PDA

Bekijk Volledige Versie : Gedwongen huwelijk wordt vaak niet geregistreerd



Stichting NIA
29-09-14, 21:59
Gedwongen huwelijk wordt vaak niet geregistreerd


Het aantal meisjes en vrouwen dat gedwongen wordt uitgehuwelijkt, ligt veel hoger dan is geregistreerd. Dat blijkt uit een onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut, dat minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.


Gedwongen huwelijk wordt vaak niet geregistreerd
http://media.nu.nl/m/m1mxq64asohd_sqr256.jpg/gedwongen-huwelijk-wordt-vaak-niet-geregistreerd.jpg
Foto: NU.nl/Charles Batenburg

Nieuwsuur besteedt maandagavond aandacht aan gedwongen huwelijken.
In de periode 2011 en 2012 werden 181 gedwongen huwelijken geregistreerd bij organisaties als Steunpunt Huiselijk Geweld en Femmes for Freedom. Maar professionals schatten het aantal gedwongen huwelijken in deze periode op minstens 674.

In opdracht van het ministerie van Sociale Zaken hield het Verwey-Jonker Instituut een enquête onder 522 hulpverleners en huisartsen.

Hierin gaven zij een schatting van hoe vaak zij in die periode te maken hadden met gedwongen huwelijken. Op basis van de grootte van de gemeente waarin ze werkten, maakten de onderzoekers vervolgens een schatting over de totale omvang. Ze komen voor die periode dan op een aantal van minimaal 674 gevallen en mogelijk zelfs 1.914.

Strafbaar
Asscher noemt huwelijksdwang en achterlating in zijn brief aan de Kamer vormen van geweld en mishandeling. Ze zijn verboden en strafbaar en verhouden zich op geen enkele wijze met de Nederlands rechtsorde, stelt hij.
Het onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut ziet hij als ''een krachtige bevestiging van de zorgen die het kabinet heeft over dit fenomeen''.

Asscher wijst op maatregelen die het kabinet in 2012 al heeft genomen tegen huwelijksdwang, zoals hogere straffen en meer preventie. Er komt binnenkort ook een landelijk knooppunt huwelijksdwang en achterlating, waar hulpverleners terecht kunnen voor kennis en expertise.

Door: ANP

Link (https://www.nia2match.com/nl/forum/huwelijk-het-nieuws/gedwongen-huwelijk-wordt-vaak-niet-geregistreerd)

mark61
30-09-14, 01:05
Nu nog even 'gedwongen huwelijk' definiëren. Tamelijk groot grijs gebied.

Intussen krijgen geëxporteerde meisjes voor geen meter steun van de Nederlandse ambassade.

super ick
30-09-14, 08:23
Nu nog even 'gedwongen huwelijk' definiëren. Tamelijk groot grijs gebied.

Intussen krijgen geëxporteerde meisjes voor geen meter steun van de Nederlandse ambassade.

Alsof je een deur van een vliegtuighangar opentrapt. Meer dan er gemeld zijn. Gohgoh. Volgens mij kan je zo blind aannemen dat er altijd meer zijn dan gemeld. Natuurlijk hebben ze zich niet allemaal gemeld.

Maar dan die schatting? 674. Tot op de 1 nauwkeurig! Razend knap.

Onderzoeken...........

Stichting NIA
30-09-14, 21:03
Alsof je een deur van een vliegtuighangar opentrapt. Meer dan er gemeld zijn. Gohgoh. Volgens mij kan je zo blind aannemen dat er altijd meer zijn dan gemeld. Natuurlijk hebben ze zich niet allemaal gemeld.

Maar dan die schatting? 674. Tot op de 1 nauwkeurig! Razend knap.




Onderzoeken...........

Wetenschappers doen aan extrapolatie vandaar de uitspraak 'minstens 674'.

pizatie
30-09-14, 23:18
Alsof je een deur van een vliegtuighangar opentrapt. Meer dan er gemeld zijn. Gohgoh. Volgens mij kan je zo blind aannemen dat er altijd meer zijn dan gemeld. Natuurlijk hebben ze zich niet allemaal gemeld.

Maar dan die schatting? 674. Tot op de 1 nauwkeurig! Razend knap.

Onderzoeken...........

ik mag zelf bepalen met wie ik trouw als zij maar moslim is .

super ick
01-10-14, 08:45
Wetenschappers doen aan extrapolatie vandaar de uitspraak 'minstens 674'.

Goed dat er aandacht voor is. Natuurlijk moeten die vrouwen ergens terecht kunnen.

Het onderzoek is een flutonderzoek. Natuurlijk is er altijd meer dan nu bekend is. Daarvoor is geen onderzoek nodig. Dan mag Asscher nog zijn plasje doen. Had je soms gedacht dat hij zou zeggen dat hij huwelijksdwang een goede zaak vind? Hij mag even laten blijken dat hij tegen is. Dat is net zoiets als zeggen dat kanker een nare ziekte is, duhhh.

Ik lees geen onderzoeksverantwoorsing. Ik sluit mij bij Mark aan. Laten ze eerst eens beginnen huwelijksdwang te definiëren. Dan weten we iets meer.