PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland en de strijd tegen de bladblazer



Marsipulami
13-11-14, 13:54
Nederland en de strijd tegen de bladblazer


deredactie.be video: Login - 12/11/14 (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/login/2.36448?playlist=7.39638&video=1.2146650)

Marsipulami
13-11-14, 13:58
Bladblazersterreur

Posted on June 19, 2013


Het ging zo lekker vanochtend. Mijn tweede roman groeide onder mijn handen. De zinnen sprongen van mijn toetsenbord en letters renden door mijn hoofd. Binnen twee uur stonden 750 woorden op papier. Maar toen, onnodig onverwacht, brulden ineens de machines. Vol gas startten twee mislukte raketten hun motoren en het geluid verscheurde de stilte in mijn straat. Mannen in oranje pakken verschenen voor mijn raam en droegen geduldig de gevreesde wapens op hun rug. Het was in een keer duidelijk; aan de terreuraanval van de gemeentelijke bladblazers was geen ontkomen meer aan.

Walm Natuurlijk, ik woon in een grote stad, en ja, ik ben dagelijks omringd door een walm van geluid. Daar hoor je mij niet over klagen; lawaai levert ook creativiteit. Soms klinkt in het gezoem van de tram, een fietsbel en bouwkabaal ineens een dialoog, een scene of de lang gezochte titel van een boek. Zonder geluid geen weerklank van ideeën. Maar het geschreeuw van de bladblazer overstemt de toon van de dag. Het gebrul van de machine maakt gestructureerd denken volstrekt onmogelijk.

Man Wat mij betreft ontstaat alleen in stilte een gedachte die lang kan naklinken. Daarom onderbrak het geblèr van het apparaat vanochtend meteen mijn schrijfproces. Ik kon niets anders doen dan mij overgeven aan een half uur doelloos staren. Hoewel doelloos, niet echt eigenlijk. Ik heb de tijd nuttig besteed aan een uitgebreide studie van de bladblazende man.

Blowjob Te beginnen met het apparaat. Een rond bolletje met een slurf van een halve meter. De vergelijking met een fallussymbool ligt voor de hand. Alleen dit ding spuit niet, maar blaast lucht. Tja en dan kan ik de link met een ‘blowjob’ toch niet negeren. Maar goed, de man zelf. De koptelefoon op zijn hoofd moet hem tegen het geluid beschermen alleen je ziet aan de blik in zijn ogen dat de schade al is aangericht. Volkomen leeg staart hij voor zich uit. Door het gebrul is hij in een soort trance gebracht waardoor hij alleen nog maar jacht kan maken op een ding; het verloren blaadje. Hij zet verbeten de achtervolging in want de straat moet leeg en geen enkel blad mag het schone beeld ontsieren.

Verbod Deze jacht riep bij mij de vraag op; waarom moeten al die blaadjes systematisch worden weggeblazen? Was dat niet gewoon de rol van de wind? Hebben wij in Nederland niet een stevige Zuidwester die dat werk zonder morren kan doen? Daarom roep ik op tot een volledig verbod op de bladblazer. En wel onmiddellijk. Dan kan de natuur zijn gang gaan, kunnen er weer briljante gedachten worden geboren en keert de rust terug in de stad. Tot die tijd bied ik mijn kleine voortuin aan als veilige haven voor de vluchtende blaadjes. Want je moet er toch niet aan denken dat je slachtoffer wordt van het blaasterrorisme. Ik verleen elke gevallene zonder pardon asiel en samen kunnen ze de bladeren vormen van mijn nieuwe roman.

Monique Koemans

Schrijver, historicus en criminoloog

H.P.Pas
13-11-14, 14:04
Een grensoverschrijdend kwaad. Europeanen verenigt u tegen die teringdingen. :vierkant:

super ick
13-11-14, 15:11
Een grensoverschrijdend kwaad. Europeanen verenigt u tegen die teringdingen. :vierkant:

Je merkt wel dat alles wat in Nederland speelt kennelijk hot is voor Belgen. Voorbeeldfunctie. Stiekum zouden ze ook wel een beetje beter uit hun woorden willen komen.

mark61
13-11-14, 16:02
Het zijn milieuvervuilende monsters.

H.P.Pas
13-11-14, 17:47
Het zijn milieuvervuilende monsters.

Ze maken een takkenherrie.
Obsceen (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mercurius-Priapus_MAN_Napoli_SN.jpg) zijn ze ook nog. :fuckit2:

knots71karel
13-11-14, 19:55
Het zijn milieuvervuilende monsters.
Dat ben ik met je eens en de tering herrie er bij op de koop toe

(leen)
13-11-14, 21:08
Ze maken een takkenherrie.
Obsceen (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mercurius-Priapus_MAN_Napoli_SN.jpg) zijn ze ook nog. :fuckit2:

Mijn blazer is op stroom en trilt alleen wat in mijn hand :hihi:

Marsipulami
14-11-14, 10:34
Wordt de bladblazer weggeblazen?

Weg met de bladblazer: tegenstanders willen verbod op 'diabolische machine'

Jeroen de Preter
13-11-14, 19.45u

Is het uur van de bladblazer bijna geslagen? ©ANP

Het is herfst, dus rukken overal te lande bladblazers uit. Ze blazen gevallen bladeren weg. Waarna deze onmiddellijk opnieuw vallen, en men het karwei moet overdoen. Een absurde, vervuilende bezigheid, vinden tegenstanders. Ze pleiten, naar Amerikaans voorbeeld, voor een bladblazerverbod.

In de bizarre bestseller Er ist wieder da (2012) laat de Duitse schrijver Timur Vermes de dictator Adolf Hitler na een decennialange slaap ontwaken in onze tijd. Begrijpelijkerwijze is het voor de Führer even wennen. Zo wordt hij op een ochtend gewekt door een hels, hem totaal onbekend geluid. Het is het gebrul van de bladblazer.

Hitler is aanvankelijk woedend, maar zijn toorn maakt snel plaats voor stille bewondering wanneer hij begrijpt dat de man die de blaadjes wegblaast een bevel van hogerhand uitvoert, zonder mopperen, in het volste besef dat dit zeker bij winderig herfstweer een totaal zinloze bezigheid is.

Respect voor de bladblazer dus, al blijkt dat respect zeker niet algemeen. Hoewel op het eerste gezicht misschien een futiele kwestie, woedt er over zin en onzin van de bladblazer in tal van buitenlanden een hevige polemiek.

Wet tegen de bladblazer

Het onophoudelijke, hoogtonige gejank van een enkele bladblazer kan iemand knettergek te maken; enkele blazers kunnen iemand tot op de rand van de zelfdoding brengen.

De tegenstand is het grootst in de Verenigde Staten, waar de machine al in verschillende steden verboden is. Zo bijvoorbeeld in Santa Monica, Californië. De wet tegen bladblazers werd er vorig jaar nog verscherpt. Burgers worden er zelfs opgeroepen om overtreders te verklikken.

Bladblazers zijn er verboden omdat hun tweetaktmotoren volgens lokaal onderzoek 500 keer schadelijker zijn dan die van een gemiddelde auto. Het verbod krijgt er onder meer de volle steun van Andrew Weil, een bekende Amerikaanse tv-dokter die van 'een diabolische machine' gewaagt. Bladblazers zijn volgens Weil niet alleen schadelijk voor de luchtkwaliteit, ze produceren ook een weinig aangenaam geluid. Om het met zijn woorden te zeggen: "Het onophoudelijke, hoogtonige gejank van één enkele bladblazer in de omgeving volstaat om iemand knettergek te maken; enkele blazers in de buurt kunnen iemand tot op de rand van de zelfdoding brengen.

Het idee dat bladblazers tijdwinst opleveren - het enige argument om ze te gebruiken - is getikt, omdat het impliceert dat de tijd die gestolen wordt van anderen geen waarde heeft."

Met de hark

Het verzet tegen de bladblazer krijgt stilaan ook voet aan de grond in Europa. Zo pleitte de Nederlandse Partij voor de Dieren vorige maand voor een absoluut bladblazerverbod in de stad Utrecht. Volgens de partij moet het gemeentepersoneel weer aan de slag met de hark.

Herfstbladeren bij elkaar harken duurt weliswaar iets langer, maar, zo luidt de redenering, dat beetje tijdverlies weegt niet op tegen de gezondheidsvoordelen voor inwoners en werknemers van de gemeente.
Eerder al had de schrijfster Monique Koemans een nog radicaler voorstel geformuleerd. In een column vroeg ze zich af waarom wij dat prachtige herfsttapijt per se met gillende machines willen vernietigen. "Hebben wij in Nederland niet een stevige zuidwester die dat werk zonder morren kan doen?"

Belg blaast voort

Intussen blaast de Belg lustig voort. Zij het ook niet helemaal onbekommerd. Zo wordt bijvoorbeeld in de stad Antwerpen nagedacht of het anders, of toch minder frequent, kan. Roel Veyt, woordvoerder van de bevoegde schepen Philip Heylen (CD&V), laat weten dat de stad in deze herfstdagen 'tientallen bladblazers en luchtbezems' aan het werk zet. In de straten blazen deze machines de voet-, fiets- en wandelpaden schoon om eventuele gladheid te voorkomen. In de parken rukken de blazers uit om latere onkruidvorming tegen te gaan.

"Een noodzakelijk kwaad", zegt Veyt, "want zowel bij de Groendienst als de Stadsreiniging leeft de overtuiging dat die machines inderdaad te veel geluidsoverlast veroorzaken". Om die overlast tot een minimum te beperken, wil de stad de inzet van bladblazers vooral in de parken terugschroeven. En in de niet zo verre toekomst willen zowel Groendienst als Stadsreiniging graag overschakelen op stillere, minder vervuilende elektrische bladblazers. "We zitten op dit moment in de testfase. We beslissen later of we zullen overschakelen op elektrische blazers."

Marsipulami
14-11-14, 10:37
Wat is er op tegen om die bladeren gewoon te laten liggen waar ze vallen of waaien.

H.P.Pas
14-11-14, 12:02
Wat is er op tegen om die bladeren gewoon te laten liggen waar ze vallen of waaien.


For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.

Verkeerschaos en doden:
Oversteekplaatsen,trottoirs, blauwe zone, parkeervakken,middenstreep etc zijn niet meer zichtbaar.
Slipgevaar voor auto's.
Tram komt geen helling meer op en kan niet meer remmen.
Op zijn minst ongewenst:
Op sportvelden groeit òf helemaal geen gras meer òf het kan machinaal niet meer gemaaid worden.

mark61
14-11-14, 12:24
Wat is er op tegen om die bladeren gewoon te laten liggen waar ze vallen of waaien.

Het helpt als je leest wat je zelf plaatst.

In de straten blazen deze machines de voet-, fiets- en wandelpaden schoon om eventuele gladheid te voorkomen. In de parken rukken de blazers uit om latere onkruidvorming tegen te gaan.

Soldim
14-11-14, 12:31
Een grensoverschrijdend kwaad. Europeanen verenigt u tegen die teringdingen. :vierkant:

Wel eens een vuurtje aangeblazen met zo'n ding? -- Das best wel spectaculair :hihi:

H.P.Pas
14-11-14, 12:48
Wel eens een vuurtje aangeblazen met zo'n ding?

De groene gemeenteraadsfractie doet niet anders. Het lukt ze ook nog aardig.