PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfs in het kalifaat van IS, is de infrastructuur betrouwbaarder dan in België



Marsipulami
04-09-14, 11:15
In Congo, Irak, ja zelfs in het kalifaat van IS, is de infrastructuur betrouwbaarder dan in België



Geert Hoste − 04/09/14, 06u30

dm opinie Geert Hoste is cabaretier. Hij vindt dat het grote winterplan perfect aantoont waar een klein land groot in kan zijn.

Er is geen reden tot paniek. Al onze overheden, de federale, nationale, provinciale, gemeentelijke, zowel te land, op zee als in de lucht, hebben alles onder controle. De noodplannen en rampscenario's zijn klaar. Afschakelen, inschakelen, uitschakelen, herschakelen, omschakelen: alles is piekfijn uitgekiend. Je zou haast verlangen naar de eerste black-out of brown-out. Waarin een klein land groot kan zijn. Move over ice-bucket challenge.

Gisteren werd het grote winternoodplan onthuld. Het systeem is simpel. Als... dan...! Ingeval van stroompanne zullen sommige rurale gebieden zonder stroom zitten. Maximaal drie uur, op de staande klok.

De plannen stonden nog maar net online of er verscheen al ERROR op mijn scherm. Ik troostte me met de gedachte: als straks de stroom uitvalt, zal ik het zelf wel zien of mijn gemeente aan de beurt is. Dan verschijnt zelfs het woordje ERROR niet meer. Ik zal de boodschap dan wel begrijpen.

Even gesmeerd als Doel 4

De provinciegouverneur, dat is in België de Prins Carnaval van Calamiteiten, heeft ons gerust gesteld. We moeten niets vrezen. Alles zal gesmeerd lopen. Zo gesmeerd als een turbine van de kernreactor in Doel 4. Kijk, en dat alarmeert mij dan. Die mededelingen doen me denken aan de zegebulletins die in september steevast over ons worden uitgestort. Opgelet! Het wordt weer winter. Maar! We hebben massaal strooizout ingeslagen én er zal preventief gestrooid worden. Maar bij de eerste sneeuwvlok ligt het hele land op zijn gat.

Terwijl de peren aan de bomen hangen te rotten, is de toestand in ons land dus als volgt. Als de stroom uitvalt, vallen de windmolens stil en geven de zonnepanelen geen warmte meer. Als er twee centimeter sneeuw valt, slibben de snelwegen vast, staan de treinen stil, kunnen de bruggen over de kanalen niet omhoog en gaat Zaventem dicht. Als het komende winter twee dagen na elkaar durft te vriezen, zitten we zonder elektriciteit, stopt de gasbedeling en slaan de waterpompen af. We moeten het onder ogen zien. In Congo, Irak, ja zelfs in het kalifaat van IS, is de infrastructuur betrouwbaarder dan hier in het driestromenland aan de Noordzee.

Mimespeler tot uw dienst

Toen de dieren nog spraken en ik nog mimespeler was, kreeg ik de vraag van de kerncentrale van Doel of ik opleidingsfilmpjes wilde maken. Met handen en voeten moest ik het veiligheidsprotocol uitleggen aan anderstaligen die het onderhoud kwamen doen van de kernreactoren. Gedurende dertig jaar zijn die filmpjes gebruikt en vorig jaar is men er mee gestopt. Sindsdien duiken er barstjes op en sijpelt er smeerolie weg. Ik wil maar zeggen: als de overheid mij nodig heeft om rampenplannen zonder stroom te communiceren, moet ze maar bellen. Enfin, als de telefoon het dan nog doet natuurlijk.

Want ik heb ervaring. Toen ik een paar jaar geleden optrad in Kursaal Oostende viel daar de stroom uit juist toen 2.000 mensen het theater binnenstroomden om samen met mij te lachen om dit land. Iedereen moest in de inkomsthal blijven staan, de donkere theatergangen waren opeens te gevaarlijk. Ik heb een bataljon jeneverflessen open gemaakt en ben glaasjes gaan schenken, bij kaarslicht. Het werd een heerlijke avond. Ik zou het nooit een ERROR noemen. .