PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlands zorgstelsel failliet?



Wizdom
04-09-14, 19:36
'331 duizend Nederlanders betalen zorgpremie niet'


331 duizend Nederlanders hebben structurele problemen met het betalen van hun zorgpremie en lopen achter in de betaling.


'331 duizend Nederlanders betalen zorgpremie niet'

Daarmee neemt het aantal wanbetalers in de zorg sterk toe, zo meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek.

In de eerste acht maanden van 2014 is het aantal Nederlanders dat zijn zorgpremie niet wil of kan betalen met 5 procent gestegen.

Bij elkaar gaat het om een schuld van ruim 1 miljard euro. Bij meer dan 100 duizend wanbetalers wordt de zorgpremie inmiddels ingehouden. De meeste mensen hebben ook elders nog schulden, aldus RTL.

Wanneer een zorgpremie zes maanden of langer niet wordt betaald, wordt een melding gemaakt bij het Zorginstituut. De betalingsachterstand wordt dan meteen verhoogd met 40 euro per maand. Het instituut kan ook beslag leggen op op loon, een uitkering of de zorgtoeslag.

Sinds april 2013 is het mogelijk om zorgtoeslag in te houden wanneer de zorgpremie niet wordt betaald. Vorig jaar was dit voor 110.000 het geval, zo werd zeker 100 miljoen euro teruggehaald.

Verzekeraars zeggen steeds meer te doen om mensen te helpen bij het betalen van hun premies en rekeningen. Maandelijks wordt tienduizenden klanten een betalingsregelingen aangeboden.

Nederlandertje
04-09-14, 20:31
ze hadden 1,5 miljard winst dus gaat nog niet zo slecht.

vitalis
05-09-14, 05:57
'331 duizend Nederlanders betalen zorgpremie niet'


331 duizend Nederlanders hebben structurele problemen met het betalen van hun zorgpremie en lopen achter in de betaling.


'331 duizend Nederlanders betalen zorgpremie niet'

Daarmee neemt het aantal wanbetalers in de zorg sterk toe, zo meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek.

In de eerste acht maanden van 2014 is het aantal Nederlanders dat zijn zorgpremie niet wil of kan betalen met 5 procent gestegen.

Bij elkaar gaat het om een schuld van ruim 1 miljard euro. Bij meer dan 100 duizend wanbetalers wordt de zorgpremie inmiddels ingehouden. De meeste mensen hebben ook elders nog schulden, aldus RTL.

Wanneer een zorgpremie zes maanden of langer niet wordt betaald, wordt een melding gemaakt bij het Zorginstituut. De betalingsachterstand wordt dan meteen verhoogd met 40 euro per maand. Het instituut kan ook beslag leggen op op loon, een uitkering of de zorgtoeslag.

Sinds april 2013 is het mogelijk om zorgtoeslag in te houden wanneer de zorgpremie niet wordt betaald. Vorig jaar was dit voor 110.000 het geval, zo werd zeker 100 miljoen euro teruggehaald.

Verzekeraars zeggen steeds meer te doen om mensen te helpen bij het betalen van hun premies en rekeningen. Maandelijks wordt tienduizenden klanten een betalingsregelingen aangeboden.

In het islamitisch kalifaat is dat allemaal veel beter geregeld.

Karin.N
05-09-14, 07:57
Ik snap die toeslag van 40 euro dan niet. De meeste mensen hebben dus kennelijk al moeite met het normale premiebedrag. Ga het dan nog eens verhogen na 6 maanden, dat helpt zeker! Er zijn natuurlijk mensen onder die anders met hun geld om zouden kunnen gaan. Maar er zijn ook zat mensen die door de crisis in financiele problemen zijn gekomen. Dan wordt het probleem alleen nog maar groter gemaakt door de 40 euri toeslag. :verward:

super ick
05-09-14, 08:11
Ik snap die toeslag van 40 euro dan niet. De meeste mensen hebben dus kennelijk al moeite met het normale premiebedrag. Ga het dan nog eens verhogen na 6 maanden, dat helpt zeker! Er zijn natuurlijk mensen onder die anders met hun geld om zouden kunnen gaan. Maar er zijn ook zat mensen die door de crisis in financiele problemen zijn gekomen. Dan wordt het probleem alleen nog maar groter gemaakt door de 40 euri toeslag. :verward:

De regeltjes zijn te lastig. Nu moet er weer een leger begeleiders op om de zorgtoeslag te regelen.

mark61
05-09-14, 12:17
Als er één onderwerp is waarover mensen blijkbaar niet rationeel kunnen denken en spreken, is het de zorg wel.

Het is een enorm ingewikkeld onderwerp, waarover moeilijk (vergelijkbare) cijfers bijeen te harken zijn, of liever, teveel, en die elkaar tegenspreken ook nog :hihi:

In het kader van de Amerikaanse discussie over Obamacare ben ik me wel in gaan lezen. Wat ik wel weet is dat de Nederlandse zorg de duurste van de wereld is, op die van Amerika na. Als % van het BNP of uitgaven van de overheid.

Maar het nieuwe systeem heeft ervoor gezorgd dat de kosten niet meer de pan uitrijzen; in die zin is het geslaagd. Verder staat de kwaliteit van de Nederlandse zorg hoog aangeschreven bij experts, in internationale vergelijkingen, maar hoor ik verder altijd dat België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië betere zorg hebben. Maar het is moeilijk vergelijkbaar. Ik denk toch dat de zorg in Zuid-Europa minder uitgebreid is, er minder wordt vergoed, en het personeel slechter wordt betaald. Ik begrijp dat artsen in opleiding in België nog ouderwets 60-70 uur moeten draaien; dat vinden wij intussen onverantwoord. In Frankrijk betaal je voor vrijwel alles een eigen bijdrage die veel hoger is dan hier, maar de premies zijn geloof ik lager.

In Engeland is de zorg wat minder, vnl. vanwege lange wachtlijsten. Maar daar zijn de uitgaven voor zorg de helft van die in Nederland. Dat is een politieke keuze. Het NHS-systeem maakt dat de regering / politici direct kunnen ingrijpen in wat het kost, omdat de overheid alles betaalt, en dus direct kan beslissen over meer of minder uitgeven. In de rest van Europa niet, omdat er 'autonome systemen' zijn van ziektekostenverzekeraars, al dan niet commercieel, en zelfstandige zorgverleners.

Dus zomaar wat brullen over de Nederlandse zorg, zonder enige kennis van zaken, is onzin.

Verder moet je denken aan vergrijzing, inflatie, technische vooruitgang die 'dwingt' tot het aanschaffen en toepassen van dure nieuwe apparatuur en dure nieuwe medicijnen. Dat zijn factoren die de uitgaven vergroten.

Uiteindelijk is het een keuze van de maatschappij, via de partijen waar je op stemt, hoeveel % van het nationaal inkomen je aan zorg wil besteden, en of je iedereen gelijke zorg wil geven, of dat de rijken betere zorg krijgen omdat ze meer betalen.

Ik vraag me al decennia af waar regeringen de verdeling van het geld over ministeries op baseren. Dat lijkt me zooo moeilijk. Waarom 7% voor defensie en 23% voor onderwijs?

mark61
05-09-14, 12:21
Ik snap die toeslag van 40 euro dan niet. De meeste mensen hebben dus kennelijk al moeite met het normale premiebedrag. Ga het dan nog eens verhogen na 6 maanden, dat helpt zeker! Er zijn natuurlijk mensen onder die anders met hun geld om zouden kunnen gaan. Maar er zijn ook zat mensen die door de crisis in financiele problemen zijn gekomen. Dan wordt het probleem alleen nog maar groter gemaakt door de 40 euri toeslag. :verward:

Door de formulering in het artikel snap ik geen hout van wat ze bedoelen; je zal wel gelijk hebben. Misschien is de redenering dat teveel mensen erop rekenen dat ze er geen last mee krijgen, en is dit afschrikwekkend bedoeld.

Verder moeten die gederfde inkomsten ergens vandaan komen.

En inderdaad zijn er ook mensen die gewoon niet kunnen. Al moet ik zeggen dat ik, door de goedkoopste verzekering te nemen, voor een groot deel wordt gecompenseerd door de zorgtoeslag.

mark61
05-09-14, 12:24
De regeltjes zijn te lastig. Nu moet er weer een leger begeleiders op om de zorgtoeslag te regelen.

Het was niet dat de regels te lastig zijn. Het is dat er is bezuinigd op de belastingdienst zodat ze de capaciteit niet hebben om te controleren. Verder schat ik dat ze moeite hebben om capabel personeel te werven. Wie wil er nou voor de belasting werken? Jij? :hihi:

Ikzelf merk hoe de feitelijke belastingdienst en de toeslaglui langs elkaar heenwerken. Het is helemaal niet geïntegreerd, want de zorgtoeslag vraagt elk jaar wat mijn inkomen is. Dat moeten ze toch weten als ze van de belastingdienst zijn? :haha: Echt absurd. Dus moet ik elk jaar toeslag terug betalen omdat zij met de verkeerde gegevens werken. Dan vraag ik me af waar ik dan mijn inkomen voor heb opgegeven.

Maja, de overheid en automatiseren. Rampen en verspilling van miljarden. Ik zou dat beter kunnen regelen denk ik :strik:

Bofko
05-09-14, 13:38
Mark is terug en de kwaliteit van maroc.nl gaat gelijk omhoog...



Ik vraag me al decennia af waar regeringen de verdeling van het geld over ministeries op baseren. Dat lijkt me zooo moeilijk. Waarom 7% voor defensie en 23% voor onderwijs?

Historie. Er wordt gekeken naar het jaar daarvoor en afhankelijk van politiek en economisch klimaat komt er per ministerie iets bij of gaat er wat vanaf....

mark61
05-09-14, 13:42
Mark is terug en de kwaliteit van maroc.nl gaat gelijk omhoog...

Historie. Er wordt gekeken naar het jaar daarvoor en afhankelijk van politiek en economisch klimaat komt er per ministerie iets bij of gaat er wat vanaf....

Nou dank u :)

Ja, dat denk ik ook. Maar iemand is ooit geld gaan verdelen over posten. Dat was dan gebaseerd op wat er 'toevallig' al uitgegeven werd? Kip en ei kwestie.

Vroeger werd de kaasschaafmethode toegepast: iedereen krijgt x% minder, bij bezuinigingen. Lijkt me wel wat voor te zeggen, en ook tegen.

De laatste keer, met de PVV erbij, werd er opeens dramatisch op cultuur en ontwikkelingssamenwerking bezuinigd, rustig 50% meen ik. Dat is wel een andere methode.

Hoe dat op dit moment zit, daar heb ik me niet in verdiept. Komen we op Prinsjesdag misschien weer achter.

Ik vraag me ook af of er grote verschillen zijn tussen West-Europese landen. Van de VS weet ik het wel, maar dat land is totaal anders georganiseerd; de federale overheid geeft vnl. geld uit aan defensie en federale sociale programma's, dus dat vertekent het beeld.

Marsipulami
05-09-14, 14:27
'331 duizend Nederlanders betalen zorgpremie niet'


331 duizend Nederlanders hebben structurele problemen met het betalen van hun zorgpremie en lopen achter in de betaling.


'331 duizend Nederlanders betalen zorgpremie niet'

Daarmee neemt het aantal wanbetalers in de zorg sterk toe, zo meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek.

In de eerste acht maanden van 2014 is het aantal Nederlanders dat zijn zorgpremie niet wil of kan betalen met 5 procent gestegen.

Bij elkaar gaat het om een schuld van ruim 1 miljard euro. Bij meer dan 100 duizend wanbetalers wordt de zorgpremie inmiddels ingehouden. De meeste mensen hebben ook elders nog schulden, aldus RTL.

Wanneer een zorgpremie zes maanden of langer niet wordt betaald, wordt een melding gemaakt bij het Zorginstituut. De betalingsachterstand wordt dan meteen verhoogd met 40 euro per maand. Het instituut kan ook beslag leggen op op loon, een uitkering of de zorgtoeslag.

Sinds april 2013 is het mogelijk om zorgtoeslag in te houden wanneer de zorgpremie niet wordt betaald. Vorig jaar was dit voor 110.000 het geval, zo werd zeker 100 miljoen euro teruggehaald.

Verzekeraars zeggen steeds meer te doen om mensen te helpen bij het betalen van hun premies en rekeningen. Maandelijks wordt tienduizenden klanten een betalingsregelingen aangeboden.

Gewoon -zoals in België- het bedrag van de zorgpremie vooraf inhouden van het loon of de uitkering. Nooit meer problemen met wanbetalers.

super ick
05-09-14, 16:42
Nou dank u :)

Ja, dat denk ik ook. Maar iemand is ooit geld gaan verdelen over posten. Dat was dan gebaseerd op wat er 'toevallig' al uitgegeven werd? Kip en ei kwestie.

Vroeger werd de kaasschaafmethode toegepast: iedereen krijgt x% minder, bij bezuinigingen. Lijkt me wel wat voor te zeggen, en ook tegen.

De laatste keer, met de PVV erbij, werd er opeens dramatisch op cultuur en ontwikkelingssamenwerking bezuinigd, rustig 50% meen ik. Dat is wel een andere methode.

Hoe dat op dit moment zit, daar heb ik me niet in verdiept. Komen we op Prinsjesdag misschien weer achter.

Ik vraag me ook af of er grote verschillen zijn tussen West-Europese landen. Van de VS weet ik het wel, maar dat land is totaal anders georganiseerd; de federale overheid geeft vnl. geld uit aan defensie en federale sociale programma's, dus dat vertekent het beeld.

Denk dat het ook is wat er je afkomt. Adhoc de kosten moeten betalen die zich aandienen. Momenteel is het zo dat iemand van 80 jaar nog een bypass-operatie kan ondergaan als hij die lichamelijk nog aankan.
Als je bijv. orgaantransplantatie neemt dan sterven mensen alleen omdat er niet tijdig een orgaan beschikbaar is maar niet omdat het geld op is.
Ons systeem is wellicht duur maar ook goed. De kosten kunnen wel omlaag door minder in hokjes te denken. In Duitsland worden ouderen en zieken veel meer thuis verzorgd. Dat is een hele simpele visie waarvan iedereen kan natellen dat het de zorginstellingen ontlast, behalve in Nederland want daar bezuinigen we die thuiszorg kapot. Dat de kosten elders dan torenhoog de lucht inschieten schijnen de visionairs niet te zien. Hokjesdenkers.

Tegenwoordig laten mensen zich door privéklinieken voor veel geld preventief scannen terwijl in het ziekenhuis van hun woonplaats zo'n peperduur apparaat van 17.00 tot 08.00 uur niet gebruikt wordt. Dit is slechts 1 voorbeeld. Je zou bijvoorbeeld zo'n ziekenhuis de gelegenheid kunnen geven sommige diensten tegen contante betaling aan te bieden buiten de reguliere uren om en ze te verplichten de opbrengst te steken in ontwikkeling en voldoende gekwalificeerd personeel. Volgens mij liggen daar kansen om geld te verdienen.

Nederlandertje
05-09-14, 16:53
Het was niet dat de regels te lastig zijn. Het is dat er is bezuinigd op de belastingdienst zodat ze de capaciteit niet hebben om te controleren. Verder schat ik dat ze moeite hebben om capabel personeel te werven. Wie wil er nou voor de belasting werken? Jij? :hihi:

Ikzelf merk hoe de feitelijke belastingdienst en de toeslaglui langs elkaar heenwerken. Het is helemaal niet geïntegreerd, want de zorgtoeslag vraagt elk jaar wat mijn inkomen is. Dat moeten ze toch weten als ze van de belastingdienst zijn? :haha: Echt absurd. Dus moet ik elk jaar toeslag terug betalen omdat zij met de verkeerde gegevens werken. Dan vraag ik me af waar ik dan mijn inkomen voor heb opgegeven.

Maja, de overheid en automatiseren. Rampen en verspilling van miljarden. Ik zou dat beter kunnen regelen denk ik :strik:

Maar belastingdienst is sowieso achterlijk bezig. Ik kreeg een brief dat ik nog 108 euro moest betalen van mijn wegenbelasting. Dus ik netjes overgemaakt. Krijg ik 2 weken later weer een brief dat ik 108 euro te veel heb betaald en dat ze het weer terug gaan storten. Een kennis van mij kreeggeld terug van de bbelastingdienst en omdat hij nog wat rekening open had staan werd dat er vanaf getrokken. 1 rekening werd maar de helft afgetrokken en en deel van zijn teruggave kreeg hij gestort op zijn rekening. Hij nog bellen naar belastingdienst is alles nu betaald. Ja meneer alles is betaald. Een paar weken later krijgt hij een brief over die rekening die half van zijn teruggave was betaald. Dat die niet volledig was betaald en dat hij er nog een boete van101 euro over heen kreeg. Na wat bellen wel gelukkig die boete weg kunnen krijgen.

mark61
05-09-14, 17:09
Gewoon -zoals in België- het bedrag van de zorgpremie vooraf inhouden van het loon of de uitkering. Nooit meer problemen met wanbetalers.

Dat kan niet, want de verzekeringsmarkt is geprivatiseerd. Daarvoor werden ziekenfondspremies idd ingehouden. Nu moet je elk jaar zelf kiezen uit tig verzekeraars. Hoewel door fusies er nog maar een paar bedrijven over zijn, in werkelijkheid.

mark61
05-09-14, 17:10
Maar belastingdienst is sowieso achterlijk bezig. Ik kreeg een brief dat ik nog 108 euro moest betalen van mijn wegenbelasting. Dus ik netjes overgemaakt. Krijg ik 2 weken later weer een brief dat ik 108 euro te veel heb betaald en dat ze het weer terug gaan storten. Een kennis van mij kreeggeld terug van de bbelastingdienst en omdat hij nog wat rekening open had staan werd dat er vanaf getrokken. 1 rekening werd maar de helft afgetrokken en en deel van zijn teruggave kreeg hij gestort op zijn rekening. Hij nog bellen naar belastingdienst is alles nu betaald. Ja meneer alles is betaald. Een paar weken later krijgt hij een brief over die rekening die half van zijn teruggave was betaald. Dat die niet volledig was betaald en dat hij er nog een boete van101 euro over heen kreeg. Na wat bellen wel gelukkig die boete weg kunnen krijgen.

:hihi: Dat personeel...

Marsipulami
05-09-14, 17:17
Dat kan niet, want de verzekeringsmarkt is geprivatiseerd. Daarvoor werden ziekenfondspremies idd ingehouden. Nu moet je elk jaar zelf kiezen uit tig verzekeraars. Hoewel door fusies er nog maar een paar bedrijven over zijn, in werkelijkheid.

Waarom privatiseren ? Bij ons gaat 100 % van de premies naar de gezondheidszorg zelf terwijl in een geprivatiseerde situatie een deel van de premies naar de zakken van de aandeelhouders gaat.

mark61
05-09-14, 17:28
Waarom privatiseren ? Bij ons gaat 100 % van de premies naar de gezondheidszorg zelf terwijl in een geprivatiseerde situatie een deel van de premies naar de zakken van de aandeelhouders gaat.

Pff dan moet je maar even bijlezen. Blijkbaar weet je niets van het Nederlandse zorgstelsel zoals dat in 2006 is ingevoerd, dus het wordt een heel verhaal. Dat plan is om verschillende redenen bedacht; de belangrijkste is wel een halt toeroepen aan de exploderende kosten. Andere overwegingen zijn efficiency en autonomie.

De winst die Nederlandse zorgverzekeraars maken wordt zorgvuldig gemonitord door het ministerie, die vervolgens kan decreteren waar die winst heen gaat. Het vorige jaar leidde dat trouwens tot premieverlagingen; een ander deel van de winst wordt in een bufferfonds gestopt.

Overigens zijn de meeste Nederlandse zorgverzekeraars niet commercieel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zorgverzekeringswet

Zorgverzekering (Nederland) - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zorgverzekering_%28Nederland%29)

super ick
05-09-14, 17:54
Pff dan moet je maar even bijlezen. Blijkbaar weet je niets van het Nederlandse zorgstelsel zoals dat in 2006 is ingevoerd, dus het wordt een heel verhaal. Dat plan is om verschillende redenen bedacht; de belangrijkste is wel een halt toeroepen aan de exploderende kosten. Andere overwegingen zijn efficiency en autonomie.

De winst die Nederlandse zorgverzekeraars maken wordt zorgvuldig gemonitord door het ministerie, die vervolgens kan decreteren waar die winst heen gaat. Het vorige jaar leidde dat trouwens tot premieverlagingen; een ander deel van de winst wordt in een bufferfonds gestopt.

Overigens zijn de meeste Nederlandse zorgverzekeraars niet commercieel.

Zorgverzekeringswet - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zorgverzekeringswet)

Zorgverzekering (Nederland) - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zorgverzekering_%28Nederland%29)

Dat bufferfonds staat toch niet in IJsland tegen 3/4 % meer?

Marsipulami
05-09-14, 18:21
Dat plan is om verschillende redenen bedacht; de belangrijkste is wel een halt toeroepen aan de exploderende kosten.

Exploderende kosten inperken kan je niet met privatisering. In Nederland worden actueel de kosten beperkt door behandelingen uit te stellen en wachtlijsten te laten aangroeien.

Zie bv --->

Nederlandse zorgtoeristen vinden Belgische ziekenhuizen persoonlijker - Gezondheid - Knack.be (http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/nederlandse-zorgtoeristen-vinden-belgische-ziekenhuizen-persoonlijker/article-normal-100982.html)

Een andere manier waarop Nederland kosten van gezondheidszorg beperkt is gewoon mensen die nog geholpen kunnen worden een dure behandeling weigeren.

Zie bv ---> "Belgen bedankt, ik ben van de kanker af!" - HLN.be (http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1940191/2014/07/10/Belgen-bedankt-ik-ben-van-de-kanker-af.dhtml)

Wizdom
06-09-14, 12:09
Pff dan moet je maar even bijlezen. Blijkbaar weet je niets van het Nederlandse zorgstelsel zoals dat in 2006 is ingevoerd, dus het wordt een heel verhaal. Dat plan is om verschillende redenen bedacht; de belangrijkste is wel een halt toeroepen aan de exploderende kosten. Andere overwegingen zijn efficiency en autonomie.

De winst die Nederlandse zorgverzekeraars maken wordt zorgvuldig gemonitord door het ministerie, die vervolgens kan decreteren waar die winst heen gaat. Het vorige jaar leidde dat trouwens tot premieverlagingen; een ander deel van de winst wordt in een bufferfonds gestopt.

Overigens zijn de meeste Nederlandse zorgverzekeraars niet commercieel.

Zorgverzekeringswet - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zorgverzekeringswet)

Zorgverzekering (Nederland) - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zorgverzekering_%28Nederland%29)

Mijn ervaring met Nederlandse gezondheidsdienst is als volgt:

1 - Zeer slechte diagnose
2 - Slecht gekwalificeerde huisartsen
3 - Medicijnen worden steeds minder vergoed
4 - Kosten zijn explosief gestegen
5 - Kosten worden stelselmatig opgejaagd. Je kunt niet 2 klachten met een huisarts bespreken want dat moet in 2 afspraken. Of je kunt niet een afspraak combineren met een familielid als je samen dezelfde klacht hebt. Dit is maar 1 voorbeeld maar er zijn er vast meerdere. Dit heeft te maken met de privatisering en commercie die de kosten maximaal wil opjagen.
6 - Er gaat erg veel geld naar prestige vastgoed die vervolgens te duur is om te
bezetten
M.a.w. veel geld gaat naar zaken die niets te maken hebben met gezondheidszorg maar naar aannemers
en project ontwikkelaars
7 - Salarissen van ziekenhuis bobo´s, specialisten en hoger medisch personeel zijn in tegenstelling
tot het gewone ziekenhuis personeel explosief gestegen
8 - Premies zijn explosief gestegen en houden geen tred met aanslag op
portemonnee van gewone burger
9 - Er is veel fraude ontdekt met behandelingen en onterechte facturen
10 - Met de introductie van de zogenaamde privatisering is de gezondheidszorg niet
goedkoper geworden maar duurder. Tegelijkertijd wordt de dienstverlening alleen magerder. Je
vraagt je soms zelfs af waarom je premie betaald.
Het enige antwoord is eigenlijk de intensive care of ziekten die je van buiten kunt herkennen.
Want zoals gezegd is diagnose in Nederland zo slecht dat veel mensen zijn overleden omdat de
diagnose pas in de laatste levensfase als het al te laat is overduidelijk wordt onderkend. Artsen zijn schaamteloos en geven geen thuis als blijkt dat ze jammerlijk hebben gefaald. Het is onduidelijk of er echt sprake is van falen of een beleid.
Vaak is dan het advies om thuis het noodlot af te wachten.
11 - Voor sommige gezinnen beslaat de gezondheids premie in Nederland tot wel 25%
van het inkomen? Waar dat in het verleden en nog steeds in sommige Europese landen
slechts een paar % is.
12 - Op basis van bovenstaande constateringen lijkt het dus alsof de Nederlandse
gezondheidszorg is om enkele partijen flink te laten profiteren van een HOAX om de
portemonnees van burgers te kloppen. Veel betalen maar weinig tot niets ontvangen. De
profiteers zijn de overheids apparaat die de inkomsten gebruikt voor andere uitgaven dan
gezondheidszorg. De directeurs en specialisten. De verzekeraars, de reclame bureau´s. De
automatisering bedrijven en de lobby groepen.
13 - Alle geldverslindende zorginstellingen worden gesloten. Zelfs thuiszorg wordt ontslagen maar dit alles lijkt geen effect te hebben op de begroting van de gezondheidszorg? Sterker nog? Elk jaar hoor je over budget overschrijdingen die er in het verleden niet waren? M.a.w. er is een lek van monsterlijke properties?

De patienten die zich van kastje naar de muur laten sturen en alle burgers die vette premies moeten betalen elke maand zijn de slachtoffers.

mark61
06-09-14, 12:28
Dat bufferfonds staat toch niet in IJsland tegen 3/4 % meer?

Nu niet meer denk ik. Paar jaar geleden hadden ze dat nog wel gedaan :hihi: Misschien een cruiseschip? Of waar belegt de moderne snelle financiële 'expert' zijn geld? :haha:

mark61
06-09-14, 12:29
Exploderende kosten inperken kan je niet met privatisering.

Dat kan prima, en gebeurt ook. Hou es op met onwetend onzincommentaar en verdiep je eerst eens in de materie.

mark61
06-09-14, 12:31
Mijn ervaring

Zoals gewoonlijk wauwel je maar wat.

super ick
06-09-14, 12:42
Nu niet meer denk ik. Paar jaar geleden hadden ze dat nog wel gedaan :hihi: Misschien een cruiseschip? Of waar belegt de moderne snelle financiële 'expert' zijn geld? :haha:

Leuk dat je vraagt, of jezelf afvraagt.

De meeste beleggen in elkaar. :hihi: echt waar. Van de grote zijn de aandelen bijna altijd voor 10a15% in handen van een andere grote.

Wizdom
06-09-14, 12:47
Zoals gewoonlijk wauwel je maar wat.

Nederland is de op 1 na duurste land wat betreft gezondheidszorg... Dat moet wel zijn omdat het gezien wordt als een melkkoe...


Druk door zorgkosten hoger dan elders | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/2919697/druk-zorgkosten-hoger-dan-elders.html)

super ick
06-09-14, 16:49
Nederland is de op 1 na duurste land wat betreft gezondheidszorg... Dat moet wel zijn omdat het gezien wordt als een melkkoe...


Druk door zorgkosten hoger dan elders | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/2919697/druk-zorgkosten-hoger-dan-elders.html)

Duur maar gelukkig ook 1 van de beste.
Het artikel bevestigd wat ik in mijn eerdere post al vermeldde. Het leeuwedeel gaat op aan de ziekenhuizen. Er moet meer aandacht komen voor prevemtie, thuiszorg, etc.
ook mag er van mij een hogere eigen bijdrage komen voor de kinderen die geen hand uitsteken voor de ouders die hulpbehoevend zijn. Waarom zou ik moeten meebetalen aan hulp die kinderen zelf kunnen geven maar het niet doen. Die rekening moet daar waar hij hoort.

Wizdom
06-09-14, 17:29
Duur maar gelukkig ook 1 van de beste.
Het artikel bevestigd wat ik in mijn eerdere post al vermeldde. Het leeuwedeel gaat op aan de ziekenhuizen. Er moet meer aandacht komen voor prevemtie, thuiszorg, etc.
ook mag er van mij een hogere eigen bijdrage komen voor de kinderen die geen hand uitsteken voor de ouders die hulpbehoevend zijn. Waarom zou ik moeten meebetalen aan hulp die kinderen zelf kunnen geven maar het niet doen. Die rekening moet daar waar hij hoort.

De kosten zijn in verhouding onevenredig aan het stijgen met de vergrijzing, bevolkingsaanwas... De kwaliteit gaat achteruit... Het gaat niet om de apparatuur... De apparatuur is slechts een instrument om te helpen... Het zijn de mensen die de resultaten bepalen....

Er is nooit een onderzoek geweest waarom de kosten in verhouding tot de vergrijzing en bevolkingsaanwas zo hard aan het stijgen zijn... Dat is vreemd en verdacht? Waarom is de zorg zoveel duurder dan in Duitsland of Belgie? De ons omringende landen hebben vergelijkbare bevolking samenstelling? Waarom zijn BOBO´s en Specialisten in Nederland 10 tot 100 meer gaan verdienen in 10 of 15 jaar tijd?

De zorg in Nederland is de laatste 15 jaar hard achteruit gegaan en dan heb ik het niet over het uit de grond stampen van gebouwen en het inslaan van apparatuur.... Dat bepaalt namelijk niet de kwaliteit van de zorg... Gebouwen uit de grond stampen en apparatuur inslaan om vervolgens de zorg te duur te verklaren heeft naar mijn mening totaal geen zin... Het is weggegooid geld... Mensen wordt zorg geweigerd door de 1e poort door hun klachten te ontkennen of te baggetaliseren of foute diagnoses te stellen... Dit is de dagelijkse praktijk... Ik ken persoonlijk hordes mensen waarbij kanker niet of te laat is gediagnotiseerd... Waarbij melanomen niet zijn gediagnotiseerd... Waarbij infecties niet zijn gediagnotiseerd... Waarbij abnormale amandelen niet zijn gediagnotiseerd.... Statistisch zou dit een fractie moeten zijn maar deze werkelijkheid alleen van mijn eigen omgeving zegt dat dit op grote schaal voor komt....

super ick
06-09-14, 18:26
De kosten zijn in verhouding onevenredig aan het stijgen met de vergrijzing, bevolkingsaanwas... De kwaliteit gaat achteruit... Het gaat niet om de apparatuur... De apparatuur is slechts een instrument om te helpen... Het zijn de mensen die de resultaten bepalen....

Er is nooit een onderzoek geweest waarom de kosten in verhouding tot de vergrijzing en bevolkingsaanwas zo hard aan het stijgen zijn... Dat is vreemd en verdacht? Waarom is de zorg zoveel duurder dan in Duitsland of Belgie? De ons omringende landen hebben vergelijkbare bevolking samenstelling? Waarom zijn BOBO´s en Specialisten in Nederland 10 tot 100 meer gaan verdienen in 10 of 15 jaar tijd?

De zorg in Nederland is de laatste 15 jaar hard achteruit gegaan en dan heb ik het niet over het uit de grond stampen van gebouwen en het inslaan van apparatuur.... Dat bepaalt namelijk niet de kwaliteit van de zorg... Gebouwen uit de grond stampen en apparatuur inslaan om vervolgens de zorg te duur te verklaren heeft naar mijn mening totaal geen zin... Het is weggegooid geld... Mensen wordt zorg geweigerd door de 1e poort door hun klachten te ontkennen of te baggetaliseren of foute diagnoses te stellen... Dit is de dagelijkse praktijk... Ik ken persoonlijk hordes mensen waarbij kanker niet of te laat is gediagnotiseerd... Waarbij melanomen niet zijn gediagnotiseerd... Waarbij infecties niet zijn gediagnotiseerd... Waarbij abnormale amandelen niet zijn gediagnotiseerd.... Statistisch zou dit een fractie moeten zijn maar deze werkelijkheid alleen van mijn eigen omgeving zegt dat dit op grote schaal voor komt....

Of er specialisten zijn die 100 keer meer zijn gaan verdienen......... Je hebt wel een punt dat er wellicht teveel management rondloopt. Ik weet bog dat in mijn tijd een complete afdeling werd gerunned door 1 hoofdzuster. Die had de wind eronder en iedereen vloog voor haar. Als je als bezoek dacht de kachel met haar aan te maken stond je zo buiten. Daar zijn nu meerdere managers voor nodig die zelf geen patiënt aanraken.
Zo ook bij artsen. Waar voorheen een geneesheer-directeur, dus een arts de scepter zwaaide over het ziekenhuis is het nu een raad van bestuur met een hele managementlaag daartussen voordat je op een arts stuit. Als er iets moet gebeuren dan slokt vooronderzoek, commissie zus of zo al een groot deel van het budget op. Helemaal als er externe deskundigen 'noodzakelijk' zijn. Daar moet de botte bijl doorheen. Meer handen aan het bed, minder management dat zichzelf uitdijd.

Natuurlijk heeft apparatuur wel zin. Daar zit juist de grootste vooruitgang in de gezondheidszorg. Waar je vroeger voor opengelegd moest worden doen ze nu met een sneetje hier en daar waardoor ze met het benodigde gereedschap de operatie verrichten. Sneller herstel en minder nazorg. Beter voor alle betrokkenen. Zo zijn nog tal voorbeelden te noemen.

In 1 keer de juiste diagnose stellen is het moeilijkst wat er is. Als ik naar de huisarts ga met pijn in mijn buik wordt er niet direct een kankeronderzoek gedaan. Er worden eerst wat zaken afgelopen die veel vaker de oorzaak van de klachten zijn.
Ik heb nooit gehoord dat er hier vaker verkeerde diagnoses gesteld worden dan elders.

Wizdom
06-09-14, 18:52
'Helft Nederlanders continu in geldproblemen'

Bijna de helft van de Nederlanders komt elke maand geld tekort. Nog eens 24 procent van de bevolking kampt af en toe met geldgebrek. Slechts 15 procent kan goed rondkomen en houdt geld over om te sparen.

Dat blijkt uit een onderzoek van vacaturesite Jobbird.com. "Schokkende cijfers, waar Den Haag iets mee moet doen", aldus Jan-Peter Cruiming, oprichter van Jobbird.com.

Zo zouden volgens Cruiming de netto lonen fors hoger moeten worden en de bruto loonkosten omlaag moeten. "Dan hebben mensen meer te besteden en komt er daarnaast meer werkgelegenheid, meer banen. Als er niets gebeurt ontstaat een steeds grotere tweedeling in Nederland en daar zit niemand op te wachten!"

Schulden

Eerder dit jaar werd bekend dat zeker de helft van de Nederlanders zijn schulden het liefst verborgen houdt voor anderen. Ook heeft men steeds meer moeite om over de drempel naar hulp te stappen, met alle soms schrijnende gevolgen van dien.


Bovenstaande heeft vast ook te maken met geexplodeerde zorg kosten en de overmatige belasting van het Nederlandse Volk... Een gemiddelde Nederlander houdt 40 cent over van elke EURO die hij verdient als je bedenkt dat er gemiddeld 40% belasting wordt ingehouden over elke verdiende euro + 20% belasting wordt betaald over elke uitgegeven euro...

Terwijl de elite misschien nog niet eens 10% betaald over elke verdiende euro....

Wizdom
07-09-14, 11:22
Coassistent weet véél te weinig

HOOFDDORP -

De patient vertrouwt meestal blind op het oordeel van de medicus; die heeft er immers voor gestudeerd. Maar hoeveel wéét een jonge dokter in opleiding eigenlijk, wanneer die op patiënten wordt afgestuurd? Hoe kundig en voorbereid op gezondheidsklachten en emoties is hij (of zij)? Met soms hooguit tien dagen opleiding per specialisme is er alle reden voor twijfel, zeggen artsenopleiders.

super ick
07-09-14, 16:26
Bovenstaande heeft vast ook te maken met geexplodeerde zorg kosten en de overmatige belasting van het Nederlandse Volk... Een gemiddelde Nederlander houdt 40 cent over van elke EURO die hij verdient als je bedenkt dat er gemiddeld 40% belasting wordt ingehouden over elke verdiende euro + 20% belasting wordt betaald over elke uitgegeven euro...

Terwijl de elite misschien nog niet eens 10% betaald over elke verdiende euro....

Van mij mag dat ook minder maar dan moet je wel andere zaken laten vallen en accepteren dat bijvoorbeeld bijstand nog lager wordt en vluchtelingen nog slachter opgevangen worden.

super ick
07-09-14, 16:27
Coassistent weet véél te weinig

HOOFDDORP -

De patient vertrouwt meestal blind op het oordeel van de medicus; die heeft er immers voor gestudeerd. Maar hoeveel wéét een jonge dokter in opleiding eigenlijk, wanneer die op patiënten wordt afgestuurd? Hoe kundig en voorbereid op gezondheidsklachten en emoties is hij (of zij)? Met soms hooguit tien dagen opleiding per specialisme is er alle reden voor twijfel, zeggen artsenopleiders.

Als het een goede Co.-assistent is roept hij bij de minste twijfel hulp in van een ervaren arts. In de garage wordt de olie ook niet ververst door een ervaren vakvolwassen monteur.

mark61
07-09-14, 22:37
Bovenstaande heeft vast ook te maken met geexplodeerde zorg kosten en de overmatige belasting van het Nederlandse Volk... Een gemiddelde Nederlander houdt 40 cent over van elke EURO die hij verdient als je bedenkt dat er gemiddeld 40% belasting wordt ingehouden over elke verdiende euro + 20% belasting wordt betaald over elke uitgegeven euro...

Terwijl de elite misschien nog niet eens 10% betaald over elke verdiende euro....

Zo werkt dat niet. De overheid herverdeelt inkomsten. Dus van die gefantaseerde 60% moet je weer de transfers (toeslagen o.a.) van de overheid aan de burgers aftrekken. Als je links bent, moet je dat een prima idee vinden.

Als je minder belasting wilt, worden de armen ook armer.

Het is wel waar dat in het westen de rijken steeds minder belasting betalen, en de rest steeds meer. En dat de rijken steeds rijker worden, en de rest stagneert of armer wordt.

Vertel maar even hoe je de zorgkosten wilt beperken. Was het maar zo dat dat alleen aan specialistensalarissen ligt. Das maar een heel klein deel.

Nog maar een keer: de zorgkosten stijgen door inflatie, door vergrijzing (meer zorg voor mensen die steeds ouder worden), technische vooruitgang (wat kan, willen mensen ook hebben: dure apparatuur, dure nieuwe medicijnen), en nog zo wat. Het is een probleem in alle rijke, en arme landen. Alle knappe koppen buigen zich erover, nu komt Wizdom met de fantastische oplossing waar al die sukkels nooit aan gedacht hebben :zozo:

Vergrijzing niet belangrijkste factor in stijgende zorgkosten | Trends | Zorgkapitaal (http://www.zorgkapitaal.nl/trends/13/vergrijzing-niet-belangrijkste-factor-in-stijgende-zorgkosten)

De zorg: hoeveel extra is het ons waard? | Betaalbaarheid van de zorg | Rijksoverheid.nl (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/betaalbaarheid-van-de-zorg/de-zorg-hoeveel-extra-is-het-ons-waard)

Kom er maar in.