PDA

Bekijk Volledige Versie : "De toekomst van Libië ligt in de handen van God"



Marsipulami
10-08-14, 17:31
Vicaris Tripoli: 'Al is hier nog maar één christen, ik blijf'

door KN/Zenit/AP


De toekomst van Libië ligt in de handen van God. Dat zegt de apostolisch vicaris van Tripoli, bisschop Giovanni Martinelli, in gesprek met Fides.


"De christelijke gemeenschap in Libië is nu tot een minimum gereduceerd, maar ik ben van plan hier te blijven, zelfs als er maar één christen overblijft", aldus mgr. Martinelli.

Nog verwarrender

Het vliegveld in de hoofdstad is flink beschadigd als gevolg van de bloedige botsingen tussen de milities die het in handen wilden krijgen, meldt Radio Vaticaan. In de oostelijke landstreek Cyrenaica is de situatie zelfs nog verwarrender vanwege de aanwezigheid van verschillende elkaar bevechtende milities die het gebied onder controle proberen te krijgen.

Niet geslaagd

Sinds de val van dictator Moammar Ghaddafi gaat Libië door een steeds moeilijker wordende periode. De pogingen een democratie te vestigen, zijn niet geslaagd. Hoewel "het vechten gestopt lijkt te zijn, blijft de situatie precair. Het vliegveld is gesloten en mensen beginnen aan boord van schepen te gaan. Zelfs de reis over land naar de Tunesische grens is onmogelijk geworden".

'Alleen gebed'

De bisschop heeft "nog altijd vertrouwen in de toekomst van Libië, maar wij zijn in Gods handen". Hij zegt: "Ik kan de weinige overgebleven christenen niet verlaten." Ook roept hij op tot gebed, aangezien "alleen gebed moeilijke situaties als die van nu in Libië kan oplossen".

Filipino's

Een groot deel van de katholieke gemeenschap in het land wordt gevormd door Filipijnse gastarbeiders. Volgens de Filipijnse overheid zijn er nog altijd zo'n 13.000 van hen in het Noord-Afrikaanse land; tot dusverre zijn minder dan duizend Filipino's gerepatrieerd.

pizatie
10-08-14, 19:53
als christenen zich gedragen en netjes belasting betalen. heb ik er geen problemen mee dat ze in libie willen blijven.

Kefta.
10-08-14, 19:54
als christenen zich gedragen en netjes belasting betalen. heb ik er geen problemen mee dat ze in libie willen blijven.
Als ze belasting betalen is het verplicht om ze te beschermen.

pizatie
10-08-14, 20:00
Als ze belasting betalen is het verplicht om ze te beschermen.
dat klopt.


christenen en joden leven het beste onder een Islamitische staat. dat is bewezen in andalous.

super ick
10-08-14, 20:07
dat klopt.


christenen en joden leven het beste onder een Islamitische staat. dat is bewezen in andalous.

Nog zo'n leugen die makkelijk te ontkrachten is. Je bent niet op de hoogte en lult uit je nek Hansie.

pizatie
10-08-14, 20:10
Nog zo'n leugen die makkelijk te ontkrachten is. Je bent niet op de hoogte en lult uit je nek Hansie.

dat is echt waar. in die tijd hebben ze hun beste tijd gehad. ze leefde goed en kregen al hun rechten die ze hadden. ze kwamen niks te kort.