PDA

Bekijk Volledige Versie : Is dit dan eindelijk de onsteelbare fiets?



Marsipulami
21-08-14, 08:48
Is dit dan eindelijk de onsteelbare fiets?

Stefan Grommen − 21/08/14, 09u29 − Bron: Popular Mechanics, Cnet

http://youtu.be/1pWYu8t5o4o

Vergeet U-sloten of dikke, gewapende kettingen: voortaan is de fiets zelf het slot. Drie Chileense studenten beweren dat ze zo 'de onsteelbare fiets' hebben bedacht. .

Naar schatting worden er in ons land dagelijks 400 (!) fietsen gestolen. Slechts een fractie van die diefstallen wordt aangegeven bij de politie. Maar pols je naar het allerbeste slot in de betere fietsenzaak, dan krijg je doodgemoedereerd het antwoord: "Ach, als ze je fiets echt willen, kunnen ze hem altijd stelen, welk slot je ook kiest."

Wel, die bewering klopt niet meer, zo stellen drie ingenieursstudenten van de Universidad Adolfo Ibáñez in Chili. Met hun 'Yerka Project' hebben ze naar eigen de onsteelbare fiets bedacht.

Diefstal is zinloos

Hoe het werkt? De fiets vormt zelf het slot: de onderste buis van het kader kan je openplooien en vervolgens kan je hem met de buis van het zadel vastzetten rond een paal of boom. Mits wat oefening moet dat lukken in nog geen 20 seconden, beweren de makers. Op die manier kan een dief de fiets enkel stelen als hij het kader breekt, wat de fiets onbruikbaar zou maken (en dus diefstal zinloos). De Yerka-fiets is echter helaas nog niet bestand tegen zadel- of wieldieven. Dus als je je daar echt zorgen over maakt, zou je ook die eraf moeten halen.

Het gaat nog maar over een 'proof-of-concept', dus zulke 'onsteelbare' fietsen zijn nog lang niet in de winkel te verkrijgen. Maar de vindingrijkheid van het ontwerp zal vermoedelijk op termijn wel een producent over de streep kunnen trekken. .

super ick
21-08-14, 10:30
SNOERLOZE HAAKSE SLIJPER HITACHI G 14DSL | NuGereedschap.nl (http://www.onlinegereedschap.com/snoerloze-haakse-slijper-hitachi-g-14dsl#)

Marsipulami
21-08-14, 11:10
SNOERLOZE HAAKSE SLIJPER HITACHI G 14DSL | NuGereedschap.nl (http://www.onlinegereedschap.com/snoerloze-haakse-slijper-hitachi-g-14dsl#)

Meneer is duidelijk niet aan zijn proefstuk toe. Maar je moet dan ook nog een draadloze lasautomaat meenemen om het doorgeslepen kader te kunnen herstellen alvorens je kan wegfietsen.

Ik zie vooral het probleem dat je je fiets niet kan afsluiten als er geen paal van de juiste dikte in de buurt is. Een dikke boom is te dik. De paal van een verkeersbord is geschikt, maar ik betwijfel of het wettelijk toegestaan is dat je je fiets vastmaakt aan een verkeersbord.

super ick
21-08-14, 14:12
Meneer is duidelijk niet aan zijn proefstuk toe. Maar je moet dan ook nog een draadloze lasautomaat meenemen om het doorgeslepen kader te kunnen herstellen alvorens je kan wegfietsen.

Ik zie vooral het probleem dat je je fiets niet kan afsluiten als er geen paal van de juiste dikte in de buurt is. Een dikke boom is te dik. De paal van een verkeersbord is geschikt, maar ik betwijfel of het wettelijk toegestaan is dat je je fiets vastmaakt aan een verkeersbord.

Een professionele fietsendief laad de handel in een busje. Koop een nieuw zadelpennetje en klaar.

(leen)
21-08-14, 15:23
Meneer is duidelijk niet aan zijn proefstuk toe. Maar je moet dan ook nog een draadloze lasautomaat meenemen om het doorgeslepen kader te kunnen herstellen alvorens je kan wegfietsen.

Ik zie vooral het probleem dat je je fiets niet kan afsluiten als er geen paal van de juiste dikte in de buurt is. Een dikke boom is te dik. De paal van een verkeersbord is geschikt, maar ik betwijfel of het wettelijk toegestaan is dat je je fiets vastmaakt aan een verkeersbord.


Techniek - Lassen - ChaosBoyz 4x4 (http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek/techlassen.htm)

Marsipulami
21-08-14, 15:25
Een professionele fietsendief laad de handel in een busje. Koop een nieuw zadelpennetje en klaar.

Goed plan !

Maar zo'n haakse slijpmachine maakt veel lawaai. Hoe ga je die fietsen stelen zonder dat het opvalt en de omgeving de politie belt?

Marsipulami
21-08-14, 15:30
Techniek - Lassen - ChaosBoyz 4x4 (http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek/techlassen.htm)

Hmm, ja met batterijen kan je ook lassen, heb ik wel eens gemerkt als ik mijn auto start met startkabels en de verkeerde polen op elkaar aansluit. Maar die drie batterijen op de foto in je artikeltje wegen samen misschien zo'n 60 kg. Lijkt me ook niet praktisch voor een vluchtende fietsendief. Je zal dan toch ook het busje van Super Ick moeten lenen.

(leen)
21-08-14, 15:42
Hmm, ja met batterijen kan je ook lassen, heb ik wel eens gemerkt als ik mijn auto start met startkabels en de verkeerde polen op elkaar aansluit. Maar die drie batterijen op de foto in je artikeltje wegen samen misschien zo'n 60 kg. Lijkt me ook niet praktisch voor een vluchtende fietsendief. Je zal dan toch ook het busje van Super Ick moeten lenen.

Effectiever is het om met z'n vieren de eigenaresse er af te schoppen, heb je gelijk de sleutel erbij.
Beproefd concept.

Nederlandertje
21-08-14, 17:07
Al je de zadelpen laag afzaagt kan je hem alsnog gewoon weer gebruiken en is de fiets vrij om mee te nemen.

cummonisto
21-08-14, 17:36
Al je de zadelpen laag afzaagt kan je hem alsnog gewoon weer gebruiken en is de fiets vrij om mee te nemen.
Als je de lantaarnpaal los schroeft, kan je de fiets zonder te beschadigen meenemen.

super ick
22-08-14, 07:47
Goed plan !

Maar zo'n haakse slijpmachine maakt veel lawaai. Hoe ga je die fietsen stelen zonder dat het opvalt en de omgeving de politie belt?

Op accu hoor je ze nauwelijks. Vele malen minder dan die op het lichtnet. Denk overigens dat het inderdaad, zoals een prikker al opmerkt, veel makkelijker is om iemand van de fiets te schoppen.

Marsipulami
22-08-14, 08:06
Op accu hoor je ze nauwelijks. Vele malen minder dan die op het lichtnet. Denk overigens dat het inderdaad, zoals een prikker al opmerkt, veel makkelijker is om iemand van de fiets te schoppen.

Zonder schoppen kan het ook. Ik herinner me een spelletje uit mijn studententijd. (Ik deed daar als heilig boontje natuurlijk niet aan mee.) Dat spelletje bestond erin om met drie studenten een willekeurige onbekende fietser staande te houden (meestal ook student). Vervolgens claimde één van de drie studenten: "Hee joh, dat is mijn fiets die gestolen is waar jij mee aan het rondrijden bent." Vervolgens werd gedreigd om de politie erbij te halen. Resultaat, 1 op de 3 willekeurig staande gehouden fietsers gaf zijn fiets gewillig en zonder mopperen af en maakte zich uit de voeten alvorens -zogezegd- de politie arriveerde. :haha:

super ick
22-08-14, 14:55
Zonder schoppen kan het ook. Ik herinner me een spelletje uit mijn studententijd. (Ik deed daar als heilig boontje natuurlijk niet aan mee.) Dat spelletje bestond erin om met drie studenten een willekeurige onbekende fietser staande te houden (meestal ook student). Vervolgens claimde één van de drie studenten: "Hee joh, dat is mijn fiets die gestolen is waar jij mee aan het rondrijden bent." Vervolgens werd gedreigd om de politie erbij te halen. Resultaat, 1 op de 3 willekeurig staande gehouden fietsers gaf zijn fiets gewillig en zonder mopperen af en maakte zich uit de voeten alvorens -zogezegd- de politie arriveerde. :haha:

Worden er in België dus ook zoveel fietsen gestolen?

Jullie betalen er toch nog steeds belasting over? Plaatjes ad voorvork?

Marsipulami
22-08-14, 16:31
Worden er in België dus ook zoveel fietsen gestolen?

Volgens het artikeltje bovenaan deze thread 400 per dag.



Jullie betalen er toch nog steeds belasting over? Plaatjes ad voorvork?

Ik herinner me iets uit mijn kindertijd, volgens google is de taksplaat voor fietsen in België 28 jaar geleden afgeschaft (1986).

super ick
22-08-14, 18:24
Volgens het artikeltje bovenaan deze thread 400 per dag.




Ik herinner me iets uit mijn kindertijd, volgens google is de taksplaat voor fietsen in België 28 jaar geleden afgeschaft (1986).

Zozo dat zijn serieuze getallen.

Misschien moet ik weer eens langskomen...

Nederlandertje
22-08-14, 20:46
Zozo dat zijn serieuze getallen.

Misschien moet ik weer eens langskomen...

Hoezo? Heb je een nieuwe foets nodig? :hihi:

super ick
23-08-14, 15:51
Hoezo? Heb je een nieuwe foets nodig? :hihi:

In Belgie gaat dat makkelijk. 1 keer boeh roepen en ze gooien de fiets neer en gaan er vandoor. Of voor het frietkot staan ze ook vaak niet op slot.