PDA

Bekijk Volledige Versie : Dalai lama vindt opvolger niet nodig



Marsipulami
07-09-14, 21:29
Dalai lama vindt opvolger niet nodig


Vandaag om 22:12 door hrt | Bron: BELGA

De dalai lama denkt dat hij de laatste Tibetaanse spirituele leider zal zijn en hij meent dan ook dat na hem een religieuze traditie stopgezet zal worden die meerdere eeuwen bestaan heeft. Dat heeft hij zondag in Duitsland verklaard.

De spirituele leider antwoordde op de vraag van Welt am Sonntag, of de Tibetanen altijd nood zullen hebben aan een dalai lama dat ‘het instituut daliï lama nu bijna vijf eeuwen bestaat en dat de traditie mag eindigen met de veertiende dalai lama, die erg geliefd is’. ‘Als er een vijftiende dalai lama zou komen die zijn functie niet goed zou uitvoeren, dan zou het instituut van de dalai lama belachelijk worden gemaakt’, zei hij al lachend.

Het instituut was vooral belangrijk voor zijn politieke macht, legt de dalai lama nog uit. ‘Ik heb alle macht van mij afgeschoven in 2011, toen ik mijn ambt neerlegde’, legt hij uit. Hij legde toen zijn politieke ambt neer, omdat de tijd gekomen was om zijn plaats af te staan aan een ‘vrij verkozen’ leider.

super ick
07-09-14, 21:31
Dalai lama vindt opvolger niet nodig


Vandaag om 22:12 door hrt | Bron: BELGA

De dalai lama denkt dat hij de laatste Tibetaanse spirituele leider zal zijn en hij meent dan ook dat na hem een religieuze traditie stopgezet zal worden die meerdere eeuwen bestaan heeft. Dat heeft hij zondag in Duitsland verklaard.

De spirituele leider antwoordde op de vraag van Welt am Sonntag, of de Tibetanen altijd nood zullen hebben aan een dalai lama dat ‘het instituut daliï lama nu bijna vijf eeuwen bestaat en dat de traditie mag eindigen met de veertiende dalai lama, die erg geliefd is’. ‘Als er een vijftiende dalai lama zou komen die zijn functie niet goed zou uitvoeren, dan zou het instituut van de dalai lama belachelijk worden gemaakt’, zei hij al lachend.

Het instituut was vooral belangrijk voor zijn politieke macht, legt de dalai lama nog uit. ‘Ik heb alle macht van mij afgeschoven in 2011, toen ik mijn ambt neerlegde’, legt hij uit. Hij legde toen zijn politieke ambt neer, omdat de tijd gekomen was om zijn plaats af te staan aan een ‘vrij verkozen’ leider.

Laat dit een voorbeeld zijn voor de Paus.

Marsipulami
07-09-14, 21:34
"Poetins houding is er een van: ik, ik, ik"

zo 07/09/2014 - 16:54 Belga

De dalai lama heeft in een interview met de Duitse krant Welt am Sonntag forse kritiek geuit op de Russische president Vladimir Poetin. Volgens de dalai lama wil Poetin "de Berlijnse Muur opnieuw opbouwen" via het conflict in het oosten van Oekraïne. De leider van de Tibetaanse boeddhisten noemde Poetin ook "egocentrisch".

"Zijn houding is er een van: ik, ik, ik", zei de Tibetaanse spirituele leider, eraan herinnerend dat Poetin beurtelings, president, premier en weer president werd. "Dat is van het goede te veel. Dat is egocentrisme ten top", zei de voormalige laureaat van de Nobelprijs voor de vrede in het interview dat tijdens bij zijn bezoek aan Hamburg werd afgenomen.

"We waren er ook net gewoon aan geraakt dat de Berlijnse muur gevallen was", vervolgde de dalai lama, "maar nu wil de Russische president hem heropbouwen. Dat is niet in het voordeel van zijn land. Als Rusland zich isoleert, pleegt het zelfmoord."

Nederlandertje
07-09-14, 21:50
Laat dit een voorbeeld zijn voor de Paus.

Wat is er mis met de paus.

mark61
07-09-14, 22:24
Wat is er mis met de paus.

Ondemocratische 'leider' van gelovigen. Aangezien hij niet meer onfeilbaar is, kan je net zo goed een leider echt kiezen, alle gelovigen stemmen. Of gewoon ermee kappen.

Marsipulami
07-09-14, 22:29
Laat dit een voorbeeld zijn voor de Paus.

Je begrijpt er -zoals gewoonlijk- weer niet al te veel van.

Een 'lama' is een spiritueel leraar, een goeroe, geestelijk leider in het Tibetaanse boeddhisme. De term 'lama' is van toepassing op nogal wat Tibetaanse monniken.

De term 'dalai' betekent iets als "oceaan". Een dalai lama is zoiets als een superleraar van het boeddhisme oftewel een 'oceaan van wijsheid'.

Wat de benoemingsprocedure van die super-leraar boeddhisme betreft:

Een dalai lama in Tibet moest in de voorbije eeuwen de reïncarnatie zijn van de vorige, doch overleden grote spirituele leider. Maar hoe kan je die gereïncarneerde nieuwe geestelijke leider vinden ?

Een gereïncarneerde dalai lama kan maar geboren worden nadat een vorige dalai lama overleden is. Dan is die boreling meestal nog veel te klein om meteen de leiding van een gemeenschap op zich te nemen. Daarom wordt er tussentijds een panchen lama aangesteld (soort tussentijds regent in afwachting dat de dalai lama oud en wijs genoeg is om zelf de gemeenschap te leiden.)

De zoektocht naar de gereïncarneerde spirituele leider gebeurde in het verleden via nogal wat hocus pocus gedoe. De huidige spirituele leider van het Tibetaanse boeddhisme stelt voor om dat hocus pocus gedoe achterwege te laten en zijn opvolger te gewoon laten verkiezen door een club van wijze Tibetaanse boeddhisten.

De huidige spirituele leider (Tenzin Gyatso) van de Tibetaanse boeddhisten stelt dat de volgende spirituele leider mag verkozen worden door een soort van raad van ouderlingen, wijze Tibetaanse monniken.

De huidige dalai lama stelt de rol/ambt van spirituele leider van de Tibetaanse boeddhisten dus niet in vraag, maar plaatst wel kanttekeningen bij de benoemingsprocedure van zijn opvolger.

Hij bepleit dus zeker niet voor de afschaffing van de spirituele leider, maar wil wel een andere benoemingsprocedure. Geen hocus pocus, maar wel een verkiezing door wijze en verstandige mensen die met kennis van zaken een gepaste nieuwe leider kunnen kiezen.

En laat dat nu net de werkwijze zijn die de katholieken al een aantal eeuwen toepassen bij de verkiezing van een nieuwe paus.

Nederlandertje
09-09-14, 08:42
Ondemocratische 'leider' van gelovigen. Aangezien hij niet meer onfeilbaar is, kan je net zo goed een leider echt kiezen, alle gelovigen stemmen. Of gewoon ermee kappen.

Ja maar dan is haadt niemand een democratische leider. Wie zegt dat Mark Rutte echt de keuze is van alle VVD stemmers? Wanneer ben je gelovig genoeg om echt te kunnen beslissen wie een geschikte leider van de kerk is. En daarnaast zeggen ze dat de naam door God aan de kardinalen gegeven wordt. Alleen geeft hij nooit allemaal dezelfde namen door.

super ick
09-09-14, 16:16
Ja maar dan is haadt niemand een democratische leider. Wie zegt dat Mark Rutte echt de keuze is van alle VVD stemmers? Wanneer ben je gelovig genoeg om echt te kunnen beslissen wie een geschikte leider van de kerk is. En daarnaast zeggen ze dat de naam door God aan de kardinalen gegeven wordt. Alleen geeft hij nooit allemaal dezelfde namen door.

Opdoeken die sprookjes.

Umarvlie
10-09-14, 11:02
En daarnaast zeggen ze dat de naam door God aan de kardinalen gegeven wordt. Alleen geeft hij nooit allemaal dezelfde namen door.

De meeste kardinalen zijn al oud en hun gehoor is niet zo goed meer vandaar.....

Eric de Blois
10-09-14, 11:44
Ondemocratische 'leider' van gelovigen. Aangezien hij niet meer onfeilbaar is, kan je net zo goed een leider echt kiezen, alle gelovigen stemmen. Of gewoon
ermee kappen.

Oh, ondemocratisch gekozen. Waarom zou de keuze van een Paus democratisch moeten zijn? Heeft de meerderheid altijd de beste ideeën? Ik denk persoonlijk van niet. Daarom worden er in het bedrijfsleven voor het invullen van een bepaalde functie ook geen verkiezingen uitgeschreven. Deze Paus heeft in elk geval een zeer goede start gemaakt en dat zeg ik als atheïst die niets van religie moet hebben. Deze paus laat een verfrissende wind in een kerk waaien, een kerk die schandalen kent van corruptie, misbruik en schijnheiligheid. Deze paus geeft een goed voorbeeld en heeft vrijwillig afstand genomen van luxe en aanzien. Als er verkiezingen zouden worden uitgeschreven zou de meerderheid misschien wel stemmen voor een conservatieve homofoob. Is dat de democratie welke jij in gedachten had? Een leider van een verdeelde wereld kan niet democratisch gekozen worden, want dan krijgt de vechtende en vaak domme meerderheid zijn zin. Deze paus is er voor iedereen!

http://media.autoweek.nl/m/m1my6p8bqjxo_600.jpg