PDA

Bekijk Volledige Versie : Oorlog is aangeboren



Marsipulami
19-09-14, 22:48
Oorlog is aangeboren

19 september 2014 | Pieter Van Dooren

Voor één keer is het niet de schuld van de mens: chimpansees hangen niet het beest uit omdat wij hen en hun leefgebied onder stress zetten. Ze zíjn gewoon agressief.

http://youtu.be/SpRPmq4RFrk

Chimpansees kunnen zeer agressief uit de hoek komen tegen leden van een naburige groep, tot de dood erop volgt. Cyril Ruoso/ JH Editorial / Minden Pictures

Snel

• Oorlog loont, alvast in de evolutie
• Chimpansees hebben moord en doodslag niet van ons geleerd
• Ook chimpansees moorden hun soortgenoten uit

Competitie is eigen aan de natuur, en daar vallen al eens doden bij. Maar diersoorten die hun eigen soortgenoten georganiseerd uitmoorden, die vind je niet zo vaak. Wij en onze neven de chimpansees, dat is het zowat. Filosofen en evolutiebiologen hebben zich uitgebreid gebogen over de oorzaak en de noodzaak van ons oorlogszuchtig gedrag, zonder echt tot een overeenstemming te komen. Voor een verklaring is het handig om na te gaan of een theorie over het menselijk gedrag ook blijkt op te gaan voor ...

Verder lezen?

Dit artikel behoort tot het betalende deel van de site. U las slechts een deel ervan. Meld u aan of neem een abonnement.

Eric de Blois
20-09-14, 10:10
Oorlog is geen eigenschap maar een actie en kan dus niet aangeboren zijn. Oorlog is het gevolg van agressief handelen. Over het onderwerp van de agressieve chimpansees bestaan ook een heel goede boeken. Ik heb er één gelezen en die handelde over chimpansees die bendes vormen en daarbij zwakkelingen treiteren en mishandelen, baby's verkrachten etc. Agressief gedrag wordt voor een groot deel genetisch bepaald. Dat zie je ook bij andere dieren, zoals de mens. Dat er in Afrika veel meer agressie voorkomt met als gevolg meer geweldadige conflicten zie ik ook als een aanwijzing dat gedrag voor een groot deel genetisch bepaald wordt. Groepsgedrag bestaat en er bestaan als gevolg daarvan grote culturele verschillen tussen diverse plaatsen op de wereld. Groepen onderscheiden zich duidelijk in gedrag van andere groepen. Dat zie ik ook in Chili waar ik ruim tien jaar woon in vergelijking met Nederland. De mentaliteit is anders. Wanneer groepen geďsoleert raken ontwikkelen ze zich anders als andere groepen. Dat kan zowel positief als negatief zijn. Daarom is het ook niet zo dat wanneer mensen in een andere groep gaan wonen ze zich ineens totaal anders gaan gedragen. Nee. want gedrag wordt vooral genetisch bepaald en in mindere mate door de omgeving. De samenleving is niet maakbaar. Je kunt wel bijsturen, maar verwacht geen grote veranderingen.