PDA

Bekijk Volledige Versie : Duizenden verlaten lutherse Kerk voor Fins homohuwelijk



Marsipulami
01-12-14, 14:27
Duizenden verlaten lutherse Kerk voor Fins homohuwelijk

Belga

ma 01/12/2014 - 15:09 Sandra Cardoen

Meer dan 10.000 Finnen hebben de lutherse Kerk de rug toegekeerd. Ze doen dat uit protest voor de uitlatingen van aartsbisschop Kari Mäkinen. Mäkinen "juicht het voorstel tot goedkeuring van het homohuwelijk met heel zijn hart toe". Het Finse parlement keurde vrijdag dat voorstel goed.

Volgens de lutherse leer is een huwelijk een overeenkomst tussen man en vrouw, en dus niet tussen een man en een man of een vrouw en een vrouw. De uitlating van de progressieve aartsbisschop is niet in goede aarde gevallen. Ruim 13.000 aanhangers lieten zich tussen vrijdag en zondag via de site eroakirkosta.fi schrappen als lid van de kerk. Ironie: de site bestaat juist om aanmelden makkelijker te maken.

"Ik weet hoeveel deze dag betekent voor regenboogmensen, hun geliefden en vele anderen. Ik juich met heel mijn hart voor hen. We zitten in het zelfde schuitje als andere Scandinavische kerken: we moeten ons concept rond het huwelijk eens fundamenteel herbekijken", zei Mäkinen precies.

Nu het voorstel is goedgekeurd, ligt de weg open om de invoering van het homohuwelijk in een wet te gieten. Het zou echter nog tot 2017 duren vooraleer de eerste holebikoppels in Finland kunnen trouwen.

mark61
01-12-14, 14:33
Beter laat dan nooit.

Denk niet dat de overige 4,1 miljoen leden er wakker van liggen.

(leen)
01-12-14, 19:59
Religie in beweging naar de toekomst,prima voor alle mensen.