PDA

Bekijk Volledige Versie : Rijkste Fransen wonen in België



Marsipulami
13-09-14, 12:34
Tien procent honderd rijkste Fransen wonen in België

Vandaag om 07:01 door sdv | Bron: BELGA

De rijkste 500 Franse families hebben onder meer via 54 holdings 17 miljard euro in België geparkeerd. Dat blijkt uit onderzoek van De Tijd en L’Echo. Van de top 100 is een vijfde op een of andere manier aanwezig in ons land. Tien procent van die top is ondertussen al in België gedomicilieerd, onder meer om aan de Franse vermogensbelasting te ontsnappen.

Hoeveel van de 250.000 Fransen in België hier als fiscaal vluchteling zijn neergestreken, is officieel niet bekend. Het Franse consulaat publiceerde in april een studie over de Franse gemeenschap in België. Daarin werd opgemerkt dat het aantal Fransen dat om fiscale redenen naar ons land is verhuisd zeker minder dan 1.000 bedraagt. Het tijdschrift Juliette & Victor, dat zich op Fransen in ons land richt, sprak dat tegen en schoof een cijfer van 5.000 naar voren.

Toen eind 2012 uit onderzoek van De Tijd bleek dat de Franse miljardair Bernard Arnault via een rist postbusvennootschappen miljarden in ons land had geparkeerd, kwam er een hele discussie op gang over België als fiscale vluchtroute. Om zicht te krijgen op de omvang van het fenomeen gingen De Tijd en L’Echo - door zakendatabanken en het Staatsblad uit te pluizen - na hoeveel van de rijkste 500 Fransen intussen naar België zijn verkast of via ons land hun vermogen optimaliseren. De resultaten zijn opmerkelijk. Arnault is duidelijk slechts het topje van de ijsberg. De top 500 heeft samen een slordige 17 miljard in België geparkeerd.

Eric de Blois
13-09-14, 13:12
Geld doorsluizen, nou en? Wat maakt dat uit nu Europa "één" is? We moesten toch zo nodig één worden met de europese landen. Vrij verkeer binnen de buitengrenzen van "een" europa zou als consequentie ook moeten gelden voor het verplaatsen van geld. De éénwording is ons van boven door de strot geduwd. Vooral door dominante staten als Frankrijk en Duitsland. Nu die éénwording een feit is maakt het ook niet uit waar het geld wordt geparkeerd zou je zeggen. Van de burger wordt een pro-europa houding verwacht, maar de staten geven niet het beste voorbeeld, terwijl die met het vervelende spel der eenwording begonnen zijn. Ik weet niet wat erger is, de EU of religie. Beiden zijn volkomen ondemocratisch...

Marsipulami
13-09-14, 13:33
Geld doorsluizen, nou en? Wat maakt dat uit nu Europa "één" is? We moesten toch zo nodig één worden met de europese landen. Vrij verkeer binnen de buitengrenzen van "een" europa zou als consequentie ook moeten gelden voor het verplaatsen van geld. De éénwording is ons van boven door de strot geduwd. Vooral door dominante staten als Frankrijk en Duitsland. Nu die éénwording een feit is maakt het ook niet uit waar het geld wordt geparkeerd zou je zeggen. Van de burger wordt een pro-europa houding verwacht, maar de staten geven niet het beste voorbeeld, terwijl die met het vervelende spel der eenwording begonnen zijn. Ik weet niet wat erger is, de EU of religie. Beiden zijn volkomen ondemocratisch...

Ik vind het niet erg dat die mensen bij ons hun belastingen komen betalen.

Eric de Blois
13-09-14, 14:14
Ik vind het niet erg dat die mensen bij ons hun belastingen komen betalen.

Nee, dat begrijp ik. Hopenlijk geven ze ook veel geld uit aan particulieren en bedrijven in België, naast belasting betalen aan de belgische staat. Dan heeft de economie van de burger er ook nog wat aan.

Marsipulami
14-09-14, 09:21
Nee, dat begrijp ik. Hopenlijk geven ze ook veel geld uit aan particulieren en bedrijven in België, naast belasting betalen aan de belgische staat. Dan heeft de economie van de burger er ook nog wat aan.

Nou ik kan ook wel begrijpen dat er mensen zijn die vinden dat de rijkdom die werd opgebouwd door de inspanningen van arbeiders en allerlei andere mensen, dat die rijkdom bij voorkeur moet blijven in het land van de mensen die er aan bijgedragen hebben.

Toch begrijp ik niet waarom je hier de EU bij sleurt, dat kapitaalkrachtige personen en bedrijven graag naar belastingparadijzen verhuizen, dat heeft niks met Europa te maken, daar heb je geen EU voor nodig.

rijschooldetulp
15-09-14, 23:59
Is te begrijpen