PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechten atheÔsten staan in hele wereld onder druk

Marsipulami
09-12-14, 09:17
Rechten atheÔsten staan in hele wereld onder druk

Rob Vreeken, Stefan Grommen
09-12-14, 08.20u

Ongelovigen worden in vrijwel alle landen ter wereld gediscrimineerd. Wereldwijd neemt hun aantal toe, maar hun rechten staan zwaar onder druk. Dat stelt de Internationale Humanistische en Ethische Unie (IHEU) in een rapport dat vandaag wordt gepresenteerd.

De strijd voor wereldse waarden is geen strijd tussen religie en atheÔsme,
maar tussen dwang en individuele vrijheid
- Sonja Eggerickx, voorzitter International Humanist and Ethical Union

.
In dertien landen riskeren atheÔsten, vrijdenkers en andere niet-gelovigen zelfs de doodstraf op grond van wetten die afvalligheid en godslastering verbieden. Ook was er afgelopen jaar een toename van het aantal gerichte aanvallen van politieke leiders op atheÔsten en humanisten.

BelgiŽ behoort tot de weinige landen die volgens de IHEU het predikaat 'vrij en gelijk' verdienen, omdat ongelovigen er niet worden achtergesteld. In die categorie vallen verder Nederland, Sierra Leone, Kosovo en Taiwan.

In alle andere landen bestaan, in het gunstigste geval, wetten die religies of godsdienstige burgers bevoordelen. Discriminatie van anderen is dan een automatisch gevolg. "Het bevorderen door de staat van godsdienstige privileges is een van de meest voorkomende vormen van tegen atheÔsten gerichte discriminatie", aldus de IHEU.

"Wij verdedigen het recht om niet te geloven en houden een sterk pleidooi voor religieuze diversiteit", benadrukt IHEU-voorzitter Sonja Eggerickx. "De strijd voor wereldse waarden is geen strijd tussen religie en atheÔsme, maar tussen dwang en individuele vrijheid."

Verrassend

Het mondiale overzicht in het rapport geeft een verrassend beeld. Democratische Europese landen als Denemarken, Duitsland, ItaliŽ en IJsland zijn op de wereldkaart vervaarlijk rood ingekleurd ('ernstige discriminatie'), de een na zwaarste van de vijf categorieŽn. Ook veel landen in Afrika en AziŽ vallen in deze groep, zoals Rusland, Turkije, Algerije, Birma en MaleisiŽ.

In de Noord-Afrikaanse landen MauritaniŽ, Nigeria, SomaliŽ en Soedan staat op geloofsverzaking de doodstraf. Ook in Saoedi-ArabiŽ, Jemen, de Verenigde Arabische Emiraten, Iran, Qatar, Afghanistan, Pakistan, de Malediven en MaleisiŽ wacht geloofsafvalligen hetzelfde lot. Wie zich schuldig maakt aan blasfemie of godslastering riskeert in deze landen eveneens de doodstraf of opsluiting. Ook Turkije, Kazachstan en Egypte vervolgden dit jaar schrijvers voor blasfemie en in de Verenigde Staten Amerika kan wie zich openlijk atheÔst noemt carriŤrekansen mislopen.

Tomas
09-12-14, 11:33
https://docs.google.com/uc?id=0B3gXFZt5sXX1d0NLRXp2d0RHQTg&export=download

Marsipulami
09-12-14, 11:48
https://docs.google.com/uc?id=0B3gXFZt5sXX1d0NLRXp2d0RHQTg&export=download

Ik vind dat er dringend een benefietactie moet komen om vervolgde atheÔsten te steunen. Wafels bakken of zo.

H.P.Pas
09-12-14, 13:27
Ik vind dat er dringend een benefietactie moet komen om vervolgde atheÔsten te steunen. Wafels bakken of zo.

:aanwal: Wat geestig.

Marsipulami
09-12-14, 13:38
:aanwal: Wat geestig.

OK, een economische boycot dan, tegen Duitsland, Denemarken, ItaliŽ en IJsland "op de wereldkaart vervaarlijk rood ingekleurd ('ernstige discriminatie')". Met die landen zijn er uitgebreide handelsrelaties en zal een boycot zeker impact hebben. Het moet gedaan zijn met de onderdrukking van onze atheÔstische medemens aldaar.

CONTRA
09-12-14, 14:23
Het mondiale overzicht in het rapport geeft een verrassend beeld. Democratische Europese landen als Denemarken, Duitsland, ItaliŽ en IJsland zijn op de wereldkaart vervaarlijk rood ingekleurd ('ernstige discriminatie'), de een na zwaarste van de vijf categorieŽn. Ook veel landen in Afrika en AziŽ vallen in deze groep, zoals Rusland, Turkije, Algerije, Birma en MaleisiŽ.

hoezo verrassend? het is toch al 1500 jaar bekend hoe intolerant kristelyke samenlevingen zyn.

vitalis
09-12-14, 14:33
hoezo verrassend? het is toch al 1500 jaar bekend hoe intolerant kristelyke naties zyn.

1500 jaar geleden bestonden er nog geen natiestaten, laat staan christelijke.

CONTRA
09-12-14, 14:49
1500 jaar geleden bestonden er nog geen natiestaten, laat staan christelijke.

je hebt gelyk. ik heb het aangepast

super ick
09-12-14, 14:59

Heel leuk verzonnen. Vooral niet serieus nemen.

Jou artikel geeft aan hoe intolerant gelovigen nog steeds zijn. Micro zie je dat goed in jouw persoontje. Het wil maar niet tot je doordringen. Gevolg van hersenspoeling op jonge leeftijd.

Marsipulami
09-12-14, 15:30
Jou artikel geeft aan hoe intolerant gelovigen nog steeds zijn.

Vertel dat maar aan de miljoenen slachtoffers van atheÔstische regimes.

(leen)
09-12-14, 21:22

Welkom thuis mars!

Olive Yao
09-12-14, 23:27
.

In de Noord-Afrikaanse landen MauritaniŽ, Nigeria, SomaliŽ en Soedan staat op geloofsverzaking de doodstraf.

Noord-Afrikaanse landen?
Doodstraf op geloofsverzaking in Nigeria? Onder de moslims in het noorden dan misschien, of alleen bij Boko Haram.

super ick
10-12-14, 07:40
.

Noord-Afrikaanse landen?
Doodstraf op geloofsverzaking in Nigeria? Onder de moslims in het noorden dan misschien, of alleen bij Boko Haram.

Denk inderdaad dat er niet bedoelt wordt 'van overheidswege' maar in de grote delen waar de haatbaarden de scepter zwaaien. Overigens mag dat van de Koran hoor. niet volgens de niet islamitische wensdenkers maar daar heeft Allah weinig boodschap vermoed ik.

super ick
10-12-14, 07:42

Nee joh, daar bak ik wafels voor.

mark61
10-12-14, 09:37
.

Noord-Afrikaanse landen?

Dat laatste. Zie Tomas' link. In het zuiden wordt dan weer het christendom voorgetrokken.

Hoewel een aantal deelstaten in het noorden de sjari`a heeft ingevoerd, is dat op vrijwillige basis: Nigeria heeft seculier federaal recht, en elke beklaagde in het noorden kan altijd, in hoger beroep, een beroep doen op de federale rechter. Heb daar ook wel eens een docu over gezien.

H.P.Pas
10-12-14, 09:59
Nigeria heeft seculier federaal recht, en elke beklaagde in het noorden kan altijd, in hoger beroep, een beroep doen op de federale rechter.

:jammer: Posthuum ?

mark61
10-12-14, 10:12
:jammer: Posthuum ?

Nee.

Je bent al net zo grappig als Mars.

super ick
10-12-14, 18:10
Dat laatste. Zie Tomas' link. In het zuiden wordt dan weer het christendom voorgetrokken.

Hoewel een aantal deelstaten in het noorden de sjari`a heeft ingevoerd, is dat op vrijwillige basis: Nigeria heeft seculier federaal recht, en elke beklaagde in het noorden kan altijd, in hoger beroep, een beroep doen op de federale rechter. Heb daar ook wel eens een docu over gezien.

In een democratisch land kan geen sprake zijn van vrijwillige invoer van de sharia. Een land heeft nl. ook de plicht de mensenrechten van haar inwoners te beschermen. Een systeem dat onderscheid maakt op basis van godsdienst en folteringen en verminkingen voorschrijft staat daar haaks op.

Marsipulami
10-12-14, 18:29
In een democratisch land kan geen sprake zijn van vrijwillige invoer van de sharia. Een land heeft nl. ook de plicht de mensenrechten van haar inwoners te beschermen. Een systeem dat onderscheid maakt op basis van godsdienst en folteringen en verminkingen voorschrijft staat daar haaks op.

Groot BrittanniŽ is volgens mij een democratisch land dat de mensenrechten nastreeft. Daar hebben ze echter ook shariarechtbanken. Zie: ---> Invoering Sharia in Engeland | Mens en Samenleving: Internationaal (http://mens-en-samenleving.infonu.nl/internationaal/27008-invoering-sharia-in-engeland.html)

Ik zie het als een vorm van arbitrage. Dat heb je in BelgiŽ ook voor bv huurgeschillen. Huurder en verhuurder komen in het huurcontract overeen dat geschillen mogen beslecht worden door een arbitragecommissie. Dat is een onafhankelijke derde partij die over het algemeen over de nodige expertise beschikt om een huurgeschil op een ordentelijke wijze te regelen. Gaat men uiteindelijk niet akkoord met de beslissing dan kan men nog altijd naar een gewone rechtbank stappen.

Die shariarechtbanken kunnen zich bv bezighouden met echtscheidingen of bijvoorbeeld de verdeling van een erfenis om dat probleem op een islamitische (lees in der minne) manier te regelen. Gaat men akkoord dan kan een 'gewone' rechtbank het vonnis van de shariarechtbank bevestigen. Niks ondemocratisch en ook niks mensenrechtenschendend aan.

super ick
10-12-14, 18:51
Groot BrittanniŽ is volgens mij een democratisch land dat de mensenrechten nastreeft. Daar hebben ze echter ook shariarechtbanken. Zie: ---> Invoering Sharia in Engeland | Mens en Samenleving: Internationaal (http://mens-en-samenleving.infonu.nl/internationaal/27008-invoering-sharia-in-engeland.html)

Ik zie het als een vorm van arbitrage. Dat heb je in BelgiŽ ook voor bv huurgeschillen. Huurder en verhuurder komen in het huurcontract overeen dat geschillen mogen beslecht worden door een arbitragecommissie. Dat is een onafhankelijke derde partij die over het algemeen over de nodige expertise beschikt om een huurgeschil op een ordentelijke wijze te regelen. Gaat men uiteindelijk niet akkoord met de beslissing dan kan men nog altijd naar een gewone rechtbank stappen.

Die shariarechtbanken kunnen zich bv bezighouden met echtscheidingen of bijvoorbeeld de verdeling van een erfenis om dat probleem op een islamitische (lees in der minne) manier te regelen. Gaat men akkoord dan kan een 'gewone' rechtbank het vonnis van de shariarechtbank bevestigen. Niks ondemocratisch en ook niks mensenrechtenschendend aan.

In Nigeria is daar geen sprake van. Je vergelijkt appels met peren.

De voorbeelden die jij aangeeft zijn regelend recht. Iedereen kan van het erfrecht afwijken dmv een testament. Hetzelfde geldt voor echtscheidingen. Zolang je de sociale dienst niet tekort doet kan je zelf je afspraken maken.

Ik geef je bovendien nog voorbeelden van lijfstraffen en verminkingen. Mag dat in GB ook?

knots71karel
10-12-14, 19:59

De voorbeelden die jij aangeeft zijn regelend recht. Iedereen kan van het erfrecht afwijken dmv een testament. Hetzelfde geldt voor echtscheidingen. Zolang je de sociale dienst niet tekort doet kan je zelf je afspraken maken.

Ik geef je bovendien nog voorbeelden van lijfstraffen en verminkingen. Mag dat in GB ook?
Ben benieuwd met wat voor k*T smoes MARSI nu aan komt !

Marsipulami
10-12-14, 21:31

Tja, ik ben geen expert in Nigeriaans recht. Ik snap al weinig van Belgisch recht. Handen afhakken en stenigingen en zo daar ben ik uiteraard geen voorstander van.

Ik verwijs verder naar dit topic op Maroc.nl --> http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/103498-de-sharia-komt-voor-98%25-overeen-nederlands-recht.html

mark61
10-12-14, 22:48
In een democratisch land kan geen sprake zijn van vrijwillige invoer van de sharia.

Ik zou het niet weten. Laat ze het lekker zelf uitzoeken.

Wat wat anders is, is dat ze die toch een beetje, stiekem, achterbaks opleggen aan niet-moslims.

super ick
11-12-14, 07:23
Tja, ik ben geen expert in Nigeriaans recht. Ik snap al weinig van Belgisch recht. Handen afhakken en stenigingen en zo daar ben ik uiteraard geen voorstander van.

Ik verwijs verder naar dit topic op Maroc.nl --> http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/103498-de-sharia-komt-voor-98%25-overeen-nederlands-recht.html

98% zegt mij niets. Die twee procent moet dan gaan over het ongelijk behandelen van moslims en niet moslims, mannen en vrouwen, verminken, folteren, straf op'belediging' van islam/profeet.

Maw, het afhakken van handen en geven van zweep- of stokslagen is slechts een futiliteit.

super ick
11-12-14, 07:29
Ik zou het niet weten. Laat ze het lekker zelf uitzoeken.

Wat wat anders is, is dat ze die toch een beetje, stiekem, achterbaks opleggen aan niet-moslims.

:hihi: met een dikke pech voor de andersdenkenden.

Die hang hebben alle woestijngeloven. Hun regels opleggen aan iedereen. Zie hier kaar eens de discussie rondom euthanasie. Het niet kunnen opbrengen iemand anders de vrije keuze te laten. Nee liefst uitmaken hoe een anders moet sterven die helemaal niets met het betreffende geloof te maken heeft.

Wat is wel schrijnend vind mbt de sharia als ik moslims erover hoor is dat ze het enorm bewierroken. Als ik dan aangeef dat ik het niets vind en voorbeelden geef van waar het mos gaat dan hoor ik altijd dat het niet op de goede manier in praktijk gebracht wordt. Nergens wordt het goed in praktijk gebracht. Het blijkt een utopia omdat het mensenwerk is.

vitalis
11-12-14, 08:58

Onzinartikel. De sjaria verschilt in de kern met het Nederlands recht omdat er onderscheid wordt gemaakt tussen mensen. Volgens de Nederlandse grondwet zijn alle mensen gelijk, dat is in de sjaria niet zo.

Marsipulami
11-12-14, 10:11
Onzinartikel. De sjaria verschilt in de kern met het Nederlands recht omdat er onderscheid wordt gemaakt tussen mensen. Volgens de Nederlandse grondwet zijn alle mensen gelijk, dat is in de sjaria niet zo.

Mohamed, stelde dat alle mensen van alle tijden zo gelijk zijn aan elkaar als de tanden van een kam.

"Waarlijk, mensen van het begin der tijden van Adam tot op vandaag zijn allemaal gelijk als de tanden van een kam, en er is geen superioriteit van een Arabier over een niet-Arabier of van de mensen met rode huidskleur over die met blanke huidskleur, behalve in godvrucht en goede daden." (Bukhari, Mustadrak-ul-Wasa'il )

De Koran over de Mensenrechten (http://www.cie.ugent.be/bogaert/bogaert13.htm)

vitalis
11-12-14, 10:51
Mohamed, stelde dat alle mensen van alle tijden zo gelijk zijn aan elkaar als de tanden van een kam.

"Waarlijk, mensen van het begin der tijden van Adam tot op vandaag zijn allemaal gelijk als de tanden van een kam, en er is geen superioriteit van een Arabier over een niet-Arabier of van de mensen met rode huidskleur over die met blanke huidskleur, behalve in godvrucht en goede daden." (Bukhari, Mustadrak-ul-Wasa'il )

Dat kan wel zijn dat de profeet dat gezegd heeft, maar in de koran worden Joden nog vergeleken met apen en varkens. In de sjaria, hebben mannen en vrouwen geen gelijke rechten, moslims en niet-moslims ook niet. En dan is er nog de kwestie van de slavernij die in de sjaria wordt geaccepteerd. Allemaal zaken die op gespannen voet staan met de rechten van de mens die de basis zijn van onze grondwet.

Marsipulami
11-12-14, 11:05
En dan is er nog de kwestie van de slavernij die in de sjaria wordt geaccepteerd. Allemaal zaken die op gespannen voet staan met de rechten van de mens die de basis zijn van onze grondwet.

Profeet Mohamed zei:

"Er zijn drie mensen tegenover wie ik zelf aanklager zal zijn op Oordeelsdag. Eťn van deze drie, is hij die van een vrije man een slaaf maakt, hem dan verkoopt en dit geld opeet." (Bukhari, Ibn Majjah)

super ick
11-12-14, 14:51
Profeet Mohamed zei:

"Er zijn drie mensen tegenover wie ik zelf aanklager zal zijn op Oordeelsdag. Eťn van deze drie, is hij die van een vrije man een slaaf maakt, hem dan verkoopt en dit geld opeet." (Bukhari, Ibn Majjah)

Zit niet zo dom te wauwelen. Hij zegt daarmee niet dat hij tegen slavernij is alleen dat je de opbrengst van de verkoop niet mag verbrassen.

Umarvlie
11-12-14, 15:15
... in de koran worden Joden nog vergeleken met apen en varkens....

Nee, wel vergeleek Maarten Luther joden met zeugen, zwijnen en varkens.

super ick
11-12-14, 17:38
Nee, wel vergeleek Maarten Luther joden met zeugen, zwijnen en varkens.

Ook waar. Allebei waar.