwijl de Palestijnen alleen maar bloed willen vergieten. Die moorden maar raak en hebben geen enkel respect voor welk leven dan ook, zelfs niet voor hun eigen leven.

Wanneer je jezelf als Joodse Israëliër moreel zo verheven voelt boven de ander, kun je nooit een gelijkwaardige gesprekspartner zijn. Vredesoverleg krijgt dan nooit een kans van slagen, tenzij we de moed hebben om het morele superioriteitscomplex van Joodse Israëliërs aan te pakken."

Maar Joodse Israëliërs plegen geen aanslagen op Palestijnse burgers. Zij vuren niet lukraak raketten af, anders dan Hamas. Is het dan niet logisch dat ze zich moreel superieur voelen?
"De Joodse morele superioriteit is een illusie. Neem de moord op de 16-jarige Palestijn Mohammed Aboe Khdair. Die jongen werd begin juni ontvoerd en levend verbrand door extremistische kolonisten (uit wraak voor de moord op drie Joodse tieners, red.).

Toen bleek dat de daders Joden waren, was het ongeloof in Israël enorm. Joden waren niet tot zo'n gruwelijke daad in staat, werd overal geroepen. Dat is toch een ziek uitgangspunt, dat zogenaamd alleen andere etniciteiten kunnen moorden, en Joden niet?

Of neem het Israëlische leger. Netanjahoe noemde dit laatst nog 'het meest morele leger' ter wereld. En de Israëlische media kopiëren braaf dat ons leger 'geen kinderen doodt zonder reden'. Maar kun je dat vandaag de dag nog volhouden, als je weet dat het Israëlische leger sinds het begin van deze eeuw al meer dan 1300 Palestijnse kinderen heeft gedood?

Die kinderen werden heus niet allemaal als menselijk schild gebruikt. Nee, alle legers doden onschuldige burgers, en ons leger is echt niet moreler dan andere.

Je kunt wel krampachtig in het tegendeel blijven geloven, wat veel Israëliërs doen. Maar daarmee sluit je jezelf op in dat valse gevoel van morele superioriteit. En zo verhul je de werkelijkheid."

Wat moet er gebeuren om de situatie structureel te verbeteren?
"Ik denk dat het tijd is voor een morele revolutie. We moeten allereerst de angstpropaganda terugdringen en Joodse Israëliërs ervan overtuigen dat ze niet beter zijn dan Palestijnen. Vervolgens moeten we de kansen en mogelijkheden zien, en risico's durven nemen om vrede te sluiten. Als we de progressieve krachten bundelen, kunnen we slagen.

Dat is niet naïef. Ga maar na, de meerderheid van de Palestijnen is gematigd. Ik heb de familie van de vermoorde tiener Mohammed bezocht op de Westelijke Jordaanoever, en echt, die mensen willen niets liever dan vrede. De gematigde Fatah-partij op de Westoever is veel groter dan de radicale Hamas in Gaza. En door de eenheidsregering die Fatah en Hamas onlangs hebben gevormd, is Hamas politiek nog verder ingedamd.

Er liggen dus kansen, en die moeten we grijpen. We moeten in gesprek gaan met gematigde Palestijnen en de bezetting zo snel mogelijk beëindigen. Niet over vijf jaar, maar nu meteen."

Het zal niet eenvoudig zijn om zo'n morele revolutie te ontketenen. Hoe ziet u dat voor zich?
"Vanuit de politiek zie ik de aanzet niet komen. Want rechts heeft maar één model: dreiging beantwoorden met geweld. En links is zwak en zelfgenoegzaam. De verandering zal dus uit de bevolking moeten komen. Van onderaf, net als bij de sociale protesten in 2011, toen er in Israëlische steden massale demonstaties ontstonden tegen de armoede. Linkse politici volgen dan waarschijnlijk vanzelf.

Ik hoop dat er op zo'n manier eindelijk iets gebeurt om de Joodse Israëliërs uit hun levensleugen te wekken.

Belangrijk is ook dat we het diepgewortelde racisme in de Israëlische maatschappij aanpakken. Racisme is op dit moment ons grootste probleem. Ook links heeft dit thema de laatste jaren laten liggen. Sterker nog, de leider van de Arbeiderspartij, Yitzhak Herzog, spreekt consequent over 'het Joodse volk' als hij de Israëlische bevolking bedoelt. Daarmee negeert hij de 20 procent Arabieren in dit land. Alsof die geen deel uitmaken van onze samenleving. Dit getuigt van een vergiftigde vorm van denken.

Het racisme ontaardt bovendien steeds vaker in geweld tegen niet-Joden. Niet alleen tegen Israëlische Arabieren, maar ook tegen linkse demonstranten.

De afgelopen vijftien jaar heb ik het niet eerder zo bont meegemaakt. Veel van mijn vrienden durven niet eens meer te demonstreren, uit angst dat ze in elkaar worden geslagen. Daar moet dringend iets aan gebeuren."

Kan Netanjahoe in uw revolutie nog een rol spelen?
"Hij is onderdeel van het probleem. Met zijn regering wakkert hij het racisme aan, en hij doet niets om de vrede dichterbij te brengen. Integendeel, hij weigert te onderhandelen met de nieuwe Palestijnse eenheidsregering. En met de Fatah-partij van de Palestijnse president Abbas wilde hij de afgelopen jaren ook al niet onderhandelen. Hij deed het wel, maar alleen voor de vorm, om de Amerikanen tevreden te stellen. Daardoor heeft Netanjahoe in de afgelopen rustige jaren prachtige kansen laten lopen.

Het gevolg: nu hebben we weer een oorlog met Gaza, de derde in zes jaar. Nee, Netanjahoe is niet in staat om vrede te sluiten. Hij verdedigt alleen de status quo, met zijn formule van angst en militaire kracht. We wonen hier in Israël zo langzamerhand in een Joods getto, in een bang en racistisch land waarin mensen geen hoop meer hebben op een betere toekomst. Veel Israëliërs willen emigreren. Dat begrijp ik goed. Maar ik blijf. Ik geef de strijd voor een beter land niet op."

U probeert de hoop levend te houden. Maar nu Israël massaal om geweld schreeuwt, bent u een roepende in de woestijn. Is deze derde Gaza-oorlog niet een moment om de hoop te laten varen?
"Soms geloof ik er zelf ook niet meer in, maar ik probeer optimistisch te blijven. Ik zie echt tekenen van verandering. Vergeleken met de vorige Gaza-oorlog, in 2012, zijn Israëliërs veel minder euforisch over de bombardementen op Gaza. Ze verheerlijken ook geen soldaten meer. Israëliërs zijn het beu. Bij elke militaire operatie wordt hun beloofd dat alles daarna beter wordt, maar telkens komt er weer een nieuwe oorlog.

Veel Israëliërs steunen de oorlog nu nog, maar als hij straks voorbij is, zal de kritiek toenemen. Mensen worden dan boos op Netanjahoe, omdat er wéér niets is veranderd. Uit een peiling is gebleken dat 60 procent van de bevolking na de oorlog snel verder wil onderhandelen en de bezetting wil beëindigen. Dat vind ik hoopgevend. Voor dat gevoel, dat optimisme, blijf ik vechten. Ik vraag niet om de maan - alleen om vrede."

Bron. (http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3710252/2014/08/03/In-Israel-heerst-ziekelijk-gevoel-van-superioriteit.dhtml)