PDA

Bekijk Volledige Versie : Schuldenlast Nederlandse huishoudens meer dan het dubbele van het gemiddelde in de Eurozone



Marsipulami
23-09-14, 20:16
Hoge schuldenlast Nederlandse huishoudens


Op dit moment heeft het beleid van de ECB al wezenlijk invloed op huishoudens in de eurozone. De lage rentetarieven belemmeren niet alleen vermogensopbouw op de lange termijn, maar hebben tevens direct invloed op de inkomsten doordat de rente-inkomsten laag zijn en de rentebetalingen voor leningen zijn afgenomen. Met behulp van een hypothetische berekening op grond van het gemiddelde rentetarief voor de periode 2003 tot en met 2008 kunnen deze effecten op inkomsten worden uitgedrukt in cijfers. Nederlandse huishoudens, met gemiddeld een grote schuldenlast, gaan erop vooruit: in de periode 2010 tot 2014 bedroeg het rentetariefvoordeel 2,3 miljard euro of 140 euro per inwoner. De grootste winnaars zijn echter voornamelijk de Zuid-Europeanen, die in deze periode van vijf jaar hebben geprofiteerd van een rentetariefvoordeel van gemiddeld meer dan 1.000 euro per inwoner. De grootste verliezers waren vooral de Duitse spaarders, die te maken hadden met een rentetariefverlies van gemiddeld meer dan 280 euro per inwoner. “Het is niet verrassend dat het monetaire beleid dit effect heeft gehad,” aldus Heise. “In het bijzonder de afgenomen druk op de schuldenaren in Zuid-Europa is een beoogd resultaat dat in hoge mate is gerealiseerd. Maar het is belangrijk om de neveneffecten van het beleid niet uit het oog te verliezen, met name die voor Duitse beleggers en hun pensioenvoorzieningen.”

In Nederland groeide het totale bruto vermogen in het afgelopen jaar met 2,7 procent, minder snel dan het Europees gemiddelde. Sinds 2007, het laatste jaar voor de crisis, is dit bedrag evenwel met 23,8 procent toegenomen, ruim boven het Europees gemiddelde van 15,1 procent. In die periode is het totale bedrag dat wordt gespaard echter aanzienlijk afgenomen, met meer dan de helft ten opzichte van 2007. Het is duidelijk dat het lage rendement ook zijn tol eist bij Nederlandse spaarders. Tegelijkertijd is de kredietgroei aanzienlijk vertraagd sinds de financiële crisis. In het afgelopen jaar groeide het krediet met slechts 0,9 procent. Nederland behoort niettemin tot de landen met de hoogste schuldenlast in Europa, zowel in absolute als relatieve termen. De schuld per inwoner van Nederlandse huishoudens is gemiddeld 50.180 euro, meer dan het dubbele van het gemiddelde in de zone, en de schuldquote van bijna 140 procent is de op een na hoogste in Europa na die van Denemarken (ongeveer 146 procent). De groei van het totale bedrag aan schulden in de wereld (met inbegrip van hypotheekschulden) nam in 2013 toe. Met 3,6 procent was deze groei sneller dan in alle andere jaren sinds het uitbreken van de crisis. De mondiale schuldquote, dat wil zeggen de verhouding tussen het totale bedrag aan persoonlijke schulden en de nominale economische opbrengst, nam het afgelopen jaar licht af met een half procentpunt tot 65,1 procent. Sinds 2009 is de schuldquote met 6,4 procentpunt afgenomen. Deze afbouw van schulden is echter alleen toe te schrijven aan de ontwikkelde landen, primair de VS, waar de schuldquote in de afgelopen vier jaar met 15,5 procentpunt is gedaald. In de opkomende markten neemt de schuldenlast echter min of meer continu toe, ook in verhouding tot de economische opbrengst en met name in Azië (met uitzondering van Japan). De gemiddelde schuldquote in deze zone steeg met 2,8 procentpunt in 2013 alleen al, waardoor deze bijna 40 procent is gaan bedragen. In bepaalde landen, zoals Zuid-Korea en Maleisië, ligt de schuldquote al ruim boven de 80 procent en daarmee boven die van de VS.

Dit heeft ervoor gezorgd dat het bedrag aan netto vermogen in de wereld (bruto vermogen min schulden) in 2013 met 12,4 procent is gegroeid. In de rangorde van de rijkste landen (netto financiële activa per hoofd van de bevolking, zie de tabel) zijn
sommige landen op een andere plaats terechtgekomen, voornamelijk als gevolg van wisselkoerseffecten. Japan staat bijvoorbeeld twee plaatsen lager. Zwitserland blijft bovenaan staan, met een ruime voorsprong op de VS. Mondiaal gezien kwam Nederland aan het eind van 2013 op de vierde plaats, met een gemiddeld bedrag aan netto financiële activa per hoofd van de bevolking van EUR 71.430. Naast Zwitserland staan er maar drie andere Europese landen in de top 10, namelijk België, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Nederland in top vier rijkste landen (http://www.allianz.nl/allianz/nieuws/nieuws2014/globalwealth)

pizatie
23-09-14, 21:21
ik heb gelukkig geen schulden omdat ik koop wat ik aankan.


de meeste mensen kopen dingen die ze niet aankunnen of gaan leningen aan.



:maf2:

Marsipulami
23-09-14, 23:00
ik heb gelukkig geen schulden omdat ik koop wat ik aankan.


de meeste mensen kopen dingen die ze niet aankunnen of gaan leningen aan.



:maf2:

Ik heb ook geen schulden maar kijk wel regelmatig na of de beleggingsfondsen waarin ik geïnvesteerd heb niet moeten bijgestuurd worden.