PDA

Bekijk Volledige Versie : Opmerkelijk



mark61
25-11-14, 18:56
Bangladesh 'Hajj critic' AL Siddique is arrested

A senior Bangladeshi politician who criticised the annual Hajj pilgrimage made by Muslims to Mecca has been arrested in Dhaka.

Abdul Latif Siddique was denied bail and sent to jail on charges of insulting Islam.

Mr Siddique returned from India on Sunday after a long trip abroad.

Calls for his arrest came after he told a gathering in New York in September that he was "dead against the Hajj". He was subsequently sacked as a minister.

His comments triggered an angry reaction among hard line Islamist parties, who staged protests.

They and other opposition political parties demanded the former telecommunication minister's immediate arrest.

'An apostate'

Television footage from the US showed Mr Siddique telling a Bangladeshi expatriate audience in New York that he opposed the Hajj, and that the Prophet Mohammed had established it partly for commercial reasons.

"Two million people have gone to Saudi Arabia to perform Hajj. [It] is a waste of manpower. Those who perform Hajj do not have any productivity," he said.

"They [Hajj pilgrims] deduct from the economy [and] spend a lot of money abroad."

After Mr Siddique's remarks were broadcast, hard line Islamist group Hefajat-e-Islam declared him "an apostate".

More than 20 cases were filed against him on charges of hurting the religious sentiments of Muslims. A court also issued several warrants for his arrest, prompting Mr Siddique to prolong his stay in the US and India.

Islamist groups issued a 24-hour deadline for the government to arrest him soon after his return to Bangladesh. Some have even called for him to be executed.

He has yet to be charged since handing himself in to police.

In an interview with the BBC in India in October Mr Siddique said that his comments were made in an informal briefing and not in front of a large audience. He expressed regret that he had "embarrassed" his leader.

Mr Siddique, 77, fought for Bangladesh's independence from Pakistan in 1971. He was a trusted aide to Prime Minister Sheikh Hasina, who has voiced her displeasure over his comments.

Feminist writer Taslima Nasreen was also accused of "hurting the emotions of Muslims" in her writings of the early 1990s. She had to flee the country following a public outcry and now lives in India.

BBC News - Bangladesh 'Hajj critic' AL Siddique is arrested (http://www.bbc.com/news/world-asia-30195714)

Umarvlie
26-11-14, 09:32
Claimen dat je niet op hadj moet gaan is inderdaad in strijd met basis van de Islam. Hadj is een plicht voor iedere volwassen moslim die gezond is en in staat is de Hadj te verrichten, dit staat ook in de Koran. Dit ontkennen is net zo erg als zeggen dat je geen zakat hoeft te betalen of te bidden of te vasten.

Als je leest wat hij zei is hij het die voor uitspraken omtrent de Hadj economische redenen heeft.

Ibrah1234
26-11-14, 09:44
In het geplaatste stuk van Mark kan ik geen anti-islam sentiment ontwaren. Je zou de gehele context moeten weten maar zo 1-2-3 beproef ik voornamelijk economische redenen.

Darf man das nicht in Frage stellen?

super ick
26-11-14, 11:00
Menig moslim moet niets hebben van kritiek op zijn geloof en de daaruit voortkomende gebruiken. Belediging van de islam kan grote gevolgen hebben.

Op deze manier wordt geloof beleden als een ideologie. Dan is het niet meer dan andere ideologien die niet zonder gevaar voor eigen leven ter discussie mochten worden gesteld zoals het communisme en nazisme. Vijanden van het systeem worden in veel gevallen omgebracht. Deze islam past niet in een moderne samenleving met recht op vrije meningsuiting. Moslims die deze manier van geloof beleiden prefereren ook niet.

H.P.Pas
26-11-14, 11:28
Darf man das nicht in Frage stellen?

Nein, das darf man nicht.
Die Philosophie liefert Fragen ohne Antwort, die Religion hingegen Antwort ohne Hinterfragen.

super ick
26-11-14, 11:41
Nein, das darf man nicht.
Die Philosophie liefert Fragen ohne Antwort, die Religion hingegen Antwort ohne Hinterfragen.

:hihi:

Afgedaan met: Gods wegen zijn ondoorgrondelijk of dat staat geschreven.

mark61
26-11-14, 18:22
Claimen dat je niet op hadj moet gaan is inderdaad in strijd met basis van de Islam. Hadj is een plicht voor iedere volwassen moslim die gezond is en in staat is de Hadj te verrichten, dit staat ook in de Koran. Dit ontkennen is net zo erg als zeggen dat je geen zakat hoeft te betalen of te bidden of te vasten.

Als je leest wat hij zei is hij het die voor uitspraken omtrent de Hadj economische redenen heeft.

Ik ken de hele man niet, en denk ook niet dat dit het complete verhaal is. Ik moet zelf denken aan rijke moslims die bij wijze van statussymbool niet één keer, maar herhaaldelijk op hadj gaan. Lijkt me ook wat overdreven. Magoed, die kunnen het duidelijk betalen :hihi:

Maar ik heb nog nooit zo'n vreemd verhaal gelezen. Vraag me af hoe hij er op komt.

Wat me vooral opvalt is het directe gegil om arrestatie en executie. 'Gestoord' is het eerste wat bij me opkomt.

CONTRA
26-11-14, 19:30
Claimen dat je niet op hadj moet gaan is inderdaad in strijd met basis van de Islam.

ok. die vryheid zou de man moeten hebben om uitspraken te doen die strydig zyn met de basis vd islam zonder daar voor opgepakt te worden.

super ick
26-11-14, 21:17
ok. die vryheid zou de man moeten hebben om uitspraken te doen die strydig zyn met de basis vd islam zonder daar voor opgepakt te worden.

Goh...