PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland herschrijft sinterklaasliedjes



Marsipulami
12-09-14, 12:25
Nederland herschrijft sinterklaasliedjes


Vandaag om 12:48 door llo

Van ‘Zie ginds komt de stoomboot’ tot ‘Sinterklaasje, kom maar binnen met je knecht’. Twee Nederlandse tekstschrijvers hebben alle klassieke sinterklaasliedjes herschreven. Woorden als ‘zwart’, ‘knecht’ en ‘roe’ worden geschrapt.

Thedo Keizer en Paul Passchier hebben de 25 meest bekende sinterklaasliedjes onder handen genomen. Vooral om ze aan te passen aan de moderne tijd, luidt het bij Passchier, die onder meer al teksten schreef voor Sesamstraat en enkele Disneyfilms. Maar ook onder druk van de Zwarte Piet-discussie. De liedjes zijn nu politiek correcter. Racistisch en mogelijk kwetsende taalgebruik is geschrapt.

Begin oktober verschijnt het liedtekstboek, bedoeld als standaardwerk voor alle leerlingen op de basisscholen, met daarin nieuwe teksten. De initiatiefnemers overleggen nog met de Nederlandse minister voor Sociale Zaken.

‘Sommige woorden zijn vervangen omdat ze gewoon niet meer in de tijdsgeest passen. Veel ouders kunnen hun kinderen niet meer uitleggen wat kaatseballen zijn of wat de roe betekent. De meeste van die teksten dateren al van 1850’, zegt Passchier.

Enkele voorbeelden:

Uit ‘Zie ginds komt de stoomboot’

Oorspronkelijk: ‘Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe: wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’
Nu: ‘Kijk, Piet staat te lachen en roept naar de kant: ik heb genoeg lekkers voor heel Nederland/voor heel het land.’

Uit ‘Sinterklaasje, kom maar binnen’

Oorspronkelijk: ‘Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht, want we zitten allemaal even recht.’
Nu: ‘Sinterklaasje kom maar binnen met je Piet, want we zingen allemaal blij een lied.’

Oorspronkelijk: ‘En we zingen en we springen en we zijn zo blij, want er zijn geen stoute kinderen bij.’
Nu: ‘En we zingen en we springen en we zijn zo blij, en we dansen samen zij aan zij.’

Uit ‘Daar wordt aan de deur geklopt’

Oorspronkelijk: ‘Want al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed.’
Nu:’ Hij is hier voor jou en mij, kom er maar bij.’

Eric de Blois
12-09-14, 12:35
Prima allemaal. Ik doe niet mee met dit onder druk van boven verneukte traditionele volksfeest. Laat de nieuwe sint en multiculpiet maar de tyfus krijgen ik ga er niet naar kijken. Misschien leuk voor een nieuwe generatie. Ik blijf liever binnen en kijk ook niet op tv naar de intocht van de politiek correcte sint. Het zou mij alleen maar ergeren. De hema mag zijn pepernoten en witte pieten ook houden. Ok, Quinsy Gario en aanhang hebben gewonnen, maar ik neem de vrijheid niet mee te feesten met hen. In besloten kring kun je evewel een feestje op ouderwetse wijze vieren. Ik begrijp trouwens niet waarom in overwegend witte buurten geen zwarte piet meer zou mogen. Kijk dat allochtone (gekleurde) nederlanders daar problemen mee hebben kan ik begrijpen, maar die wonen toch overwegend in hun eigen pracht-favela. Laat die hun eigen feestje vieren met oranje pieten bijvoorbeeld. Maar gun anderen ook hun feestje. Maar nee hoor, een kleine minderheid moet het weer voor de rest gaan bepalen. Ik hoop dat andere nederlanders ook weigeren mee te doen met het nieuwe sint-en-piet-feest. Maar dat moet ieder natuurlijk voor zichzelf afwegen.


Oorspronkelijk: ‘En we zingen en we springen en we zijn zo blij, want er zijn geen stoute kinderen bij.’
Nu: ‘En we zingen en we springen en we zijn zo blij, en we dansen samen zij aan zij.’


Kijk, dat kan ik nog begrijpen. Tegenwoordig heb je heel erg veel stoute kinderen (=probleem jongeren). Die vroegere tekst slaat tegenwoordig gewoon nergens meer op met zoveel criminele jongeren in de favela buurten van Nederland. Alhoewel, met zo'n probleem jongere wil je toch ook niet 'zij aan zij' dansen. Die moet je gewoon uitsluiten. Die tekst moet toch anders. Iemand?
Wanneer je de stoute (criminele) kinderen tevoren uitsluit, kun je met recht zeggen: 'want er zijn geen stoute kinderen bij'. Zou dat niet mooi zijn!

(leen)
12-09-14, 13:22
Een paar gemeenten zullen er wat mee doen, de rest gaat verder zo het was, no sweat.

Marsipulami
15-09-14, 08:31
Partij van Geert Wilders pakt uit met zwartepietenwet

Vandaag om 08:25 door lbo | Bron: BELGA


De Nederlandse rechtspopulistische Partij voor de Vrijheid (PVV) pakt binnenkort uit een ‘zwartepietenwet’. Die moet overheden, als gemeenten, die iets doen met bijvoorbeeld de intocht van Sinterklaas verplichten er voor zorgen dat Zwarte Piet dan ook echt zwart is. Gemeenten mogen volgens het plan van PVV-voorman Geert Wilders de Sinterklaasliedjes ook niet veranderen.

Wilders kondigde het wetsvoorstel maandag aan in het televisieprogramma “Vandaag de dag” van omroep Wakker Nedeland (WNL). Zijn Kamerlid Martin Bosma had er volgens Wilders het hele weekend aan zitten schrijven.

Wilders zei dat hij “zo boos” kan worden over de discussie om Zwarte Piet aan te passen. De wet is bedoeld om “onze cultuur te beschermen” en de discussie over Zwarte Piet en racisme is “te belachelijk voor woorden”, aldus Wilders. “Het is een kinderfeest. Dit heeft niets met racisme te maken.”

Umarvlie
15-09-14, 09:34
Al dat geneuzel - en niemand vraagt het de kinderen zelf, voor wie het feest eigenlijk bedoeld is (naast de middenstand dan natuurlijk, wiens feest het echt is).

super ick
15-09-14, 14:06
Al dat geneuzel - en niemand vraagt het de kinderen zelf, voor wie het feest eigenlijk bedoeld is (naast de middenstand dan natuurlijk, wiens feest het echt is).

Kinderen hebben nooit het idee gehad dat ZP een soort slaaf was en hebben juist respect voor ZP. Allerlei dwaallichtjes beginnen te janken en de linkschmensch buigt direct mee. Laat ze lekker de kolere krijgen.

Umarvlie
15-09-14, 14:25
Laat ze lekker de kolere krijgen.

Kinderen hebben toch niets fout gedaan? Van de roe naar "de kolere krijgen" vindt ik nogal ver gaan.

super ick
15-09-14, 16:59
Kinderen hebben toch niets fout gedaan? Van de roe naar "de kolere krijgen" vindt ik nogal ver gaan.

Moet ik het uitleggen?

Karin.N
15-09-14, 18:25
Word een beetje heel moe van de discussie.

Enerzijds hebben we de mensen die koste wat kost vast willen houden aan zwarte piet. Dan denk ik wat is er mis met gekleurde piet? Is toch veel vrolijker en wellicht minder "eng" dan een hele zwarte piet

Anderzijds hebben we mensen die koste wat kost willen vast houden aan het idee dat de witte nederlander zwarte piet vooral gebruikt om de gekleurde mens te onderdrukken enzo. Dan denk ik , wat een aanstellerij, alsof kinderen en ouders bij zwarte piet denken aan slavernij.

rijschooldetulp
16-09-14, 00:09
Gaat nergens over

ENGELTJE1981
16-09-14, 01:04
Lekker belangrijk of piet, zwart,wit,rood,paars is als de kinderen maar hun cadeautjes krijgen.

1 heel jaar discussies over een kinderfeestje wat 1 dag duurt!

EVEN SERIEUS ga belangrijker zaken aanpakken daar in den Haag. Trieste figuren!!!

Umarvlie
16-09-14, 07:54
Moet ik het uitleggen?

Dat wilde ik net aan jou vragen :P

super ick
16-09-14, 08:58
Dat wilde ik net aan jou vragen :P

:stout:

Karin.N
16-09-14, 11:31
Heb uit betrouwbare (ahum) bron vernomen dat heren niet prikken op Maroc.nl :gsm:

Dus willen jullie je daar dan wel aan houden :fplet:

Nederlandertje
16-09-14, 11:42
Prima allemaal. Ik doe niet mee met dit onder druk van boven verneukte traditionele volksfeest. Laat de nieuwe sint en multiculpiet maar de tyfus krijgen ik ga er niet naar kijken. Misschien leuk voor een nieuwe generatie. Ik blijf liever binnen en kijk ook niet op tv naar de intocht van de politiek correcte sint. Het zou mij alleen maar ergeren. De hema mag zijn pepernoten en witte pieten ook houden. Ok, Quinsy Gario en aanhang hebben gewonnen, maar ik neem de vrijheid niet mee te feesten met hen. In besloten kring kun je evewel een feestje op ouderwetse wijze vieren. Ik begrijp trouwens niet waarom in overwegend witte buurten geen zwarte piet meer zou mogen. Kijk dat allochtone (gekleurde) nederlanders daar problemen mee hebben kan ik begrijpen, maar die wonen toch overwegend in hun eigen pracht-favela. Laat die hun eigen feestje vieren met oranje pieten bijvoorbeeld. Maar gun anderen ook hun feestje. Maar nee hoor, een kleine minderheid moet het weer voor de rest gaan bepalen. Ik hoop dat andere nederlanders ook weigeren mee te doen met het nieuwe sint-en-piet-feest. Maar dat moet ieder natuurlijk voor zichzelf afwegen.



Kijk, dat kan ik nog begrijpen. Tegenwoordig heb je heel erg veel stoute kinderen (=probleem jongeren). Die vroegere tekst slaat tegenwoordig gewoon nergens meer op met zoveel criminele jongeren in de favela buurten van Nederland. Alhoewel, met zo'n probleem jongere wil je toch ook niet 'zij aan zij' dansen. Die moet je gewoon uitsluiten. Die tekst moet toch anders. Iemand?
Wanneer je de stoute (criminele) kinderen tevoren uitsluit, kun je met recht zeggen: 'want er zijn geen stoute kinderen bij'. Zou dat niet mooi zijn!

Ik heb dat stukje tekst van het liedje wat jij geplaatst had even gezongen maar vind het toch vreemd klinken en kan ook verwarrend zijn voor kinderen die de oude tekst al kennen. Dat ze in 1 keer worden gewezen op het feit dat ze het nu opeens fout zingen.

Eric de Blois
16-09-14, 11:53
Word een beetje heel moe van de discussie.

Enerzijds hebben we de mensen die koste wat kost vast willen houden aan zwarte piet. Dan denk ik wat is er mis met gekleurde piet? Is toch veel vrolijker en wellicht minder "eng" dan een hele zwarte piet

Anderzijds hebben we mensen die koste wat kost willen vast houden aan het idee dat de witte nederlander zwarte piet vooral gebruikt om de gekleurde mens te onderdrukken enzo. Dan denk ik , wat een aanstellerij, alsof kinderen en ouders bij zwarte piet denken aan slavernij.

Als kind heb ik de figuur zwarte piet nooit ervaren als domme en onhandige negerslaaf. Ook mijn ouders hebben nooit op die manier tegen zwarte piet aangekeken. Toch werd het feest bij ons gevierd. Mijn vader was een grote bewonderaar van Martin Luther King, en maakte zich zeer druk om de apartheid in Zuid Afrika. Dus in mijn herrinnering was mijn vader zeker geen racist.

Waar ik problemen mee heb is dat mij als feestvierder van Zwarte piet en Sinterklaas wordt aangemeten dat zwarte piet symbool staat voor het stereotype domme negerslaaf en ik er als feestvierder bewust aan mee zou doen dat imago in stand te houden. Alsof mensen die dit feest vieren als doel hebben dit sterotype van domme negerslaaf tot uitdrukking te brengen. Daar gaat het helemaal niet om. Sinterklaas en Zwarte piet is een gezellig feest voor kinderen zonder kwade bijbedoelingen.

Alsof het verboden zou worden om met de kerst een denneboom in huis te hebben en in plaats daarvan met een kunst-palmboom genoegen moeten nemen. Dan is de hele sfeer meteen weg.

Er is niets mis met een gekleurde piet, maar wel met de reden waarom deze wordt afgedwongen. In een vrije samenleving mogen mensen van mij best met een oranje piet komen. Maar ik mag vind ik ook aanspraak maken op de traditionele zwarte piet. Ik wil mij niet door een groepje laten voorschrijven een traditie te veranderen. Dan vieren ze maar een apart feestje met oranje pieten. Dat kan dan op termijn ook een traditie worden.

Verder walg ik wel van het voorstel van Wilders om zwarte piet te beschermen, net als ik walg van Gario zijn idee om zwarte piet taboe te verklaren voor iedereen. Hoe piet er uit moet zien hoort niet door een rechter, een actiegroep of de politiek te worden beslist. Dus ook niet door Wilders of Gario.

Umarvlie
16-09-14, 13:40
GW is gewoon een opportunist die denkt effe snel te kunnen scoren.

PS ik moet geen oranje-pieten. Doen ze maar in Wassenaer.

be-lachelijk
16-09-14, 23:08
Gewoon ervan afblijven,punt!Wij doen het al honderden jaren zo,en ook die liedjes niet veranderen,gewoon zwarte piet en sinterklaas,gewoon zie ginds komt de stoomboot ik zie hem al staan,zijn knecht staat te....afblijven,ook zo zwart als roet niet aankomen,want de pieten zijn zo zwart omdat ze al die cadeautjes voor al die kinderen door de schoorstenen moeten douwen...Gelukkig dat de PVV olv Wilders dit zal aankaarten en in de wet probeert te zetten om sinterklaas feest zo te houden zoals we al jaren doen!!Is ons cultuurgoed,straks gaan onze Kerst en Pinkster en Paasdagen en Hemelvaart er ook aan..En het maakt niet uit dat er de laatste 50 a 60 jaar ander geloven bij zijn gekomen,kerstfeest,Sinterklaas en al die andere feesten die cultureel aan ons gebonden zijn ons erfgoed,gewoon ervan afblijven!!!Dus gewoon Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht.....!Zal sinterklaas op de lagere school nooit vergeten,en thuis ook nietwas zo gezellig,met van die echte winters,bij de kachel zittend ,schoenen naast elkaar,in bed liedjes zingen voor sint en piet,ja leuke tijden waren dat .Pa was aan het werk in de fabriek en daar kon hij elk jaar suprises maken en onze kado,s inpakken.....wat was het spannend en dan op sinterklaas avond werd er hard op de deur gebonsd en als we open deden stonden er 1 of twee jut zakken vol met kado,s.En geen dure zoals als wat je nu hebt...hele simpele kadoos waren het toen.Een pop,een auto,een zaklantaarn,een spelletje,kleur potloden of stiften,een etui voor op school,een agenda voor op school enz...en dan keek je naar buiten en zag je de sneeuwvlokken dwarrelend naar beneden komen en zag je dsnterklaas net in een auto stappen en wegrijden met een paar pieten.O zei vader omdat het zo sneeuwt en de daken zijn glad,doet sinterklaas het even met de auto...je heel gezellig,en de volgende dag schaatsen op de slootjes en je vriendjes vertellen wat je hebt gekregen,een heerlijke tijd was dat.....dus afblijven!

ENGELTJE1981
16-09-14, 23:13
Gewoon ervan afblijven,punt!Wij doen het al honderden jaren zo,en ook die liedjes niet veranderen,gewoon zwarte piet en sinterklaas,gewoon zie ginnds komt de stoomboot ik zie hem al staan,zijn knecht staat te....afblijven,ook zo zwart als roet niet aankomen,want de pieten zijn zo zwart omdat ze al die cadeautjes voor al die kinderen door de schoorstenen moeten douwen...Gelukkig dat de PVV olv Wilders dit zal aankaarten en in de wet probeert te zetten om sinterklaas feest zo te houden zoals we al jaren doen!!Is ons cultuurgoed,straks gaat onze Kerstdagen en Paasdagen en al die andere dagen die we al jaren hebben omdat wij van oorsprong een Christelijk land zijn.En het maakt niet uit dat er de laatste 50 a 60 jaar ander geloven bij zijn gekomen,kerstfeest,Sinterklaas en al die andere feesten die cultureel aan ons gebonden zijn ons erfgoed,gewoon ervan afblijven!!!Dus gewoon Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht.....!Zal sinterklaas op de lagere school nooit vergeten,en thuis ook niet zo gezellig,met van die echte winters,bij de kachel zittend ,schoenen naast elkaar,in bed liedjes zingen voor sint en piet,ja leuke tijden waren dat .

Re: Nederland herschrijft sinterklaasliedjes
Zoooo rustig.....rustig.....denk aan jouw hart....