PDA

Bekijk Volledige Versie : Europese maatregel: stofzuigers moeten minder krachtig



Marsipulami
01-09-14, 09:43
Opmerkelijke Europese maatregel: stofzuigers moeten minder krachtig worden


05/11/2013 om 09:09 door mgeysmans

U houdt al niet van stofzuigen? Binnenkort zal u nochtans extra lang en hard moeten stofzuigen. Een nieuwe Europese maatregel maakt alle stofzuigers namelijk minder krachtig.

Daar waar het gemiddelde aantal watt van een stofzuiger nu 1.800 bedraagt, zal dat in september 2014 nog maximum 1.600 watt mogen zijn. Vanaf 2017 verlaagt dat aantal zelfs naar maximum 900 watt. De reden? Het milieu. Volgens onderzoek zou de maatregel ervoor zorgen dat er meer energie bespaard wordt.

Maar daar stopt het niet, ook de koffiezetapparaten en droogtrommels worden aan maatregelen onderworpen. In totaal zou het gaan over zo'n 40 huishoudelijke toestellen die minder krachtig mogen worden.

"Het lijkt een komische maatregel, maar tegen 2020 kan Europa op die manier een goede 20 terawattuur of 20 biljoen wattuur besparen. Ter vergelijking: de kleinste kerncentrale van Doel produceert jaarlijks 3,5 terrawattuur aan elektriciteit. Je staat er gewoon niet bij stil hoe energieverslindend een stofzuiger kan zijn", aldus Bernard Govaert van de Bond Beter Leefmilieu in Het Laatste Nieuws.

Photo News

Marsipulami
01-09-14, 09:49
Volgens mij druist zo'n regel in tegen het subsidiariteitsbeginsel dat zou moeten nagestreefd worden bij de besluitvorming in de Europese Unie.

super ick
01-09-14, 10:40
De effectiviteit van een stofzuiger bestaat slechts voor een klein deel uit de sterkte van de motor. Als de zuigmond geheel aan zou sluiten op de ondergrond dan zou er helemaal niets opgezogen kunnen worden. De stofzuigers moet dus langs de zuigmond lucht van buiten mee naar binnen zuigen. De hoeveelheid lucht en de vorm van de zuigmond die deze lucht doet circuleren zijn veel belangrijker dan de zuigkracht alleen.

Umarvlie
01-09-14, 11:12
Ja ja ... terug naar de bezem, die kunnen we dan gelijk door het Europeesch Parlement heen gaan halen.

H.P.Pas
01-09-14, 14:33
Bron ?

Ik kan mij vergissen maar de tekenen wijzen op een broodje aap.

mark61
01-09-14, 15:35
Volgens mij druist zo'n regel in tegen het subsidiariteitsbeginsel dat zou moeten nagestreefd worden bij de besluitvorming in de Europese Unie.

Nee, want nationale wetgeving biedt hier geen uitkomst. Dan gaan mensen energieslurpende zooi over de grens kopen. Bijvoorbeeld.

Er is geen direct verband tussen vermogen en zuigkracht, zie super, dus tis maar goed dat er aan de boom wordt geschud.

gadjo dilo
01-09-14, 16:15
Hoe meer (stoffige) tapijt buiten beeld is geraakt hoe meer vermogen het machientje heeft gekregen.


Anders filters goed schoonhouden ipv doorkachelen met 2000watt en niets zuigen. i know all about it :hihi:

gadjo dilo
01-09-14, 16:20
Alle witgoed buiten energielabel A kan er ook aan.
Wasdrogers met energielabels B en erger worden nog steeds verkocht. Die dingen hebben nog net geen eigen kerncentrale nodig.

Marsipulami
01-09-14, 16:49
Bron ?

Ik kan mij vergissen maar de tekenen wijzen op een broodje aap.

Opmerkelijke Europese maatregel: stofzuigers moeten minder k... - Gazet van Antwerpen (http://www.gva.be/cnt/aid1483611/opmerkelijke-europese-maatregel-stofzuigers-moeten-minder-krachtig-worden)

Marsipulami
01-09-14, 17:02
Nee, want nationale wetgeving biedt hier geen uitkomst. Dan gaan mensen energieslurpende zooi over de grens kopen. Bijvoorbeeld.

Europa moet niet betuttelend aan regelneverij doen. Laat de lidstaten zelf maar uitmaken op welke manier ze op energie kunnen bezuinigen. Het volstaat dat Europa de algemene doelstellingen wat energieverbruik betreft formuleert.

Voor de rest is het energiebesparend effect niet bewezen. Een frietketel met een lager vermogen moet gewoon langer aanstaan alvorens het frituurvet op temperatuur is. Een stofzuiger met een lager vermogen (kort door de bocht want er zijn andere dingen die invloed hebben op de zuigkracht) daar duurt het langer voordat alle stof is opgezogen.

Verder is het belangrijk waarvoor die stofzuiger moet dienen. Dient deze om broodkruimels na het ontbijt van het tapijt te halen of moet die dienen om een werkplaats dagelijks te reinigen (en alles daartussen). Hier kan je een exemplaar vinden van 30 000 watt ---> http://www.verhagenleiden.nl/assortiment/industriele-stofzuigers/industrieel?gclid=COTArremwMACFfOhtAodpzUAuQ

-Delila-
01-09-14, 17:17
Marsipulami, je hebt echt geen leven. Ik was hier 10 jaar geleden lid en had toen account verwijderd na een maand. En gisteren maakte ik er een nieuwe aan uit nieuwsgierigheid of Maroc.nl veranderd is. En wie zie ik? Marsipulami :nijn: die toentertijd al lid was. 24u/24u op het forum en dagelijks?! Heb medelijden:zwaai:

Marsipulami
01-09-14, 17:20
Marsipulami, je hebt echt geen leven. Ik was hier 10 jaar geleden lid en had toen account verwijderd na een maand. En gisteren maakte ik er een nieuwe aan uit nieuwsgierigheid of Maroc.nl veranderd is. En wie zie ik? Marsipulami :nijn: die toentertijd al lid was. 24u/24u op het forum en dagelijks?! Heb medelijden:zwaai:

't Is al goed. Verwijder je account maar weer opnieuw. Tot over 10 jaar.

mark61
01-09-14, 17:22
www.verhagenleiden.nl

Jaha, wij Leidenaars zijn de grootste zuigers :lachu:

-Delila-
01-09-14, 17:31
't Is al goed. Verwijder je account maar weer opnieuw. Tot over 10 jaar.

Serieus man, heb je geen vrouw of vriendin of kinderen dat je leven uit maroc.nl bestaat? Belgische gewoonte zeker?

-Delila-
01-09-14, 17:32
Jaha, wij Leidenaars zijn de grootste zuigers :lachu:


Jammer. Had likkers verwacht :nijn:

super ick
01-09-14, 19:02
Europa moet niet betuttelend aan regelneverij doen. Laat de lidstaten zelf maar uitmaken op welke manier ze op energie kunnen bezuinigen. Het volstaat dat Europa de algemene doelstellingen wat energieverbruik betreft formuleert.]

Nou nee. Ik ben wellicht de grootste criticus hier van Europa maar als ze er toch zijn laat ze dan inderdaad maar beslissingen nemen. Nodeloos energieverspillende en vervuilende apparaten verbieden.

Zo begrijp ik echt nog niet waarom ze de tweetakt benzinemotor niet verbieden.