PDA

Bekijk Volledige Versie : Oostenrijk werkt aan omstredem islam-wet



Bofko
10-12-14, 23:52
De Oostenrijkse centrumlinkse regering wil een omstreden wet invoeren waarin de positie van de islam in het alpenland wordt vastgelegd.

In de wet staat onder andere dat islamitische organisaties in Oostenrijk niet vanuit het buitenland gefinancierd mogen worden. Imams die betaald worden door buitenlandse financiers, mogen niet meer werken.

Het Oostenrijkse kabinet onder bondskanselier Werner Faymann is het woensdag eens geworden over de nieuwe wet. Islamitische organisaties hebben al kritiek geleverd en ook de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) heeft bedenkingen.

nu.nl

Ibrah1234
11-12-14, 01:30
In eerste aanleg verwerp ik dergelijke regelgeving. Een overheid dient zich niet te mengen in religieuze zaken daar ze hier te ver het privé domein van burgers binnendringt.

Umarvlie
11-12-14, 07:08
Gaat dit specifiek om Islam of wordt dit voor alle geloven ingevoerd?

super ick
11-12-14, 07:33
Gaat dit specifiek om Islam of wordt dit voor alle geloven ingevoerd?

Waarom moet het voor alle geloven ingevoerd worden? Omdat er anders onderscheid gemaakt wordt? Angst voor discriminatie aanwakkeren?

Ze willen haatimams die vanuit habbibabbilanden worden betaald weren. Waarom moeten bijv. Christenen ook onder een verbod vallen terwijl het daar niet speelt?

Umarvlie
11-12-14, 08:10
Waarom moet het voor alle geloven ingevoerd worden? Omdat er anders onderscheid gemaakt wordt? Angst voor discriminatie aanwakkeren?

Het was een vraag, niet een statement dus waar heb je het over? Het zou niet moeten worden ingevoerd, voor geen enkel geloof of overtuiging. En ja, het maakt onderscheid dus is dit mogelijk discriminatie maar wat heeft dat met angst te maken? Het is juist angst die hiertoe leid.


Ze willen haatimams die vanuit habbibabbilanden worden betaald weren. Waarom moeten bijv. Christenen ook onder een verbod vallen terwijl het daar niet speelt?

Doe dat dat in plaats van alles over een kam te scheren. Volgens mij heeft Oostenrijk ook wetgeving die haatzaaien aanpakt dus zou dit helemaal niet nodig moeten zijn. Om even een voorbeeld te geven, meeste zo niet alle imams in Turkse moskeen worden gestuurd en gefinancierd door Turkse overheid dus dat zal dan ook verdwijnen?

Mark
11-12-14, 08:49
Ze willen haatimams die vanuit habbibabbilanden worden betaald weren. Waarom moeten bijv. Christenen ook onder een verbod vallen terwijl het daar niet speelt?

Dan zou het vaticaan een probleem hebben.

Ibrah1234
11-12-14, 08:50
Waarom moet het voor alle geloven ingevoerd worden? Omdat er anders onderscheid gemaakt wordt? Angst voor discriminatie aanwakkeren?

Ze willen haatimams die vanuit habbibabbilanden worden betaald weren. Waarom moeten bijv. Christenen ook onder een verbod vallen terwijl het daar niet speelt?

Niet helemaal met je eens. Je kunt er niet per definitie vanuit gaan dat een complete religie ten prooi is gevallen aan haatbaarden net zomin als dat alle RK priesters pedoseksuele neigingen hebben.

Als men denkt dat een verdere toestroom van immigranten uit die regio destabiliserend werkt dan moet men maar een stringentere immigratiepolitiek voeren.

mark61
11-12-14, 12:25
Waarom moet het voor alle geloven ingevoerd worden? Omdat er anders onderscheid gemaakt wordt? Angst voor discriminatie aanwakkeren?

Ze willen haatimams die vanuit habbibabbilanden worden betaald weren. Waarom moeten bijv. Christenen ook onder een verbod vallen terwijl het daar niet speelt?

Het Vaticaan, ook zo'n habbibabbiland.

Interessant dat jij voor geïnstitutionaliseerde discriminatie bent. Hoe wou je dat rechtvaardigen?

super ick
11-12-14, 14:42
Het Vaticaan, ook zo'n habbibabbiland.

Interessant dat jij voor geïnstitutionaliseerde discriminatie bent. Hoe wou je dat rechtvaardigen?

Voorgangers, predikers, imams, etc alleen afkomstig uit eigen land en de taal machtig zijn.

Vaticaan is inderdaad ook zo'n habbibabbiland.

mark61
11-12-14, 23:30
Voorgangers, predikers, imams, etc alleen afkomstig uit eigen land en de taal machtig zijn.

Vaticaan is inderdaad ook zo'n habbibabbiland.

Het ging over financiering. Het Vaticaan stuurt trouwens ook volk uit land x naar land y.

Dus nog een keer: hoe rechtvaardig jij discriminatie?

super ick
12-12-14, 07:31
Het ging over financiering. Het Vaticaan stuurt trouwens ook volk uit land x naar land y.

Dus nog een keer: hoe rechtvaardig jij discriminatie?

Het gaat mij niet sec om de herkomst maar om de vorm waarin de leer gegoten wordt. Als er een voorganger uit een land komt waar de islam echt heerst en de beknotting van vrijheden uit hoofde van de islam als volkomen logisch en normaal beschouwd wordt dan heb ik daar vraagtekens bij. Als diezelfde voorgangers dan ook de taal hier niet machtig zijn en geen snars weten van onze samenleving dan vind ik dat we die mogen weigeren. ik ben voorstander van het hier opleiden. Dat begint bij de taal en kennis en respect voor onze samenleving en niet omgedraaid. Jezelf ergens aan het einde van wereld nestelen en vervolgens eisen dat alles om jouw heen, waarvan jij 99% afwijst, maar respect aan jou betoond.

Zeg er eerlijk bij dat ik sowieso een grafhekel heb aan religie. Dat zou best eens mee kunnen spelen

Ibrah1234
12-12-14, 08:43
Het gaat mij niet sec om de herkomst maar om de vorm waarin de leer gegoten wordt. Als er een voorganger uit een land komt waar de islam echt heerst en de beknotting van vrijheden uit hoofde van de islam als volkomen logisch en normaal beschouwd wordt dan heb ik daar vraagtekens bij. Als diezelfde voorgangers dan ook de taal hier niet machtig zijn en geen snars weten van onze samenleving dan vind ik dat we die mogen weigeren. ik ben voorstander van het hier opleiden. Dat begint bij de taal en kennis en respect voor onze samenleving en niet omgedraaid. Jezelf ergens aan het einde van wereld nestelen en vervolgens eisen dat alles om jouw heen, waarvan jij 99% afwijst, maar respect aan jou betoond.

Zeg er eerlijk bij dat ik sowieso een grafhekel heb aan religie. Dat zou best eens mee kunnen spelen

Vrijheid van meningsuiting, ook in religieuze zaken, kent wat mij betreft amper grenzen (m.u.v. het wetboek van strafrecht). Mocht e.e.a. desondanks onwenselijk zijn dan is het m.i. aan de politiek de immigratie te beperken.

Het moet een ieder vrij staan 99% van mijn levensvisie of die van het merendeel van alle Nederlanders af te wijzen als zijnde niet wenselijk.

In de VS heb je toch ook de Amish en andere geloofsgroeperingen die afgezonderd leven?

vitalis
12-12-14, 09:18
Het gaat mij niet sec om de herkomst maar om de vorm waarin de leer gegoten wordt. Als er een voorganger uit een land komt waar de islam echt heerst en de beknotting van vrijheden uit hoofde van de islam als volkomen logisch en normaal beschouwd wordt dan heb ik daar vraagtekens bij. Als diezelfde voorgangers dan ook de taal hier niet machtig zijn en geen snars weten van onze samenleving dan vind ik dat we die mogen weigeren. ik ben voorstander van het hier opleiden. Dat begint bij de taal en kennis en respect voor onze samenleving en niet omgedraaid. Jezelf ergens aan het einde van wereld nestelen en vervolgens eisen dat alles om jouw heen, waarvan jij 99% afwijst, maar respect aan jou betoond.

Zeg er eerlijk bij dat ik sowieso een grafhekel heb aan religie. Dat zou best eens mee kunnen spelen

Waarom eigenlijk?

Marsipulami
12-12-14, 11:20
Het Vaticaan, ook zo'n habbibabbiland.

Het Vaticaan wordt zelf in stand gehouden door giften uit het buitenland. De clerus in andere landen subsidiëren daar doen ze niet aan, hooguit een aalmoes als PR-stunt als er een aardbeving is geweest.

Marsipulami
12-12-14, 11:22
De Oostenrijkse centrumlinkse regering wil een omstreden wet invoeren waarin de positie van de islam in het alpenland wordt vastgelegd.

In de wet staat onder andere dat islamitische organisaties in Oostenrijk niet vanuit het buitenland gefinancierd mogen worden. Imams die betaald worden door buitenlandse financiers, mogen niet meer werken.

Het Oostenrijkse kabinet onder bondskanselier Werner Faymann is het woensdag eens geworden over de nieuwe wet. Islamitische organisaties hebben al kritiek geleverd en ook de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) heeft bedenkingen.

nu.nl

Volgens mij werkt het in België al langer op die manier.

mark61
12-12-14, 13:01
Het gaat mij niet sec om de herkomst maar om de vorm waarin de leer gegoten wordt. Als er een voorganger uit een land komt waar de islam echt heerst en de beknotting van vrijheden uit hoofde van de islam als volkomen logisch en normaal beschouwd wordt dan heb ik daar vraagtekens bij. Als diezelfde voorgangers dan ook de taal hier niet machtig zijn en geen snars weten van onze samenleving dan vind ik dat we die mogen weigeren. ik ben voorstander van het hier opleiden. Dat begint bij de taal en kennis en respect voor onze samenleving en niet omgedraaid. Jezelf ergens aan het einde van wereld nestelen en vervolgens eisen dat alles om jouw heen, waarvan jij 99% afwijst, maar respect aan jou betoond.

Zeg er eerlijk bij dat ik sowieso een grafhekel heb aan religie. Dat zou best eens mee kunnen spelen

Uh, we reageren hier op een Oostenrijks plan. Dat behelst dat alle buitenlandse financiering voor moslims verboden is, maar verder voor geen enkele smaak gelovigen.

Buitenlandse imams zijn te verdelen in overheidsfunctionarissen en particulieren. Die door overheden worden gestuurd zijn per definitie anti-radicaal; de meeste islamitische landen letten scherp op extremisten. Van de particulieren zal je van geval tot geval moeten bekijken wat hun ideeën zijn. En die worden nou net betaald door gelovigen in het land waar ze gaan werken.

Jij hebt het over iets anders dan waar het topic over gaat.

Dus, ik probeer het nog één keer: jij vindt het te rechtvaardigen dat het Vaticaan wel zijn personeel mag aanstellen en betalen, maar Turkije of Marokko niet?

Marsipulami
12-12-14, 13:42
De Marokkaanse moskeeën in België werken wel eens met illegalen als imam, dat om de loonkosten te drukken.

Marsipulami
12-12-14, 13:43
Dus, ik probeer het nog één keer: jij vindt het te rechtvaardigen dat het Vaticaan wel zijn personeel mag aanstellen en betalen...

Het Vaticaan betaalt geen personeel buiten Vaticaanstad.

mark61
12-12-14, 14:01
Het Vaticaan betaalt geen personeel buiten Vaticaanstad.

De paus, de kerk, whatever. Het is een internationale hiërarchische organisatie die vanuit het Vaticaan wordt bestuurd.

Marsipulami
12-12-14, 14:14
De paus, de kerk, whatever. Het is een internationale hiërarchische organisatie die vanuit het Vaticaan wordt bestuurd.

Klopt. Dat heeft een boel voordelen. De kerk kan dus standpunten innemen onafhankelijk van het staatsgezag. Maar ook wereldlijke leiders kunnen geen hoofd van de godsdienst zijn (zoals in veel moslimlanden), daar komt toch alleen maar miserie van.

super ick
12-12-14, 17:03
Uh, we reageren hier op een Oostenrijks plan. Dat behelst dat alle buitenlandse financiering voor moslims verboden is, maar verder voor geen enkele smaak gelovigen.

Buitenlandse imams zijn te verdelen in overheidsfunctionarissen en particulieren. Die door overheden worden gestuurd zijn per definitie anti-radicaal; de meeste islamitische landen letten scherp op extremisten. Van de particulieren zal je van geval tot geval moeten bekijken wat hun ideeën zijn. En die worden nou net betaald door gelovigen in het land waar ze gaan werken.

Jij hebt het over iets anders dan waar het topic over gaat.

Dus, ik probeer het nog één keer: jij vindt het te rechtvaardigen dat het Vaticaan wel zijn personeel mag aanstellen en betalen, maar Turkije of Marokko niet?

Nee ook niet. Die moeten ook daar opgeleid worden. Uit de betreffende cultuur komen, weten wat er speelt en de taal volledig machtig zijn.