PDA

Bekijk Volledige Versie : Obama geeft groen licht voor luchtaanvallen in Irak



Marsipulami
08-08-14, 07:26
Obama geeft groen licht voor luchtaanvallen in Irak


Vandaag om 07:10 door jvt | Bron: Belga/reuters/bbc

De Amerikaanse president Barack Obama heeft het licht op groen gezet voor luchtaanvallen tegen militanten van de islamistische terreurgroep IS (Islamitische Staat). Dat heeft hij donderdag gezegd. Militanten van IS hebben de grootste christelijke stad van Irak Qaraqosh onder controle gekregen. Duizenden Iraakse christenen zijn op de vlucht.

'Als militanten van IS verder oprukken in Irak zouden ze de stad Erbil kunnen bedreigen, waar er Amerikaanse belangen zijn', aldus Obama donderdag in een speech. 'Daarom heb ik toestemming gegeven voor doelgerichte luchtaanvallen.' Grondtroepen naar Irak sturen, blijft uitgesloten. Op dit moment droppen de VS al humanitaire hulppakketen in het noorden van Irak.

De strijders van de IS slaagden er donderdag in de Koerdische troepen uit de stad Qaraqosh te verdrijven. De voorbije weken hebben de Koerdische strijders maar liefst vier steden moeten prijsgeven aan de jihadisten. De terreurgroep controleert ook sommige delen van Syrië.

‘Ik weet nu dat de steden Qaraqosh, Tal Kayf, Bartella en Karamlesh onder controle zijn van de rebellen’, zegt Joseph Thomas, de Chaldeeuws-katholieke bisschop van Kirkoek en Souleimaniye. ‘Tienduizenden doodsbange mensen worden momenteel op de vlucht gedreven. Er valt niet te beschrijven wat er gebeurt.’

Tienduizenden mensen van religieuze minderheden zijn op de vlucht in het land. Na de verovering van de stad Mosoel gaven de jihadisten van de IS de christenen de keuze: tot de islam bekeren of een belasting betalen.

De VS waarschuwt dat de situatie voor de Irakese minderheden op een humanitaire catastrofe dreigt uit te draaien. ‘We zijn erg bezorgd over hun gezondheid en veiligheid’, zei Josh Earnest, de woordvoerder van het Witte Huis, donderdag.

Paus Franciscus roept de internationale gemeenschap op om de vluchtelingen te helpen. De VN-Veiligheidsraad bespreekt de situatie vandaag in een spoedbijeenkomst.

Marsipulami
08-08-14, 07:31
Ben benieuwd wat ze daarmee willen bereiken.

Marsipulami
08-08-14, 08:24
Noodoproep Iraakse patriarch aan VN en EU: 'red de onschuldigen van de dood'

door KN

De patriarch van de Chaldeeuws-katholieke Kerk, Louis Raphaël I Sako, roept de Verenigde Naties (VN), de Europese Unie (EU) en "alle mensen van goede wil" op "de onschuldige mensen te redden van de dood" in Irak.


De patriarch, die zetelt in Bagdad, schrijft dat donderdag in een brief die hij onder meer naar de internationale katholieke hulporganisatie Kerk in Nood stuurde.

Volgens de patriarch zijn er in het noorden van Irak, op de Vlakte van Nineve, inmiddels honderdduizend christenen verdreven van huis en haard door terroristen van de islamitische terreurgroep ISIL.

ISIL-strijders namen in de nacht van woensdag op donderdag de grootste christelijke stad van Irak, Qaraqosh, met geweld in.

Deze uittocht is "een echte kruisweg", schrijft de patriarch, verwijzend naar de christenen die te voet gevlucht zijn in de verzengende hitte van de zomer.

De patriarch waarschuwt de VN en EU voor een humanitaire ramp en het risico op een genocide op christenen in Irak. "Ze hebben water, eten en onderdak nodig", aldus Sako.

Ook meldt Sako dat ISIL de kerken en kerkelijke eigendommen in de veroverde gebieden ontheiligd en vernield. "Oude manuscripten en documenten worden verbrand", schrijft de patriarch.

De patriarch roept de internationale gemeenschap op in te grijpen in het land, omdat de Iraakse overheid daar niet toe in staat is.

Sako: "Er is behoefte aan internationale steun en een professioneel, goed uitgerust leger. De situatie gaat van kwaad naar erger. Met pijn en droefheid doen wij een beroep op het geweten van iedereen en alle mensen van goede wil en de Verenigde Naties en de Europese Unie, om de onschuldige mensen te redden van de dood. We hopen dat het niet te laat is!"

pizatie
08-08-14, 11:26
obama de huisneger wil weer onschuldige irakies vermoorden? :p

pizatie
08-08-14, 11:28
en weetje waarom obama de christenhond nu wel helpt ? omdat er wat gristenen tussen zitten. dit is dus een soort kruistocht ! geen probleem.

oww ja gaza word weer gebomderdeerd waar blijft de VN raad ?

Marsipulami
08-08-14, 15:46
Amerikanen bombarderen stelling van IS in Noord-Irak

AP - vr 08/08/2014 - 15:04 Jos De Greef


Voor het eerst hebben Amerikaanse vliegtuigen posities van de extreme moslimgroep Islamitische Staat in Noord-Irak gebombardeerd. Eerder had president Barack Obama daartoe het licht op groen gezet.

Volgens een tweet van admiraal John Kirby, een woordvoerder van het Pentagon, was het bombardement een reactie op een aanval van IS-strijders tegen het Iraaks-Koerdische leger nabij de stad Irbil. Het was de bedoeling om Amerikaanse adviseurs in dat gebied te beschermen.

Twee Amerikaanse F-18-gevechtsvliegtuigen hebben bommen gegooid op artilleriekanonnen van IS die door een vrachtwagen werden vervoerd. Het gaat om vliegtuigen van het vliegdekschip USS George Bush (links) dat al een tijdje in de Golf rondvaart.

Het is nog niet duidelijk of het om een geďsoleerd incident gaat of het begin is van een bredere campagne van Amerikaanse luchtaanvallen op de opmars van de extremistische IS te stuiten.

Vanochtend heeft president Barack Obama het licht op groen gezet voor eventuele bombardementen op IS in Irak. Het is echter niet de bedoeling om grondtroepen te sturen.

Op een aantal plaatsen in Noord-Irak zijn christenen en andere religieuze minderheden zoals yazidi's omsingeld en bedreigd door de extreme soennieten van IS. Die dreigen ook op te rukken naar Iraaks-Koerdistan. De beslissing om VS-vliegtuigen in te zetten, slaat niet enkel op Amerikaanse adviseurs in de regio, maar ook op bedreigde burgers, aldus president Obama.

Voedseldroppings moeten Irakezen redden

Eerder was de VS al begonnen met een luchtbrug van voedsel en hulpgoederen voor de tienduizenden mensen die in Noord-Irak op de vlucht zijn voor de opmars van "Islamitische Staat".

Volgens het Pentagon zijn 20.000 liter drinkwater en 8.000 bereide maaltijden gedropt in de bergen van Noord-Irak op plaatsen waar vluchtelingen bijeenzitten. Die goederen zijn per parachute gedropt door transportvilegtuigen van het type C-130 Hercules en de grotere C-17 (foto).

De Britse regering kondigt aan dat ze ook zal beginnen met het parachuteren van hulpgoederen voor vluchtelingen in Noord-Irak. Londen spreekt zijn steun uit voor de VS-bombardementen in het gebied, maar zal zelf niet militair tussenbeide komen.

De vluchtelingenstroom is fors toegenomen nadat de christelijke stad Qarakosh in handen van IS was gevallen. Veel families proberen zich veilig te stellen in Iraaks-Koerdistan of in Turkije, maar anderen zitten omsingeld door IS in de Noord-Iraakse bergen.

Karin.N
08-08-14, 16:59
en weetje waarom obama de christenhond nu wel helpt ? omdat er wat gristenen tussen zitten. dit is dus een soort kruistocht ! geen probleem.

oww ja gaza word weer gebomderdeerd waar blijft de VN raad ?

Jij neemt Obama zijn partijdigheid kwalijk? En hoe zit het met je eigen partijdigheid? Jij steunt maar 1 groep en dat is de groep die jouw geloof op jouw manier belijden. Oftewel de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet :hihi:

Kefta.
08-08-14, 17:50
In een rapport die verschenen is stond in dat onder de Amerikanen meer dan 5 keer zoveel doden zijn gevallen dan onder de tijdperk van Saddam bewind.

BoerHarms
08-08-14, 18:29
obama de huisneger wil weer onschuldige irakies vermoorden? :p

ISIS , onschuldig, tolerante,vriendelijke noslims ??

Karin.N
08-08-14, 18:34
In een rapport die verschenen is stond in dat onder de Amerikanen meer dan 5 keer zoveel doden zijn gevallen dan onder de tijdperk van Saddam bewind.





Dus jij leeft liever in een land onder het bewind van een dictator a la Saddam Hoessein dan dat je in de VS zou wonen?

BoerHarms
08-08-14, 18:38
obama de huisneger wil weer onschuldige irakies vermoorden? :p

ISIS , onschuldig, tolerante,vriendelijke noslims ??

Bekeren tot de Islam of je wordt vermoordt, wat is dat in voor een geloof

Kefta.
08-08-14, 19:39
ISIS , onschuldig, tolerante,vriendelijke noslims ??

Bekeren tot de Islam of je wordt vermoordt, wat is dat in voor een geloof

Onzin.

H.P.Pas
08-08-14, 21:19
ISIS , onschuldig, tolerante,vriendelijke noslims ??

Laat die jongen (http://media.archonia.com/images/samples/37/56/93756_s0.jpg) nou toch.

H.P.Pas
08-08-14, 21:28
Ben benieuwd wat ze daarmee willen bereiken.

De Pesh Merga het luchtsteuntje in de rug geven dat ze nodig hebben om de overhand te krijgen.
Of dat kans van slagen heeft weet ik natuurlijk ook niet.
In bv Bosnië heeft het gewerkt.

BoerHarms
08-08-14, 21:34
Onzin.

Wat is onzin ?

pizatie
08-08-14, 21:37
ISIS , onschuldig, tolerante,vriendelijke noslims ??

Bekeren tot de Islam of je wordt vermoordt, wat is dat in voor een geloof
isis zijn de enige ware moslims.


tuurlijk zijn ze extreem< in de ogen van de echte extremisten de mensen die god zijn vergeten>


vertel mij 1 ding wat isis fout doet ?

pizatie
08-08-14, 21:42
De Pesh Merga het luchtsteuntje in de rug geven dat ze nodig hebben om de overhand te krijgen.
Of dat kans van slagen heeft weet ik natuurlijk ook niet.
In bv Bosnië heeft het gewerkt.
de pesh merga de honden . ze hebben bewezen dat het laffe honden zijn net als de sjieten en maliki. ze vragen de grote duivel om hulp amerika.

zelfs amerika durft niet met grondtroepen irak binnnen te vallen. want ze weten dat ze in kisten terug keren.

obama de huisneger . is een hypocriete massamooordenaar. waarom viel hij syrie niet binnen toen assad gisgassen gebruikte ? waarom valt hij de barbaarse boedisten niet aan in burma ? waar was hij in gaza ?


owwww jaa.... noord irak.... oliee en de koerden de slaven de mietjes de satanaanbieders staan bekend om hun verraad .

pizatie
08-08-14, 21:45
Dus jij leeft liever in een land onder het bewind van een dictator a la Saddam Hoessein dan dat je in de VS zou wonen?

Saddam was geen dictator . met hem was irak een paradijs .

amerika heeft alles verpest.

BoerHarms
08-08-14, 21:47
isis zijn de enige ware moslims.


tuurlijk zijn ze extreem< in de ogen van de echte extremisten de mensen die god zijn vergeten>


vertel mij 1 ding wat isis fout doet ?

Ben jij ISIS aanhanger ?

pizatie
08-08-14, 21:51
Ben jij ISIS aanhanger ?


nee. hoezo ?

BoerHarms
08-08-14, 22:00
nee. hoezo ?

Ok, omdat jij ISIS goed praat,

je kan me niet vertellen dat het stelselmatig afmaken van andersgelovigen normaal is, Ik geloof nietdat dit de strekking van de ware Islam is.

pizatie
08-08-14, 22:03
De Koerden zijn zwaar vernederd en teruggedrongen tot hun eigen hoofdstad Erbil.
Weken lachte ze het Iraakse Sjiitische leger uit dat het lafaards waren en dat de Koerdische strijders zo eervol waren en al die nationalistische onzin. Afgelopen dagen zijn de stoere eervolle Koerdjes als ratten gevlucht voor de strijders van Dawla Islamiya en nu krijgen ze hulp van Amerika. Wat een schande

pizatie
08-08-14, 22:05
Ok, omdat jij ISIS goed praat,

je kan me niet vertellen dat het stelselmatig afmaken van andersgelovigen normaal is, Ik geloof nietdat dit de strekking van de ware Islam is.


koerden<pkk ypg > en sjieten zijn geen moslims .


leg mij uit . hoe kan je moslim zijn en tegen de sharia zijn?

BoerHarms
08-08-14, 22:15
koerden<pkk ypg > en sjieten zijn geen moslims .


leg mij uit . hoe kan je moslim zijn en tegen de sharia zijn?

Kan ik niet uitleggen omdat ik geen moslim ben.

Ben er wel meeeens dat men de sahria wetgeving alleen op de moslims toegepast moet worden, ook in de w-europese landen.

Kan jij me uitleggen waarom je anders gelovige mag afschlachten

pizatie
08-08-14, 22:34
Kan ik niet uitleggen omdat ik geen moslim ben.

Ben er wel meeeens dat men de sahria wetgeving alleen op de moslims toegepast moet worden, ook in de w-europese landen.

Kan jij me uitleggen waarom je anders gelovige mag afschlachten

ligt er aan of de staat in heel europa uitgeroepen word of alleen in delen. jij zou dan ongeveer 2% belasting moeten betalen.


kan ik uitleggen. heel simpel. je mag geen onschuldige burgers afslachten. dat is zeer haram <verboden> het maakt niet uit of ze moslim zijn of joods of christenen of wat dan ook.

BoerHarms
08-08-14, 23:16
[QUOTE=pizatie;5358827

kan ik uitleggen. heel simpel. je mag geen onschuldige burgers afslachten. dat is zeer haram <verboden> het maakt niet uit of ze moslim zijn of joods of christenen of wat dan ook.[/QUOTE]

Top !!! wat je zegt , helaas dat ISIS daar anders over