PDA

Bekijk Volledige Versie : Onschuldige man na 40 jaar eindelijk vrijgesproken van moord



Marsipulami
10-12-14, 16:42
Onschuldige man na 40 jaar eindelijk vrijgesproken van moord


Vandaag om 15:58 door Kim De Raedt | Bron: AP, Washington Post

Amerikaan Kwame Ajamu kon zijn oren nauwelijks geloven toen hij dinsdag, na 28 jaar onschuldig in de cel te hebben gezeten, toch werd vrijgesproken voor een moord uit 1975. ‘Mijn strijd is eindelijk ten einde. Maar ik ben eigenlijk zelf beroofd van mijn leven’, haalde hij uit naar justitie.

Kwame Ajamu (die vroeger door het leven ging als Ronnie Bridgeman), zijn broer Wiley en Ricky Jackson werden in 1975 veroordeeld voor de moord op zakenman Harold Franks. De politie probeerde een zaak op te bouwen tegen het trio en de enige getuige in de zaak, de toen 12-jarige Eddie Vernon, vertelde hen dat hij de moord gezien had. De minderjarige kon het incident nochtans niet navertellen, maar de politie van Cleveland vertelde hem alles wat hij moest weten om de jury te overtuigen van de mannen hun schuld.

De politie vertelde Vernon onder meer hoe de mannen een bijtend goedje Franks’ gezicht hadden gegooid en hoe een derde man hem had doodgeschoten. Ajamu (toen 17), zijn broer Wiley (toen 20) en Ricky Jackson (19 op het moment van de feiten) werden veroordeeld tot de dood maar dat werd later omgezet in een levenslange gevangenisstraf. Ajamu zou in 2003 vervroegd op vrije voeten komen, maar de stempel ‘veroordeelde moordenaar’ bleef.

Getuige was geen getuige

In werkelijkheid was de ‘getuige’, Vernon, niet eens in de buurt van de schietpartij. De jonge scholier zat op een schoolbus en kon de schoten niet gehoord hebben. Pas toen Vernon zijn pastoor vorig jaar in vertrouwen nam en zei dat hij in 1975 gelogen had, werd de zaak tegen het trio opnieuw geopend. Er werden getuigen opgeroepen die verklaarden dat Vernon effectief met hen op de schoolbus had gezeten. Eén ding werd al snel duidelijk. Ronnie (Ajamu) en Wiley Bridgeman en Ricky Jackson hadden niks met de moord te maken.

Dader is zelf slachtoffer

Dat Ajamu nu wordt vrijgesproken, bijna veertig jaar na de moord en nog eens meer dan tien jaar na zijn vrijlating, is een grote overwinning op het falend gerechtssysteem. Ajamu zei dat hij eindelijk weer de vrijheid heeft om te staan en gaan waar hij wil. Hij was zo emotioneel dat hij de rechter spontaan in de armen viel. ‘Mijn broer en ik zijn beroofd van ons leven, we zullen nooit nakomelingen op deze wereld kunnen zetten. Eigenlijk zou ik opnieuw mijn oude naam kunnen aannemen, maar ik ben Ronnie niet meer. Ze hebben Ronnie Bridgeman dood gemaakt.’

Ajamu hoopt overigens dat hij ‘getuige’ Vernon snel kan ontmoeten. ‘Ik wil hem zeggen dat ik niet kwaad ben. Hij had geen slechte bedoelingen, hij was gewoon een kleine jongen die betrokken raakte bij de foute zaak.’ Het trio zal wellicht een schadevergoeding eisen van justitie. Mogelijk ontvangen ze meer dan 40.000 dollar (zo’n 32.000 euro, red.) voor elk jaar dat ze onterecht in de gevangenis zaten.