PDA

Bekijk Volledige Versie : Why are Turks xenophobic?



mark61
25-11-14, 18:06
Turks love to mount their high horses and wax moral about xenophobia toward the Turks and Islamophobia toward Muslims in general in the West. This is also a pet theme of President Recep Tayyip Erdoğan, and he never wastes an opportunity to bring the matter up.

He also likes to equate Islamophobia with anti-Semitism, although one would be justified in doubting that his heart is in the right place in this regard, given his vitriolic remarks about Israel that are only a notch away from being anti-Semitic.

All Erdoğan seems to be saying when bringing up this matter is “if you are so against anti-Semitism, and have laws against it, why don’t you do the same with Islamophobia.”

One would assume that prejudice towards other races and nations is so little, almost non-existent, in Turkey that Turks, including the president himself, are totally justified in taking a moral stance against racism against Turks and Muslims in the West.

However, this has once again been shown to not be the case, if we are to go by the latest Pew Global Attitudes survey published recently. According to this survey, Turks are the most xenophobic people in the world today.

“In fact, it is hard to find any country or organization that the Turkish people really like, except, of course, Turkey itself,” according to Jacob Poushter, a Research Associate at the Pew Global Attitudes Project.

American’s who are offended and angered over the amount of anti-Americanism in Turkey should not take this personally. According to the Pew survey, while 73 percent of Turks have an unfavorable view of the U.S., 73 percent also have a negative view of Russia.

When it comes to Iran, this goes up to 75 percent, while Israel is the most hated country, with only 2 percent of those questioned having a favorable view of it. It seems that Turks don’t like the Chinese, the Brazilians, or the Saudi Arabians either, to name but a few other nations.

Those who argue today in connection with developments in Syria and Iraq that Turks incline towards radical Sunni Muslims also appear to be mistaken, because the same survey shows that 80 percent of Turks dislike Hamas. Meanwhile, 85 percent dislike the Lebanese Hezbollah, which of course is Shiite.

Explanations vary for what can only be considered a national deformity. The usual argument is to refer to an inbred insecurity that goes back to the First World War. That was a time when the West was trying to dismantle the Ottoman Empire, while some Western statesmen were declaring bombastically that “the Turk will be sent packing back to Asia!”

But what about countries that never did anything bad to Turkey, or the Turks? This could be a simple case of “if you hate one foreigner you might as well hate them all.” We even have a saying: “The only friend a Turk has is another Turk.”

It is almost as if there is a cultural need to believe that, with a few exceptions, the world hates us, so the best thing is to have a blanket suspicion of all. But this is not the sign of a healthy society.

As for the saying, “The only friend a Turk has is another Turk,” it is sufficiently clear today that this is not the case. Turks do not just hate others, they also hate each other, :hihi: and this hatred is constantly stoked by politicians, opinion makers, and officials.

If this is the “New Turkey” that Erdoğan and his supporters laud so much, it is clear that this Turkey is going to end up increasingly friendless in today’s world. How such a country hopes to be a global power, as Erdoğan wants it to be, is anyone’s guess.

Why are Turks xenophobic? - SEM (http://www.hurriyetdailynews.com/why-are-turks-xenophobic.aspx?pageID=449&nID=74553&NewsCatID=416)

super ick
26-11-14, 10:14
Jaja, rare jongens die Turken zou Obelix zeggen.

Misschien speelt het verleden een rol. Recent teruggebracht van een wereldrijk tot het Turkije van de huidige omvang. Nog geen klein landje maar toch relatief veel ingelevert onder druk van zo'n beetje de hele wereld. Wellicht is dat een reden dat zij de wereld een beetje, of een beetje erg, als vijand zijn gaan zien.

Overigens heb ik dergelijke sentimenten bij menig Fransoos ook ondekt. Die vinden Frankrijk nog steeds het hoofd en hart van de hele wereld. Hebben een hekel aan Engelsen en Duitsers en de rest vinden ze helemaal onbelangrijk.

super ick
26-11-14, 10:15
Jaja, rare jongens die Turken zou Obelix zeggen.

Misschien speelt het verleden een rol. Recent teruggebracht van een wereldrijk tot het Turkije van de huidige omvang. Nog geen klein landje maar toch relatief veel ingelevert onder druk van zo'n beetje de hele wereld. Wellicht is dat een reden dat zij de wereld een beetje, of een beetje erg, als vijand zijn gaan zien.

Overigens heb ik dergelijke sentimenten bij menig Fransoos ook ondekt. Die vinden Frankrijk nog steeds het hoofd en hart van de hele wereld. Hebben een hekel aan Engelsen en Duitsers en de rest vinden ze helemaal onbelangrijk.

De vraag wordt door de auteur niet beantwoord.

mark61
26-11-14, 17:43
Jaja, rare jongens die Turken zou Obelix zeggen.

Misschien speelt het verleden een rol. Recent teruggebracht van een wereldrijk tot het Turkije van de huidige omvang. Nog geen klein landje maar toch relatief veel ingelevert onder druk van zo'n beetje de hele wereld. Wellicht is dat een reden dat zij de wereld een beetje, of een beetje erg, als vijand zijn gaan zien.

Overigens heb ik dergelijke sentimenten bij menig Fransoos ook ondekt. Die vinden Frankrijk nog steeds het hoofd en hart van de hele wereld. Hebben een hekel aan Engelsen en Duitsers en de rest vinden ze helemaal onbelangrijk.

De vraag wordt door de auteur niet beantwoord.

Nou, hij beantwoordt hem wel, maar is zelf niet helemaal tevreden over het antwoord. Maar naar mijn mening klopt het deels zeker. Het Turkse nationalisme is ontstaan uit een situatie, en gevoel, dat Turkije totaal van de kaart dreigde te verdwijnen. Dat was zeker geen overspannen fantasie.

Wel is het zo dat die situatie intussen al bijna een eeuw geleden is.

Je kan overigens op goede gronden stellen dat Turkije economisch nu veel sterker is dan het Osmaanse rijk aan het eind. En dus ook meer politieke invloed heeft. Turkije is Amerika's 'natuurlijke bondgenoot' (als tegenwicht tegen Rusland), maar de relatie is verzuurd. Ik denk, op regeringsniveau, omdat de VS zo eigengereid optreedt in het MO en Turkije niet consulteert, dat zich als regionale expert en grootmacht opwerpt. En op 'volksniveau' omdat de VS nou eenmaal veel ellende aanricht onder mede-regiobewoners en mede-moslims. Dat is ook niet slim van de VS.

Maar net als Iran is Turkije een vreemde eend in de bijt. Het hoort niet bij de Arabische wereld, en niet helemaal bij Europa. Net als Rusland; ik vind ergens de twee landen reuze op elkaar lijken. Ze vinden beide dat ze bij Europa noch Azië horen. Of allebei.

Ik denk dat beiden zich vernederd voelen, en niet veilig in de wereld. Ik denk ook dat zulke basisgevoelens, hoewel niet rationeel, of 'volwassen', een belangrijke rol spelen in de internationale politiek. Tenslotte zijn machthebbers uiteindelijk ook maar mensen.

Ik denk ook dat als de EU zich niet zo ontstellend negatief tegen Turkije had opgesteld Erdoğan nooit zo'n succes had gehad. Daar hebben wij natuurlijk niet zo'n last van, maar de VS en Israël wel :hihi: Turkije is nu nog slechts een totaal ondergewaardeerd NAVO-lid. En nu 'we' ruzie hebben met Rusland en blijkbaar opgewonden worden van IS, was een westers gericht, seculier(der) Turkije best wel handig geweest.

Wat me trouwens echt opvalt is de negatieve mening over Hamas. Ik had 50-60% verwacht. Turkije is momenteel zeer ernstig verdeeld, zo'n beetje 50-50 tussen 'seculiere, Europa-gerichte' Turken en 'vrome, islamitische wereld-gerichte' Turken. Die laatsten zijn dus toch ook nog in meerderheid anti-Hamas. Dat maakt Turken toch een heel ander slag moslims, zou ik zeggen.

Inderdaad is er ook zo'n sentiment in Frankrijk. Maar ook in Engeland, dat is ergens nog steeds niet gewend aan het feit dat het ook maar een Europees land is, geen wereldmacht meer.

vitalis
26-11-14, 17:51
Nou, hij beantwoordt hem wel, maar is zelf niet helemaal tevreden over het antwoord. Maar naar mijn mening klopt het deels zeker. Het Turkse nationalisme is ontstaan uit een situatie, en gevoel, dat Turkije totaal van de kaart dreigde te verdwijnen. Dat was zeker geen overspannen fantasie.

Wel is het zo dat die situatie intussen al bijna een eeuw geleden is.

Je kan overigens op goede gronden stellen dat Turkije economisch nu veel sterker is dan het Osmaanse rijk aan het eind. En dus ook meer politieke invloed heeft. Turkije is Amerika's 'natuurlijke bondgenoot' (als tegenwicht tegen Rusland), maar de relatie is verzuurd. Ik denk, op regeringsniveau, omdat de VS zo eigengereid optreedt in het MO en Turkije niet consulteert, dat zich als regionale expert en grootmacht opwerpt. En op 'volksniveau' omdat de VS nou eenmaal veel ellende aanricht onder mede-regiobewoners en mede-moslims. Dat is ook niet slim van de VS.

Maar net als Iran is Turkije een vreemde eend in de bijt. Het hoort niet bij de Arabische wereld, en niet helemaal bij Europa. Net als Rusland; ik vind ergens de twee landen reuze op elkaar lijken. Ze vinden beide dat ze bij Europa noch Azië horen. Of allebei.

Ik denk dat beiden zich vernederd voelen, en niet veilig in de wereld. Ik denk ook dat zulke basisgevoelens, hoewel niet rationeel, of 'volwassen', een belangrijke rol spelen in de internationale politiek. Tenslotte zijn machthebbers uiteindelijk ook maar mensen.

Ik denk ook dat als de EU zich niet zo ontstellend negatief tegen Turkije had opgesteld Erdoğan nooit zo'n succes had gehad. Daar hebben wij natuurlijk niet zo'n last van, maar de VS en Israël wel :hihi: Turkije is nu nog slechts een totaal ondergewaardeerd NAVO-lid. En nu 'we' ruzie hebben met Rusland en blijkbaar opgewonden worden van IS, was een westers gericht, seculier(der) Turkije best wel handig geweest.

Wat me trouwens echt opvalt is de negatieve mening over Hamas. Ik had 50-60% verwacht. Turkije is momenteel zeer ernstig verdeeld, zo'n beetje 50-50 tussen 'seculiere, Europa-gerichte' Turken en 'vrome, islamitische wereld-gerichte' Turken. Die laatsten zijn dus toch ook nog in meerderheid anti-Hamas. Dat maakt Turken toch een heel ander slag moslims, zou ik zeggen.

Inderdaad is er ook zo'n sentiment in Frankrijk. Maar ook in Engeland, dat is ergens nog steeds niet gewend aan het feit dat het ook maar een Europees land is, geen wereldmacht meer.

Heel wat woorden in dit topic over dit onderwerp. Maar waarom Turken xenofobisch zijn weten we nog steeds niet...

mark61
26-11-14, 17:56
Heel wat woorden in dit topic over dit onderwerp. Maar waarom Turken xenofobisch zijn weten we nog steeds niet...

Dan moet je leren lezen. Welk volk is trouwens niet xenofoob?

vitalis
26-11-14, 18:08
Dan moet je leren lezen. Welk volk is trouwens niet xenofoob?

Als je het niet in een paar heldere zinnen kunt zeggen weet je het zelf niet.

Het is overigens onzin om een volk xenofobisch of niet te noemen. Een volk is een verzamelbegrip en kan dus helemaal niet xenofobisch zijn.

super ick
26-11-14, 20:26
Nou, hij beantwoordt hem wel, maar is zelf niet helemaal tevreden over het antwoord. Maar naar mijn mening klopt het deels zeker. Het Turkse nationalisme is ontstaan uit een situatie, en gevoel, dat Turkije totaal van de kaart dreigde te verdwijnen. Dat was zeker geen overspannen fantasie.

Wel is het zo dat die situatie intussen al bijna een eeuw geleden is.

Je kan overigens op goede gronden stellen dat Turkije economisch nu veel sterker is dan het Osmaanse rijk aan het eind. En dus ook meer politieke invloed heeft. Turkije is Amerika's 'natuurlijke bondgenoot' (als tegenwicht tegen Rusland), maar de relatie is verzuurd. Ik denk, op regeringsniveau, omdat de VS zo eigengereid optreedt in het MO en Turkije niet consulteert, dat zich als regionale expert en grootmacht opwerpt. En op 'volksniveau' omdat de VS nou eenmaal veel ellende aanricht onder mede-regiobewoners en mede-moslims. Dat is ook niet slim van de VS.

Maar net als Iran is Turkije een vreemde eend in de bijt. Het hoort niet bij de Arabische wereld, en niet helemaal bij Europa. Net als Rusland; ik vind ergens de twee landen reuze op elkaar lijken. Ze vinden beide dat ze bij Europa noch Azië horen. Of allebei.

Ik denk dat beiden zich vernederd voelen, en niet veilig in de wereld. Ik denk ook dat zulke basisgevoelens, hoewel niet rationeel, of 'volwassen', een belangrijke rol spelen in de internationale politiek. Tenslotte zijn machthebbers uiteindelijk ook maar mensen.

Ik denk ook dat als de EU zich niet zo ontstellend negatief tegen Turkije had opgesteld Erdoğan nooit zo'n succes had gehad. Daar hebben wij natuurlijk niet zo'n last van, maar de VS en Israël wel :hihi: Turkije is nu nog slechts een totaal ondergewaardeerd NAVO-lid. En nu 'we' ruzie hebben met Rusland en blijkbaar opgewonden worden van IS, was een westers gericht, seculier(der) Turkije best wel handig geweest.

Wat me trouwens echt opvalt is de negatieve mening over Hamas. Ik had 50-60% verwacht. Turkije is momenteel zeer ernstig verdeeld, zo'n beetje 50-50 tussen 'seculiere, Europa-gerichte' Turken en 'vrome, islamitische wereld-gerichte' Turken. Die laatsten zijn dus toch ook nog in meerderheid anti-Hamas. Dat maakt Turken toch een heel ander slag moslims, zou ik zeggen.

Inderdaad is er ook zo'n sentiment in Frankrijk. Maar ook in Engeland, dat is ergens nog steeds niet gewend aan het feit dat het ook maar een Europees land is, geen wereldmacht meer.

Ik vind Erdogan een halve gare. Met zijn uitlatingen over de opvang van kinderen die in de verdrukking geraakt zijn en bij, in zijn ogen verkeerde pleegouders beland zijn. Zijn achterlijke insinuaties over discriminatie in andere landen terwijl er bij 'hem' nog steeds verslaggevers opgesloten zitten. Kennelijk gaat het er bij een bepaalde catagorie Turken wel in.
Het neemt soms enge vormen aan.

geïntegreerde berberleeuw
26-11-14, 20:29
Ik vind Erdogan een halve gare. Met zijn uitlatingen over de opvang van kinderen die in de verdrukking geraakt zijn en bij, in zijn ogen verkeerde pleegouders beland zijn. Zijn achterlijke insinuaties over discriminatie in andere landen terwijl er bij 'hem' nog steeds verslaggevers opgesloten zitten. Kennelijk gaat het er bij een bepaalde catagorie Turken wel in.
Het neemt soms enge vormen aan.
Jij gebruikt vingertje van jou erg vaak mister perfect. Jij kan niet eens 10 mensen op werk leiden laat staan een land regeren

CONTRA
26-11-14, 20:56
Als je het niet in een paar heldere zinnen kunt zeggen weet je het zelf niet.


mark legde het je al uit in een korte heldere zin: "Dan moet je leren lezen."

mark61
26-11-14, 22:32
Ik vind Erdogan een halve gare. Met zijn uitlatingen over de opvang van kinderen die in de verdrukking geraakt zijn en bij, in zijn ogen verkeerde pleegouders beland zijn. Zijn achterlijke insinuaties over discriminatie in andere landen terwijl er bij 'hem' nog steeds verslaggevers opgesloten zitten. Kennelijk gaat het er bij een bepaalde catagorie Turken wel in.
Het neemt soms enge vormen aan.

Hij is knetter. Ik denk dat zijn aanhangers niet zozeer kicken op dit soort onzin, als wel het er maar bij nemen.

super ick
27-11-14, 08:08
Jij gebruikt vingertje van jou erg vaak mister perfect. Jij kan niet eens 10 mensen op werk leiden laat staan een land regeren

Ga jij in een discussie eerst maar eens valide argumenten aanvoeren ipv over mensen heen te pissen.