PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Nederlandse moslims en protestanten negatief over homo's'



Marsipulami
05-12-14, 11:48
'Nederlandse moslims en protestanten negatief over homo's'

Foto: Thinkstock

Gepubliceerd: 05 december 2014 00:10

De meerderheid van de moslims en de strenggelovige protestanten in Nederland keurt homoseksualiteit af.
53 procent van de moslims en 58 procent van de strenggelovige protestanten (buiten de Protestantse Kerk Nederland) zegt homoseksualiteit iets verkeerds te vinden.

Bij beide groepen is er weinig verschil in opvattingen tussen jongeren en ouderen. Dat staat in een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Daarbij is gekeken hoe door verschillende etnische en religieuze groepen in Nederland wordt gedacht over homoseksualiteit.

Daaruit blijkt ook dat driekwart van de moslims het een probleem vindt als hun kind een partner zou hebben van hetzelfde geslacht.

Ook bij strenggelovige protestanten accepteert slechts een kwart de homoseksuele geaardheid van een eigen kind.

Acceptatie

Bij de niet-gelovigen en rooms-katholieken is de acceptatie een stuk groter. Zij geven bijna allemaal aan (95 procent) dat LHB’ers (lesbisch, homo- en biseksueel) hun leven moeten kunnen leiden zoals zij dat willen. Driekwart van de Nederlanders uit deze groep heeft er geen probleem mee als hun kind een homoseksuele relatie aangaat.

Autochtone Nederlanders zijn in het algemeen een stuk positiever over homoseksualiteit dan allochtone Nederlanders. Eén op de tien autochtonen ziet homoseksualiteit als iets verkeerds, van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders vindt de helft dat. Een ruime meerderheid van de Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders geeft aan LHB’ers volledig te accepteren.

Verandering

Belangenorganisatie COC vindt dat verandering vooral van binnenuit moet komen. Homo's of lesbiennes van Marokkaanse of Turkse afkomst zijn ''zelf het beste in staat om verandering teweeg te brengen'', aldus de organisatie. Wel vindt het COC dat de rijksoverheid meer initiatieven uit deze groepen moet steunen.

Ook minister Jet Bussemaker (Emancipatie) stelt vast dat er ''werk aan de winkel is en blijft om homoseksualiteit bespreekbaar te maken''. Ze kondigt aan dat ze samen met collega en vicepremier Lodewijk Asscher snel om tafel gaat met ''groepen waar deze taboes heersen''. ''Samen moeten we de boodschap uitdragen dat we pal staan voor de vrijheid om anders te kunnen zijn.''

Door: ANP

Marsipulami
05-12-14, 12:00
Nu zou er nog een omgekeerd onderzoek moeten gevoerd worden. Een onderzoek waarbij gevraagd wordt aan homo's of ze het goed zouden vinden dat hun kind een relatie aangaat met een moslim of een strenge protestant. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Karin.N
05-12-14, 12:33
Ook onder streng protestanten en moslims bevinden zich homo's. Wanneer deze een relatie aangaan met een zoon of dochter van een homo ouder, dan zullen deze homo ouders zeker geen bezwaar maken tegen de religie van de a.s. schoonzoon of -dochter. Sterker nog, ik denk dat het koppel alle steun zal krijgen van de betreffende homo ouders :engel:

Marsipulami
05-12-14, 12:34
Protestants kerstspotje valt verkeerd bij homo-organisatie

Gerrit-Jan KleinJan − 04/12/14, 20:15


De kerstcommercial van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is pas vanaf 15 december op tv, maar maakt nu al discussie los. In een woensdag gepubliceerde verklaring toont het LKP, belangenorganisatie voor homo's in de kerk, zich misnoegd.

Volgens het LKP wordt in het spotje getoond hoe een (hetero)gezin een homostel aan de kerstdis uitnodigt. De interpretatie van LKP-voorzitter Heleen de Boer van deze scène: "De orde en de gewoonte zitten binnen, het onordentelijke en het ongewone staan buiten en mogen 'bij de gratie Gods' binnenkomen."

"Mensen verwachten iets te zullen zien en gaan dat inkleuren", reageert woordvoerder Marloes Nouwens van de Protestantse Kerk. De commercial, zegt ze, toont allerlei mensen die op weg zijn naar de kerk, waaronder het homostel. Het is dus níet zo dat een gezin de anderen thuis uitnodigt.

Bewust niet het perfecte plaatje

Volgens Nouwens heeft zij zelf een misverstand gecreëerd. In het AD zei ze deze week dat het spotje "bewust niet het perfecte plaatje" toont. Ongelukkig geformuleerd, zegt ze. "Bij veel mensen bestaat ten onrechte het beeld dat homo's in de kerk niet welkom zijn. Dat wilde ik zeggen. Dat is niet helemaal goed gegaan." Volgens Nouwens komt het homostel overigens 'heel subtiel' in beeld. "Geen gaypride-achtige taferelen."

Subtiel in beeld

Het betreffende homostel in het filmpje, Rik Laernoes en Adriaan Rodenburg uit Haringhuizen, vindt de ophef over het filmpje overdreven. "Eerlijk gezegd een beetje gemiereneuk", zegt Laernoes, die door zijn vriend werd meegetroond naar de opnames. "Zo gaat dat nu eenmaal in relaties." In hun eigen kerk in Schagen voelt het stel zich meer dan welkom. "Onze predikant is homo, een ouderling ook en de organist is lesbisch. Je kunt bijna stellen dat hetero's in de minderheid zijn." Of Laernoes en Rodenburg 'subtiel' in beeld komen, moet overigens nog blijken. Laernoes: "'Wat, moet het subtiel?', zei mijn man. Toen zijn we de hele tijd hand in hand door de film blijven lopen." .

pizatie
05-12-14, 14:22
meeste moslims zijn tegen homo zijn. maar niet tegen de homo als persoon .


hahhaha waar blijven gematigde moslims nu ? :stout:

super ick
05-12-14, 14:47
Waarom zou je homoseksualiteit niet af mogen keuren?
Ik keur sex met dikke vrouwen ook af.

BoerHarms
05-12-14, 15:41
'Nederlandse moslims en protestanten negatief over homo's'

Foto: Thinkstock

Gepubliceerd: 05 december 2014 00:10

De meerderheid van de moslims en de strenggelovige protestanten in Nederland keurt homoseksualiteit af.
53 procent van de moslims en 58 procent van de strenggelovige protestanten (buiten de Protestantse Kerk Nederland) zegt homoseksualiteit iets verkeerds te vinden.

Bij beide groepen is er weinig verschil in opvattingen tussen jongeren en ouderen. Dat staat in een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Daarbij is gekeken hoe door verschillende etnische en religieuze groepen in Nederland wordt gedacht over homoseksualiteit.

Daaruit blijkt ook dat driekwart van de moslims het een probleem vindt als hun kind een partner zou hebben van hetzelfde geslacht.

Ook bij strenggelovige protestanten accepteert slechts een kwart de homoseksuele geaardheid van een eigen kind.

Acceptatie

Bij de niet-gelovigen en rooms-katholieken is de acceptatie een stuk groter. Zij geven bijna allemaal aan (95 procent) dat LHB’ers (lesbisch, homo- en biseksueel) hun leven moeten kunnen leiden zoals zij dat willen. Driekwart van de Nederlanders uit deze groep heeft er geen probleem mee als hun kind een homoseksuele relatie aangaat.

Autochtone Nederlanders zijn in het algemeen een stuk positiever over homoseksualiteit dan allochtone Nederlanders. Eén op de tien autochtonen ziet homoseksualiteit als iets verkeerds, van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders vindt de helft dat. Een ruime meerderheid van de Surinaamse en Antilliaanse Nederlanders geeft aan LHB’ers volledig te accepteren.

Verandering

Belangenorganisatie COC vindt dat verandering vooral van binnenuit moet komen. Homo's of lesbiennes van Marokkaanse of Turkse afkomst zijn ''zelf het beste in staat om verandering teweeg te brengen'', aldus de organisatie. Wel vindt het COC dat de rijksoverheid meer initiatieven uit deze groepen moet steunen.

Ook minister Jet Bussemaker (Emancipatie) stelt vast dat er ''werk aan de winkel is en blijft om homoseksualiteit bespreekbaar te maken''. Ze kondigt aan dat ze samen met collega en vicepremier Lodewijk Asscher snel om tafel gaat met ''groepen waar deze taboes heersen''. ''Samen moeten we de boodschap uitdragen dat we pal staan voor de vrijheid om anders te kunnen zijn.''

Door: ANP

Dus nu hebben 53 procent van de moslims en 58 procent van de strenggelovige protestanten een probleem, een probleem dat niet makkelijk op te lossen is voor deze groep, misschien dat ze geestelijk bijstand kunnen krijgen om met dat probleem om te kunnen gaan.
En andere oplossing zie ik helaas niet
Hmm, misschien een groepssessie, anti deprisiva, of een uurtjes bij de psychiater, hmm, dit kan een massaal probleem worden, een padomie , ik hoop niet dat dit probleem een besmetting kan hebben, misschien moeten we deze groep maar isoleren om verdere verspreiding te voorkomen

knots71karel
05-12-14, 20:35
Waarom zou je homoseksualiteit niet af mogen keuren?
Ik keur sex met dikke vrouwen ook af.

Waarom perse dikke vrouwen ????:fplet:

Eric de Blois
06-12-14, 16:35
Waarom zou je homoseksualiteit niet af mogen keuren?
Ik keur sex met dikke vrouwen ook af.

Dat hangt er van af. Als dat afkeuren zich beperkt tot het eigen handelen is er niets aan de hand, zodra echter het handelen van anderen wordt beperkt wordt het een ander verhaal. Je mag homoseksualiteit smerig en pervers vinden en dat ook zeggen. Iets anders is om mensen die homoseksueel zijn te treiteren en weg te pesten vanwege hun geaardheid. De vrijheid hebben om iets te mogen afkeuren, houdt niet in de vrijheid van de ander mogen belemmeren.

Wat bedoel je nu met "Ik keur sex met dikke vrouwen ook af"? Jouw stelling gaat over bepaalde geaardheid en het afkeuren daarvan en de vraag of men dat mag. Dikke vrouwen horen volgens mij niet in dat rijtje thuis. Immers het gaat over gedrag en niet over uiterlijke kenmerken. Persoonlijk heb ik juist een voorkeur voor mollig.

(leen)
07-12-14, 17:32
meeste moslims zijn tegen homo zijn. maar niet tegen de homo als persoon .


hahhaha waar blijven gematigde moslims nu ? :stout:

Hier heb je wel een punt.

super ick
07-12-14, 18:20
Dat hangt er van af. Als dat afkeuren zich beperkt tot het eigen handelen is er niets aan de hand, zodra echter het handelen van anderen wordt beperkt wordt het een ander verhaal. Je mag homoseksualiteit smerig en pervers vinden en dat ook zeggen. Iets anders is om mensen die homoseksueel zijn te treiteren en weg te pesten vanwege hun geaardheid. De vrijheid hebben om iets te mogen afkeuren, houdt niet in de vrijheid van de ander mogen belemmeren.

Wat bedoel je nu met "Ik keur sex met dikke vrouwen ook af"? Jouw stelling gaat over bepaalde geaardheid en het afkeuren daarvan en de vraag of men dat mag. Dikke vrouwen horen volgens mij niet in dat rijtje thuis. Immers het gaat over gedrag en niet over uiterlijke kenmerken. Persoonlijk heb ik juist een voorkeur voor mollig.

Persoonlijk vind ik sex tussen twee mannen onsmakelijk. Van de gedachte word ik onpasselijk. Ik kan er niets aan doen, ik zeg het gewoon eerlijk. Zo wordt ik ook onpasselijk van de gedachte aan sex met een hele dikke vrouw. Dat was dus de vergelijking die ik maakte. Ik deed dat om te laten zien dat het slechts 1 aspect van een persoon is. Zijn/haar seksuele voorkeur doet er volgens mij alleen toe als ik er aan deel wil nemen. In ieder ander geval doet het er niet toe. Zolang het uit vrije wil tussen volwassenen gebeurt gaan ze hun gang maar. Noet relevant voor de manier waarop ik hen zal behandelen.

Itt veel geloven, heb ik homo's bijv. nooit op horen roepen alleen met gelijkgestemden om te gaan of deze volgens een verzonnen homo-ideologie voor te trekken. Op dat vlak vind ik gelovigen een grotere splijtzwam in onze samenleving dan homo'S.

naam
09-12-14, 21:19
Persoonlijk vind ik sex tussen twee mannen onsmakelijk. Van de gedachte word ik onpasselijk. Ik kan er niets aan doen, ik zeg het gewoon eerlijk. Zo wordt ik ook onpasselijk van de gedachte aan sex met een hele dikke vrouw. Dat was dus de vergelijking die ik maakte. Ik deed dat om te laten zien dat het slechts 1 aspect van een persoon is. Zijn/haar seksuele voorkeur doet er volgens mij alleen toe als ik er aan deel wil nemen. In ieder ander geval doet het er niet toe. Zolang het uit vrije wil tussen volwassenen gebeurt gaan ze hun gang maar. Noet relevant voor de manier waarop ik hen zal behandelen.

Itt veel geloven, heb ik homo's bijv. nooit op horen roepen alleen met gelijkgestemden om te gaan of deze volgens een verzonnen homo-ideologie voor te trekken. Op dat vlak vind ik gelovigen een grotere splijtzwam in onze samenleving dan homo'S.
En sex tussen twee vrouwen? Waarom wordt bij homosexualiteit altijd aan mannen gedacht?

super ick
10-12-14, 07:57
En sex tussen twee vrouwen? Waarom wordt bij homosexualiteit altijd aan mannen gedacht?

Ik geef mannen als voorbeeld. Sex tussen twee vrouwen vind ik niet erg om te zien.

BTW, wat ik altijd vreemd vind in deze discussie is dat de seksuele geaardheid van homo's altijd zo snel bekend gemaakt wordt door homo's zelf. WTF? Wat moet ik ermee? Waarom moeten zoveel homo's altijd zo snel laten merken dat ze homo zijn in omstandigheden waar het er helemaal niets toe doet? Ik vind het overspannen gedrag.

naam
10-12-14, 18:34
Ik geef mannen als voorbeeld. Sex tussen twee vrouwen vind ik niet erg om te zien.

BTW, wat ik altijd vreemd vind in deze discussie is dat de seksuele geaardheid van homo's altijd zo snel bekend gemaakt wordt door homo's zelf. WTF? Wat moet ik ermee? Waarom moeten zoveel homo's altijd zo snel laten merken dat ze homo zijn in omstandigheden waar het er helemaal niets toe doet? Ik vind het overspannen gedrag.
Dat is niet zo maar een voorbeeld, maar een soort preoccupatie. En twee vrouwen is geil hè? Mijn ervaring is dat homo's helemaal niet snel kenbaar maken dat ze homo zijn. Zeker niet als ze daar agressieve reacties op kunnen krijgen. Bovendien waarom is dat erg? Je reactie lijkt mij eerder overspannen en homofoob.

super ick
10-12-14, 18:47
Dat is niet zo maar een voorbeeld, maar een soort preoccupatie. En twee vrouwen is geil hè? Mijn ervaring is dat homo's helemaal niet snel kenbaar maken dat ze homo zijn. Zeker niet als ze daar agressieve reacties op kunnen krijgen. Bovendien waarom is dat erg? Je reactie lijkt mij eerder overspannen en homofoob.

Ach ja natuurlijk. Homofoob en overspannen. Ga lekker ergens anders spijkers op laag water zoeken.

Je reactie lijkt mij heterofoob en overspannen.

BoerHarms
10-12-14, 18:51
.................. Je reactie lijkt mij eerder overspannen en homofoob.

Naam , nu ziet je er naast, ik lees al jaren veel berichten van super, maar kan niet ontdekken wat je schrijft

super ick
10-12-14, 18:58
Naam , nu ziet je er naast, ik lees al jaren veel berichten van super, maar kan niet ontdekken wat je schrijft

Dank je naam.

Sommige mensen gaan graag van het slechte uit.