PDA

Bekijk Volledige Versie : Redacteur Trouw weg na twijfel over bronnen



mark61
12-11-14, 10:17
door een onzer redacteuren
Binnenland

Er is twijfel ontstaan over ‘de juistheid en zelfs het bestaan’ van bronnen in artikelen van een Trouw-redacteur. Dat schrijft de hoofdredactie van Trouw vandaag in de krant. Dagblad Trouw laat een commissie van externe deskundigen ‘de feiten en omstandigheden’ van de betreffende publicaties onderzoeken en aanbevelingen doen voor de toekomstige werkwijze.

Trouw wil de naam van de redacteur officieel nog niet noemen. Een bron bij de krant bevestigt aan NRC dat het gaat om een redacteur die onder meer schreef over radicale moslims in Nederland. De redacteur veroorzaakte in mei 2013 commotie met een artikel over de Haagse Schilderswijk. Daar zou een “een mini-sharia” zijn ingevoerd. In het artikel werd de term ‘Shariadriehoek’ gebruikt. Strenggelovige moslims zouden andere bewoners aanspreken als die roken, alcohol drinken of varkensvlees eten. “De vrees bestaat dat jonge moslims zich in die buurt tot jihadisten ontpoppen.”

Bezoeken aan Schilderswijk

Naar aanleiding van het artikel hebben minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken, PvdA) en PVV-leider Geert Wilders de wijk bezocht. De hoofdredactie van Trouw schrijft vandaag dat diverse bronnen die de redacteur noemde niet konden worden geverifieerd. Het is niet bekend of het ook gaat om bronnen die in het artikel over de ‘Shariadriehoek’ worden genoemd.

De redacteur heeft afscheid genomen van de krant. Hiertoe is besloten na intern onderzoek, “waaronder hoor en wederhoor”:

“Voor Trouw staat de geloofwaardigheid van de krant voorop. Daarin ligt de reden voor dit onafhankelijk onderzoek. Twijfel over de betrouwbaarheid van publicaties raakt immers aan de integriteit van de krant.”

De hoofdredactie van Trouw was niet bereikbaar voor commentaar.

Redacteur Trouw weg na twijfel over bronnen - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/12/redacteur-trouw-weg-na-twijfel-over-bronnen/)

Kijk, zo doe je dat. Hysterische fantasie over moslims is altijd goed voor de oplage. Dat Trouw dat een probleem vindt wist ik niet.

Eke
12-11-14, 10:22
Goeie actie. Een lezer moet op haar krant kunnen vertrouwen. Sprookjes kan je zelf wel verzinnen.

Joesoef
12-11-14, 11:43
Hoorde het op de radio, vanmorgen even gegoogeld en verdacht https://twitter.com/razenderamesar en ja hoor.....

SportFreak
12-11-14, 12:00
Deze gast is een vuile tering hond die niks anders deed dan loopse trekjes nemen die pvv hem aangeleerd heeft om zo de Marokkanen en islam in het kwade daglicht te zetten..hij is ook liefhebber van de jodendom ..hij schrijft vaak anti Palestina teksten in de joodse krant en natuurlijk anti islam teksten

Eric de Blois
12-11-14, 15:26
Het is allemaal heel ernstig, maar laten we eerst even wachten op het onderzoek. Trouw heb ik altijd als een betrouwbare krant beschouwd.

knots71karel
12-11-14, 16:10
Deze gast is een vuile tering hond die niks anders deed dan loopse trekjes nemen die pvv hem aangeleerd heeft om zo de Marokkanen en islam in het kwade daglicht te zetten..hij is ook liefhebber van de jodendom ..hij schrijft vaak anti Palestina teksten in de joodse krant en natuurlijk anti islam teksten

Man beheers je toch eens , de taal die jij hier uitkraamt , SLAAT NERGENS OP !
jij mag dat hier wel doen *)
en ook meteen met je vingertje wijzen WIE VOLGENS JOU er wel bij betrokken zijn:
(uiteraard komen Palestina de Joodjes en Wilders er ook weer bij).

*) andere posters krijgen voor veel minder gore uitlatingen een BAN.

knots71karel
12-11-14, 16:12
Het is allemaal heel ernstig, maar laten we eerst even wachten op het onderzoek. Trouw heb ik altijd als een betrouwbare krant beschouwd.

jammer voor sommigen hier dat het de T.G niet is want dat was nog mooier geweest !

knots71karel
12-11-14, 16:32
Goeie actie. Een lezer moet op haar krant kunnen vertrouwen. Sprookjes kan je zelf wel verzinnen.

Uiteraard ! ik heb inzage in diverse kranten ,maar Volkskrant en T.G zijn wel de meest onpartijdige kranten,
en dat ze daarmee ook ''geen blad voor hun mond '' nemen wordt ze niet altijd in dank af genomen .

Hawa
12-11-14, 16:48
ik ga ziek worden....Wat een land....

Eke
12-11-14, 17:18
Deze gast is een vuile tering hond die niks anders deed dan loopse trekjes nemen die pvv hem aangeleerd heeft om zo de Marokkanen en islam in het kwade daglicht te zetten..hij is ook liefhebber van de jodendom ..hij schrijft vaak anti Palestina teksten in de joodse krant en natuurlijk anti islam teksten

Je leest 'de joodse krant', Sportfreak ? Kan ik me bij jou niet voorstellen. Bedoel je de Telegraaf..voetbalpagina ?

Als vrouw ben ik benieuwd naar loopse trekjes. Wabedoelu ?!

Die man doet z'n werk niet goed en brengt daardoor vele mensen in diskrediet. Daardoor verliest hij z'n baan. Hij blijft nog wel een mens uiteindelijk .
Dat laatste is belangrijk, anders wordt het hier een nazi-staat.

Ook vind ik het belangrijk dat hij z'n insinuaties/fouten in het openbaar (in de krant) ontkracht/rechtzet.

knots71karel
12-11-14, 17:24
Je leest 'de joodse krant', Sportfreak ? Kan ik me bij jou niet voorstellen. Bedoel je de Telegraaf..voetbalpagina ?

Als vrouw ben ik benieuwd naar loopse trekjes. Wabedoelu ?!

Die man doet z'n werk niet goed en brengt daardoor vele mensen in diskrediet. Daardoor verliest hij z'n baan. Hij blijft nog wel een mens uiteindelijk .
Dat laatste is belangrijk, anders wordt het hier een nazi-staat.

Precies !

knots71karel
12-11-14, 17:33
ik ga ziek worden....Wat een land....

Ach als het hierbij blijft valt het ten opzichte van veel andere landen wel mee .
Wat dacht je van China of Noord Korea enz enz

CONTRA
12-11-14, 18:36
De hoofdredactie van Trouw was niet bereikbaar voor commentaar.



slap.
de hoofdredaktie is verantwoordelyk.

super ick
12-11-14, 21:13
slap.
de hoofdredaktie is verantwoordelyk.

Volgens mij zijn ze duidelijk.

mark61
12-11-14, 22:34
slap.
de hoofdredaktie is verantwoordelyk.

Ze laten eerst onderzoeken hoe het precies zit, dus dat begrijp ik wel.

super ick
13-11-14, 07:45
Ze laten eerst onderzoeken hoe het precies zit, dus dat begrijp ik wel.

Het begint inderdaad een beetje erg te worden met de media :hihi:

Gisteren de bondscoach nog. Weliswaar niet helemaal hetzelfde maar wel hoe de media werkt. Die verslaggever blijft maar vragen hoe hij er mee omgaat dat hij bij verlies vertrekt en wat dat met hem en de groep doet. Geen woord over de tactiek, hoe ze gaan spelen, waarom deze opstelling. En dat was dus een sportverslaggever! Ik dacht even dat hij van weekblad Prive was. Ik wil weten hoe hij denkt over de tactiek en waarom hij bepaalde keuzes maakt. Geen woord daarover!

dit is ook zo'n geval. Voordat ze eea afgewikkeld hebben moeten ze de pers al te woord staan. Volgens is de eerste prioriteit toch leiding geven aan een bedrijf? Ze hebben een duidelijke verklaring gegeven die er niet om liegt. Verder gaat het tussen werkgever en werknemer.

mark61
13-11-14, 08:26
Het begint inderdaad een beetje erg te worden met de media :hihi:

Gisteren de bondscoach nog. Weliswaar niet helemaal hetzelfde maar wel hoe de media werkt. Die verslaggever blijft maar vragen hoe hij er mee omgaat dat hij bij verlies vertrekt en wat dat met hem en de groep doet. Geen woord over de tactiek, hoe ze gaan spelen, waarom deze opstelling. En dat was dus een sportverslaggever! Ik dacht even dat hij van weekblad Prive was. Ik wil weten hoe hij denkt over de tactiek en waarom hij bepaalde keuzes maakt. Geen woord daarover!

dit is ook zo'n geval. Voordat ze eea afgewikkeld hebben moeten ze de pers al te woord staan. Volgens is de eerste prioriteit toch leiding geven aan een bedrijf? Ze hebben een duidelijke verklaring gegeven die er niet om liegt. Verder gaat het tussen werkgever en werknemer.

Voetbalverslaggevers zijn ouwe wijven.

super ick
13-11-14, 14:09
Voetbalverslaggevers zijn ouwe wijven.

Je zou zeggen dat ze zich tot de prestaties, cq tactiek en techniek beperken. Dat er 1 slecht in zijn velletje zit zou mij een bal jeuken.

Nog even over dit topic. Ik begrijp best dat de pers er bovenop zit. Zo hoort het ook. Maar die reacties van veel mensen als niet iedereen direct ook de pers te wordt staat. Alsof er een halsmisdaad gepleegd wordt. Vaak wordt er dan ook al gesuggereerd dat je niet deugd.

CONTRA
13-11-14, 14:45
Ze laten eerst onderzoeken hoe het precies zit, dus dat begrijp ik wel.

er was al een intern onderzoek geweest waarna de redakteur is vertrokken.

mark61
13-11-14, 14:59
er was al een intern onderzoek geweest waarna de redakteur is vertrokken.

Ze hebben ernstige vermoedens; dan laat je een externe partij nauwkeurig onderzoek doen. Lijkt me wel zo zorgvuldig.

mark61
13-11-14, 15:01
Je zou zeggen dat ze zich tot de prestaties, cq tactiek en techniek beperken. Dat er 1 slecht in zijn velletje zit zou mij een bal jeuken.

Nog even over dit topic. Ik begrijp best dat de pers er bovenop zit. Zo hoort het ook. Maar die reacties van veel mensen als niet iedereen direct ook de pers te wordt staat. Alsof er een halsmisdaad gepleegd wordt. Vaak wordt er dan ook al gesuggereerd dat je niet deugd.

Eh, ze hebben kijkcijfers nodig, en lezers. Dus als er geen nieuws is maak je nieuws, en als er geen sensatie is maak je sensatie. En besides, of Hiddink nou weg gaat of niet, daar gaat het Nederlands elftal niet beter van presteren.

Trouw deugt niet, maar niet hierom :)

knots71karel
13-11-14, 19:12
Eh, ze hebben kijkcijfers nodig, en lezers. Dus als er geen nieuws is maak je nieuws, en als er geen sensatie is maak je sensatie. En besides, of Hiddink nou weg gaat of niet, daar gaat het Nederlands elftal niet beter van presteren.

Trouw deugt niet, maar niet hierom :)

Vooral over onze voetballende miljonairs , blijven buiten schot want de trainer is onbekwaam.