PDA

Bekijk Volledige Versie : Australisch koppel laat downbaby achter



Marsipulami
02-08-14, 14:00
Australisch koppel laat downbaby achter


Vandaag om 08:53 door gjs, jvt | Bron: BELGA/bbc


Een Australisch echtpaar heeft een draagmoeder in Thailand laten zitten met haar baby die het syndroom van Down heeft. Alleen het gezonde tweelingzusje namen ze mee. Dat hebben Australische media bericht. De zaak zorgt voor veel commotie in het land. Het jongetje van zes maanden heeft ook dringend een hartoperatie nodig. Daarvoor is al meer dan 85.000 euro ingezameld.


De 21-jarige draagmoeder heeft al twee kinderen en heeft niet de middelen om de hartoperatie te betalen. Het Australische echtpaar had de vrouw zo’n 10.000 euro betaald om draagmoeder te zijn.

Pattaramon Chanbua bleek echter zwanger van een tweeling, en toen bleek dat een van de baby’s het downsyndroom had, vroeg het Australische koppel om een abortus. De vrouw weigerde, omdat zoiets indruist tegen haar boeddhistische geloofsovertuiging.

Nadat de tweeling was geboren, nam het Australische echtpaar alleen het gezonde meisje mee.

De Thaise krant Thairath publiceerde het verhaal van Gammy vorige week. Daarop volgde een onlinecampagne om geld in te zamelen om de baby te behandelen. Honderden mensen hebben samen al meer dan 85.000 euro gestort. Veel Australiërs hebben nu al aangeboden om de zes maanden oude Gammy te adopteren.

De Thaise draagmoeder zegt dat ze voor de jongen wil zorgen. 'Waarom moet hij al deze ontberingen ondergaan? Ik hou van hem...Ik beschouw hem als mijn kind.'

De Australische premier Tony Abbott betreurt de zaak. 'Het illustreert de valkuilen in deze zaken, denk ik. Het is een erg triest verhaal en ik kan me moeilijk inbeelden dat een kind zo in de steek wordt gelaten.'

Een woordvoerder van het Australische ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat het ministerie overlegt met de Thaise autoriteiten over draagmoederschap.