PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabische wereld kent snelste toename hiv-besmettingen



Marsipulami
03-09-14, 16:11
Arabische wereld kent snelste toename hiv-besmettingen



01/09/14, 13u43 − Bron: IPS


Terwijl het aantal gevallen van hiv elders stabiel blijft of afneemt, kent de Arabische wereld een snelle toename van nieuwe patiënten. Politieke onrust, conflictsituaties, armoede en een gebrek aan bewustzijn door het sociale taboe liggen mee aan de oorzaak. .

Volgens schattingen van Unaids, het aids- en hiv-programma van de Verenigde Naties (VN), woonden in 2012 270.000 mensen die besmet zijn met het hiv-virus in het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA). Volgens de VN kende deze regio in datzelfde jaar 31.000 nieuwe besmettingen en 16.500 doden.

"Infecties groeiden met 74 procent tussen 2001 en 2012 en de sterfgevallen door aids verdrievoudigden", zegt arts Matta Matta van het Bellevue-ziekenhuis in Libanon.

Sekswerkers

Behalve in Somalië en Djibouti concentreert de epidemie zich vooral in kwetsbare milieus van homoseksuele mannen, vrouwelijke of mannelijke sekswerkers of drugsverslaafden. In Libië is 90 procent van deze laatste categorie besmet met hiv, zegt Matta.

Omdat homoseksualiteit, prostitutie en druggebruik wettelijk strafbaar zijn in deze landen wordt preventie extreem bemoeilijkt. Enkel in Tunesië, waar prostitutie legaal is, werken vrouwelijke sekswerkers niet in de clandestiniteit waardoor ze van hun klanten kunnen eisen een condoom te gebruiken.

"De Arabische landen en gemeenschappen ontkennen de epidemie. De afwezigheid van vrijwillig testen betekent dat er voor elk geïnfecteerd persoon nog tien andere zijn van wie we het niet weten", zegt arts en consultant Khadija Moalla. "Mensen met hiv riskeren discriminatie en vrezen het stigma. In Egypte wordt meer dan de helft van de mensen die besmet zijn met hiv de toegang tot ziekenhuizen ontzegd", zegt Matta.

Aidscentrum platgebrand

Preventie- en behandelingsprogramma's opzetten is extreem moeilijk, stelt ook Unaids. De oorlog in Irak, die in 2003 begon, heeft bijvoorbeeld tot de stopzetting van alle lopende VN-aidsprogramma's geleid en volgens Moalla werd het nationale aidscentrum in Libië recent platgebrand.

In de Arabische wereld zou slechts een op vijf hiv-patiënten de medicatie krijgen die nodig is om de ziekte te onderdrukken. "De hoge moraal die de Arabische wereld voorstelt als bescherming tegen hiv kan de epidemie niet begrenzen", zegt Matta. "De lokale overheden moeten dit groeiend probleem aanpakken, dat nog verergerd wordt door de onrust die hier heerst." .

Nederlandertje
03-09-14, 17:27
Schuld van het westen :hihi:

Ibrah1234
05-09-14, 00:47
Het virus is ontwikkeld in zionistische laboratoria onder leiding de CIA. Naar verluidt is meer dan 50% van de medewerkers seculier. :p

Nederlandertje
05-09-14, 01:37
Er zijn ook verhalen dat HIV afkomstig is van de ziekte SIV daar voor komt onder apen in Afrika. Maar nu is de vraag wat is de waarheid.

Bouyizen
05-09-14, 04:40
Het virus is ontwikkeld in zionistische laboratoria onder leiding de CIA. Naar verluidt is meer dan 50% van de medewerkers seculier. :p
Fokking hoerenjong begrijp niet waarom je nog niet gebanned bent.

super ick
05-09-14, 08:13
Armoede is oorzaak nr 1. En wellicht gebrek aan kennis.

Ibrah1234
05-09-14, 08:49
Fokking hoerenjong begrijp niet waarom je nog niet gebanned bent.

Wat een ordinair taalgebruik. Je lijkt wel een seculiere zionistische aanhanger van Wilders :hihi:

mark61
05-09-14, 12:26
Armoede is oorzaak nr 1. En wellicht gebrek aan kennis.

Nou hier lijkt me taboes oorzaak nr. 1. Hoewel arm, is de Arabische wereld niet extreem arm.

mark61
05-09-14, 12:28
Fokking hoerenjong begrijp niet waarom je nog niet gebanned bent.

Het is anders een heel gebruikelijke samenzweringstheorie, anders. Die heel gedeeltelijk op waarheid berust, omdat er in Amerika inderdaad wel met apen geklooid is in laboratoria. Maar in ieder geval komt de AIDS-epidemie niet daardoor.

Maar waarom zou hij geband moeten worden, voor een beetje sarcasme?

Marsipulami
05-09-14, 12:36
Armoede is oorzaak nr 1. En wellicht gebrek aan kennis.


Volgens mij is het de schuld van de paus en de katholieke kerk. Die heeft gezegd dat partnertrouw de voorkeur moet hebben op het gebruik van condooms ter preventie van hiv.

super ick
05-09-14, 16:47
Nou hier lijkt me taboes oorzaak nr. 1. Hoewel arm, is de Arabische wereld niet extreem arm.

Volgens mij wordt er in het artikel gesproken over de torenhoge besmetting in de prostitutie. Volgens mij zijn die de taboe al voorbij.

mark61
05-09-14, 17:19
Volgens mij wordt er in het artikel gesproken over de torenhoge besmetting in de prostitutie. Volgens mij zijn die de taboe al voorbij.

De prostituees wel. De klanten, de maatschappij als geheel en de overheid zeer zeker niet. Ontkenning is a biatch.

Bouyizen
09-09-14, 03:50
https://www.youtube.com/watch?v=amXSy7ZDhsI

The_Grand_Wazoo
09-09-14, 08:06
https://www.youtube.com/watch?v=amXSy7ZDhsI

Pffff
Een arts die zijn bewijsvoering kracht bijzet met het boek der openbaringen ...

super ick
09-09-14, 16:19
De prostituees wel. De klanten, de maatschappij als geheel en de overheid zeer zeker niet. Ontkenning is a biatch.

Wie gaat er nu, met gevaar voor eigen leven, zonder voorbehoedsmiddel, een snolletje aan liggen duwen? Toch een gebrek aan kennis. Ven de gok nemen kan geen sprake zijn als 90% besmet is.