PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Verdachte moskeebrand had moeten terechtstaan voor terroristische moord’



Marsipulami
03-12-14, 10:54
‘Verdachte moskeebrand had moeten terechtstaan voor terroristische moord’


Vandaag om 11:46 door sdv | Bron: BELGA

Rachid El Boukhari, de 38-jarige man die op 12 maart 2012 brand stichtte in de Anderlechtse Rida-moskee, had moeten terechtstaan voor moord met terroristische motieven. Dat hebben de advocaten van de familie van imam Abdullah Dahdouh woensdag gepleit op het Brusselse assisenhof.

De imam liet bij de brand het leven, maar El Boukhari staat enkel terecht voor opzettelijke brandstichting in een bewoond gebouw met een dode en gewonden tot gevolg, met de verzwarende omstandigheid dat de feiten met terroristische motieven werden gepleegd, opzettelijke slagen en verwondingen, wapenbezit en bedreigingen.

'Als hij enkel brand wou stichten, waarom had hij dan een bijl en een mes bij? ' vroeg meester Karina Ganeeva zich af. 'Waarom gooide hij geen molotovcocktail, zoals hij van plan was met de Russische ambassade en een Chinese supermarkt? Waarom wou hij komen op het tijdstip van het avondgebed, als er altijd veel mensen in de moskee zijn? Waarom heeft hij verhinderd dat mensen de moskee uitvluchtten?’

Volgens de familie Dahdouh en haar advocaten staat het vast dat El Boukhari mensen wou doden, maar omdat de kamer van inbeschuldigingstelling moord niet heeft weerhouden, kan de man er ook niet meer voor veroordeeld worden. Meesters Ganeeva en Didier de Quévy dringen er dan ook op aan dat hij wel schuldig zou bevonden worden aan alle andere tenlasteleggingen, vooral de verzwarende omstandigheden dat de feiten met terroristisch motief werden gepleegd.

De burgerlijke partij tilt er ook zwaar aan dat El Boukhari nog steeds geen enkele spijt lijkt te betuigen. 'De familie hoopte te begrijpen waarom El Boukhari de feiten heeft gepleegd', zei meester de Quévy. 'Het enige dat zij begrepen heeft, is dat de dader geen enkele spijt heeft en alleen uit was op wraak. Dit is een religieuze gek. Hij banaliseert de feiten en rechtvaardigt ze door te zeggen dat de slachtoffers ongelovigen waren. Terwijl de imam net een tolerant, respectvol man was, op wiens begrafenis zelfs katholieke priesters en de grootrabbijn van België aanwezig waren. De man had zelfs familieleden die soenniet waren, met wie hij zich heel goed verstond en die gebroken zijn door het verdriet om zijn dood.

Marsipulami
03-12-14, 10:59
Brandstichter moskee: "Wou alleen sjiieten wakker schudden"


27-11-14, 17.39u

Bron: Belga

Rachid El Boukhari, die in Brussel terechtstaat voor de dodelijke brand in de Anderlechtse Rida-moskee, wou met zijn daad naar eigen zeggen alleen "de sjiieten wakker schudden". De 38-jarige man hield hen verantwoordelijk voor de bloedige repressie van de volksopstand in Syrië. Het was niet de bedoeling dat er doden zouden vallen, aldus de man.

De slachtpartij in Homs was de druppel

El Boukhari wordt vervolgd voor opzettelijke brandstichting in een bewoond gebouw met een dode en gewonden tot gevolg, met de verzwarende omstandigheid dat de feiten met terroristische motieven werden gepleegd, opzettelijke slagen en verwondingen, wapenbezit en bedreigingen.

Bloedbad in Syrië

De brandstichting gebeurde op 12 maart 2012, een dag nadat troepen van de Syrische president Assad een slachtpartij hadden aangericht in Homs. "Ik had al de vergadering van de Verenigde Naties gevolgd waar Rusland en China zich verzetten tegen een interventie", verklaarde El Boukhari. "De slachtpartij in Homs was de druppel. Als niemand anders in actie schoot, zou ik het doen. Ik wou de sjiieten wakker schudden, hen duidelijk maken dat al hun geweld alleen tot een impasse zou leiden."

"Gehandeld uit politieke overwegingen"

Rachid El Boukhari was al weken, zoniet maanden, verontwaardigd over het geweld in Syrië en dacht eraan om brand te stichten aan de Russische ambassade of een Chinese winkel. "Ik wilde een duidelijke daad stellen", zei de man, die uiteindelijk de Rida-moskee uitkoos omdat het een sjiietische moskee was. "Zij steunen Assad, net als Hezbollah. Ze zeggen altijd dat alle verhalen over de revolutie en de slachtpartijen leugens zijn, dat wie de revolutie steunt, collaboreert met het Westen en de Verenigde Staten. Ik heb gehandeld uit politieke, niet uit religieuze overwegingen."

De man werd door assisenvoorzitster Karin Gérard uitgebreid ondervraagd over het juiste verloop van de feiten en zijn voorbereidingen. Hij trok naar de Rida-moskee op het tijdstip dat soennitische moslims zouden bidden maar besefte niet dat sjiieten een half uur laten bidden, waardoor de moskee pas open was. "Als er op dat moment meer mensen waren geweest, had ik geen brand gesticht terwijl ze binnen waren", zei El Boukhari. "Ik zou gewacht hebben tot ze buiten waren."

Onmiddellijk na zijn arrestatie toonde El Boukhari zich ook verheugd dat de imam overleden was, maar die uitspraak herhaalde hij maandag niet. "Ik heb spijt over wat er gebeurd is", zei hij. "Ik vind het jammer dat er mensen gewond geraakt zijn en dat er iemand gestorven is. Ik bied mijn excuses aan, aan de familie en aan iedereen. Ik wou niemand doden, alleen angst aanjagen."

Marsipulami
06-12-14, 11:18
El Boukhari krijgt 27 jaar cel


Rachid El Boukhari is door de assisenjury schuldig bevonden aan dodelijke brandstichting in de Ridamoskee in Kuregem. Daarbij kwam de imam om het leven en raakten drie mensen gewond. El Boukhari krijgt 27 jaar cel.

WOUTER HERTOGS


De veroordeling van El Boukhari is geen verrassing. De veertiger gaf van bij zijn eerste verhoor immers toe dat hij de dader was van de brandstichting. Ook voor de 12 juryleden wond hij er geen doekjes om, al hield hij wel heel het proces vol dat hij niemand wilde doden. Ook over zijn motief was de man klaar en duidelijk. "Ik wilde enkel de sjiieten wakker schudden", klonk het bij de ondervraging door de voorzitter.

Aanvankelijk wilde El Boukhari een molotov-cocktail gooien op de Russische ambassade omdat Rusland haar veto had gesteld tegen een internationale interventie in Syrië. Omdat dit echter niet genoeg indruk zou gemaakt hebben, verkoos hij een aanslag op de Ridamoskee te plegen. Gewapend met een bijl, mes en een bidon benzine stormde hij luid schreeuwend de moskee binnen en ontbrandde het goedje. De meeste aanwezigen konden tijdig het pand verlaten maar imam Abdullah Dahdouh (47) bleef in de vlammenzee.

Naast de dodelijke brandstichting werden El Boukhari nog enkele andere betichtingen ten laste gelegd. Zo uitte hij doodsbedreigingen jegens de aanwezige moslims en verwondde hij twee mensen met zijn bijl en mes. Zelf noemde hij dit wettige zelfverdediging maar hier had de jury geen oren naar. De jury volgde hiermee het pleidooi dat federaal procureur Somers donderdag hield. "Rachid El Boukhari heeft 5 liter benzine en drie aanstekers meegenomen naar de moskee, de benzine daar uitgegoten en in brand gestoken terwijl hij wist dat er mensen aanwezig waren", zei de federaal magistrate. "

Het lijdt ook geen twijfel dat imam Abdullah Dahdouh als gevolg van die brand overleden is en dat er mensen gewond geraakt zijn door de brand. Hij was daarbij volgens de psychiaters perfect in staat om zijn handelingen te controleren, maar koos ervoor enkel aandacht te hebben voor zijn daden en geen rekening te houden met de gevolgen."

Steek naar verdediging

Dit laatste was een kleine steek naar de verdediging. Nog voor het eigenlijke assisenproces hadden zijn advocaten immers geprobeerd om hem ontoerekeningsvatbaar te laten verklaren. De raadkamer en de kamer van inbeschuldigingstelling gingen hier echter niet op in en verwezen hem door naar het hof van assisen.

Nadat de jury hem schuldig bevonden had aan de dodelijke brandstichting, eiste het federaal parket 30 jaar cel en een terbeschikkingstelling van de strafuitvoeringsrechtbank. Volgens haar een correcte straf die de ernst van de gepleegde feiten weerspiegelt. "Zowel de Grondwet als de mensenrechten beschermen het recht op religieuze vrijheid", zei de federaal magistrate. "En die vrijheid heeft El Boukhari aangevallen toen hij brandstichtte op een plek waar onschuldigen aan het bidden waren."

Uiteindelijk kreeg El Boukhari 27 jaar cel.

Marsipulami
04-01-15, 13:54
Zes cipiers neergestoken in gevangenis van Vorst

VRT - zo 04/01/2015 - 14:12 Chris Verhaeghe / Persinfo

In de gevangenis van Vorst zijn vanochtend zes cipiers gewond geraakt bij een gewelddadig incident. Een gedetineerde stak zijn bewakers neer met een scherp voorwerp. Eén cipier is er erg aan toe, maar verkeert niet in levensgevaar.

De gedetineerde is een man die vorige maand 27 jaar cel kreeg voor de dodelijke brandstichting aan de Rida-moskee in Anderlecht. Daarbij kwam de imam om het leven. Hoe de man vanmorgen aan zijn wapen kwam, is nog onduidelijk.

Laurent Sempot, woordvoerder van het Gevangeniswezen, laat weten dat vier cipiers na verzorging het ziekenhuis mochten verlaten. Twee andere raakten zwaargewond. Een wordt verzorgd in het ziekenhuis, maar hij verkeert niet in levensgevaar.