PDA

Bekijk Volledige Versie : Buitenlandse 'slaven' verloot onder tuinders



Umarvlie
10-11-14, 09:29
LEUSDEN - Onder groente- en fruittelers worden maandag tien gratis Slowaakse arbeidskrachten verloot. Dat gebeurt op een seminar in Leusden.

Vakbond FNV Bondgenoten is furieus over het seminar waarin uitgelegd wordt hoe voordelig het is om buitenlandse werknemers uit landen als Polen en Armenië te werven. De bond vindt dat er, vanwege de verloting, sprake is van mensenhandel.

Moderne slavernij
Ook bezoekers van de website Groentennieuws schrikken van de verloting. „Een verloting van mensen is de schaamte voorbij”, laat een bezoeker weten. „Daarmee wordt de factor arbeid verkwanseld tot moderne slavernij.”

„Het beeld dat wordt gecreëerd, doet me denken aan mensenhandel. Ik dacht eerst dat het een grapje was, maar dit is toch wel ver over de top”, zegt Mariëtte van der Neut, bestuurder uitzendsector bij FNV Bondgenoten. „Het hele seminar is er op gericht hoe werkgevers via allerlei constructies op een zo goedkoop mogelijke manier arbeidskrachten uit het buitenland kunnen halen.”

Volgens Van der Neut zorgen dit soort constructies er juist voor dat Nederlandse werknemers en uitzendkrachten buitenspel staan. „Zij zitten daardoor noodgedwongen thuis, omdat zij te duur zijn.”

Volgens Wim Baltussen, agrarisch bestuurder bij FNV Bondgenoten, zijn er in de agrarische sector heel veel buitenlanders werkzaam. „Werkgevers zoeken de grenzen van de wet op. Ik kwam laatst een groep Roemenen tegen die voor drie euro per uur werkt.”

Werkgevers zetten onder meer buitenlandse werknemers in die in dienst zijn van uitzendbureaus uit het land van herkomst. „Op die manier hoeven de werkgevers bijna geen premies af te dragen in Nederland. De belastingebetaler wordt dus ook nog eens bedonderd.”

Ludieke actie
Gerard Koolen, van het organiserende internationale uitzendkantoor Lugera, zei zondagavond. „Voor onze eerste tien klanten betalen we een week lang het salaris van een uitzendkracht. Het is bedoeld als ludieke actie. Achteraf begrijp ik wel dat het onhandig is. We hadden we voor onze eerste klanten misschien beter een korting kunnen geven op de tarieven.”

Het seminar van maandag wordt volgens de directeur echter uitermate interessant. „We zullen onder andere uitleggen dat het alleen maar voordelig is voor Nederland. Voor onze uitzendkrachten wordt keurig loonbelasting afgedragen in ons land. De sociale premies betalen we aan het land waar de uitzendkracht vandaan komt, waardoor het recht op Nederlandse kinderbijslag en zorgtoeslag vervalt.”

(Bron: Telegraaf)

super ick
10-11-14, 09:41
Dat krijg je als je er hier een soft k*tbeleid op nahoud dat een paar honderdduizend asociale luie honden de gelegenheid blijft bieden lekker met hun reet op de bank te blijven zitten en hun hand ophouden voor gratis geld.

Umarvlie
10-11-14, 09:44
Nee, want ook diegenen die wel willen werken krijgen de kans niet zolang Buitenlanders kunnen worden uitgebuit. Probleem hier is de "mentaliteit" van de kwekers/telers. Die befaamde hollandse VOC mentaliteit.

Marsipulami
10-11-14, 10:29
Het vrij verkeer van personen binnen de EU is het probleem. Daar zijn te veel misbruiken mogelijk.

knots71karel
10-11-14, 13:12
Nee, want ook diegenen die wel willen werken krijgen de kans niet zolang Buitenlanders kunnen worden uitgebuit. Probleem hier is de "mentaliteit" van de kwekers/telers. Die befaamde hollandse VOC mentaliteit.

JE VERGEET NOG IETS : dUIZENDEN SLAVEN DIE DOOR MOSLIMS GEROOFD WERDEN IN AFRIKA .
Door de brave en vrome MOSLIM SULTHANS onder vak gruwelijke omstandigheden werden uitgebuuit om van de kinderen maar niet te spreken vooral de meisjes werden gen** t omdat ze zo jong waren.
JE WIL DE WAARHEID TOCH WETEN?
gaan we nog ff verder HET waren DE HOLLANDERS , die later de slavenhandel verder uitbuiten door ze van de ARABISCHE -MOSLIMS SLAVENDRIJVERS weer op te kopen ,en de stumpers naar de zgn' 'Nieuwe wereld ''
TRANSPORTEERDEN.
Zo is jou gore van haat vervulde verhaaltje iets beter weergegeven

knots71karel
10-11-14, 13:21
Op de eerste plaats zijn het geen Slaven , want ze kunnen zo weer terug naar hun eigen omgeving .
Ook zijn ze niet het eigendom van iemand. En de V O.C mentaliteit ligt alweer eeuwen achter ons >
Kijk eerst ff je eigen straat je na en verwijder de stront ,aleer je een ander er van beschuldigd .
Als er ooit slavernij werd uitgevonden moet je bij je zelf te rade gaan en de geschiedenis er op na slaan,
(zie ook mijn andere commentaar).
:zwaai:

knots71karel
10-11-14, 13:22
het vrij verkeer van personen binnen de eu is het probleem. Daar zijn te veel misbruiken mogelijk.

dat kon je zien aankomen .questie van vraag en aanbod

Umarvlie
10-11-14, 13:47
Het vrij verkeer van personen binnen de EU is het probleem. Daar zijn te veel misbruiken mogelijk.

Het is een van de redenen dat dit voorkomt, denk ook eens aan al die illigalen die hier zijn en ook worden uitgebuit. Maar de oorzaak ligt aan de andere kant - entepreneurs die nog in de gouden eeuw van de VOC leven en er een gelijke mentaliteit erop na houden.

Maar goed, als slavernij niet in verband kan worden gebracht met islam is het voor velen niet te accepteren natuurlijk en dan is het beter je ogen te sluiten en alles te ontkennen of het woord slavernij gaan her-definieren.

Stel je toch eens voor dat je de hand eens in eigen boezem zou steken.

Marsipulami
10-11-14, 14:12
Het is een van de redenen dat dit voorkomt, denk ook eens aan al die illigalen die hier zijn en ook worden uitgebuit. Maar de oorzaak ligt aan de andere kant - entepreneurs die nog in de gouden eeuw van de VOC leven en er een gelijke mentaliteit erop na houden.

Maar goed, als slavernij niet in verband kan worden gebracht met islam is het voor velen niet te accepteren natuurlijk en dan is het beter je ogen te sluiten en alles te ontkennen of het woord slavernij gaan her-definieren.

Stel je toch eens voor dat je de hand eens in eigen boezem zou steken.

Dit heeft niks met slavernij te maken en ook niet met uitbuiting.

De Roemenen die hier komen werken maar ingeschreven staan bij een (al dan niet papieren postbus-) bedrijf in Roemenië, die zijn blij dat ze kunnen komen werken en dan nog aan een beter loon dan in het herkomstland. Het (lage) loon wordt doorgestort naar het herkomstland en vertegenwoordigt daar meer koopkracht dan het (hoge) loon dat een arbeider hier verdient voor hetzelfde werk.

Winnaars zijn de ondernemers die minder loon moeten betalen en verliezers zijn de mensen zonder job of die hun job verliezen omdat vreemde werknemers hier kunnen tewerkgesteld worden aan lagere lonen.

Hoe je dat moet oplossen zie ik ook niet direct. Als een Belgisch bouwonderneming een huis bouwt in Nederland, dan zou het wel erg omslachtig zijn als dat bedrijf zijn arbeiders eerst moet ontslaan om ze vervolgens in Nederland conform de NL standaarden een ander contract te geven. Zolang het gaat over landen met een vergelijkbaar welvaartsniveau en sociale bescherming is er evenwel geen probleem.

Maar in Roemenië is een normaal maandloon slechts enkele honderden euro's. Als die mensen dan voor 1000 euro per maand in Nederland mogen komen werken dan zijn ze daar erg gelukkig mee. Minder gelukkig is de arbeider hier die uit de markt geprijst wordt door deze buitenlandse concurrentie.

CONTRA
10-11-14, 14:24
Dat krijg je als je er hier een soft k*tbeleid op nahoud dat een paar honderdduizend asociale luie honden de gelegenheid blijft bieden lekker met hun reet op de bank te blijven zitten en hun hand ophouden voor gratis geld.

kom jy dan eens van je luie reet en ga in de groenteteelt werken ipv 7 dagen per week op dit forum rond te hangen.

super ick
10-11-14, 15:08
kom jy dan eens van je luie reet en ga in de groenteteelt werken ipv 7 dagen per week op dit forum rond te hangen.

Maak je over mij zorgen. Ik kan het prima rooien, hoef nergens mijn hand op te houden en ben zeker niet lui.

Mocht het mijn enige alternatief zijn dan ging het zeker doen. Kwestie van instelling.

super ick
10-11-14, 15:10
JE VERGEET NOG IETS : dUIZENDEN SLAVEN DIE DOOR MOSLIMS GEROOFD WERDEN IN AFRIKA .
Door de brave en vrome MOSLIM SULTHANS onder vak gruwelijke omstandigheden werden uitgebuuit om van de kinderen maar niet te spreken vooral de meisjes werden gen** t omdat ze zo jong waren.
JE WIL DE WAARHEID TOCH WETEN?
gaan we nog ff verder HET waren DE HOLLANDERS , die later de slavenhandel verder uitbuiten door ze van de ARABISCHE -MOSLIMS SLAVENDRIJVERS weer op te kopen ,en de stumpers naar de zgn' 'Nieuwe wereld ''
TRANSPORTEERDEN.
Zo is jou gore van haat vervulde verhaaltje iets beter weergegeven



Bekend verhaal Karel maar volgens mij gaat het daar niet over.

Grootwinkelbedrijven moeten/willen zoveel mogelijk winst maken op die paprika. Alle toeleveranciers, incl. de boeren worden als citroenen uitgeknepen. Vrije markt noemen optimisten dat. Ik noem het recht van de sterkste.

mark61
10-11-14, 18:08
Dat krijg je als je er hier een soft k*tbeleid op nahoud dat een paar honderdduizend asociale luie honden de gelegenheid blijft bieden lekker met hun reet op de bank te blijven zitten en hun hand ophouden voor gratis geld.

Jij en je maats leven in een fantasiewereld. Werkgevers in de landbouw willen geen Nederlanders aannemen tegen Nederlandse voorwaarden / salarissen. Echt niet.

Ze belazeren liever de kluit, overtreden de wet, huren voor een schijntje illegalen in, en de overheid is volkomen laks met de opsporing en bestraffing. In het ergste geval krijg je een keer een boete van 10.000 euro. Das een schijntje vergeleken bij de winst.

Maar hé, de BV Nederland gaat voor.

Hypocrisie rules.

knots71karel
10-11-14, 20:48
Bekend verhaal Karel maar volgens mij gaat het daar niet over.

Grootwinkelbedrijven moeten/willen zoveel mogelijk winst maken op die paprika. Alle toeleveranciers, incl. de boeren worden als citroenen uitgeknepen. Vrije markt noemen optimisten dat. Ik noem het recht van de sterkste.
Nee dat klopt maar het wordt elke keer weer aangehaald dat WIJ Hollanders onderhand de slavernij hebben uitgevonden , en maar zeiken over de enorme prestatie van zijn klein volk (destijds nog geen 3 miljoen)
die de hele Wereld als handel zagen en zelfs en enorm groot gedeelte wisten te kolonialiseren .
Iets waar nu nog jaloers over wordt gesproken want hoe erg het ook in die tijd was het was een enorme prestatie met eigen gebouwde scheepjes en eigen mensen
.ANDERE TIJDEN ANDERE NORMEN

knots71karel
10-11-14, 20:55
Jij en je maats leven in een fantasiewereld. Werkgevers in de landbouw willen geen Nederlanders aannemen tegen Nederlandse voorwaarden / salarissen. Echt niet.

Ze belazeren liever de kluit, overtreden de wet, huren voor een schijntje illegalen in, en de overheid is volkomen laks met de opsporing en bestraffing. In het ergste geval krijg je een keer een boete van 10.000 euro. Das een schijntje vergeleken bij de winst.

Maar hé, de BV Nederland gaat voor.

Hypocrisie rules.
Daar zit ook wat in , uiteraard nemen ze liever goedkope arbeids krachten !
Het is niet nieuw hoor , waarom denk je dat er hier destijds mensen helemaal uit MAROKKO kwamen om te werken ????
Dat hebben we groten deels te danken aan de Euro als je in die (arme)landen voor je euro meer kunt kopen.
Jij koopt toch ook zo goedkoop mogelijk je groenten en fruit ?

knots71karel
10-11-14, 20:58
Maak je over mij zorgen. Ik kan het prima rooien, hoef nergens mijn hand op te houden en ben zeker niet lui.

Mocht het mijn enige alternatief zijn dan ging het zeker doen. Kwestie van instelling.

Dit begrijp ik eerlijk gezegd ook niet , hoe kan iemand zien dat jij niet werkt?
misschien werk je wel thuis of wisseldienst .
IK WERK NIET MEER en durf daar wel voor uit te komen :boogjes:

Joesoef
10-11-14, 21:05
Jij koopt toch ook zo goedkoop mogelijk je groenten en fruit ?


Ik niet. Ik vertik het om een bedrijf geld te betalen voor iets waarvan ik weet dat ze een ander uitknijpen. Zoals AH met groente en fruit.

knots71karel
10-11-14, 21:12
Ik niet. Ik vertik het om een bedrijf geld te betalen voor iets waarvan ik weet dat ze een ander uitknijpen. Zoals AH met groente en fruit.

Laat ik daar toevallig nou nooit groente kopen , we halen het hier ook wel bij de boer zelf
of bij de E.CO tuin ,maar ik heb zoveel niet meer nodig en krijg ook vak van buren wat die hebben een volkstuintje , en vijgen en dadels ? die krijg ik van mijn Marokkaanse kennis :-)

mark61
10-11-14, 21:55
Jij koopt toch ook zo goedkoop mogelijk je groenten en fruit ?

Nee, ik koop alleen groente en fruit die met respect voor mens, dier en milieu is geproduceerd.

knots71karel
10-11-14, 23:34
Nee, ik koop alleen groente en fruit die met respect voor mens, dier en milieu is geproduceerd.

Ja dat beweert iedereen onderhand , ook met vlees !
Maar het valt amper te controleren, ik koop altijd vrije uitloop eieren , maar de enige echte? heeft de kippeboer die 1x per week met zijn wagen komt ,want daar zit de stront nog aan de eieren en zelfs dat is nog geen garantie :D

super ick
11-11-14, 07:27
Jij en je maats leven in een fantasiewereld. Werkgevers in de landbouw willen geen Nederlanders aannemen tegen Nederlandse voorwaarden / salarissen. Echt niet.

Ze belazeren liever de kluit, overtreden de wet, huren voor een schijntje illegalen in, en de overheid is volkomen laks met de opsporing en bestraffing. In het ergste geval krijg je een keer een boete van 10.000 euro. Das een schijntje vergeleken bij de winst.

Maar hé, de BV Nederland gaat voor.

Hypocrisie rules.

Deels is dat waar. Aan de andere kant weet je ook wel het hier vaak genoeg aangehaalde expiriment van de sociale dienst Rotterdam die op uitnodiging van tuinders een bus uitkeringstrekkers die kant op stuurde? Die konden zo beginnen maar te weinig loon, te ver reizen, etc. Allemaal redenen om het niet te doen. Veel tuinders moeten wel, legaal, gebruik maken van buitenlanders omdat ze vaak de mensen er niet voor kunnen krijgen. Dat bedoel ik met op hun luie reet blijven liggen want even verderop lopen 100.000 uitkeringstrekkers. Verplicht hen maar eens! Dat vrijblijvende geïncasseerd mag er wel eens af. Hup, werken voor je uitkering.

Denk dt er niet veel illegalen meer werken maar je hebt wel gelijk dat er uitwassen waren. Dat een boete van 10.000 peanuts is vergeleken met de winst ben ik weer niet met je eens. Veel tuinders kunnen net de eindjes aan elkaar knopen. Die werken niet voor niets 16 uur per dag mee.

super ick
11-11-14, 07:28
Marokkaanse kennis :-)

Pas maar op dat die je portemonnee niet pikt.

CONTRA
11-11-14, 11:39
Dat bedoel ik met op hun luie reet blijven liggen want even verderop lopen 100.000 uitkeringstrekkers. Verplicht hen maar eens! Dat vrijblijvende geïncasseerd mag er wel eens af. Hup, werken voor je uitkering.

ja joh. zyn allemaal parasieten die te lui zyn om te werken.

godsamme wat ben je toch een sukkel. en je loopt ook nog eens 10 jaar achter.

Soldim
11-11-14, 13:12
Veel tuinders moeten wel, legaal, gebruik maken van buitenlanders omdat ze vaak de mensen er niet voor kunnen krijgen.

Als ze een fatsoenlijk loon zouden betalen loopt het niet kunnen krijgen van Nederlanders wel los, maar die tuinders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Voor nog geen 9 euro per uur kom ook ik mijn bed niet uit om paprikas te plukken.

BoerHarms
11-11-14, 13:40
Als ze een fatsoenlijk loon zouden betalen loopt het niet kunnen krijgen van Nederlanders wel los, maar die tuinders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Voor nog geen 9 euro per uur kom ook ik mijn bed niet uit om paprikas te plukken.

Bijna elke Werkgever wilt veel verdienen en weinig kosten maken.

En het ieder de keus om voor dit bedrag te gaan werken of niet.
Ja ,soms kan je niet anders en dat weten die tuinders ook,

Alles heeft te doen met vraag en aanbod.

We lopen wel allemaal te schelden en te klagen, maar wat te doen als je zelf tuinder bent. Ik denk hetzelfde.
Geld is vaak wat de honger van de ondernemer kan stillen.

Tja , alles bestaat uit het maken van keuzes.


Ik werk voor een firma die in 1998 is begonnen, slecht jaren heeft gekent, maar dankzij een goede marketing sinds 2008 een van de snelst groeiende bedrijven in de het toerisme is geworden. Hebben nu 50% van de noordamerikaans markt . We hebben er alle keihard voor gewerkt, ook als het wat minder moest,maar we geloofden in het success en tenslotte toch resultaat gebracht en daar pikken we nu allemaal een goed graantje van mede. Ik en vele medewerkers worden momenteel heel goed beloond door de inzet die we hebben getoond in de afgelopen jaren om het een topbedrijf te maken.

Zo kan het ook ( voor de duidelijkheid, de meeste werknemers zijn buitenlanders )

Ibrah1234
11-11-14, 13:55
Als ze een fatsoenlijk loon zouden betalen loopt het niet kunnen krijgen van Nederlanders wel los, maar die tuinders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Voor nog geen 9 euro per uur kom ook ik mijn bed niet uit om paprikas te plukken.

En ik heb geen zin 52% belasting te betalen voor lui zoals jij die onder werktijd duizenden berichten richting forums verzenden en het vertikken hun bed uit te komen.

Ik ken diverse kwekers en landbouwers en die zitten soms op het niveau bijstand. Zeker na dat gedonder met de boycot van tomaten en komkommers en de algehele russische boycot van producten uit NL.

Misstanden zullen er zijn maar veelal betreft het hier hardwerkende ondernemers die 7 dagen per week tot laat in de avond werken. Velen zouden willen er een tientje per uur aan over te houden.

super ick
11-11-14, 14:21
ja joh. zyn allemaal parasieten die te lui zyn om te werken.

godsamme wat ben je toch een sukkel. en je loopt ook nog eens 10 jaar achter.

Ik hoef enkel om mij heen te kijken. Genoeg potentieel dat kan werken maar het niet doet. Ik noem expres 100.000. Volgens is dat plm. 10% van de inactieven. Ik ben dus aan de voorzichtige kant.

Overigens opvallend dat je ineens weer begint te schelden als ik het niet met je eens bent.

knots71karel
11-11-14, 14:23
Pas maar op dat die je portemonnee niet pikt.

Wat een antwoord , dat had ik van jou niet verwacht , denk ook dat je het als grapje bedoeld hebt !:D
Een van deze vriendelijke mensen zat destijds in het team van artsen die mij behandeld hebben ,en ZIJ is onlangs gepromoveerd dus Prof een dochter van Marokkaanse ouders , die nog steeds in Nederland
wonen , andere heb ik hier op Maroc leren kennen ,fijne mensen .

Ook mijn Marokkaanse buurtjes hebben het ook niet slecht , ik hoef wat dat betreft niet OP te PASSEN .

super ick
11-11-14, 14:27
Als ze een fatsoenlijk loon zouden betalen loopt het niet kunnen krijgen van Nederlanders wel los, maar die tuinders willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Voor nog geen 9 euro per uur kom ook ik mijn bed niet uit om paprikas te plukken.

Het zijn de afnemers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Grote supermarkten gaan over het bot om hun aandeelhouders tevreden te stellen en de tuinders zijn het haasje. De tijd dat tuinders, net als boeren, een florisant inkomen hebben, na aftrek van belasting en kosten ligt al een poosje achter ons. De kleintjes zijn sowieso al grotendeels weg.

Soldim
11-11-14, 15:37
En ik heb geen zin 52% belasting te betalen voor lui zoals jij die onder werktijd duizenden berichten richting forums verzenden en het vertikken hun bed uit te komen.

Jij betaald geen 52% belasting.

Soldim
11-11-14, 15:39
De tijd dat tuinders, net als boeren, een florisant inkomen hebben, na aftrek van belasting en kosten ligt al een poosje achter ons.

Sterker nog, tuinder, boeren en andere ondernemers zijn intelligent genoeg om er voor te zorgen dat ze zelden of nooit een florisant inkomen hebben voor de belastingen -- das een teken van slecht ondernemerschap.

Marsipulami
11-11-14, 15:49
Sterker nog, tuinder, boeren en andere ondernemers zijn intelligent genoeg om er voor te zorgen dat ze zelden of nooit een florisant inkomen hebben voor de belastingen -- das een teken van slecht ondernemerschap.

Mijn vader -die een kleine onderneming had- zei soms: "Een bedrijf dat veel winst maakt heeft een slechte boekhouder".

CONTRA
11-11-14, 19:03
Ik hoef enkel om mij heen te kijken. Genoeg potentieel dat kan werken maar het niet doet. Ik noem expres 100.000. Volgens is dat plm. 10% van de inactieven. Ik ben dus aan de voorzichtige kant.

Overigens opvallend dat je ineens weer begint te schelden als ik het niet met je eens bent.

je kykt teveel in de spiegel. geen wonder dat je dan een lui ventje ziet.

je verdient het om uitgescholden te worden. iemand die doodleuk 100.000 mensen in de bystand denigrerend wegzet als lui vraagt er om. moet je maar niet van die achterlyke vooroordelen hebben.

Ibrah1234
11-11-14, 19:55
Sterker nog, tuinder, boeren en andere ondernemers zijn intelligent genoeg om er voor te zorgen dat ze zelden of nooit een florisant inkomen hebben voor de belastingen -- das een teken van slecht ondernemerschap.

De stupiditeit druipt er vanaf. Ben je nu zo dom of doe je alsof? Rozen kwamen jarenlang uit de kassen van het Westland en nu komen ze Kenia. Onze tuinders zijn verwarmde kassen nodig met verlichting en in Kenia schijnt vrijwel onafgebroken de zon.

Heb jij enig idee wat het kost om kassen van 1 ha te verwarmen en te verlichten en dan ook nog eens hetzelfde product in de markt te moeten zetten tegen een concurrerende prijs?

Wat hebben gewijzigde omstandigheden in de markt nu te maken met de intelligentie van deze ondernemers?

mark61
11-11-14, 23:48
Deels is dat waar. Aan de andere kant weet je ook wel het hier vaak genoeg aangehaalde expiriment van de sociale dienst Rotterdam die op uitnodiging van tuinders een bus uitkeringstrekkers die kant op stuurde? Die konden zo beginnen maar te weinig loon, te ver reizen, etc. Allemaal redenen om het niet te doen. Veel tuinders moeten wel, legaal, gebruik maken van buitenlanders omdat ze vaak de mensen er niet voor kunnen krijgen. Dat bedoel ik met op hun luie reet blijven liggen want even verderop lopen 100.000 uitkeringstrekkers. Verplicht hen maar eens! Dat vrijblijvende geïncasseerd mag er wel eens af. Hup, werken voor je uitkering.

Denk dt er niet veel illegalen meer werken maar je hebt wel gelijk dat er uitwassen waren. Dat een boete van 10.000 peanuts is vergeleken met de winst ben ik weer niet met je eens. Veel tuinders kunnen net de eindjes aan elkaar knopen. Die werken niet voor niets 16 uur per dag mee.

Er zijn diverse redenen waarom land- en tuinbouwers het moeilijk hebben. Eén belangrijke noem je zelf al: de macht van de grote supermarkten. Een andere is natuurlijk de wereldmarkt. Maar is dat een rechtvaardiging voor het niet betalen van normaal loon?

Natuurlijk zijn er van die plots ferme acties om werklozen naar de kassen te drijven. Ja, ze moeten werken. Maar vrijwel altijd gaat het om tijdelijke, seizoensarbeid. Als je bovendien tegen minimumloon moet werken en geen reiskostenvergoeding krijgt, kom je onder bijstandsniveau uit. Dus ik kan me voorstellen dat mensen weinig trek hebben.

En ja, die Roemenen etc. willen wel 3 maanden lang 14 uur per dag werken voor 5 euro per uur ofzo. Jij ook? Nee.

Ja, steuntrekkers moeten aan het werk. Maar om er onderbetaalde dwangarbeiders van te maken die echte banen verdrijven, das weer wat anders.

Tis nooit zwart-wit.

Het is in ieder geval een feit dat we nu 700.000 werklozen hebben, ten gevolge van een crisis veroorzaakt door banken. En dat er geen 700.000 vacatures zijn. Bij benadering nog niet.

mark61
11-11-14, 23:51
De stupiditeit druipt er vanaf. Ben je nu zo dom of doe je alsof? Rozen kwamen jarenlang uit de kassen van het Westland en nu komen ze Kenia. Onze tuinders zijn verwarmde kassen nodig met verlichting en in Kenia schijnt vrijwel onafgebroken de zon.

Heb jij enig idee wat het kost om kassen van 1 ha te verwarmen en te verlichten en dan ook nog eens hetzelfde product in de markt te moeten zetten tegen een concurrerende prijs?

Wat hebben gewijzigde omstandigheden in de markt nu te maken met de intelligentie van deze ondernemers?

Wat hebben werklozen te maken met bedrijven die niet kunnen concurreren? Die zijn dus niet levensvatbaar. Sneu, maar niet de schuld van te dure Hollanders. Dan moet je maar gaan klagen over 'vrijhandel'. Maar hé, rechtse types als jij zijn toch altijd zo voor de vrije markt en concurrentie enzo?

super ick
12-11-14, 07:39
Sterker nog, tuinder, boeren en andere ondernemers zijn intelligent genoeg om er voor te zorgen dat ze zelden of nooit een florisant inkomen hebben voor de belastingen -- das een teken van slecht ondernemerschap.

Volgens mij geloof jij in sprookjes. Er is veel armoede onder boeren. Niet alleen de prijzen van hun produkten staan al jaren onder druk, daarnaast hebben ze ook te maken met verplichte investeringen die ze moeten doen op het gebied van milieu.

Zelfstandigen met veel winst drukken dat door te investeren ipv uit te laten betalen en er loonbelasting over te betalen. Dat bedoel je waarschijnlijk.

super ick
12-11-14, 07:50
Er zijn diverse redenen waarom land- en tuinbouwers het moeilijk hebben. Eén belangrijke noem je zelf al: de macht van de grote supermarkten. Een andere is natuurlijk de wereldmarkt. Maar is dat een rechtvaardiging voor het niet betalen van normaal loon?

Natuurlijk zijn er van die plots ferme acties om werklozen naar de kassen te drijven. Ja, ze moeten werken. Maar vrijwel altijd gaat het om tijdelijke, seizoensarbeid. Als je bovendien tegen minimumloon moet werken en geen reiskostenvergoeding krijgt, kom je onder bijstandsniveau uit. Dus ik kan me voorstellen dat mensen weinig trek hebben.

En ja, die Roemenen etc. willen wel 3 maanden lang 14 uur per dag werken voor 5 euro per uur ofzo. Jij ook? Nee.

Ja, steuntrekkers moeten aan het werk. Maar om er onderbetaalde dwangarbeiders van te maken die echte banen verdrijven, das weer wat anders.

Tis nooit zwart-wit.

Het is in ieder geval een feit dat we nu 700.000 werklozen hebben, ten gevolge van een crisis veroorzaakt door banken. En dat er geen 700.000 vacatures zijn. Bij benadering nog niet.

Uitwassen moeten aangepakt worden. Daar zijn we het wel over eens.

Des te vreemder dat er nog steeds branches zijn die kampen met problemen om hun vacatures vervuld te krijgen. De verwarming/installatie heeft het er al twintig jaar moeilijk mee.
Het minimumloon is inderdaad geen vetpot. Dan maar wachten als ongeschoolde tot ze vij je thuis komen om je een directeursfuncrie aan te bieden. En maar wachten, en maar wachten.

Ik weet dat de toestand nu anders is dan enkele jaren geleden. Toen waren bedrijven naarstig op zoek naar medewerkers. En niet alleen tuinders tegen minimumloon. Ik ben er hier wel eens dieper op in gegaan. Ik heb toen een vriendje met een bedrijf geholpen met de werving omdat ik dacht dat hij overdreef. Wat ik toen 'langs' gestuurd heb gekregen ben ik van geschrokken. Ik dacht mensen blij te gaan maken.
Te laat komen op dag1, halverwege de dag spoorloos verdwijnen, grote mond hebben tegen iedereen. Ik geloof dat jet Joesoef was waarmee ik toen moest concluderen dat er altijd een catagorie 'tokkies' zou blijven die met een stok nog niet aan het werk krijgt. Gedragsproblematiek zeggen de deskundigen, ik zeg asocialen. Iedere sociale dienst heeft een bakje onbemiddelbaar. Die verrotten het gewoon.

Ik weet ook dat er mensen zijn die graag willen en zich suf solliciteren. Ik ga er vanuit dat die wel weer aan het werk komen als de boel aantrekt.

Soldim
12-11-14, 09:26
Volgens mij geloof jij in sprookjes.

Ik ben atheist meneer :ego:

Oh, wacht even, dat was een andere discussie :hihi:



Er is veel armoede onder boeren.

Tsja, de boeren die ik ken hebben over het algemeen een zeer laag belastbaar inkomen -- en kunnen daar zeer goed van leven. Een 15 jaar oude Renault op eigen naam hebben staan, en dan in een bedrijfs Range Rover rijden die in vijf jar afgeschreven wordt drukt het inkomen behoorlijk.....


Zelfstandigen met veel winst drukken dat door te investeren ipv uit te laten betalen en er loonbelasting over te betalen. Dat bedoel je waarschijnlijk.

Intelligente boeren, en de meeste boeren die er over zijn zeker verre van dom, doen dat precies hetzelfde. Ze hebben een grote hekel aan het betalen van belasting.

Soldim
12-11-14, 09:28
Heb jij enig idee wat het kost om kassen van 1 ha te verwarmen en te verlichten en dan ook nog eens hetzelfde product in de markt te moeten zetten tegen een concurrerende prijs?

Dat ze tegenwoordig het gas niet meer voor een spotprijsje krijgen lijkt mij niet meer dan terecht. Ik zie niet in waarom ze om die reden geen fatsoenlijk loon zouden moeten betalen?

mark61
12-11-14, 09:30
Te laat komen op dag1, halverwege de dag spoorloos verdwijnen, grote mond hebben tegen iedereen. Ik geloof dat jet Joesoef was waarmee ik toen moest concluderen dat er altijd een catagorie 'tokkies' zou blijven die met een stok nog niet aan het werk krijgt. Gedragsproblematiek zeggen de deskundigen, ik zeg asocialen. Iedere sociale dienst heeft een bakje onbemiddelbaar. Die verrotten het gewoon.

Ik weet ook dat er mensen zijn die graag willen en zich suf solliciteren. Ik ga er vanuit dat die wel weer aan het werk komen als de boel aantrekt.

Oh zulk tuig is er zeker. Maar om 700.000 man en vrouw daarvan te betichten lijkt me wat veel. En ik zie ook geen oplossing voor die, wat is het, 100.000 bijstandsmoeders. Ja, je kan ze aan het werk sturen. Maar wat doe je met die kinderen? Opvang zullen hun moeders niet kunnen betalen, dus dat zal de maatschappij meer geld kosten dan als ze thuis blijven, schat ik zo. Ik zie overigens dat er nu 426.000 bijstandstrekkers zijn, en het UWV aan het eind van 2014 485.000 WW-ers verwacht. Moet je die twee getallen niet optellen? Dan heb je 900.000 werklozen.

CBS - Groei bijstand houdt aan - Persbericht (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-035-pb.htm)

http://www.nu.nl/economie/3751244/uwv-verstrekt-recordaantal-nieuwe-ww-uitkeringen.html

Het lollige is dat destijds 'zelfs' het CDA (gezin hoeksteen van de samenleving) overstag ging en uitging van het idee dat beide ouders moeten werken. Toen kon het minimumloon omlaag. Met als gevolg dat je van een minimumloon geen kostwinner kan zijn. En je er niet eens in je eentje van kan leven als je flinke reiskosten hebt.

Intussen moet iedereen dus aan het werk, maar word je in het kader van de 'participatiesamenleving' ook nog geacht mantelzorg te verlenen, dus voor je hulpbehoevende ouders en buren te zorgen. Hoe stellen ze zich dat in Den Haag eigenlijk voor?

Op een beetje vacature komen zo 200 sollicitaties. Werkgevers worden er doodmoe van.

Of die werkgelegenheid weer gaat aantrekken, ik weet het niet. Weliswaar is de huidige crisis door de banken veroorzaakt, maar het lijkt erop dat herstel niet noodzakelijkerwijs tot meer banen leidt.

Ibrah1234
12-11-14, 09:58
Dat ze tegenwoordig het gas niet meer voor een spotprijsje krijgen lijkt mij niet meer dan terecht. Ik zie niet in waarom ze om die reden geen fatsoenlijk loon zouden moeten betalen?

Uiteraard dienen ondernemers het wettelijk minimum loon te betalen. Maar zo langzamerhand gaat alles wat met handenarbeid te maken heeft weg uit Nederland.

Ik vraag me af hoe de welvaartsstaat in stand gehouden kan worden waarin laaggeschoolden geen emplooi meer kunnen vinden in de maakindustrie en landbouw.

Het streven naar bijv. een kenniseconomie is iets waar ik me althans niet in kan vinden. Wellicht zie ik het verkeerd maar het lijkt mij op den duur geen houdbaar model als de rest van de wereld spullen maakt die we vervolgens weer moeten importeren.