PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom mogen Nederlandse Koerden voor Peshmerga vechten?



Marsipulami
16-08-14, 08:39
Waarom mogen Nederlandse Koerden voor Peshmerga vechten?


door Servaas van der Laan 14 aug 2014

Justitie houdt Nederlandse Koerden die in Noord-Irak voor de Peshmerga-strijdkrachten willen vechten niet tegen. Jihadstrijders die in Syrië of Irak voor Islamitische Staat (voorheen ISIS) strijden, probeert het Openbaar Ministerie (OM) wel aan te pakken. Hoe wordt dit onderscheid gemaakt?


Naar schatting lopen er ongeveer tweehonderd uit Nederland afkomstige Koerden rond in de legerkampen van de Peshmerga-strijders in Noord-Irak. 'Er worden hier Jezidi's en christenen gedood, vrouwen verkracht, kinderen onthoofd. Als geboren Koerd ga ik dan niet op een Nederlandse camping vakantie vieren. Dan ga ik naar mijn land om te vechten,' zei de Rotterdamse Azar woensdag in De Telegraaf.

Niet verboden

Het OM houdt de Koerden die naar hun vaderland afreizen, niet tegen. Hier is immers geen strafrechtelijke basis voor. Het is voor Nederlanders niet verboden om te vechten voor een buitenlandse krijgsmacht, zolang het betreffende land niet in oorlog is met Nederland. Een bekend voorbeeld zijn de Nederlandse jongeren die zich aanmelden voor het Israëlische leger.

Peshmerga, letterlijk 'zij die tegenover de dood staan', worden internationaal erkend als de krijgsmacht van de Koerdische Autonome Regio. Deze federale regio wordt door Irak en door de internationale gemeenschap erkend als onafhankelijk gebied.

Terroristen

Nu dit gebied wordt aangevallen door strijders van IS doet Peshmerga er logischerwijs alles aan om eigen grondgebied te verdedigen. Het krijgt hierbij steun van westerse landen als Amerika.

Het Koerdische leger trok in het verleden vaker samen om met westerse troepen. Zo hielp Peshmerga de Amerikanen bij het afzetten van Saddam Hussein tijdens de laatste invasie in Irak. Geregeld gaat het bij Peshmerga ook om niet officieel geregistreerde strijders die buiten het leger vallen. Maar omdat ook zij niet door het westen als terroristische organisatie worden beschouwd, staat het Nederlandse mannen en vrouwen vrij zich bij hen aan te sluiten.

Jihad wel strafbaar

Een ander verhaal gaat op voor de Nederlandse jihadstrijders in Syrië en Irak. Uit het jaarverslag van de AIVD van 2013 blijkt dat deze polderjihadisten zich hoofdzakelijk aansloten bij het aan Al-Qa'ida gelieerde Jahbat al-Nusra-front of bij het toenmalige Islamitische Staat in Irak en Syrië (ISIS).

Deze groeperingen worden internationaal erkend als terroristische organisaties. Hoe nobel de bedoelingen van sommige jihadisten ook mogen zijn, voor de Nederlandse staat worden zij beschouwd als aanhangers van terroristische organisaties.

Lastige vervolging

Het OM probeert het uitreizen van jihadisten om die reden te voorkomen. Maar dit lukt bijna nooit. Het voorbereiden van een jihadreis kan vaak moeilijk worden aangetoond. De meesten nemen een reguliere vlucht naar Turkije en stappen daar over in een jeep richting Syrië of Irak.

Ook bij terugkeer is het voor justitie vaak lastig aan te tonen dat zij zich hebben schuldig gemaakt aan strafbare feiten. Vanwege het potentieel gevaar worden zij wel in de gaten gehouden door de AIVD. Dit geldt niet voor terugkerende Peshmerga. Zij vormen volgens justitie bij terugkomst geen gevaar voor de Nederlandse samenleving.

Marsipulami
16-08-14, 08:46
Who are the Peshmerga? - YouTube (http://youtu.be/I5dH-U8jmYk)

pizatie
16-08-14, 20:31
Peshmerga laffe honden .

ZELFS ALS ZE NU TERREIN WINNEN DAN IS DAT OMDAT AMERIKA HEEFT GEHOLPEN. SIENS VORIGE WEEK ZULLEN ZE VOOR ALTIJD ALS LAFFE HONDEN GEZIEN WORDEN.. VOOR EVER! NET ALS DE IRAAKSE LEGER

pizatie
16-08-14, 20:33
Who are the Peshmerga? - YouTube (http://youtu.be/I5dH-U8jmYk) LAFFE HONDEN. DE BERGEN IN GEVLUCHT EN AMERIKA OM HULP GEVRAAGT HAHAHAH.


EN ZE LATEN VROUWEN MEE VECHTEN OMDAT DE MEESTE MANNEN VAN HUN LAFFAARDS ZIJN!!


IK BEN EEN Peshmerga IKKE VLUCHTE NAAR BERG IKKE BANG HHAHAHA


stop azielzoekers uit koerdistan!! die facebook pagina is aangemaakt!

Eke
17-08-14, 18:10
Hee Pizatie, wind je niet zo op, man.

Weet je wat ik hoorde over Peshmerga / Tot voor enkele jaren terug hadden ze zo weinig geld ter beschikking dat er zelfs geen geld was om kogels te kopen om mee te oefenen ! Nu is dat iets beter inmiddels...

In tegenstelling tot Isis, dat inmiddels verreweg bestaat uit ervaren vechtersbazen die over een voorraad dodelijke wapens beschikken van allerlei kaliber plus zakken vol met geld voor training, onderdak,medische verzorging

bestaat Peshmerga's uit mannen en jongens uit de streek die zich vrijwillig aanbieden om tegen zo'n ervaren 'beroepsleger' (ze vechten soms al wel 2 jaar achtereen) te knokken.


Dus...geen laffe honden.

En als mensen opgejaagd worden naar boven, een berg op, zonder water, zonder eten enz. is dat hetzelfde als mensen de dood injagen..

pizatie
17-08-14, 20:50
Hee Pizatie, wind je niet zo op, man.

Weet je wat ik hoorde over Peshmerga / Tot voor enkele jaren terug hadden ze zo weinig geld ter beschikking dat er zelfs geen geld was om kogels te kopen om mee te oefenen ! Nu is dat iets beter inmiddels...

In tegenstelling tot Isis, dat inmiddels verreweg bestaat uit ervaren vechtersbazen die over een voorraad dodelijke wapens beschikken van allerlei kaliber plus zakken vol met geld voor training, onderdak,medische verzorging

bestaat Peshmerga's uit mannen en jongens uit de streek die zich vrijwillig aanbieden om tegen zo'n ervaren 'beroepsleger' (ze vechten soms al wel 2 jaar achtereen) te knokken.


Dus...geen laffe honden.

En als mensen opgejaagd worden naar boven, een berg op, zonder water, zonder eten enz. is dat hetzelfde als mensen de dood injagen..

wel laffe honden


de Peshmerga bestaan langer dan 30 jaar !!

en siens 2003 worden ze getriand door Israel!!

ga kennis op doen voor je onzin uitkraamt !


:zwaai:

super ick
18-08-14, 12:42
wel laffe honden


de Peshmerga bestaan langer dan 30 jaar !!

en siens 2003 worden ze getriand door Israel!!

ga kennis op doen voor je onzin uitkraamt !


:zwaai:

Ga het eerst eens goed volgen voor je onzin uitkraamt. De mensen die op die berg zitten zijn ongewapende Yezidi's en geen Peshmerga.

Ik weet niet hoe het met deze generatie zit al heb ik er wel vertrouwen in. De vorige generatie Peshmerga waren geharde ervaren strijders waar ISIS geen kans tegen had gemaakt.
Wat ik tot nu toe heb gezien van ISIS heeft op mij geen indruk gemaakt. Ongewapende burgers afmaken kan iedereen. Stelletje laffe honden.
Ik zie diverse 'strijders' hun magazijn leeg schieten terwijl ze de vijand helemaal niet zien. Getrainde soldaten doen dat niet. Les 1: alleen het vuur openen als je de vijand ziet. Of het moet dekkingsvuur betreffen. Het is dom omdat het verspilling is en je positie verraad. Vaak komt het voort uit angst. Schieten op alles wat op een vijand lijkt. Heeft menig zwerfhondje het leven gekost.

CONTRA
18-08-14, 19:08
Het OM houdt de Koerden die naar hun vaderland afreizen, niet tegen.

Een bekend voorbeeld zijn de Nederlandse jongeren die zich aanmelden voor het Israëlische leger

Het OM probeert het uitreizen van jihadisten te voorkomen.

stryden in een burgeroorlog vol sektarisch en etnisch geweld mag wel. ook het dood bombarderen van kinderen in gaza is volkomen legitiem maar stryden tegen een terrorist als assad mag niet.

wat is het openbaar ministerie een weerzinwekkend instituut met hun dubbele immorele standaard. en dan te bedenken dat dit bolwerk my vertegenwoordigd. gatverdamme.

super ick
19-08-14, 07:25
stryden in een burgeroorlog vol sektarisch en etnisch geweld mag wel. ook het dood bombarderen van kinderen in gaza is volkomen legitiem maar stryden tegen een terrorist als assad mag niet.

wat is het openbaar ministerie een weerzinwekkend instituut met hun dubbele immorele standaard. en dan te bedenken dat dit bolwerk my vertegenwoordigd. gatverdamme.

Het wordt een beetje te ingewikkeld voor je?

CONTRA
19-08-14, 14:36
Het wordt een beetje te ingewikkeld voor je?

wat moet je nou weer van me

Tomas
19-08-14, 16:58
wat is het openbaar ministerie een weerzinwekkend instituut met hun dubbele immorele standaard. en dan te bedenken dat dit bolwerk my vertegenwoordigd. gatverdamme.

't komt mij ook wat dubbel over. Ik dacht namelijk dat je helemaal niet in buitenlandse krijgsmacht mocht deelnemen. Althans met een NL paspoort. Maar dubbel is het niet m.i. Ik denk dat het niet te ontkennen valt dat jihad strijders in potentie een gevaar voor NL vormen. Dat zijn vijanden van NL, wiens schuld dat ook moge zijn. Van Koerden verwachten ze blijkbaar geen gevaar. Lijkt me wel hout snijden.

Nederlandertje
19-08-14, 17:33
't komt mij ook wat dubbel over. Ik dacht namelijk dat je helemaal niet in buitenlandse krijgsmacht mocht deelnemen. Althans met een NL paspoort. Maar dubbel is het niet m.i. Ik denk dat het niet te ontkennen valt dat jihad strijders in potentie een gevaar voor NL vormen. Dat zijn vijanden van NL, wiens schuld dat ook moge zijn. Van Koerden verwachten ze blijkbaar geen gevaar. Lijkt me wel hout snijden.

Zodra je een dubbel paspoort hebt ben je in principe loyaal aan 2 landen en mag je kiezen om voor elk van de 2 landen in het leger te gaan. Het koerdisch leger is officieel erkend leger door de VN daarom mag je daar voor vechten met een iraaks paspoort.