PDA

Bekijk Volledige Versie : In memoriam Luc De Vos: "God huilt om onze fouten"



Marsipulami
10-12-14, 12:58
In Gent werd vorige week onder applaus de kist van Luc De Vos de kerk Onze-Lieve-Vrouw Sint-Pieters op het Sint-Pietersplein binnengedragen. Volgens de politie volgden 15.000 mensen de uitvaart via een geluidsinstallatie op het plein.


http://youtu.be/Obbtle8TURU


Luc de Vos (B), zanger van Gorki:
‘De liefde sterft niet, ze is sterker dan de dood’

“Dat ik gedoopt ben, heeft zeker betekenis voor mij. Ik geloof niet dat het christendom op zijn einde loopt. Die traditie bestaat nu al meer dan 2000 jaar en volgens mij krijgt de twijfel van onze beperkte postmoderne tijd dat niet kapot. De wetenschap is niet aan het einde van haar Latijn, en de religie evenmin! Wetenschap en religie gaan voor mij perfect samen. Sommigen beweren: de mens bestaat voor 99 procent uit water en beenderen, slechts voor 1 procent uit geest. Voor mij geldt het omgekeerde: de geest, de ziel is het wezenlijke van ons menszijn. Ik noem dat ‘de droom’. Daar gaat het om in het leven: geloof, hoop en liefde. Verlangen naar eenheid, naar wat de mens te boven gaat.

Iedereen vult dat persoonlijk in. Was ik in China geboren, dan was ik wellicht een boeddhist. Maar ik leef nu eenmaal in die katholieke traditie. En ik ben daar blij om. En ja, ik ben ook blij dat ik gedoopt ben. Rituelen zijn wezenlijk. Ze zijn de uitwendigheden van de droom. Voor christenen is het doopsel cruciaal. Dit soort ‘barbaarse symbolen’ ontroeren mij. Het woord ‘barbaars’ leen ik van wijlen Johan Anthierens. Die rituelen dateren inderdaad van voor de explosie van de wetenschap, ze groeiden organisch uit de oerervaring van een volk. Niet jij kiest ze, zij kiezen jou. Terwijl Anthierens vond dat je ze daarom moest afzweren, vind ik dat net mooi. Ik ben trots deel te hebben aan die oersymbolen van water en vuur. Zouden wij, postmoderne blasé geworden mensen, werkelijk zo anders zijn dan die mensen van toen?

Ik vind niet dat je je kind later zelf moet laten beslissen of het wil worden gedoopt. Ik heb uit volle overtuiging mijn zoontje laten dopen. Natuurlijk gaat het op zo’n moment vooral om de keuze en de overtuiging van de ouders. Maar je laat je kind toch ook z’n eigen naam niet kiezen? Die opvatting van zelfbepaling en vrijheid deel ik niet. Je bent nooit totaal vrij, zeker als kind niet. Er is geen zuiver denken, alleen menselijk denken, met al zijn bepaaldheden. En zo is het goed.

Dat is niet beknellend. Het mooie aan onze God is dat Hij zijn schapen laat kiezen: je hoeft niet bij de kudde te blijven. Ik ben daar als puber ook losjes mee omgesprongen. Maar vanaf pakweg mijn dertigste, is mij dat opnieuw sterk gaan bezighouden. Met het stijgen der jaren, word je contemplatiever. Je vraagt je af: ‘Hoe moet dat met de mensheid, met dit leven en wat mogen we verwachten na dit leven?’ In het christendom leeft de hoop dat de liefde niet sterft, maar sterker is dan de dood. Die hoop probeer ik gestalte te geven als zanger en schrijver. En misschien kan dat zo ook iets voor andere mensen gaan betekenen.

Ja, ik ben nogal reflexief met het geloof bezig. Maar ik probeer het toch ook zo goed en zo kwaad als dat gaat, te beleven. Ik tracht de eucharistie een plaats te geven in mijn leven - al is dat in mijn artiestenbestaan niet altijd evident. Soms stap ik zomaar een kerk binnen. Onlangs ben ik helemaal naar Amiens gereden om er de kathedraal te leren kennen - een ingrijpende ervaring. Enkele jaren geleden ben ik naar Lourdes getrokken, op uitnodiging van de KSA (Katholieke Studenten Actie) van West-Vlaanderen. Daar heb ik iets begrepen van Jezus’ woorden: ‘Waar twee of drie in mijn naam samen zijn, ben Ik in hun midden.’

Natuurlijk weet ik dat de Kerk door de verleiding van de macht fouten heeft gemaakt. Maar dat raakt de kern niet. Mensen maken nu eenmaal fouten. Ik betreur dat, maar God heeft daar niets mee te maken. Hij huilt om onze fouten.’’

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141205_01414041

Bofko
11-12-14, 00:22
Ja hoor, je kunt uit zowel christendom als islam prachtige poezie, inspiratie en troost halen.

Maar maak er geen politiek van!! Want dan wordt het onmiddellijk misbruikt door de machthebbenden. En het haalt ook het slechtste in de gelovigen naar boven. God leent zich nogal makkelijk voor de onderbuik want God is always on your side. Van God hoef je jezelf niet te leren kennen......God heeft een gigantische hekel aan psychologie.

Seculariteit, Humanisme, Democratie en Kennis zijn DE Weg.(maatschappelijk gezien ,dan).

PS
Ik heb dat prachtige nummer van Luc de Vos: Mia, pas een paar jaar geleden ontdekt, terwijl het al 25 jaar oud is,en sta verbaasd over het feit dat zo'n nummer nooit een wereldhit geworden is.

Marsipulami
11-12-14, 09:46
Ja hoor, je kunt uit zowel christendom als islam prachtige poezie, inspiratie en troost halen.

Maar maak er geen politiek van!!

Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Oscar Romero, zijn enkele namen van mensen die van godsdienst politiek gemaakt hebben. Wat is daar mis mee ?

Marsipulami
17-04-15, 00:23
Luc De Vos: De bastaardzoon van God

Luc De Vos: De bastaardzoon van God - Het Nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150416_01634125)

H.P.Pas
17-04-15, 08:38
God leent zich nogal makkelijk voor de onderbuik want God is always on your side. Van God hoef je jezelf niet te leren kennen......God heeft een gigantische hekel aan psychologie.


:fpetaf:
Zou in de bijsluiter van religieuze lectuur vermeld moeten worden.

mark61
17-04-15, 18:22
Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Oscar Romero, zijn enkele namen van mensen die van godsdienst politiek gemaakt hebben.

Welnee. Romero misschien; die papen kunnen het niet laten.

Iznogoodh
18-04-15, 18:19
Natuurlijk weet ik dat de Kerk door de verleiding van de macht fouten heeft gemaakt. Maar dat raakt de kern niet. Mensen maken nu eenmaal fouten. Ik betreur dat, maar God heeft daar niets mee te maken. Hij huilt om onze fouten.’’Dat zij Hij gisteren nog tegen me, toen Hij me opbelde. God belt me altijd op, weet je.
Wat zeg je? Ik ben gek? Nee! Ik ben niet gek! Hoe kom je erbij? Ik geloof!!

super ick
19-04-15, 16:23
Dat zij Hij gisteren nog tegen me, toen Hij me opbelde. God belt me altijd op, weet je.
Wat zeg je? Ik ben gek? Nee! Ik ben niet gek! Hoe kom je erbij? Ik geloof!!

Dat zou wel in de tijdgeest passen. Dat hij contact legt middels Facebook of Whattsapp. Bellen kan ook.

Bart.NL
19-04-15, 20:57
Dat zou wel in de tijdgeest passen. Dat hij contact legt middels Facebook of Whattsapp. Bellen kan ook.

Psychose blijft nog steeds de meest voorkomende contactvorm.

Ibrah1234
19-04-15, 23:00
Dat zij Hij gisteren nog tegen me, toen Hij me opbelde. God belt me altijd op, weet je.
Wat zeg je? Ik ben gek? Nee! Ik ben niet gek! Hoe kom je erbij? Ik geloof!!

Waarom trek je het in het belachelijke?

super ick
20-04-15, 07:25
Waarom trek je het in het belachelijke?

Waarschijnlijk vind hij het belachelijk.