PDA

Bekijk Volledige Versie : Paul Brill: 'Huidige onrust in de wereld is niet zo bijzonder'



mark61
06-09-14, 13:19
OPINIE - Paul Brill − 06/09/14, 13:16

opinie Met alle huidige conflicten is er weinig over van het optimisme van begin jaren negentig. Maar is de wereld nu echt zoveel onrustiger dan toen, vraagt buitenlandcommentator Paul Brill zich af. 'Zoals je bij het weer een verschil hebt tussen echte en gevoelstemperatuur, zo lopen ook op dit vlak feitelijke registratie en beleving uiteen.'

Zou de wereld van vandaag er wat minder turbulent uitzien als we ons proberen voor te stellen dat we er in 2034 naar terugkijken? Ik kies dat jaar niet helemaal toevallig: het is ingegeven door een artikel in het Britse tijdschrift Pros-pect, dat aan de huidige toestand in het Midden-Oosten een tamelijk onthutsende tijdsaanduiding meegeeft, namelijk 'aan het einde van het eerste decennium van de 30-jarige oorlog van onze tijd'.

Gaat deze ellende dus nog twintig jaar duren? Ik geloof niet dat auteur Robert Fry de pretentie heeft om een exacte voorspelling te doen over de tijdsspanne van de gewapende conflicten die de regio teisteren. Het gaat hem veeleer om de historische analogie. Net zoals in de 17de-eeuwse Dertigjarige Oorlog is er sprake van een meervoudige religieuze botsing met een machtspolitieke dimensie. We moeten er rekening mee houden dat dit vuur nog geruime tijd zal branden.

Ontgoocheling

Onlangs zei een jongere collega dat zijn generatie het huidige tijdsgewricht als een ontgoocheling ervaart. Toen hij opgroeide, leek de wereld te beginnen aan een grote schoonmaakbeurt. De Berlijnse Muur viel en het Sovjet-rijk raakte in ontbinding. Mandela kwam vrij en de apartheid werd afgeschaft. Met de krachtdadige verdrijving van het Iraakse leger uit Koeweit liet het Westen zien dat het zich niet door een brutale dictator de wet liet voorschrijven. Voor zelfs een ingeroest conflict als dat tussen Israël en de Palestijnen was een oplossing niet langer ondenkbaar dankzij de akkoorden van Oslo, die werden bezegeld met de historische handdruk van Rabin en Arafat op het gazon van het Witte Huis.

Anno 2014 ligt het vuil weer hoog opgestapeld op het internationale toneel. Het Israëlisch-Palestijns vredesproces is een holle term geworden, die zelfs in het diplomatieke circuit tussen aanhalingstekens wordt gezet. Het Midden-Oosten is voor de ene helft een slachtveld en voor de andere helft een autocratisch anachronisme. De Oost-West tegenstelling is back with a vengeance. In het Verre Oosten heeft China venijnige territoriale conflicten met bijna al zijn buren.

Roze bril

Maar is de wereld van vandaag per saldo wel zo veel tumultueuzer dan die van twintig, vijfentwintig jaar geleden? Zijn we niet geneigd dat verleden door een roze bril te bekijken? Want ook de jaren negentig hadden geen gebrek aan crises en gewelddaden. Joegoslavië was het terrein van een bloedige, etnisch beladen oorlog, waarvan we dachten dat die na 1945 niet meer zou voorkomen op Europese bodem. In Rwanda vond de ergste genocide plaats sinds het terreurbewind van de Cambodjaanse Rode Khmer: in twee maanden tijd werden meer dan een half miljoen mensen afgemaakt.

Tegelijk wijzen de cijfers uit dat er in een aantal opzichten substantiële vooruitgang is geboekt. De armoede in de wereld is aanzienlijk gedaald - overigens vooral dankzij de economische opkomst van China. Volledige oorlogen tussen staten komen minder voor.

Maar zoals je bij het weer een verschil hebt tussen echte en gevoelstemperatuur, zo lopen ook op dit vlak feitelijke registratie en beleving uiteen. Daarvoor zijn meerdere redenen.

Dichter op gebeurtenissen

In de eerste plaats zitten we tegenwoordig veel dichter op de gebeurtenissen die zich elders in de wereld afspelen. In 1990 waren we nog afhankelijk van een CNN-ploeg voor beelden van de luchtaanvallen op Bagdad, nu schuilt er in iedere omstander met mobiele telefoon een cameraman. De sociale media zorgen verder voor een constante staat van verhoogde opwinding.

Een tweede verschil zit bij onszelf in het Westen. Een kwart eeuw geleden lachte de voorspoed ons toe. Wij hadden de Koude Oorlog 'gewonnen', de economie groeide en bloeide, in Europa was euroscepsis voorbehouden aan enkele verdwaalde Cassandra's. Maar het westerse zelfvertrouwen heeft een lelijke knauw gekregen. Voor economisch spektakel moet je tegenwoordig elders zijn. Er is een te zware wissel getrokken op de Europese saamhorigheid. We hebben moeite ons teweer te stellen tegen krachten die geen boodschap hebben aan de democratie en de rechtsstaat.

Ten slotte: het mag dan op diverse plaatsen in de wereld beter gaan, niet in de crisiszone die zich uitstrekt van Centraal-Azië tot diep in Afrika. Die is meer dan ooit een broedplaats van onrust en mondiale agitatie. Waar landen als Chili en Zuid-Korea dankzij een ontwikkelde middenklasse een succesvolle overgang hebben gemaakt van autocratie naar een democratisch stelsel, is dit met name in de Arabische wereld jammerlijk mislukt. Het alternatief voor de politiestaat is daar religieuze dwingelandij en etnische afscheiding. En de buitenwereld kan gevaren indammen, maar geen omslag forceren.

Paul Brill is buitenlandcommentator van de Volkskrant

Paul Brill: 'Huidige onrust in de wereld is niet zo bijzonder' - Paul Brill - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6277/Paul-Brill/article/detail/3741452/2014/09/06/Paul-Brill-Huidige-onrust-in-de-wereld-is-niet-zo-bijzonder.dhtml)

mark61
06-09-14, 13:33
Wel een aardig stukje. Vooral het onderscheid dat hij maakt tussen wat er echt gebeurt, en hoe we dat appreciëren.

Ik zie vnl. een toename van de hysterie in het westen. Geen toename van een echte bedreiging.

Althans, de echte bedreiging voor Europa is de economische, en daarna politieke opkomst van de rest van de wereld. Maar daar heeft zelden iemand het over. Het is alleen maar moslims, moslims, moslims. Terwijl IS echt geen bedreiging is voor wie dan ook buiten Irak en Syrië, bijvoorbeeld.

Ik denk dat wat die 'jongere collega' miskent is dat de dekolonisatie impliciet het idee meebracht dat alle landen op de wereld gelijk zouden worden en de rijke en machtige landen niet meer de arme zouden uitbuiten. Na, daar is echt geen verandering in gekomen. Dus als de rijke landen op oneerlijke manier rijker proberen te worden, ten koste van de arme, dan blijf je conflicten scheppen.

Maar dat willen we niet weten. Want waar ging bijv. Vietnam nou uiteindelijk over? Het 'terugrollen' van het communisme. Maar wat betekende dat dan? Een ideologische strijd? Ik geloof er niks van. Het betekende gewoon: landen die onbereikbaar waren geworden voor Amerikaanse bedrijven terugveroveren.

Het interessantste deel van de wereld is dus nu Latijns-Amerika, en/of de BRICS landen. LA lijkt zich nu te ontworstelen aan Amerikaanse controle, wat in ieder geval Brazilië (en in minder mate Chili) op den duur politieke macht zal geven. En dan zal het niet automatisch in het westerse kamp blijken te zitten.

Rusland is voor mij de uitzondering; voormalige supermacht, ja, maar dat wordt het nooit meer. Ik zie een derde-wereldland met olie en gas. Er is een dictatuur, geen burgerlijke samenleving, en de economie is niks waard. Tekenend daarvoor vind ik dat het in 20 jaar niet gelukt is een fatsoenlijke, concurrerende auto-industrie op te zetten, ondanks het getrek aan dat dode paard door Europese fabrikanten. Renault heeft het geprobeerd met Lada, dacht ik, en het is finaal mislukt. Terwijl dat in Oost-Europa, Turkije en zelfs Marokko wel lukt. En Korea een grote speler is geworden, en zelfs China eraan komt, en wellicht India, al schiet dat ook niet zo op. Maar Tata rules de staalindustrie, alvast.

Het MO is in deze wereld een onbetekenend backwater geworden, al domineert het het nieuws met zijn primitieve geweld. Ik denk dat Brill ook inziet dat verandering daar alleen van binnenuit kan komen. De Arabische Lente was het belangrijkste dat daar in een eeuw is gebeurd, maar is volledig mislukt.

Voorzover ik kan zien is het een regio in totale verwarring. Ouderwetse dictators blijven maar aan de macht, en de bevolking had grotendeels alle westerse ideeën en oplossingen, ideologieën afgewezen. Het religieuze alternatief blijkt alleen maar tot massamoord en verwoestingen te leiden. De Arabische Lente betekende volgens mij een echt verlangen naar stomweg democratie en mensenrechten, maar die werd dus door te weinig mensen gedragen, en dus neergeslagen. Alleen Tunesië bakt er misschien nog wat van. Daar hoor je, heel typisch, niks meer over. Geen nieuws is goed nieuws, zullen we maar zeggen. Terwijl het de voorhoede van de Arabische wereld is.

Islam gaat geen antwoord geven. Niet op good governance, op banen, sociale rechtvaardigheid, een rechtsstaat, machtsdeling, mensenrechten, bescherming minderheden. Dat gaat gewoon nergens heen.

Ja, het westen helpt mee aan het vertroebelen. Maar het zijn toch echt de mensen zelf die moeten opstaan en het heft in eigen handen nemen.

De overmatige aandacht voor een regio waar op geen enkel vlak iets boeiends gebeurt, behalve in kleine kleine hoekjes, is dus door sensatie en hysteriezucht gedreven. Niet door belangstelling voor dingen die ertoe doen in het leven.