PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie spreekt er straattaal?

Maaike
19-09-02, 09:31
Hallo, ik ben Maaike (25 jaar) en ik ben aan het afstuderen.
Daarvoor ben ik bezig met een project over straattaal.
Zouden jongeren die straattaal spreken of hier veel vanaf weten
de volgende vragen kunnen beantwoorden?
Daar zou ik erg mee geholpen zijn.

De vragen:

- Hoe oud zijn de jongeren die straattaal spreken gemiddeld?

- Wordt deze taal echt alleen door jullie gebruikt?

- Begrijpen anderen bijv. je ouders, opa/oma, broer/zus, leraar,
wat jullie zeggen?

- Hoe zou je het vinden als ik (als Nederlandse) zo tegen je praat?
Voel jij je dan aangesproken? Of vind je dat 'not done'?

- Hoe vind je het als bijv. een Nederlander van 38 jaar ook zo praat?

- Is het een soort geheimtaal voor jullie waar iedereen vanaf moet blijven?
Is de taal dus echt underground?

- Praat je straattaal omdat je dat stoer vind?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Missy_maroclady
20-10-02, 15:37
Straattaal begint al vroeg ik ken kinderen van 6 die al straat taal praten dus er is niet echt een leeftijd waarop je met straattaal begint je neemt het gewoon over, het gaat best wel automatisch.........
Straattaal word meetal gebruikt door een bepaalde groep en als er 1 mee begint neem de hele groep het over en dan hoort de een het weer en die neemt het weer over enz..............................
Mijn ouders,leraren,grootouders enz begrijpen me niet daarom praat ik ook geen straattaal tegen ze maar mensen die er wel mee te maken hebben of er gewoon van af weten daar praat men wel straattaal tegen............................................. ............
Hoe ik het zou vinden als jij straattaal tegen me sprak.....denk, denk ja ik zou wel in het begin hebben van wha tha ....
maar als je het daarna weer zou doen zou ik het "normaal" vinden............................................ ..........................................
Een nederlander van 38 zoiezo maakt niet uit wat voor een ras iemand van achtendertig die straattaal praat zou ik grof gezegd uitlachen dus dit heeft volgens mij nix met ras te maken..............
Het is volgens mij geen geheime taal als het geheim zou zijn zou je het denk ik niet overal horen nee in principe mag iedereen straattaal praten maar of je het kan en of het bij je staat dat is weer een ander verhaal.........................................]
nee ik praat zoie zo niet erg veel straattaal mede omdat dat best wel grof kan zijn en mede door dat mensen uit anderen steden mij niet verstaan dus ik hou het gewoon op het basic nederlands met af een toe een straattaal woord er tussen..............

Nou ik hoop dat je er wat aan gehad hebt en ik wil ff benadrukken dat dit voor mij geldt en hoe ik het ervaar en aangezien ik uit Rotterdam kom een stad met erg veel straattaal klopt het wel

Nou ik wens je er veel suc-6 mee :duim:

mojo18
29-12-02, 13:57
ik ben het wel eens met t geen wat er als antwoord is gekomen. Behalve dat t geen geheimtaal is. nou ik gebruikt t juist alleen als geheim taal niemand hoef te weten wat ik tegen me vrienden zeg. Soms zijn er geen "straattaal" voor sommige woorden dan spreek ik gewoon berbers tegen die persoon dus bij mij is straattaal gewoon een geheime taal meer niet.
en dat wil dan ook niet zegen dat ik geen ABN kan spreken......

dir_HAMster
29-12-02, 19:57
Geplaatst door Maaike
Hallo, ik ben Maaike (25 jaar) en ik ben aan het afstuderen.
Daarvoor ben ik bezig met een project over straattaal.
Zouden jongeren die straattaal spreken of hier veel vanaf weten
de volgende vragen kunnen beantwoorden?
Daar zou ik erg mee geholpen zijn.

De vragen:

- Hoe oud zijn de jongeren die straattaal spreken gemiddeld?

- Wordt deze taal echt alleen door jullie gebruikt?

- Begrijpen anderen bijv. je ouders, opa/oma, broer/zus, leraar,
wat jullie zeggen?

- Hoe zou je het vinden als ik (als Nederlandse) zo tegen je praat?
Voel jij je dan aangesproken? Of vind je dat 'not done'?

- Hoe vind je het als bijv. een Nederlander van 38 jaar ook zo praat?

- Is het een soort geheimtaal voor jullie waar iedereen vanaf moet blijven?
Is de taal dus echt underground?

- Praat je straattaal omdat je dat stoer vind?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Lieve Maaike,

Frappant vind ik het dat je deze vragen stelt in verband met je studie, oftewel het afronden daarvan. Dit vanwege het feit dat er niet eens zo lang geleden een boek is verschenen over dit onderwerp. Volgens mij was dit zelfs de afronding van een onderzoek van een hoogleraar, die op dit onderwerp promoveerde. In dat onderzoek kwamen dezelfde vragen aan bod.
Ik denk dat je daar veel antwoorden in zult vinden op je vragen. Ook neemt het hopelijk een aantal misvattingen weg, die je in je deelvragen aanhaalt. Daarin suggereer je onder andere dat Nederlandse medelanders de zogenoemda straattaal niet spreken. Dit is namelijk een misvatting. Maar meer daarover vind je in het boek, waar ik nu even niet op de naam van kan komen.

Thalla,

Dir. Hamster

Pytaghoras
08-05-03, 10:45
luister sweety noo , yu sabi toch , waarom we dat talken ( luister lieverd weet je waarom) we hebben onze eigen taal en het is een mix van nederlands, marokkaans , surinaams en antiliaans, het wordt alleen maar door jongeren gesproken tussen meestal 12 en 24 jaar en soms aal ben je 30 en je komt je eigen maatjes van vroger dan komt het weer uit dan ga je het van zelf spreken, en het heeft niks met stoer te maken het is makelijk en niemand begrijpt het dat kan je zeg maar op het politie buro gebruiken,en geen een fucking agent kan het begrijpen, je hebt in amsterdam een paar agenten die het wel spreken maar van buitenlands afkomstig , b,v ik ga naar school= i go na scoro huis= ososi werk=worko geld=doko meiden=tsimas politie=scotoo hasj=asi coffeshop=shopa schonen=patas moeder=madrie morgen=tamara iemand hand geven is ano vrijen=ballen overval=ofo=ovi klusje=tori .. he sweety i geef yu genoeg info mezabitoch in kost doko no spa we zijn mokros .. ik denk dat ik genoeg info heb gegeven, (zijn er nog leuke meiden tussen 19 en 22 jaar )

elbadr
11-06-03, 15:49
een paar geleden hadden we altijd een hechtte groep van een stuk of
10 jongens..waarvan 5 mar. 1suri. 1 anti 2 hollanders en 1 turk.
wij spraken echt jarenlang echte undercovertaal. andere jongeren verstonden ons echt niet laat staan de ouderen..hoe langer je bijelkaar was ,hoe meer woordjes er ontstonden, die alleen ons groepje kende..

trouwens de hollanders bij ons praatte precies hetzelfde ..iedereen sprak ook gewoon goed abn,maar ons taaltje spraken we ,zodat niemand anders ons kon verstaan ..zoals ibbahesh...

ik ken ook een paar hollanders van ruim in de dertig die heel veel woordjes straattaal spreken...ze zijn er gewoon aan gewend.

in het algemeen ontstaat het al bij een kind van ong.6 a7 jaar oud.

sommige spreken het tot hun dertigste( die zijn meestal een beetje naar de klote)..ik ben 20... en ik spreek het nauwelijks nog..

marokkaanse hagenees :watte?: