PDA

Bekijk Volledige Versie : Laatste nieuws over kleine windmolen.



super ick
08-11-14, 23:04
Laatste nieuws over kleine windmolen
Kleine windmolen
Houhetwarm.nl krijgt veel vragen over de kleine windmolen. Hoeveel energie levert zo'n kleine windmolen nou op? En kan je dit type windmolen makkelijk op je eigen dak plaatsen? We hebben contact met de bedenkers van de Archimedes. Dit is een revolutionaire vinding, waarbij met een relatief kleine omvang toch een grote hoeveelheid energie kan worden opgewekt. Houhetwarm.nl blijft bij en toog naar Rotterdam voor het laatste nieuws over de kleine windmolen.

In het Rotterdamse duurzame innovatiecentrum op de RDM Campus aan de havens houdt De Archimedes bescheiden kantoor. Terwijl de ontwikkelaars van de Archimedes (M. Mieremet en R.Ruijtenbeek) in Korea de laatste testen doen, worden in Rotterdam de voorbereidingen getroffen voor de Nederlandse lancering over een paar maanden.

Ga in dit artikel direct naar:
De kleine windmolen is echt klein
De windmolen draait licht
Klein, stil en betaalbaar
Plaatsen in een driehoek
Kleine windmolen geschikt voor de stad
Stevig bevestigen
Assemblage in Rotterdam
Vergunning nodig voor de kleine windmolen
Het aller, allerlaatste nieuws maart 2014
Interesse in deze windmolen? Meld je hier!
Technische info over de Liam


De kleine windmolen is echt klein
We krijgen om te beginnen het prototype van de Archimedes te zien. Een beetje eenzaam staat de blauwe molen in een lege loods te pronken. Het valt op hoe klein hij is. Hij is 1.50 meter breed, 1.60 meter lang en 1.70 meter hoog. Vergeleken met zo`n grote windturbine, is dit maar een kleine molentje.

De windmolen draait licht
Met de hand draaien we de molen aan. De windmolen draait licht en vooral heel lang. De molen is gemaakt van een hard soort kunststof (glass fiber) en wordt standaard geleverd in grijs, maar desgewenst in elke kleur. De kleine windmolen weegt 55 kilogram. Hij kan in Nederland gemiddeld tussen de 400 en 1900 kilowatt per jaar opwekken (gemeten op 10 meter hoogte), dit is afhankelijk van de hoeveelheid wind waar je woont en de hoogte van je dak. Als je bedenkt dat een gemiddeld huishouden in Nederland ongeveer 3300 kwh (kilowattuur) per jaar verbruikt dan zou je met de Archimedes op je dak de helft van je stroomverbruik zelf kunnen opwekken.

YouTube voorvertoningsafbeelding


Klein, stil en betaalbaar
De kleine windmolen is, klein, stil en betaalbaar. Hij produceert niet meer dan 50 decibel in draaiende toestand. (50 decibel is rustig autoverkeer op 30 meter afstand, regen, je koelkast, het geluid in een bos). De adviesprijs is 3500 euro. De Archimedes produceert een molen die voor iedereen betaalbaar en bruikbaar is.

Plaatsen in een driehoek
We kregen bij Houhetwarm.nl vragen over de Archimedes. Als je bijvoorbeeld als bedrijf veel energie verbruikt, heb je dan wat aan deze kleine windmolen? Jazeker, zo blijkt. Je kunt een aantal windmolens in drie hoeks verband op het dak van een schuur plaatsen. Iedere windmolen zuigt door te draaien de wind naar binnen en heeft zodoende geen last van de andere windmolens. Ze vangen dus niet elkaars wind weg, zoals bij de grote windturbines wel het geval is.

Kleine windmolen geschikt voor de stad
Een van de grootste uitdagingen voor de ontwikkelaars van de Archimedes was de wisselde wind in een stedelijke omgeving. In een stad waait het minder dan op het platteland of aan zee. Maar juist in een stad bestaat de behoefte bij mensen om zelf hun eigen energie op te wekken. De eerder ontwikkelde kleine windmolens zijn voor gebruik in de stad nauwelijks rendabel. Bebouwing verandert de wind voortdurend van richting en kracht. Juist door de zuigende werking van de spiralen zou de Archimedes met deze verschillende winden kunnen omgaan en toch behoorlijk wat energie opwekken.

Stevig bevestigen
En wat ook mooi is, je kunt de molen goed bevestigen op het dak. De ontwikkelaars zijn bezig met het testen van diverse bevestigingstechnieken. Je kan hem aan de schoorsteen vastmaken of met een bevestigingsplaat verankeren op een plat dak. Een orkaan kan je huis wegblazen, maar de Archimedes zit nog vast. De molen kan een wind tot wel 50 meter per seconde hebben. (dat is een behoorlijke storm met windkracht 12!). En nog een pluspunt: deze windmolen heeft geen stroom nodig om op te starten. Alle energie die wordt opgewekt, is in z`n geheel beschikbaar.

Assemblage in Rotterdam
Na het bezoek aan de loods gaan we op weg naar de plek waar straks de Archimedes in elkaar wordt gezet. Het is de bedoeling dat de onderdelen in Korea worden gemaakt en vervolgens naar Nederland worden verscheept. Hier, in een grote hal in Rotterdam, wordt de molen geassembleerd. De assemblage wordt uitgevoerd door jongeren of medewerkers van een sociale werkplaats. Ook wat dit betreft wil de Archimedes Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Voor het zover is wordt de Archimedes nog uitgebreid getest. Ook Nederland, waar op diverse test locaties gekeken wordt of de beloofde eigenschappen van de molen ook in Nederlandse situaties kunnen worden waargemaakt. De testresultaten worden bekend gemaakt.

Vergunning nodig voor de kleine windmolen
Tot slot. Waarschijnlijk moet je voor het plaatsen van de Archimedes op je dak een vergunning hebben. De kosten en het aanvragen van de vergunning gaan per gemeente verschillen. Daar is nu nog geen informatie over. Maar Houhetwarm.nl blijft de Archimedes volgen en we houden je uiteraard op de hoogte. Het laatste blog over toestemming en vergunningen van gemeenten staat hier.

Het aller, allerlaatste nieuws maart 2014
Het lijkt erop dat de testfase is afgesloten en dat deze windmolen binnenkort op de markt komt. We hebben nog geen testresulaten kunnen inzien.

De kleine molen van Archimedes heet de Liam.
De Liam gaat ongeveer 3.999 euro kosten (exclusief BTW)
De Liam is vanaf 1 juni 2014 te koop (nee toch niet, lees hier verder over de achterblijvende productie van de kleine windmolen)
De Liam levert maximaal 1500 kwh op (afhankelijk van de windsnelheden)
BTW teruggave mogelijk bij aanschaf kleine windmolen (zie blog over BTW teruggave zonnepanelen/windenergie)

super ick
08-11-14, 23:16
Leuk om een vakantiebungalow, eventueel icm zonnepanelen helemaal groen te maken.

pizatie
08-11-14, 23:24
Leuk om een vakantiebungalow, eventueel icm zonnepanelen helemaal groen te maken.

ik heb ook zonnepanelen . maar ik zoek echt grote . als jij iemand weet laat mij weten.


mijn zonnepanelen haal ik uit tuin lampen en kopel ik aan elkaar voor meer volt . ik laad mijn telefoon met een zonnepanaal . ongeveer 3 volt .

Eke
09-11-14, 09:55
https://www.youtube.com/watch?v=iHBUi1Pv7AM

Eric de Blois
09-11-14, 12:17
ik heb ook zonnepanelen . maar ik zoek echt grote . als jij iemand weet laat mij weten.

mijn zonnepanelen haal ik uit tuin lampen en kopel ik aan elkaar voor meer volt . ik laad mijn telefoon met een zonnepanaal . ongeveer 3 volt .

Jij wilt een 'echt grote'? Dan heb ik wel iets waar je 'watt' aan hebt. Daar kun je zeker zonder probleem je telefoon mee opladen. Je kunt er zelfs nog je electrische fiets, auto etc mee opladen. Wel eerst even langs de bank voor de financiële afhandeling. Komt ie:

Vestas | Home (http://www.vestas.com/)

Ik raad je wel het 'kleinste' model van deze fabrikant aan, de V90-1.8 MW Voor iets minder dan 2 milj. euro mag je hem meenemen. (de kleine windmolen)

http://www.vestas.com/en/media/~/media/77de946e28a841b1a9b4b10b2c665953.ashxhttp://www.rechargenews.com/incoming/article1333204.ece/alternates/article_main/darius.jpg


https://www.youtube.com/watch?v=gWNYy4KI2gA

pizatie
09-11-14, 14:46
Jij wilt een 'echt grote'? Dan heb ik wel iets waar je 'watt' aan hebt. Daar kun je zeker zonder probleem je telefoon mee opladen. Je kunt er zelfs nog je electrische fiets, auto etc mee opladen. Wel eerst even langs de bank voor de financiële afhandeling. Komt ie:

Vestas | Home (http://www.vestas.com/)

Ik raad je wel het 'kleinste' model van deze fabrikant aan, de V90-1.8 MW Voor iets minder dan 2 milj. euro mag je hem meenemen. (de kleine windmolen)

http://www.vestas.com/en/media/~/media/77de946e28a841b1a9b4b10b2c665953.ashxhttp://www.rechargenews.com/incoming/article1333204.ece/alternates/article_main/darius.jpg


https://www.youtube.com/watch?v=gWNYy4KI2gA

hahaha dat is veel te duur man . hij is wel echt mooi en handig .


ik wil gewoon van die zonnepanelen die je in nieuwbouwen zit. ze zitten meestal op het dak . ze zijn rond de 4 meter breed .

Marsipulami
09-11-14, 16:05
https://www.youtube.com/watch?v=iHBUi1Pv7AM

Als mijn buurman zo'n gedrocht op zijn dak begint te installeren, dan bel ik meteen de politie.

super ick
09-11-14, 16:09
Als mijn buurman zo'n gedrocht op zijn dak begint te installeren, dan bel ik meteen de politie.

Behalve als hij karholiek is dan wordt er een onderzoek door de kerk gedaan en alles intern opgelost, als het delict verjaart is uiteraard.

pizatie
09-11-14, 16:46
Als mijn buurman zo'n gedrocht op zijn dak begint te installeren, dan bel ik meteen de politie.
wij worden toch nooit buren :D ik wil in een nieuwe wijk wonen :wijs:

Marsipulami
09-11-14, 17:39
wij worden toch nooit buren :D ik wil in een nieuwe wijk wonen :wijs:

Pff, een nieuwe wijk waar de gemeenschappelijke stroomvoorziening nog niet behoorlijk geregeld is bedoel je waarschijnlijk.

Dat doet me een beetje denken aan derde wereld landen waar iedereen met een stroomgenerator aan het sukkelen is omdat er geen behoorlijke gemeenschappelijke infrastructuur is.

Eke
09-11-14, 18:44
Als mijn buurman zo'n gedrocht op zijn dak begint te installeren, dan bel ik meteen de politie.

:Hihi: Ik zou jou wel als buur willen !

Kijk, mochten die windmolens betaalbaar worden en in varianten op de markt verschijnen dan neem ik kontakt op met de buren om tussen onze huizen, waar een flink tochtgat zit, een stevige balk te bevestigen .Daarop een energiewinner.
In Italië zou daar een waslijn komen zodat de was snel gedroogd wordt, maar wij Ollanders gaan wat meer gebruik maken van deze gratis wind :p Wij sparen energie voor onze droogtrommels. Nee, nee, foutje. Droogtrommels zijn er alleen voor noodgevallen.
We gaan er van de winter warmpjes bijzitten en de buurman laten we niet in de kou staan ;)

H.P.Pas
10-11-14, 00:03
Als mijn buurman zo'n gedrocht op zijn dak begint te installeren, dan bel ik meteen de politie.

Es kann der Frömmste nicht in Frieden leben, wenn es dem Nachbarn nicht gefällt. -Schiller -- Wilhelm Tell

super ick
10-11-14, 07:35
:Hihi: Ik zou jou wel als buur willen !

Kijk, mochten die windmolens betaalbaar worden en in varianten op de markt verschijnen dan neem ik kontakt op met de buren om tussen onze huizen, waar een flink tochtgat zit, een stevige balk te bevestigen .Daarop een energiewinner.
In Italië zou daar een waslijn komen zodat de was snel gedroogd wordt, maar wij Ollanders gaan wat meer gebruik maken van deze gratis wind :p Wij sparen energie voor onze droogtrommels. Nee, nee, foutje. Droogtrommels zijn er alleen voor noodgevallen.
We gaan er van de winter warmpjes bijzitten en de buurman laten we niet in de kou staan ;)

Je zou er ook meerdere naast elkaar kunnen plaatsen.

mark61
10-11-14, 17:52
Je kan er gerust daken van flats mee volgooien. Ruimte zat zou ik zeggen.

super ick
11-11-14, 07:33
Je kan er gerust daken van flats mee volgooien. Ruimte zat zou ik zeggen.

Denk dat het apparaatje, in massaproductie niet meer dan 500 hoeft te kosten. Met een kWh-prijs van rond de 20 cent doe je er nu plm 10 jaar over om hem terug te verdienen. Dan ga ik er vanuit dat er geen kosten aan komen.

Umarvlie
11-11-14, 09:10
Denk dat het apparaatje, in massaproductie niet meer dan 500 hoeft te kosten. Met een kWh-prijs van rond de 20 cent doe je er nu plm 10 jaar over om hem terug te verdienen. Dan ga ik er vanuit dat er geen kosten aan komen.

Nog wel goedkoper ook - maar die kwamen uit China en daar is nu een importheffingsstokje voor gestoken.

mark61
12-11-14, 09:57
Dat doet me een beetje denken aan derde wereld landen waar iedereen met een stroomgenerator aan het sukkelen is omdat er geen behoorlijke gemeenschappelijke infrastructuur is.

Veel experts gaan uit van een toekomst van decentrale energieopwekking (http://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_generation). Dat heeft systeemvoordelen (bijv. minder kans op massale uitval, geen verlies door energietransport over grote afstanden, flexibiliteit van het net), en politiek/economische voordelen: autonomie van de burger en geen afhankelijkheid van grote bedrijven / multinationals.

België, met zijn plotselinge derde-wereld-elektriciteitsproblemen, is nou typisch een voorbeeld van hoe particuliere stroomopwekking een oplossing is voor in elkaar stortende kerncentrales. In België wordt, of werd daar al veel meer aan gedaan dan in NL met subsidies.

België en Duitsland scoren hoog in zonnepaneleninstallaties - IT Pro - Nieuws - Tweakers (http://tweakers.net/nieuws/84601/belgie-en-duitsland-scoren-hoog-in-zonnepaneleninstallaties.html)

Zonnepaneel - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnepaneel#Toepassing)

Laatjebouwen :: Particuliere Windenergie (http://www.laatjebouwen.com/web2/pages/hedendaags-bouwen/energie-en-energiebesparing/windenergie-particulier.asp)

In Nederland begint dat nu ook: Bijna 10 procent van agrariërs wekt groene energie op - Groene Courant : Groene Courant - Het meest actuele nieuws over schone energie en duurzaamheid (http://groenecourant.nl/zonne-energie/bijna-10-procent-van-agrariers-wekt-groene-energie-op/)

Eke
12-11-14, 10:18
Je zou er ook meerdere naast elkaar kunnen plaatsen.

Maar het geluid vermeerdert toch ook naast m'n slaapkamerraam ? :cheefbek:

Ibrah1234
12-11-14, 12:02
Je kan er gerust daken van flats mee volgooien. Ruimte zat zou ik zeggen.

De opbrengst van die dingen is bedroevend laag Mark. De terugverdientijd van die dingen is meestal langer dan de levensduur van die windturbines.

Wist ik ook niet hoor. Toevallig vorig nog uitgezocht i.v.m. energieopwekking op boten. Zelfs bij flinke exemplaren kun je er amper een gloeilamp op laten branden.

mark61
12-11-14, 12:33
De opbrengst van die dingen is bedroevend laag Mark. De terugverdientijd van die dingen is meestal langer dan de levensduur van die windturbines.

Wist ik ook niet hoor. Toevallig vorig nog uitgezocht i.v.m. energieopwekking op boten. Zelfs bij flinke exemplaren kun je er amper een gloeilamp op laten branden.

In deze heb ik meer vertrouwen in wat Super meldt dan wat jij fantaseert. Overigens kunnen er op flatgebouwen natuurlijk beter grotere modellen, en zonnepanelen worden geplaatst.

Ibrah1234
12-11-14, 12:40
In deze heb ik meer vertrouwen in wat Super meldt dan wat jij fantaseert. Overigens kunnen er op flatgebouwen natuurlijk beter grotere modellen, en zonnepanelen worden geplaatst.

Het zijn best nog wel grote exemplaren maar in de praktijk werken die dingen niet op je eigen dak of flatgebouw. Vergeet niet dat de windkracht anders is in stedelijke gebieden dan aan zee of platteland.

Probleem is dat de fabrikant meestal een vermogensopbrengst voorschotelt die geheel niet overeenkomt met wat die dingen in de praktijk opleveren.

Zoals gezegd, met gemiddels 60 Watt opgebracht vermogen kun je geen 100 Watt gloeilamp laten draaien.

Ik waag zelfs te twijfelen aan het nut van die grote windmolenparken en dat het één grote groene millieu hype is. Maar zeker weten doe ik dat ook niet :)

Lowtech Magazine: Bijna 40 kleine windturbines getest

19392

(http://www.lowtechmagazine.be/2009/05/testresultaten-kleine-windturbines.html)

Soldim
12-11-14, 14:04
Je kan er gerust daken van flats mee volgooien. Ruimte zat zou ik zeggen.

De prijs/opbrengst in kWh verhouding is momenteel beter bij zonnepanelen; hoewel het qua ruimte niet mutual exclusive is natuurlijk.

mark61
12-11-14, 14:33
De prijs/opbrengst in kWh verhouding is momenteel beter bij zonnepanelen; hoewel het qua ruimte niet mutual exclusive is natuurlijk.

Oh is dat al zover?

Nee inderdaad, ik voorzie een slimme mix. Geeft sowieso meer constante opbrengst, denk ik.

In any case, als je denkt aan alle boerenschuren en verdere gebouwen die je vol zou kunnen plempen...

Ibrah1234
12-11-14, 15:03
De prijs/opbrengst in kWh verhouding is momenteel beter bij zonnepanelen; hoewel het qua ruimte niet mutual exclusive is natuurlijk.

Zonnepanelen leveren per m2 jaarlijks ca 150 kWh op en kosten om en nabij 200 euro per vierkante meter met een levensduur van 30 jaar.

Een windturbine van ong. 10.000 euro levert iets van 300 KWh per jaar op met een veel lagere (vooral technische ) levensduur en veel meer onderhoudskosten.

Het is vele malen duurder en derhalve onrendabel energie te halen uit windturbines. Het is ook geen porem meer dan 8 windmolens om en rond het huis. Dan liever zonnepanelen op het dak :)

Marsipulami
12-11-14, 16:20
In België wordt, of werd daar al veel meer aan gedaan dan in NL met subsidies.


Turtelboom: "Impact oversubsidiëring groene stroom zal groot zijn"

05-11-14, 11.58u

Bron: Belga

"Ik kan de put van 1,7 miljard euro die is ontstaan door de oversubsidiëring van groene stroom, niet wegtoveren zonder dat iemand het voelt. De impact op de elektriciteitsfactuur zal groot zijn". Dat heeft minister van Energie Annemie Turtelboom vandaag in het Vlaams Parlement geantwoord op vraag van Stefaan Sintobin (Vlaams Belang). De cijfers zijn nog niet definitief, maar eerder bleek dat de gemiddelde elektriciteitsfactuur met zo'n 30 procent zal stijgen. "Dat betekent dat het voor sommige mensen 15 procent zal zijn, maar voor anderen veel meer", geeft de minister toe.

De voorbije dagen en weken is er hoogoplopende politieke discussie ontstaan over de oorzaken en gevolgen van het ondersteuningsbeleid voor groene stroom dat de Vlaamse regering in 2002 heeft opgestart. Minister Turtelboom bevestigde in de commissie dat de oversubsidiëring via de groenestroomcertificaten in combinatie met de bevriezing van de nettarieven sinds 2012 hebben gezorgd voor een niet doorgerekende factuur van 1,7 miljard euro. Volgens de Open Vld-minister is er te laat ingegrepen. "Het goedbedoelde systeem is ontspoord omdat men de subsidies in de periode 2009-2010 onvoldoende snel heeft afgebouwd".

Bovendien dreigen de certificatenkosten de komende jaren nog drastisch te stijgen door engagementen uit het verleden. De Open Vld-minister verwees onder meer naar de steun die de vorige Vlaamse regering beloofde voor twee biomassacentrales (BEE Power in Gent en E.ON in Langerlo). "Alleen al die twee installaties zijn goed voor 4 miljoen extra certificaten per jaar indien ze in 2016 operationeel zijn. Dat komt neer op een kost van 400 miljoen euro". In totaal zou de certificatenkost kunnen oplopen van 860 miljoen euro in 2014 tot 1,6 miljard recurrent in 2020.

"Aanvaardbaar wegwerken"

De minister zegt dat ze volop op zoek is naar een evenwichtige manier om de put van 1,7 miljard euro weg te werken "op een manier die aanvaardbaar is voor de facturen". "Maar de impact zal groot zijn. Het zal altijd veel zijn, het zal altijd te veel zijn", aldus de minister. Of er een deel van de middelen uit de algemene middelen zal komen, is nog onduidelijk. "Maar vergeet niet dat we zitten met een aanzienlijke besparingsoefening", klonk het.

De Open Vld-politica hamerde er ook op dat ze zal blijven investeren in hernieuwbare energie en dat investeringen in hernieuwbare energie rendabel blijven. Wel is het volgens haar de bedoeling "lessen te trekken uit het verleden". Daarom wil ze het ondersteuningsbeleid heroriënteren. "We willen vooral mensen en bedrijven ondersteunen op het moment dat ze een installatie plaatsen en veel minder voor de geproduceerde energie in de jaren erna", klonk het.

Vraagsteller Stefaan Sintobin noemt het onaanvaardbaar en "ontluisterend" dat de "gewone Vlaming via een stijging van de elektriciteitsfactuur moet opdraaien voor een schuld van 1,7 miljard euro".

Uit sp.a-hoek erkende Joris Vandenbroucke, gewezen kabinetschef van voormalig energieminister Freya Van den Bossche, toe dat er "systeemfouten" in het ondersteuningssysteem zaten en dat er meer groene stroom is geproduceerd is geweest dan voorzien. Maar volgens Vandenbroucke maakt de minister een "redeneerfout" door het opgebouwde certificatenoverschot van 853 miljoen euro meteen te willen doorrekenen. "Op die manier dreig je twee keer te moeten betalen", aldus Vandenbroucke. Minister Turtelboom is het daar niet mee eens.

super ick
12-11-14, 17:19
Maar het geluid vermeerdert toch ook naast m'n slaapkamerraam ? :cheefbek:

Wellicht een onverwacht voordeel? Kunnen de buren je niet horen als je een vriendje op bezoek hebt.

super ick
12-11-14, 17:26
Oh is dat al zover?

Nee inderdaad, ik voorzie een slimme mix. Geeft sowieso meer constante opbrengst, denk ik.

In any case, als je denkt aan alle boerenschuren en verdere gebouwen die je vol zou kunnen plempen...

Denk dat het in ieder geval een mix gaat worden en dat de energie per huis opgewekt gaat worden. Energieneutrale huizen worden steeds meer gebouwd.
Het verbruik blijft ook een rol spelen. Nederlanders zijn grootverbruikers, tot wel 30 pct per huishouden dan bijv de Engelsen.
Energieverbruik woning | Energieloket (http://www.energieloket.info/energieverbruik-woning/)

Eke
12-11-14, 17:27
Wellicht een onverwacht voordeel? Kunnen de buren je niet horen als je een vriendje op bezoek hebt.

:hihi: Dat kan ik m'n man niet aandoen !

super ick
12-11-14, 17:29
:hihi: Dat kan ik m'n man niet aandoen !

Die kan dan toch met het windmolentje spelen?

pizatie
13-11-14, 14:34
wat een groot praat hier . houden jullie niet mee bezig. dit is voor zakenmensen .

niet voor PVV tokkies met een bijstand .:duim: