PDA

Bekijk Volledige Versie : Hipsters met een AK-47



Marsipulami
16-08-14, 09:34
Hipsters met een AK-47


Vandaag om 03:00 door Rachida Aziz

Aan de manier waarop de IS-strijder hun machinegeweren vasthouden, kun je zien dat ze veel naar actiefilms gekeken hebben.’ Foto: afp

Met hun stoere zonnebrillen, hippe T-shirts en Hollywoodposes lijken de IS-strijders wel incarnaties van de westerse cultfiguur Rambo, schrijft Rachida Aziz. Het symboliseert het drama van de Syriëgangers: in de Europese en Amerikaanse getto’s hebben we monsters gecreëerd die goed gedijen in de hel van het Midden-Oosten.

Wie? Brusselse ontwerpster, zaakvoerster van Azira en *activiste.

Wat? De manier waarop IS tewerkgaat heeft ironisch genoeg veel weg van de westerse fantasie van de barbaarse strijders die op paarden met hun zwaarden zwaaien en hoofden van ontrouwe vrouwen afhakken.

Ik was in Marokko toen het nieuwe kalifaat werd uitgeroepen. Aan tafel met vrienden grapten we over de Rolex-kalief omdat hij bij zijn eerste optreden betrapt werd met een duur, blinkend horloge onder zijn abaja. Dat hele kalifaat leek een goede grap. De oprichters ervan, Islamitische Staat (IS), voorheen Isis, beschouwde ik als een marginaal groepje, een beetje zoals Sharia4Belgium bij ons.

Aanvankelijk legde ik niet eens de link met de Belgische Syriëstrijders. Het drong pas later door dat dit de groep is waar onze Belgische jongeren zich bij aansluiten. Ze slaan hier de deur achter zich dicht en kiezen voor een maatschappijmodel omdat het hen aanspreekt. De meesten vertrekken om nooit meer terug te keren. Diegenen die terugkeren zijn de ontgoochelden, die toch niet vonden wat ze zochten.

Pas toen ik vorige week hun lange rekruteringsvideo zag, waarin ze de moslims Eid Moebarak (Gelukkig Suikerfeest) wensen, besefte ik hoe angstaanjagend IS is. Ik herken het gevoel dat ze proberen op te wekken. Het gevoel ergens thuis te komen, een plaats vinden waar je veilig jezelf kan zijn en je religie kan beleven. Omringd zijn door mensen die je niet beoordelen op je kleur of origine. Het is beangstigend dat we een generatie jongeren gecreëerd hebben die vatbaar is voor dergelijke propaganda.

Rambo III

En die propaganda blijft maar komen. De beelden die ons bereiken uit de bolwerken van IS roepen herinneringen op aan Rambo III, een van die iconische geweldfilms uit de jaren 80. Dat is niet toevallig. Vlak voor de aftiteling verschijnt de zin: ‘Deze film is opgedragen aan de dappere moedjahedien in Afghanistan’. Een van de eerste versies van IS werd opgericht door zo’n ex-moedjahied, de Jordaanse strijder Aboe Moesab al-Zarqawi.

Aan de manier waarop de strijders van IS hun machinegeweren vasthouden, kan je zien dat ze veel naar dergelijke films gekeken hebben. Ze hebben hun lange, golvende haren gemeen met Sylvester Stallone. Hun gespierde lichamen tonen ze trots doorheen hun hippe, nauw aansluitende T-shirts. U moet de exclusieve beelden van de nieuwssite Vice eens bekijken. Ik heb niemand gezien die slecht gekleed is. Met hun Ray-Ban-zonnebrillen, lange baarden en aparte hoofddeksels zouden ze in Europa überhipsters zijn. Het contrast met de nochtans soortgelijke taliban-strijders in Afghanistan kan niet groter zijn.

Veel van deze strijders zijn westerse jongeren, doordrongen van de westerse beeldcultuur. Op de filmpjes zijn hier en daar zelfs blanken te zien. Ze willen een achtste-eeuws kalifaat oprichten, maar gebruiken daarvoor de modernste methodes. Behalve hun knappe rekruteringsvideo’s hebben ze heel actieve Twitter- en Facebook-accounts. Ze ontwikkelen apps die je in de Google Play Store kan downloaden. De hymne voor hun leider is zo goed gemaakt dat je jezelf moet dwingen om het liedje niet te neuriën nadat je het gehoord hebt. ‘Grote bedrijven zouden wel willen dat ze zo goed waren in het creëren van buzz rond hun merk als IS’, zei een Amerikaanse socialemedia-expert bewonderend.

Aladdin

Niet alleen hun marketingmethodes zijn hypermodern en heel westers. Hun hele interpretatie van de islam is oriëntalistisch. Oriëntalisme is, volgens literatuurwetenschapper Edward Said in zijn gelijknamige monumentale werk, het ‘Midden-Oosten gecreëerd door het Westen’. Het is een koloniale, westerse fantasie waarin strijders met zwaarden zwaaien, op wilde paarden rijden en hun ontrouwe vrouwen het hoofd afhakken zoals in Duizend-en-één-nacht. De in oriëntalisme gedrenkte Disneyfilm Aladdin opent met het liedje ‘Arabian nights’, dat oorspronkelijk zo klonk: ‘Ik kom van een land, hier ver vandaan, waar ze jouw oor afsnijden, als jouw gezicht hen niet aanstaat, het is barbaars, maar ach, het is mijn thuis’. Na oriëntalistische schilders en schrijvers in de 19de eeuw was het de voorbije eeuw de beurt aan Hollywood om dat beeld in honderden films te reproduceren. De documentaire Reel bad Arabs, how Hollywood vilifies a people (die u moet gezien hebben, ze staat integraal op Youtube) toont de markantste voorbeelden.

De IS-strijders hebben dat oriëntaalse beeld helemaal geïnternaliseerd. Ze gedragen zich alsof ze in Lawrence of Arabia meespelen. Ze zwaaien met een zwaard en paraderen met paarden tussen gloednieuwe jeeps en raketlanceerders die ze buitmaakten op de Amerikanen. Ze onthoofden tegenstanders en plaatsen de hoofden op palen zoals ze gezien hebben in Apocalypse now en Game of thrones. Ze beleven een Hollywood-islam die helemaal werd teruggebracht tot een strijd tussen goed en kwaad, gelovigen en ongelovigen. Als ijverige studente islamtheologie heb ik in de teksten nooit iets gevonden over de noodzakelijke vervolging van andersgelovigen of de creatie van een rijk dat gezuiverd is van alle andere religies. De kern van een islamitische staat was net de bescherming van andere religies. IS vecht in Irak en Syrië een clash van beschavingen uit zoals alle islamofoben ter wereld hem gedroomd hebben. Het is de meest volmaakte selffulfilling prophecy uit de geschiedenis.

Nachtmerrie

‘I’m your worst nightmare’, antwoordt Rambo aan een tegenstander die hem aan de telefoon krijgt en wil weten wie hij is. Het oorspronkelijke Rambo-personage was een monster gecreëerd in het moeras van Vietnam. Terug in de VS kan hij niet stoppen met moorden. De IS-strijders zijn onze monsters gecreëerd in de getto’s van Europese en Amerikaanse steden. Ze gedijen in de hel die de VS gemaakt hebben van Irak. Bijna twintig jaar geleden al gaf de toenmalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Madeleine Albright toe dat de economische sancties tegen Irak het leven hadden gekost aan een half miljoen kinderen. ‘But it was worth it’, zei ze. Toen moesten er nog een allesvernietigende oorlog en bezetting komen. Om het aanzwellende verzet klein te krijgen, pookten de VS en hun bondgenoten in de regio de voorbije jaren de sektarische spanningen op.

Voor de tweede keer in een eeuw meent een door het Westen uitgespuwde religieuze groep dat het enige heil bestaat in de stichting van een zuivere staat in het Midden-Oosten waar de bestaande bevolking met alle middelen weggejaagd moet worden. Na een joodse staat krijgen we nu een islamitisch rijk en dat te midden van een gebied met zowat de rijkste culturele, etnische en religieuze diversiteit van de wereld. Onze ergste nachtmerrie komt tot leven. De geschiedenis herhaalt zich.

Olive Yao
16-08-14, 14:49
.
Samenvatting: de IS_mensen zijn gemaakt door het westen.

Rode Khmer.


Waarom vermeld je de bron niet, met een link, Marsupilami? :jammer:

Bofko
16-08-14, 18:27
Je ziet het op kleinere schaal in Den Haag.
"De sharia heerst in de schilderswijk" brult Geert Wilders maar wat....
"Hier heerst de sharia" brullen de 150 Isis-pubers.....

Bofko
16-08-14, 18:32
.
Samenvatting: de IS_mensen zijn gemaakt door het westen.



Right. Ze maken de westerse karikatuur van de Islam tot bewaarheid.

Marsipulami
16-08-14, 19:08
Waarom vermeld je de bron niet, met een link, Marsupilami? :jammer:

Als je al eens ooit van google gehoord hebt. Mij kostte het 0.46 seconden om de bron via google terug te vinden. Stukje tekst markeren (overtypen of copy-pasten hoeft niet) en op "zoeken" klikken.

Bofko
18-08-14, 01:02
Isis is de enige groep moslims die nog de profeet vrede zij met hem volgt .

ISIS is de Duivel in islamkleren, blinde idioot.

super ick
18-08-14, 07:39
Isis is de enige groep moslims die nog de profeet vrede zij met hem volgt .

Aha, dus dat is de islam.........
Dorpen waar onschuldige ongewapende mensen wonen binnenvallen. Omdat ze geen moslim zijn de mannen onthoofden en de vrouwen en kinderen wegvoeren of soms ook vermoorden.

Als dat de werkelijke islam is dan stem ik morgen PVV.

(leen)
18-08-14, 14:49
Deze is van het toneel verdwenen, uitgeposeerd.
'ISIS-beul uit Almere komt om in de strijd' - BINNENLAND - PAROOL (http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3720679/2014/08/18/ISIS-beul-uit-Almere-komt-om-in-de-strijd.dhtml)

super ick
18-08-14, 15:38
Deze is van het toneel verdwenen, uitgeposeerd.
'ISIS-beul uit Almere komt om in de strijd' - BINNENLAND - PAROOL (http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3720679/2014/08/18/ISIS-beul-uit-Almere-komt-om-in-de-strijd.dhtml)

Opgeruimd staat netjes. Dat er nog velen mogen volgen.

(leen)
18-08-14, 16:03
Opgeruimd staat netjes. Dat er nog velen mogen volgen.

Ik verwacht dat dat ook gaat gebeuren, het einde van de pretmoordenaars is in zicht.
Helaas voor zijn slachtoffers had de aivd er in 2011 te weinig bewijs tegen dit varken.
Salliant detail is dat de pesmergha en hij koerden zijn,en dan veranderd hij in een jihadi

Marsipulami
18-08-14, 16:49
Isis is de enige groep moslims die nog de profeet vrede zij met hem volgt .

ISIS (Islamic State of Iraq and Syria) - Brings Shame to Islam and Muslims - YouTube (http://youtu.be/uFh2CE4oHR8)

Olive Yao
21-08-14, 17:34
.
Moeten we het artikel zo lezen? :

– oorsprong: beeld in het westen . . . . → . . . . → . . . . groeisel : is-kalifati

Oorsprong betekent dat het daar begint.
Die oorsprong is een beeld dat bestaat in het westen.

– Er is geen andere oorzaak van het groeisel dan dat beeld.
Noemt het artikel enige andere oorzaak dan dat beeld in het westen?

Bofko
21-08-14, 18:23
.
Moeten we het artikel zo lezen? :

– oorsprong: beeld in het westen . . . . → . . . . → . . . . groeisel : is-kalifati

Oorsprong betekent dat het daar begint.
Die oorsprong is een beeld dat bestaat in het westen.

– Er is geen andere oorzaak van het groeisel dan dat beeld.

Ik denk inderdaad dat dat zo is. Het beeld wint het van de analyse....

Met een rationele analyse over dit vraagstuk kom je niet ver. Het westen heeft het verhaal en het gevoel allang gekoloniseerd. Met westerse muziek, drama en verhaallijn. Je ziet de desperate moslim imitatie-pogingen op youtube van islamstrijders om glorie in beeld te brengen met westerse technieken. Het angst aanjagen middels onthoofdingen werkt nogal averechts. Het levert geen vrees op maar weerzin.Weerzin in de hele wereld.En ook in de islamitische wereld.

Het westen is oorzaak van ISIS , maar niet de schuldige aan ISIS......

Olive Yao
21-08-14, 20:23
.



Ik denk inderdaad dat dat zo is. Het beeld wint het van de analyse....

Met een rationele analyse over dit vraagstuk kom je niet ver. Het westen heeft het verhaal en het gevoel allang gekoloniseerd. Met westerse muziek, drama en verhaallijn. Je ziet de desperate moslim imitatie-pogingen op youtube van islamstrijders om glorie in beeld te brengen met westerse technieken. Het angst aanjagen middels onthoofdingen werkt nogal averechts. Het levert geen vrees op maar weerzin. Weerzin in de hele wereld. En ook in de islamitische wereld.

Het westen is oorzaak van ISIS , maar niet de schuldige aan ISIS......

Het hoofdartikel komt zo eenzijdig op me over.

Waar komen de is-kalifati vandaan? De meesten zijn irakese soennieten, geloof ik.

Dan is het verhaal: een beeld uit het westen is enige oorsprong van het handelen van irakese soennieten.

Is dat aannemelijk?

“Bepalen” gaat verder dan “oorsprong zijn van”. Geldt ook: een beeld uit het westen bepaalt het handelen van irakese soennieten?

Of zijn er ook andere factoren? In het artikel komen die niet voor.

Het handelen is: de stichting van een kalifaat aanvangen en daarbij draconisch geweld gebruiken.
(Is dat een afdoende omschrijving?)

super ick
22-08-14, 07:41
Ik denk inderdaad dat dat zo is. Het beeld wint het van de analyse....

Met een rationele analyse over dit vraagstuk kom je niet ver. Het westen heeft het verhaal en het gevoel allang gekoloniseerd. Met westerse muziek, drama en verhaallijn. Je ziet de desperate moslim imitatie-pogingen op youtube van islamstrijders om glorie in beeld te brengen met westerse technieken. Het angst aanjagen middels onthoofdingen werkt nogal averechts. Het levert geen vrees op maar weerzin.Weerzin in de hele wereld.En ook in de islamitische wereld.

Het westen is oorzaak van ISIS , maar niet de schuldige aan ISIS......

Ik vind het een redenering die onbewijsbaar is.
Ook nu zie je de 'scheidslijnen' tussen Soennie, Shia en andere stromingen weer terug. Die waren er al lang voordat het westen invloed op de regio uitoefende. Je kunt het westen een verwijt maken dat ze een dictator steunen zoals lange tijd bij Mubarak het geval was. Je kunt ze ook de schuld geven dat ze een dictator uit het zadel stoten en het land in chaos vervalt, zoals met Saddam het geval was. Je kunt ze ook verwijten dat ze helemaal niets doen. Je kunt ze eigenlijk iedere bemoeienis of juist het gebrek eraan verwijten. Waarom? Simpelweg omdat ze de macht hebben om actie te ondernemen? Alles wat mis gaat 'laten' wij gebeuren, zoiets?

Bofko
22-08-14, 11:02
Het gaat niet over westerse politieke zaken of steun.... maar over waarden en ideeën die in het westen ontstaan zijn en razendsnel de wereld overspoelen middels sociale media (= westerse uitvinding). Zoals ook de topic-opener dat ziet .

Gangsta-cultuur , amerikaans gewelds-b-films, vele ideeën over evolutie bijv zijn rechtstreeks overgenomen van Amerikaans- christelijke dominees, fantasieën over een glorieus islam-verleden met inspiratie gehaald uit de krochten van het internet op eenzame achterafkamertjes etc etc. Dit wordt allemaal meegebracht door veel ISIS-strijders.

Dit zijn allemaal zaken uit het westen, alleen zijn het autonome ontwikkelingen d.w.z er is niemand verantwoordelijk voor. Daarom noem ik het westen oorzaak maar niet schuldig en valt het westen daarin niets te verwijten.

En voor Olive : Op de onderlinge verhouding tussen Irakese ISIS soenni-strijders en hun westerse mede-combattanten heb ik geen kijk. Ik vermoed dat er geen strenge hiërarchie is en dat die ISIS-westerlingen dus flink hun gang kunnen gaan.

Mark
22-08-14, 11:50
kijk die ISIS was wel cool maar ik haat hipsters, nu weet ik het niet meer :(

Marsipulami
22-08-14, 12:34
kijk die ISIS was wel cool maar ik haat hipsters, nu weet ik het niet meer :(

19242

super ick
22-08-14, 14:43
Het gaat niet over westerse politieke zaken of steun.... maar over waarden en ideeën die in het westen ontstaan zijn en razendsnel de wereld overspoelen middels sociale media (= westerse uitvinding). Zoals ook de topic-opener dat ziet .

Gangsta-cultuur , amerikaans gewelds-b-films, vele ideeën over evolutie bijv zijn rechtstreeks overgenomen van Amerikaans- christelijke dominees, fantasieën over een glorieus islam-verleden met inspiratie gehaald uit de krochten van het internet op eenzame achterafkamertjes etc etc. Dit wordt allemaal meegebracht door veel ISIS-strijders.

Dit zijn allemaal zaken uit het westen, alleen zijn het autonome ontwikkelingen d.w.z er is niemand verantwoordelijk voor. Daarom noem ik het westen oorzaak maar niet schuldig en valt het westen daarin niets te verwijten.

En voor Olive : Op de onderlinge verhouding tussen Irakese ISIS soenni-strijders en hun westerse mede-combattanten heb ik geen kijk. Ik vermoed dat er geen strenge hiërarchie is en dat die ISIS-westerlingen dus flink hun gang kunnen gaan.

Oorzaak zonder verantwoordelijk te zijn. Ik snappum.

Mbt ISIS denk ik inderdaad ook dat er geen hechte organisatie achter zit. Meer een zooitje ongeregeld.

Olive Yao
14-10-14, 20:52
.
hormonen + AK-47's, eerder. (vrij naar m61)

pizatie
14-10-14, 21:18
ISIS is een groep moslims dat de 7de eeuwse Islam wil .

vitalis
14-10-14, 21:35
ISIS is een groep moslims dat de 7de eeuwse Islam wil .

Isis is inderdaad een terreurbeweging.

super ick
15-10-14, 07:05
.
hormonen + AK-47's, eerder. (vrij naar m61)

Dat vind ik iets te gemakkelijk. Een beetje ala, de religie druipt eraf maar we moeten er vooral alles aan doen om de islam te blijven propageren als een zeer positieve vriendelijke godsdienst want anders worden hier wonende moslims misschien wel verdrietig. Dus we hebben 1 islam verzonnen die vervolgens door diverse groepen wordt geclaimd. Vredelievende maar ook zeer gewelddadige beweren de Niehe echte ware moslims te zijn. De rest zijn geen moslim, al bidden ze vijf keer per dag tot Allah en zijn profeet en proberen ze laatstgenoemde letterlijk na te leven. Ik vind dat een onlogische benadering.
Realiteit is dat er verschillende zeer radicale stromingen zijn BINNEN de islam en dat die wel degelijk hun materiaal letterlijk uit de Koran halen. Die Islam mixt nergens mee. Alles en iedereen moet eraan onderworpen worden. Misschien geen leuke conclusie maar m.i. de realiteit.

Aan de vruchten herkent men de boom.

super ick
15-10-14, 07:06
ISIS is een groep moslims dat de 7de eeuwse Islam wil .

Een groep moslims die de weg goed kwijt zijn.

pizatie
15-10-14, 14:33
Een groep moslims die de weg goed kwijt zijn.

niet mee eens.


ze zijn dwalende . dat betekend dat ze niet 100% de ware weg volgen .

Olive Yao
28-02-15, 14:52
.
Geen is zonder islam.

Dat lijkt me een afdoende, beknopt antwoord op uitingen van deze geestelijke handicap.

(Ware het niet dat antwoorden nooit door geestelijke blokkades als deze heen weten te dringen).

BoerHarms
01-03-15, 12:21
niet mee eens.


ze zijn dwalende . dat betekend dat ze niet 100% de ware weg volgen .


Dan help ze op de goede weg te komen,

BoerHarms
01-03-15, 12:32
Aha, dus dat is de islam.........
Dorpen waar onschuldige ongewapende mensen wonen binnenvallen. Omdat ze geen moslim zijn de mannen onthoofden en de vrouwen en kinderen wegvoeren of soms ook vermoorden.

Als dat de werkelijke islam is dan stem ik morgen PVV.

Ik denk als dit inderdaad de werkelijke Islam voorsteld, dat PVV de grootste partij gaat worden, maar dan wel dankzij dit soort Islam, de groei van de PVV is het gevolg hoe men de Islam voorsteld.( dank je Pizatie, de geleerde dit weet hoe de werkelijk Islam in elkaar zit)
Trouwens als je 24 huur per dag beveiliging nodig heb omdat je voor je leven moet vrezen of opmerking van een ideologie dan zegt dit veel over deze volgelingen.
Gelukkig zijn er heel veel moslims die er anders overdenken, maar zullen die dan misschien voor hun leven moeten vrezen ??? ( dit zijn vraagtekens en niet een stelling die gelijk door andere prikker of priksters gedacht gaan worden)

knots71karel
01-03-15, 12:48
Als je al eens ooit van google gehoord hebt. Mij kostte het 0.46 seconden om de bron via google terug te vinden. Stukje tekst markeren (overtypen of copy-pasten hoeft niet) en op "zoeken" klikken.

Als het dan zo,n kleine moeite is waarom vermeld je de bron dan niet?
Of moet het zelf geschreven hebben (wat hier taboe is blijkbaar).

knots71karel
01-03-15, 13:07
ISIS is de Duivel in islamkleren, blinde idioot.

indd ben je idioot als je acter IS staat

IS :gespecialiceerd in moorden en slopen !
Terreurleger dat volgens SAMIERTJE goed werk doet om culturele GENOCIDE te plegen door het vernielen van de bakermat van beschaving medogeloos te verwoesten,met hun intens verziekte breinen beseffen ze niet eens
waarom de Profeet MOHAMMED deze kunstchatten gespaart heeft !!!! anders waren ze al eerder VERNIETIGD.http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/tik.gif

knots71karel
01-03-15, 13:10
ISIS is een groep moslims dat de 7de eeuwse Islam wil .

Ga eens ff googlen wat voor tijd dat was !
Mogeljk trek je dan je conlussie !

knots71karel
01-03-15, 13:38
Dat vind ik iets te gemakkelijk. Een beetje ala, de religie druipt eraf maar we moeten er vooral alles aan doen om de islam te blijven propageren als een zeer positieve vriendelijke godsdienst want anders worden hier wonende moslims misschien wel verdrietig. Dus we hebben 1 islam verzonnen die vervolgens door diverse groepen wordt geclaimd. Vredelievende maar ook zeer gewelddadige beweren de Niehe echte ware moslims te zijn. De rest zijn geen moslim, al bidden ze vijf keer per dag tot Allah en zijn profeet en proberen ze laatstgenoemde letterlijk na te leven. Ik vind dat een onlogische benadering.
Realiteit is dat er verschillende zeer radicale stromingen zijn BINNEN de islam en dat die wel degelijk hun materiaal letterlijk uit de Koran halen. Die Islam mixt nergens mee. Alles en iedereen moet eraan onderworpen worden. Misschien geen leuke conclusie maar m.i. de realiteit.

Aan de vruchten herkent men de boom.

Hier zie je het al , dat er verschil is tussen diverse MOSLIMS , mijn ervaring met MOSLMS is zeer positief, en ik ben blij met deze vrienden , het is mogelijk toeval maar hoewel ze uiteenlopen ,zijn het allemaal mensen
met een goede baan of eigen bedrijf.Ook geld dat voor hun kinderen, die.....ook weer
Hun kinderen modern opvoeden en dat gaat prima met hun geloof de ISLAM!