PDA

Bekijk Volledige Versie : Tesla is beleggershype



super ick
18-12-14, 09:15
Tesla is beleggershype
27-02-2014, 15:38 AANGEPAST OP 28-02-2014, 10:44 ECONOMIE
Door verslaggever Louis Dekker

De elektrische autofabrikant Tesla gaat een grote batterijfabriek in de Verenigde Staten bouwen. Het Amerikaanse merk wil in de toekomst in de eigen behoefte aan batterijen voorzien. Accu-pakketten zijn nu nog de achilleshiel van Tesla. Ze zijn duur en schaars.

Tesla bouwt elektrische auto's, die opvallen door hun luxe uitstraling en forse actieradius. De Model S kan ruim 300 kilometer rijden voor de auto weer aan de oplaadpaal moet. De auto wordt daarom beschouwd als een doorbraak in het elektrisch rijden. De prijs is ernaar: hij kost bijna een ton.

De autofabrikant uit Silicon Valley verwacht dit jaar wereldwijd ruim 35.000 auto's te verkopen en is daarmee nu nog een bescheiden speler op de mondiale automarkt.

Miljarden investeren

Tesla zegt te onderhandelen met diverse batterijproducenten voor de bouw van de fabriek. Japanse media schrijven dat Panasonic de belangrijkste gegadigde is. Ook Samsung en Apple worden genoemd als potentiële investeerders. De bouw gaat minstens 1 miljard dollar kosten. Analisten schatten dat het bouwen van de enorme fabriek zelfs 5 à 6 miljard dollar vergt.

Het is nog onduidelijk waar de fabriek komt te staan. Tesla heeft vier Amerikaanse staten op het oog en hoopt de fabriek in 2017 te openen. Het moet de grootste lithium-ion-batterijfabriek ter wereld worden en 6500 banen opleveren.

Beurslieveling

Winst maakt Tesla nog niet. 2013 leverde een verlies van 74 miljoen dollar op. Beleggers laten zich daar niet door afschrikken: het aandeel is extreem geliefd. De koers steeg sinds februari 2013 met meer dan 600 procent. Opvallend was ook de koersexplosie in de afgelopen zes weken: de waarde van het aandeel verdubbelde en staat inmiddels boven de 250 dollar. Tesla is een hype.

Het omhoog vliegen van de koers heeft alles te maken met aanhoudende overname-geruchten. Apple zou flirten met Tesla. Hoewel beide partijen ontkennen dat er sprake is van concrete overnameplannen, is inmiddels wel duidelijk dat Tesla-topman Elon Musk gesprekken heeft gevoerd met de Apple-leiding.

Lagere kosten

De bouw van een eigen batterijfabriek past in de ambities van de autofabrikant. Tesla legt nu duizenden kleine batterijen van Panasonic bij elkaar voor de lithium-ion accupakketten, die uiteindelijk in de Model S komen te liggen. Een eigen fabriek betekent dat er op grotere schaal kan worden geproduceerd. Dat moet de kosten drukken. De productiekosten voor accupakketten zouden met 30 tot 40 procent kunnen worden teruggedrongen.

Om de bouw van de batterijfabriek te financieren, gaat Tesla voor 1,6 miljard dollar aan converteerbare obligaties (leningen die in aandelen omgezet kunnen worden) in de markt zetten. Dat geld is ook nodig om een nieuwe kleinere auto te ontwikkelen. Tesla wil de komende jaren naast de luxe en prijzige Model S, ook meer betaalbare elektrische auto's op de markt brengen. Goedkopere accupakketten zijn de sleutel naar succes.

Tesla leverde in 2013 wereldwijd ruim 22.000 auto's af, waarvan 1200 in Nederland. De modellen voor de EU-landen worden in Tilburg in elkaar geschroefd.
Deel dit artikel: Twitter Facebook Google+ E-mail

super ick
18-12-14, 09:26
De actieradius is 300 mijl en geen 300 kilometer. Scheelt toch 180 kilometer.

De fabriek waar Tesla gemaakt staat voor een heel groot deel leeg. Gebouwd op de toekomst. Na de Model S gaat Tesla zich richten op een electrische auto voor het grote publiek.

Ik kan niet goed vatten waarom dit zo traag gaat. Waarschijnlijk ligt het aan de transformatie die de hele branche, van fabriek tot garage en tankstation moet ondergaan.

In principe zou een elekteische auto goedkoper moeten zijn. Hij is door een minimum aan draaiende delen veel gemakkelijker te bouwen en vergt bovendien nauwelijks onderhoud. Er is geen versnellingsbak nodig. De elektromotor wordt dwars geplaatst, direct op de wielen gemonteerd, dus geen aandrijfassen met overbrengingen.

Batterijen worden steeds beter. Als een relatief grote auto als de Model S al een actieradius heeft van bijna 500 kilometer dan komt die van een electrische auto met de grote van een VW golf nog hoger uit. Icm een snellader aan boord kan 80% er goed mee uit de voeten.

Een beetje tempo graag met die ontwikkeling!

Ibrah1234
18-12-14, 11:06
Die amerikanen staan nu voor 4 dubbeltjes per liter te tanken. :)

mark61
18-12-14, 14:06
Die amerikanen staan nu voor 4 dubbeltjes per liter te tanken. :)

60 cent. Wat is het toch dat jij je verkneukelt over milieuvervuiling incl. de opwarming van de aarde, en afhankelijkheid van een eindige delfstof die met geweld uit het andere eind van de wereld moet worden gesleept?

Het neemt gewoon ziekelijke vormen aan.

Ibrah1234
18-12-14, 14:23
60 cent. Wat is het toch dat jij je verkneukelt over milieuvervuiling incl. de opwarming van de aarde, en afhankelijkheid van een eindige delfstof die met geweld uit het andere eind van de wereld moet worden gesleept?

Het neemt gewoon ziekelijke vormen aan.

Is al de zoveelste keer dat je uit je slof schiet zonder ook maar een moment na te denken.

Nog een keer. Het zoeken en investeren naar alternatieve middelen van vervoer of het energiezuiniger maken van auto's hangt nauw samen met de actuele kosten van fossiele brandstoffen.

Die genoemde 6 dubbeltjes (http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php) van jou zijn dollarcenten. Gemiddelde prijs is iets van 50 eurocent in de VS met uitschieters naar beneden in de verschillende staten rond de 4 dubbeltjes.

Begint wel een beetje vermoeiend te worden dat anti-alles depressieve geneuzel van jou.

mark61
18-12-14, 14:28
De actieradius is 300 mijl en geen 300 kilometer. Scheelt toch 180 kilometer.

De fabriek waar Tesla gemaakt staat voor een heel groot deel leeg. Gebouwd op de toekomst. Na de Model S gaat Tesla zich richten op een electrische auto voor het grote publiek.

Ik kan niet goed vatten waarom dit zo traag gaat. Waarschijnlijk ligt het aan de transformatie die de hele branche, van fabriek tot garage en tankstation moet ondergaan.

In principe zou een elekteische auto goedkoper moeten zijn. Hij is door een minimum aan draaiende delen veel gemakkelijker te bouwen en vergt bovendien nauwelijks onderhoud. Er is geen versnellingsbak nodig. De elektromotor wordt dwars geplaatst, direct op de wielen gemonteerd, dus geen aandrijfassen met overbrengingen.

Batterijen worden steeds beter. Als een relatief grote auto als de Model S al een actieradius heeft van bijna 500 kilometer dan komt die van een electrische auto met de grote van een VW golf nog hoger uit. Icm een snellader aan boord kan 80% er goed mee uit de voeten.

Een beetje tempo graag met die ontwikkeling!

Ik begrijp dat, zoals je artikel ook al meldt, de produktie van accu's, hmm, je moet tegenwoordig geloof ik batterijen zeggen, het knelpunt is. Bij Fisker leidde dat toch tot de ondergang? Een fabriek die er nooit kwam?

Ik lees dat Tesla zelf snellaadpunten gaat installeren langs de Europese hoofdwegen...

Een Golf heeft natuurlijk geen ruimte voor dezelfde hoeveelheid accu's, dus dan nemen of de prestaties, of de actieradius af. Dus ik denk dat die hetzelfde blijft. Maar evengoed een denderend succes.

Ik lees ook dat eigenaars het grootste probleem de stoelen vinden, die zijn te klein voor iemand van 1,90m :hihi: Het viel me altijd al op dat alles in Amerika zo laag zit, wastafels e.d. Blijkbaar toch een klein volk.

Geweldig initiatief iig, ik hoop dat ze succes hebben. En auto's van normale afmetingen en prijs gaan bouwen. 2,2 ton is toch wat zwaar :slaap:

Nou nog duurzame energie. Met het Nederlandse energiebeleid stoot een Tesla in feite alsnog CO2 etc. uit. Lamlullen in Den Haag. Ja, die VVD van jou :hihi:

Duitsland, Denemarken, Noorwegen en IJsland zijn al zoveel verder. Die laatste twee tellen natuurlijk niet :)

super ick
18-12-14, 16:36
Nog een keer. Het zoeken en investeren naar alternatieve middelen van vervoer of het energiezuiniger maken van auto's hangt nauw samen met de actuele kosten van fossiele brandstoffen.

Die genoemde 6 dubbeltjes (http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php) van jou zijn dollarcenten. Gemiddelde prijs is iets van 50 eurocent in de VS met uitschieters naar beneden in de verschillende staten rond de 4 dubbeltjes.

Beetje kortzichtige reactie. Het hangt wel deels samen. Dat er weer even een opleving is door de winning van schalie-olie neemt niet weg dat iedereen er wel van doordrongen van de nadelen.

De bron is eindig, we moeten dus iets anders verzinnen.
Het milieu-aspect. Luchtvervuiling, CO2, raffinage, oliewinning. Allemaal best belastend.
Het kostenaspect. Elektrisch kan veel goedkoper massageproduceerd worden.
Het comfort. Elektrisch rijden gaat zonder schakelen en muisstil.

super ick
18-12-14, 16:43
Ik begrijp dat, zoals je artikel ook al meldt, de produktie van accu's, hmm, je moet tegenwoordig geloof ik batterijen zeggen, het knelpunt is. Bij Fisker leidde dat toch tot de ondergang? Een fabriek die er nooit kwam?

Ik lees dat Tesla zelf snellaadpunten gaat installeren langs de Europese hoofdwegen...

Een Golf heeft natuurlijk geen ruimte voor dezelfde hoeveelheid accu's, dus dan nemen of de prestaties, of de actieradius af. Dus ik denk dat die hetzelfde blijft. Maar evengoed een denderend succes.

Ik lees ook dat eigenaars het grootste probleem de stoelen vinden, die zijn te klein voor iemand van 1,90m :hihi: Het viel me altijd al op dat alles in Amerika zo laag zit, wastafels e.d. Blijkbaar toch een klein volk.

Geweldig initiatief iig, ik hoop dat ze succes hebben. En auto's van normale afmetingen en prijs gaan bouwen. 2,2 ton is toch wat zwaar :slaap:

Nou nog duurzame energie. Met het Nederlandse energiebeleid stoot een Tesla in feite alsnog CO2 etc. uit. Lamlullen in Den Haag. Ja, die VVD van jou :hihi:

Duitsland, Denemarken, Noorwegen en IJsland zijn al zoveel verder. Die laatste twee tellen natuurlijk niet :)

Aan de andere kant is het ook wel weer een soort boerenslimheid om anderen de kolen uit het vuur te laten halen. Neem zonnepanelen. Die zijn nu eens zo goedkoop en twee keer zo krachtig als 10 jaar geleden. Je zou je land maar snel volgeplempt hebben. Zit je nu met ouwe meuk.

Het is al lang geleden dat ik VVD heb gestemd.

Ik ga er vanuit dat over enkele jaren de batterijen weer verder geoptimaliseerd zijn. En de apparatuur zuiniger.

Ibrah1234
18-12-14, 16:50
Beetje kortzichtige reactie. Het hangt wel deels samen. Dat er weer even een opleving is door de winning van schalie-olie neemt niet weg dat iedereen er wel van doordrongen van de nadelen.

De bron is eindig, we moeten dus iets anders verzinnen.
Het milieu-aspect. Luchtvervuiling, CO2, raffinage, oliewinning. Allemaal best belastend.
Het kostenaspect. Elektrisch kan veel goedkoper massageproduceerd worden.
Het comfort. Elektrisch rijden gaat zonder schakelen en muisstil.

Ik heb nergens beweerd dat ik voorstander ben van het gebruik van fossiele brandstoffen en explosiemotoren. Het wordt hier al snel persoonlijk.

Mijn stelling is slechts dat als het duurder is 100 km te rijden op elektrisciteit (met beperkte acieradius) dan met fossiele brandstoffen het voor veel consumenten een belangrijke drempel zal zijn over te stappen. Hoe belangrijk het milieu ook is.

Het is net als dat je het omslagpunt uitrekent wanneer een consument kan overschakelen van benzine naar gas.

Steeds maar stijgende brandstofprijzen zijn een stimulans voor de auto-industrie zuiniger auto's te maken en wellicht alternatieven zoals elektrische auto's te ontwikkelen. Met steeds maar dalende brandstofprijzen is denk ik eerder het omgekeerde het geval.

In mij tref je een fervent aanhanger van elektromotoren aan en heb zelf ook mijn eigen fiets gebouwd. Dat staat echter geheel los van de vaststelling dat je bijvoorbeeld amper consumenten kunt vinden die onder het omslagpunt een gasinstallatie zullen laten inbouwen in hun auto vanwege puur milieutechnische overwegingen.

Die Amerikanen zullen het milieu ook belangrijk vinden. Ik meen dat Californië wereldwijd de strengste emissie-eisen heeft. Maar ja, als je voor vier duppies per liter staat te tanken? :hardlach:

Zou jij dan zo'n dure Tesla kopen met gedonder met stekkers en oplaadpunten onderweg of lekker planken in een Ford Mustang V8?

(leen)
18-12-14, 16:59
Aan de andere kant is het ook wel weer een soort boerenslimheid om anderen de kolen uit het vuur te laten halen. Neem zonnepanelen. Die zijn nu eens zo goedkoop en twee keer zo krachtig als 10 jaar geleden. Je zou je land maar snel volgeplempt hebben. Zit je nu met ouwe meuk.

Het is al lang geleden dat ik VVD heb gestemd.

Ik ga er vanuit dat over enkele jaren de batterijen weer verder geoptimaliseerd zijn. En de apparatuur zuiniger.

Waar je denk ik ook wel vanuit kan gaan is dat er een systeem komt om accijns op de gebruikte energie te berekenen.
Er gaat vanzelf wel iemand zeuren dat er ontdoken wordt.

mark61
18-12-14, 17:06
Is al de zoveelste keer dat je uit je slof schiet zonder ook maar een moment na te denken.

Nog een keer. Het zoeken en investeren naar alternatieve middelen van vervoer of het energiezuiniger maken van auto's hangt nauw samen met de actuele kosten van fossiele brandstoffen.

Die genoemde 6 dubbeltjes (http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-europa.php) van jou zijn dollarcenten. Gemiddelde prijs is iets van 50 eurocent in de VS met uitschieters naar beneden in de verschillende staten rond de 4 dubbeltjes.

Begint wel een beetje vermoeiend te worden dat anti-alles depressieve geneuzel van jou.

Nee, dat hangt het niet.

Dat hangt in de allereerste plaats samen met de opwarming van de aarde en de milieuvervuiling. Ook al negeer jij dat volledig. Ja, jouw lieve olieboeren interesseert het niet, en investeren dan ook niet of nauwelijks in duurzame energie, net zoals (over het algemeen) rechtse politici en burgers. Al geldt dat niet in het Duitse cultuurgebied.

In case je dat gemist hebt: De EU en individuele lidstaten hebben targets voor het vergroten van het aandeel duurzaam, ongeacht de olieprijs. Het gaat nl. om CO2-uitstootreductie. De klimaatconferenties, recent in Lima, zijn zeker ook even aan je aandacht ontsnapt. Ook de targets voor zuiniger motoren draait hierom, NIET om de olieprijs. Echt.

Waarom doe je opzettelijk zo dom?

De benzineprijs in de VS is actueel ca. / gemiddeld $ 0,76. USA gasoline prices, 15-Dec-2014 | GlobalPetrolPrices.com (http://www.globalpetrolprices.com/USA/gasoline_prices/) Die prijzen lopen overigens uiteen, vanwege verschillende accijnzen en eisen. Californië is altijd duurder dan het gemiddelde, bijvoorbeeld.

Je laatste opmerking is wel het domste. Ten eerste ben ik niet anti-alles; ik ben anti-domheid, en anti-milieuvervuiling. Wat is er depressief aan Duitsland etc., en Tesla prijzen?

Je bent echt niet goed wijs. Een karikatuur van een domme, vervuilende, kanmijhetwatschelen-VVD'er. Gewoon als een ezel door blijven gaan met vervuilen, die opwarming is een hoax, de lucht-, bodem- en watervervuiling bestaat niet, en voor de mensen die na ons komen: zoek het lekker uit.

Gewoon door blijven gaan met olie, ook al raakt het vroeg of laat op.

Gewoon door blijven gaan met olie uit instabiele gebieden halen, en meedoen met zinloze oorlogen, het ombrengen van mensen met wie wij niets te maken hebben. Want die schalie-olie krijgen wij echt niet. En de winning daarvan is ook nog eens zeer vervuilend. En niet goedkoop.

Fantastisch. Dat je er ook nog trots op bent beats me.

Ibrah1234
18-12-14, 17:34
Nee, dat hangt het niet.

Dat hangt in de allereerste plaats samen met de opwarming van de aarde en de milieuvervuiling. Ook al negeer jij dat volledig. Ja, jouw lieve olieboeren interesseert het niet, en investeren dan ook niet of nauwelijks in duurzame energie, net zoals (over het algemeen) rechtse politici en burgers. Al geldt dat niet in het Duitse cultuurgebied.

In case je dat gemist hebt: De EU en individuele lidstaten hebben targets voor het vergroten van het aandeel duurzaam, ongeacht de olieprijs. Het gaat nl. om CO2-uitstootreductie. De klimaatconferenties, recent in Lima, zijn zeker ook even aan je aandacht ontsnapt. Ook de targets voor zuiniger motoren draait hierom, NIET om de olieprijs. Echt.

Je blijft maar door emmeren over het milieu. Nergens maar dan ook nergens propagandeer ik het gebruik van fossiele brandstoffen en explosiemotoren. Je trekt werkelijk alles uit zijn verband.

Mijn vaststelling dat uiteindelijk de kosten per km de doorslag zal gaan geven laat simpelweg geen ruimte voor discussie. Zeker niet als je lachend bij de pomp staat te tanken voor een paar duppies per liter. Vervolgens blijf je maar door neuzelen over het milieu en sla je helemaal op tilt.

Je rijdt zelf in een autootje heb ik ergens gelezen. Rijdt het ding op gas? Wrom nie?

Ik zou eens wat VMBO economie gaan volgen als ik jou was.

naam
18-12-14, 17:47
Ik rijd regelmatig in een Tesla. Geweldige auto. Stil en heel erg snel. Actieradius is ongeveer 450 km.

mark61
18-12-14, 18:18
Je blijft maar door emmeren over het milieu. Nergens maar dan ook nergens propagandeer ik het gebruik van fossiele brandstoffen en explosiemotoren. Je trekt werkelijk alles uit zijn verband.

Mijn vaststelling dat uiteindelijk de kosten per km de doorslag zal gaan geven laat simpelweg geen ruimte voor discussie. Zeker niet als je lachend bij de pomp staat te tanken voor een paar duppies per liter. Vervolgens blijf je maar door neuzelen over het milieu en sla je helemaal op tilt.

Je rijdt zelf in een autootje heb ik ergens gelezen. Rijdt het ding op gas? Wrom nie?

Ik zou eens wat VMBO economie gaan volgen als ik jou was.

Gewoon negeren wat ik zeg. De EU bestaat niet, Duitsland bestaat niet, Nederland heeft geen energieakkoord, er zijn geen klimaatconferenties en de opwarming is een hoax.

Right?

Plaat voor je kop. Veel plezier ermee.

Ik zou niet zo brutaal doen als ik jou was. Je bent zelf oliedom, negeert de realiteit, en dan adviseer je VMBO-onderwijs. Jijzelf zou daar van opknappen.

super ick
18-12-14, 18:26
Ik heb nergens beweerd dat ik voorstander ben van het gebruik van fossiele brandstoffen en explosiemotoren. Het wordt hier al snel persoonlijk.

Mijn stelling is slechts dat als het duurder is 100 km te rijden op elektrisciteit (met beperkte acieradius) dan met fossiele brandstoffen het voor veel consumenten een belangrijke drempel zal zijn over te stappen. Hoe belangrijk het milieu ook is.

Het is net als dat je het omslagpunt uitrekent wanneer een consument kan overschakelen van benzine naar gas.

Steeds maar stijgende brandstofprijzen zijn een stimulans voor de auto-industrie zuiniger auto's te maken en wellicht alternatieven zoals elektrische auto's te ontwikkelen. Met steeds maar dalende brandstofprijzen is denk ik eerder het omgekeerde het geval.

In mij tref je een fervent aanhanger van elektromotoren aan en heb zelf ook mijn eigen fiets gebouwd. Dat staat echter geheel los van de vaststelling dat je bijvoorbeeld amper consumenten kunt vinden die onder het omslagpunt een gasinstallatie zullen laten inbouwen in hun auto vanwege puur milieutechnische overwegingen.

Die Amerikanen zullen het milieu ook belangrijk vinden. Ik meen dat Californië wereldwijd de strengste emissie-eisen heeft. Maar ja, als je voor vier duppies per liter staat te tanken? :hardlach:

Zou jij dan zo'n dure Tesla kopen met gedonder met stekkers en oplaadpunten onderweg of lekker planken in een Ford Mustang V8?

Ik bedoel het niet persoonlijk hoor.

Die oplaadpunten is nog een probleem. Een stekker inpluggen noem ik geen gedonder. Tijdens het werk of de lunch opladen is comfortabeler dan in weer en wind langs de snelweg bij zo'n triest benzinestation. Een actieradius van bijna 500 kilometer bijna volledig onderhoudsvrij. Een dergelijke auto, grotendeels uit aluminium gaat makkelijk 25 jaar mee. Nog een aspect dat voordelig is; de levensduur.

De prijs moet nog verder zakken. Dit gaat gebeuren door massaproductie. Nu is het nog een soort luxeprodukt.
Een elektrische auto kan goedkoper gemaakt worden en is goedkoper in verbruik en onderhoud. Het is slechts een kwestie van tijd.

mark61
18-12-14, 18:45
Aan de andere kant is het ook wel weer een soort boerenslimheid om anderen de kolen uit het vuur te laten halen.

Ja, dat is natuurlijk het verzwegen Nederlandse beleid. Maar ik vind dat we ons niet kunnen veroorloven boerenslim te zijn. We missen stomweg de boot om er zelf wat aan te kunnen verdienen, en het klimaat kan niet wachten. Om dan te zeggen, ach, Nederland is toch zo klein, vind ik cynisch.

Ibrah1234
18-12-14, 20:49
Gewoon negeren wat ik zeg. De EU bestaat niet, Duitsland bestaat niet, Nederland heeft geen energieakkoord, er zijn geen klimaatconferenties en de opwarming is een hoax.

Je blijft maar doorzeuren over milieu aspecten. Beweer ik ergens dat we fossiele brandstoffen onverminderd moeten blijven gebruiken? Waar lees je dat?

Ik heb het over de kosten-baten analyse die elke consument uiteindelijk maakt bij steeds maar dalende brandstofprijzen.

Nog even en we voeren een discussie of de uitkomst van 1+1 inderdaad wel 2 is.

super ick
18-12-14, 22:17
Ja, dat is natuurlijk het verzwegen Nederlandse beleid. Maar ik vind dat we ons niet kunnen veroorloven boerenslim te zijn. We missen stomweg de boot om er zelf wat aan te kunnen verdienen, en het klimaat kan niet wachten. Om dan te zeggen, ach, Nederland is toch zo klein, vind ik cynisch.

Innovatie kost veel geld. Goed volgen en de successen kopiëren. Je moet in techniek nooit voorop lopen. Dat is peperduur.

Politiek en moreel is Nederland wel verplicht meer te doen. We zijn een rijk land en we moeten stukje bij beetje toch van de olie af. Dat moeten wij niet teveel aan anderen WILLEN overlaten. VOC-mentaliteit zou de Balk gezegd hebben.

De Duitsers hebben hun succes voor een groot deel te danken aan hun maakindustrie. Je mag best duur produceren. Zie het succes van BMW en AUDI. Wij moeten gewoon zorgen dat we de BMW onder de windmolens kunnen produceren. Het zijn potdomme toch geen kunstmanen? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Ik denk serieus dat we daar kansen laten liggen.

mark61
19-12-14, 01:01
Innovatie kost veel geld. Goed volgen en de successen kopiëren. Je moet in techniek nooit voorop lopen. Dat is peperduur.

Politiek en moreel is Nederland wel verplicht meer te doen. We zijn een rijk land en we moeten stukje bij beetje toch van de olie af. Dat moeten wij niet teveel aan anderen WILLEN overlaten. VOC-mentaliteit zou de Balk gezegd hebben.

De Duitsers hebben hun succes voor een groot deel te danken aan hun maakindustrie. Je mag best duur produceren. Zie het succes van BMW en AUDI. Wij moeten gewoon zorgen dat we de BMW onder de windmolens kunnen produceren. Het zijn potdomme toch geen kunstmanen? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Ik denk serieus dat we daar kansen laten liggen.

Duitsland loopt voorop met duurzaam, en heeft tegelijkertijd een gezonde, en inderdaad, maak-economie.

Dat zijn we dan eens :)

mark61
19-12-14, 01:08
Je blijft maar doorzeuren over milieu aspecten. Beweer ik ergens dat we fossiele brandstoffen onverminderd moeten blijven gebruiken? Waar lees je dat?

Ik heb het over de kosten-baten analyse die elke consument uiteindelijk maakt bij steeds maar dalende brandstofprijzen.

Nog even en we voeren een discussie of de uitkomst van 1+1 inderdaad wel 2 is.

Ik zeur niet, ik herhaal dingen om ze in je hooft te krijgen. Sjezus wat ben je hardleers. Voor de laatste keer:

Ik heb het over het beleid van overheden, die slechts worden gedreven door milieu-overwegingen. En niets anders. De overheid is de baas. En die olie gaat eruit, vroeger of later. Omdat overheden dat willen.

Verder sturen die overheden die kosten-batenanalyses met (fiscale) instrumenten in een bepaalde richting. Vandaar dat er nu überhaupt elektrische auto's rondrijden.

Jij hebt nu al minstens 3x giechelende benzineslurpers aangehaald en klonk daar zelf heel vrolijk bij. Dat Amerikanen de milieuvervuiling die die slurpers veroorzaken niet doorberekenen in de benzineprijs is hun probleem. En dat van de wereld.

Jij weigert te rekenen want gaat met je vingers in je oren na na nana na roepen als de feiten je niet bevallen.

super ick
19-12-14, 09:23
Duitsland loopt voorop met duurzaam, en heeft tegelijkertijd een gezonde, en inderdaad, maak-economie.

Dat zijn we dan eens :)

Tja, tegenwoordig wordt het afgemeten aan het aantal windmolens. Dat gaat daar wat gemakkelijker dan hier. We wonen hier een stuk dichter op elkaar. Ook die GroenLinkser gaat door tot de Raad van State als er zo'n ding in zijn gezichtsveld geplaatst dreigt te worden. Behalve enkele plekken en op zee kunnen wij ze niet kwijt met de huidige regelgeving.
Ik zie wel mogelijkheden bij de vele industrieterreinen die ons land 'rijk' is. Daarvan zou je kunnen streven die planmatig in een bepaald tijdsbestek voor een bepaalt percentage milieuvriendelijk te krijgen.

Innovatie is minstens even belangrijk als het getalsmatig plaatsen van bijvoorbeeld windmolens. Volgens mij doen we daar behoorlijk mee.

Die maakindustrie hebben we behoorlijk verwaarloosd. Goedkoper, goedkoper, goedkoper was het adagium.

Ibrah1234
19-12-14, 12:55
Jij hebt nu al minstens 3x giechelende benzineslurpers aangehaald en klonk daar zelf heel vrolijk bij. Dat Amerikanen de milieuvervuiling die die slurpers veroorzaken niet doorberekenen in de benzineprijs is hun probleem. En dat van de wereld.

Jij weigert te rekenen want gaat met je vingers in je oren na na nana na roepen als de feiten je niet bevallen.

Het zijn niet alleen de brandstofprijzen maar de gasprijs is ook nog deels gekoppeld aan de prijs van olie. Bij een dalende olieprijs moet de consument dat dan ook uiteindelijk merken aan zijn energierekening.

Elektriciteit wordt weer deels opgewekt door gas dus het opwekken van elektriciteit wordt op den duur ook goedkoper. Op den duur wellicht lagere energienota.. De industrie hoeft minder energiekosten door te berekenen aan de consument.

Een lage olieprijs is goed voor de wereld economie. Kortom, elke dollar prijsdaling voor een vat ruwe olie levert economische groei op.

Geïmporteerde inflatie door steeds maar stijgende olieprijzen is dan ook van de baan. Dit allemaal ten gunste van onze welvaart.

Ik zie slechts voordelen.

Joesoef
19-12-14, 13:37
een lage olieprijs is goed voor de wereld economie. Kortom, elke dollar prijsdaling voor een vat ruwe olie levert economische groei op.


roflol.

Ibrah1234
19-12-14, 13:40
roflol.

Iedere 10 dollar prijsdaling (http://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/27/opec-verandert-prijs-olie-niet-slecht-nieuws-voor-rusland/) betekent een groei van de wereldeconomie van 0,3 procent.

Ooit was de prijs meer dan 100$ per vat. Do the math.

Tomas
19-12-14, 13:52
Iedere 10 dollar prijsdaling (http://www.nrc.nl/nieuws/2014/11/27/opec-verandert-prijs-olie-niet-slecht-nieuws-voor-rusland/) betekent een groei van de wereldeconomie van 0,3 procent.

Ooit was de prijs meer dan 100$ per vat. Do the math.

het is eerder andersom, bij een hoog conjuctuur is de olieprijs er ook naar. Weet je namelijk nog wanneer dat meer dan 100$ per vat was? Dat was voor de crisis. Verder ben je zo saai in je denken als ik maar zelden ben tegen gekomen.

Marsipulami
19-12-14, 14:09
Een actieradius van bijna 500 kilometer bijna volledig onderhoudsvrij. Een dergelijke auto, grotendeels uit aluminium gaat makkelijk 25 jaar mee. Nog een aspect dat voordelig is; de levensduur.

Als ik die Tesla nu eens vergelijk met mijn gsm. Om actieradius en kostprijs te bepalen is de levensduur van de batterij ook heel belangrijk. Als ik die Tesla vergelijk met mijn gsm, dan zal de actieradius 480 km zijn de eerste maand, dan na enkele maanden nog 400 km, na een half jaar 300 km, na twee jaar nog 15 km. Als ik dan een nieuwe gsm batterij wil kopen is die nauwelijks goedkoper dan een volledig nieuwe gsm. Werkt dat ook zo bij de Tesla ?

Ibrah1234
19-12-14, 14:32
het is eerder andersom, bij een hoog conjuctuur is de olieprijs er ook naar. Weet je namelijk nog wanneer dat meer dan 100$ per vat was? Dat was voor de crisis.

Hoe verzin je het.

19479

Ibrah1234
19-12-14, 14:41
Als ik die Tesla nu eens vergelijk met mijn gsm. Om actieradius en kostprijs te bepalen is de levensduur van de batterij ook heel belangrijk. Als ik die Tesla vergelijk met mijn gsm, dan zal de actieradius 480 km zijn de eerste maand, dan na enkele maanden nog 400 km, na een half jaar 300 km, na twee jaar nog 15 km. Als ik dan een nieuwe gsm batterij wil kopen is die nauwelijks goedkoper dan een volledig nieuwe gsm. Werkt dat ook zo bij de Tesla ?

Ik houd een slag om de arm want helemaal zeker weten doe ik het ook niet maar capaciteitsverlies vertaalt zich hier in aantal laadcycli.

We hebben het hier niet over gewone accu's maar LifePo-4? Die heb ik ook op de fiets. Dat ding is vol of leeg. Zit een BMS op die zichzelf uitschakelt. Kan dus vrijwel altijd met dezelfde topsnelheid rijden

Die dingen zijn niet te vergelijken met de traditionele accu's. Ze hebben ook bijna geen last van spanningsverlies door de kou.

Die vierde generatie LifePo accu is echt een wereld van verschil. Super die dingen.

Tomas
19-12-14, 15:19
Hoe verzin je het.


De crisis begon ongeveer in 2008, en sloeg in 2010 echt toe. De vraag naar olie steeg tot dan toe enorm, vooral vanuit India en China. Ik zal maar uitleggen wat je zelf post, want je hebt blijkbaar wat moeite met zien. Sindsdien is de vraag afgenomen, en het aanbod behoorlijk vergroot. Wat de invloed op groei is, weet niemand. Wat de invloed van groei is op de prijs is wel duidelijk, lijkt mij.

Ibrah1234
19-12-14, 16:37
Ik schreef:


Iedere 10 dollar prijsdaling betekent een groei van de wereldeconomie van 0,3 procent.

Jij antwoord:


het is eerder andersom, bij een hoog conjuctuur is de olieprijs er ook naar. Weet je namelijk nog wanneer dat meer dan 100$ per vat was? Dat was voor de crisis.

Ten eerste is je stelling onjuist dat voor de crisis de olie ooit 100$ is geweest. De OPEC heeft geen baat bij een stagnerende wereldeconomie door te hoge olieprijzen.

Ten tweede is het niet anders dan hetgeen ik beweer. Je zegt dat het anderom is maar dat is onjuist. Verlaging van de prijs van olie en energie bevordert de groei van de wereldeconomie.

Je vecht een wetmatigheid aan, een vaststaand gegeven wat in beton is verankerd. Dit laat geen ruimte voor discussie, hoe graag je dat ook zou willen.

Tomas
19-12-14, 16:43
Je kan blijkbaar je eigen grafiek niet lezen. Dus laat maar. Ik kan me namelijk altijd wat moeilijk inleven in zo'n geval. Ik kan dan alleen maar dom staan kijken naar het geval.

mark61
19-12-14, 16:44
Werkt dat ook zo bij de Tesla ?

Nee, want de (laad)techniek en soort batterij zijn anders. Jij verwijst naar het geheugeneffect (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geheugeneffect) van veel oplaadbare batterijen. Die van Tesla hebben 8 jaar garantie.

Dat zijn als ik het goed heb Li-Ionbatterijen, geen NiCd of NiMH. Afijn.

mark61
19-12-14, 16:46
Volgens mij doen we daar behoorlijk mee.

Nou nee. O.a. om de reden die jij zelf noemt: nimby.

super ick
19-12-14, 16:47
Als ik die Tesla nu eens vergelijk met mijn gsm. Om actieradius en kostprijs te bepalen is de levensduur van de batterij ook heel belangrijk. Als ik die Tesla vergelijk met mijn gsm, dan zal de actieradius 480 km zijn de eerste maand, dan na enkele maanden nog 400 km, na een half jaar 300 km, na twee jaar nog 15 km. Als ik dan een nieuwe gsm batterij wil kopen is die nauwelijks goedkoper dan een volledig nieuwe gsm. Werkt dat ook zo bij de Tesla ?

Batterijen zullen wel wat teruglopen maar niet zo dramatisch als jij voorspiegelt. Bovendien ligt het ook aan de manier van opladen.
De laatste paar jaar zijn de batterijen sterk verbeterd.

De prijs van een batterij van een Prius kost bijvoorbeeld € 800.

Tomas
19-12-14, 16:51
Tesla gebruikt niet batterijen met de grootste levensduur. De levensduur wordt gemeten in 100% op- en ontladingen. En dan tot dat de capaciteit nog 80% van de originele waarde is. Je hebt batterijen met meer dan 2000 cicli (zoals dat heet), die van tesla schijnen slechts een paar honderd (iets van 3 a 400) cicli aan te kunnen. Maar het is een beetje onduidelijk hoe zo'n cicli zich vertaalt naar een aantal ontladingen van b.v. maar 50%. Zijn 400 cicli van 100% gelijk aan 800 van 50%? Het lijkt er niet op. Het lijkt er op dat er veel meer zijn. Dat de degeneratie veel meer in de uitersten zit. Dat wil zeggen dat opladen voorbij 80% veel zwaarder weegt in de degeneratie dan tot 80% en hetzelfde geldt voor ontladen onder de 20%. En als je rond de 50% blijft lijkt de levensduur die van de rest van de auto ruimschoots te overleven. Tesla gokt denkt men op over capaciteit. De enorme batterij zorgt er voor dat 100%, of zelfs 60% cicli nauwelijks voor zullen komen. De auto heeft ook een aparte oplaadkeuze om die extra capaciteit aan te spreken. Kortom, men is benieuwd hoe de batterijtjes zich zullen houden.

mark61
19-12-14, 16:52
Het zijn niet alleen de brandstofprijzen maar de gasprijs is ook nog deels gekoppeld aan de prijs van olie. Bij een dalende olieprijs moet de consument dat dan ook uiteindelijk merken aan zijn energierekening.

Ik zie slechts voordelen.

Ik heb geen idee waarover je het hebt. Op de middellange, en zeker lange termijn, gaan de olie- en gasprijzen maar één kant op: omhoog.

Eerst beweerde je nog dat het milieu je wel aan het hart gaat; nu zie je 'slechts voordelen' van een lage fossiele brandstofprijs.

Totaal in de war. Geniet van je ontkenningsbubble zo lang het nog kan.

Marsipulami
19-12-14, 17:28
19481

Hier kan u een Tesla en een Prius in actie zien.

Marsipulami
19-12-14, 17:33
Batterijen, enz.

Bedankt voor de uitleg (maar nu snap ik er nog altijd niks van). Ik rij nog wel wat rond met mijn dieseltje van 14 jaar oud en ga die Tesla toch nog maar wat in de etalage laten staan.

super ick
19-12-14, 17:39
Bedankt voor de uitleg (maar nu snap ik er nog altijd niks van). Ik rij nog wel wat rond met mijn dieseltje van 14 jaar oud en ga die Tesla toch nog maar wat in de etalage laten staan.

Als drie mensen het uitleggen.........

Succes met je oude dieseltje. Binnenkort mag je er de binnenstad niet meer mee in.

Ibrah1234
19-12-14, 18:16
Eerst beweerde je nog dat het milieu je wel aan het hart gaat; nu zie je 'slechts voordelen' van een lage fossiele brandstofprijs.

Laat dat hele milieu nu eens. Daar gaat het helemaal niet over. Lagere olieprijzen kent slechts voordelen. Je probeert hier een vaststaand feit aan te vechten. Totaal zinloos.

Lage fossiele brandstofprijzen kent slechts voordelen. Punt!!!

Stompzinnige discussie is dit. Dit klemt temeer doordat onze welvaart nauw verbonden is met de prijzen van energie.

Kijk naar de rijke oliestaten prof. Google. Als de stroom dollars richting het Midden-Oosten grotendeels weg is, men zou zelfvoorzienend zijn of zelfs olie exporteren (VS) dan blijft het binnen de landsgrenzen. Duhhh

Als je dat niet wilt snappen dan weet ik het ook niet meer.

Joesoef
19-12-14, 19:32
Lage fossiele brandstofprijzen kent slechts voordelen. Punt!!!



Nee. Niet als je olie of gas verkoopt.

Nederlandertje
19-12-14, 21:01
Ik begrijp dat, zoals je artikel ook al meldt, de produktie van accu's, hmm, je moet tegenwoordig geloof ik batterijen zeggen, het knelpunt is. Bij Fisker leidde dat toch tot de ondergang? Een fabriek die er nooit kwam?

Ik lees dat Tesla zelf snellaadpunten gaat installeren langs de Europese hoofdwegen...

Een Golf heeft natuurlijk geen ruimte voor dezelfde hoeveelheid accu's, dus dan nemen of de prestaties, of de actieradius af. Dus ik denk dat die hetzelfde blijft. Maar evengoed een denderend succes.

Ik lees ook dat eigenaars het grootste probleem de stoelen vinden, die zijn te klein voor iemand van 1,90m :hihi: Het viel me altijd al op dat alles in Amerika zo laag zit, wastafels e.d. Blijkbaar toch een klein volk.

Geweldig initiatief iig, ik hoop dat ze succes hebben. En auto's van normale afmetingen en prijs gaan bouwen. 2,2 ton is toch wat zwaar :slaap:

Nou nog duurzame energie. Met het Nederlandse energiebeleid stoot een Tesla in feite alsnog CO2 etc. uit. Lamlullen in Den Haag. Ja, die VVD van jou :hihi:

Duitsland, Denemarken, Noorwegen en IJsland zijn al zoveel verder. Die laatste twee tellen natuurlijk niet :)

Accu's en batterijen zijn 2 verschillende dingen.

Tomas
19-12-14, 21:48
Accu's en batterijen zijn 2 verschillende dingen.

welnee.

Nederlandertje
19-12-14, 21:53
welnee.

Jawel.

super ick
19-12-14, 23:34
Nee. Niet als je olie of gas verkoopt.

Onze gasbrengsten lopen inderdaad terug. Per saldo gaan we er op vooruit.

CPB ziet gunstig effect lage olieprijzen: meer groei en meer koopkracht in 2015 (http://www.z24.nl/economie/cpb-ziet-gunstig-effect-lage-olieprijzen-meer-groei-en-meer-koopkracht-in-2015-52139)

super ick
19-12-14, 23:36
Jawel.


Een accu (van accumulator) is een oplaadbare galvanische cel, die veelal in auto’s worden toegepast (dus niet in de elektronica). Ze worden veel ingezet door hun eenvoudig ontwerp en ze kunnen een hoge stroom leveren. De grote en zware vorm die als een nadeel mag worden gezien is voor de automobielindustrie geen probleem. De elektrodes bestaan meestal uit lood en loodoxide met daartussen een elektrolyt bestaande uit een bepaald percentage zwavelzuur. Tijdens de ontlading vormt zich een laag loodsulfaat op de beide elektroden en tijdens het opladen wordt dit wee omgezet.

Een oplaadbare batterij is een elektrochemische cel die stroom leveren voor kleine elektrische apparatuur. Technisch beschouwd zijn het eigenlijk batterijvervangende accu’s. Echter komen de afmetingen overeen met de niet oplaadbare batterijen. De laatste jaren is de ontwikkeling er snel gegaan, zodat er ook batterijen met aangepaste afmetingen voor lab tops, mobile telefoons en fotocamera’s zijn ontwikkeld. Voor deze laatste toepassingen gebruikt men gesloten droge cellen.
De eerste modellen oplaadbare batterijen waren gebaseerd op nikkelcadmium, de huidige modellen zijn gebaseerd op Litium-ion of Lithium ion-polymeer.

In de elektronica is er eigenlijk geen verschil tussen beide typen (accu en oplaadbare batterij), maar eerder een verwarring van woorden. Wel kunnen de soorten, afhankelijk van de toepassing, verschillen.

Www.spijkersoplaagwaterzoeken.nl

Marsipulami
20-12-14, 00:34
Tesla gebruikt niet batterijen met de grootste levensduur. De levensduur wordt gemeten in 100% op- en ontladingen. En dan tot dat de capaciteit nog 80% van de originele waarde is. Je hebt batterijen met meer dan 2000 cicli (zoals dat heet), die van tesla schijnen slechts een paar honderd (iets van 3 a 400) cicli aan te kunnen.

Dus na 172800 km (480 km x 400 cicli) - 10% moet je een nieuwe batterij van 800 euro (prijs prius) kopen? Dat valt wel mee.

Ibrah1234
20-12-14, 01:32
Nee. Niet als je olie of gas verkoopt.

Eens, voor de OPEC landen is het inderdaad minder.

Ibrah1234
20-12-14, 01:39
Dus na 172800 km (480 km x 400 cicli) - 10% moet je een nieuwe batterij van 800 euro (prijs prius) kopen? Dat valt wel mee.

Mijn LIfePo4 72V voor de fiets (http://shop.crystalyte-europe.com/product.php?productid=16627&cat=312&page=1)is zelfs nog duurder. Het is een veelvoud van dat bedrag wat je nodig bent voor een auto.

De kosten van de accubank is ongeveer 50% van de aanschafprijs van de auto.

mark61
20-12-14, 01:45
Dus na 172800 km (480 km x 400 cicli) - 10% moet je een nieuwe batterij van 800 euro (prijs prius) kopen? Dat valt wel mee.

Een accupakket voor deze Tesla kost 15.000.

mark61
20-12-14, 01:50
Laat dat hele milieu nu eens. Daar gaat het helemaal niet over.

Gestoord. Ik geef het op.

Ibrah1234
20-12-14, 01:56
Gestoord. Ik geef het op.

Je manier van discussie voeren op het moment dat je zelf inziet inhoudelijk het onderspit te delven is zo langzamerhand lachwekkend en voorspelbaar.

Je betrekt dan tranentrekkers in de discussie zoals het millieu in de hoop nog iets van je onzinnige redenering recht te trekken. Dat is je modus operandi . Ach, het blijft vermakelijk :p

Nederlandertje
20-12-14, 03:24
Een accu (van accumulator) is een oplaadbare galvanische cel, die veelal in auto’s worden toegepast (dus niet in de elektronica). Ze worden veel ingezet door hun eenvoudig ontwerp en ze kunnen een hoge stroom leveren. De grote en zware vorm die als een nadeel mag worden gezien is voor de automobielindustrie geen probleem. De elektrodes bestaan meestal uit lood en loodoxide met daartussen een elektrolyt bestaande uit een bepaald percentage zwavelzuur. Tijdens de ontlading vormt zich een laag loodsulfaat op de beide elektroden en tijdens het opladen wordt dit wee omgezet.

Een oplaadbare batterij is een elektrochemische cel die stroom leveren voor kleine elektrische apparatuur. Technisch beschouwd zijn het eigenlijk batterijvervangende accu’s. Echter komen de afmetingen overeen met de niet oplaadbare batterijen. De laatste jaren is de ontwikkeling er snel gegaan, zodat er ook batterijen met aangepaste afmetingen voor lab tops, mobile telefoons en fotocamera’s zijn ontwikkeld. Voor deze laatste toepassingen gebruikt men gesloten droge cellen.
De eerste modellen oplaadbare batterijen waren gebaseerd op nikkelcadmium, de huidige modellen zijn gebaseerd op Litium-ion of Lithium ion-polymeer.

In de elektronica is er eigenlijk geen verschil tussen beide typen (accu en oplaadbare batterij), maar eerder een verwarring van woorden. Wel kunnen de soorten, afhankelijk van de toepassing, verschillen.

Www.spijkersoplaagwaterzoeken.nl

Zoals je zelf dus al schrijft zijn er verschillen dus zijn ze niet hetzelfde. Anders hadden ze wel dezelfde naam gehad.

super ick
20-12-14, 09:31
Zoals je zelf dus al schrijft zijn er verschillen dus zijn ze niet hetzelfde. Anders hadden ze wel dezelfde naam gehad.

er zijn wel meer dingen waar meerdere benamingen voor gebruikt worden. Dat zegt op zich niets. Met beiden wordt in dit geval in 99% van de gevallen hetzelfde bedoeld.

super ick
20-12-14, 09:36
Tesla gebruikt niet batterijen met de grootste levensduur. De levensduur wordt gemeten in 100% op- en ontladingen. En dan tot dat de capaciteit nog 80% van de originele waarde is. Je hebt batterijen met meer dan 2000 cicli (zoals dat heet), die van tesla schijnen slechts een paar honderd (iets van 3 a 400) cicli aan te kunnen. Maar het is een beetje onduidelijk hoe zo'n cicli zich vertaalt naar een aantal ontladingen van b.v. maar 50%. Zijn 400 cicli van 100% gelijk aan 800 van 50%? Het lijkt er niet op. Het lijkt er op dat er veel meer zijn. Dat de degeneratie veel meer in de uitersten zit. Dat wil zeggen dat opladen voorbij 80% veel zwaarder weegt in de degeneratie dan tot 80% en hetzelfde geldt voor ontladen onder de 20%. En als je rond de 50% blijft lijkt de levensduur die van de rest van de auto ruimschoots te overleven. Tesla gokt denkt men op over capaciteit. De enorme batterij zorgt er voor dat 100%, of zelfs 60% cicli nauwelijks voor zullen komen. De auto heeft ook een aparte oplaadkeuze om die extra capaciteit aan te spreken. Kortom, men is benieuwd hoe de batterijtjes zich zullen houden.


Toenemende energiedichtheid betekent toenemend bereik.

Het battery pack in de Tesla Roadster is het resultaat van innovatief systeem-engineering en 20 jaar voorsprong in Lithium-ion celtechnologie. Tesla's ingenieuze battery pack-architectuur staat versnelling, veiligheid, bereik en betrouwbaarheid op wereldniveau toe. Het niet-giftige pack is gemaakt op Tesla's hoofdlocatie in Noord-Californië.

Het pack weegt 450 kilo, slaat 56 kWh elektrische energie op en levert tot 215 kW elektrische energie. Tesla battery packs hebben de hoogste energiedichtheid in de bedrijfstak. Om deze energiedichtheid te bereiken, begint Tesla met duizenden beste-in-hun -soort Lithium-ion cellen en monteren deze in een door vloeistof gekoeld battery pack dat in een sterke, metalen omsluiting wordt gewikkeld. De accu wordt geoptimaliseerd voor prestatie, veiligheid, lange levensduur, en prijs.

DE MEEST ENERGIEDICHTE PACKS IN DE INDUSTRIE

De cellen die worden gebruikt in een Roadster bieden de ideale chemische balans voor elektrische voertuigen.



Nikkel-metaalhydride (NiMH) accu's worden doorgaans gebruikt in hybride auto's. Hoewel, een 56 kWh NiMH battery pack zou twee keer zo veel wegen als de Roadster accu. In plaats daarvan gebruikt Tesla Li-ion accucellen die op dramatische wijze het gewicht van het Roadster-pack verminderen en de acceleratie, handling en bereik van de auto verbeteren.

Met Lithium-ion chemie, is er geen noodzaak om de accu af te tappen voor het opnieuw laden- er is geen “memory-effect”. Roadster eigenaren vullen simpelweg de accu aan het einde van de dag.

BEGIN MET DE BESTE CELLEN

De cellen die in een Roadster battery pack worden gebruikt worden aangeduid als"18650 vorm-factor" wegens hun afmetingen: 18mm in diameter en 65mm in lengte. De inzoom-factor is een commodity in de elektronische consumentenmarkt - meer dan een miljard 18650 cellen-worden elk jaar geproduceerd. Tesla gebruikt versies van deze vormfactor die zijn aangepast voor gebruik in EV's.

Om de hoogste betrouwbaarheid en veiligheid in het battery pack te verzekeren, gebruikt Tesla alleen cellen van wereldwijde topproducenten. Deze bedrijven hebben niet alleen de meeste ervaring in celproductie, maar zijn ook van wezenlijk belang bij het leveren van begeleiding voor het ontwerpen van een veilig en betrouwbaar pack. Hoewel Tesla niet laat weten welke cellen er gebruikt worden in welke voertuigen (zoals laptop-fabrikanten dat doen), zijn sommige van Tesla's acculeverancierrelaties gepubliceerd.

The kleine celgrootte staat efficiënte hitte-overdracht toe, en staat precies oplaadmanagement toe, verbeterde betrouwbaarheid, en verhoogt de levensduur van het battery pack. Elke cel is gewikkeld in een stalen omhulsel die op effectieve wijze hitte wegneemt van de cel. De kleine omvang maakt de cel praktisch isotherm en het grote oppervlaktegebied staat de cel toe om hitte naar de omgeving af te staan.

EEN INTELLIGENT EN VEILIG PACK-SYSTEEM ONTWERPEN

Negenenzestig cellen zijn parallel geschakeld om bricks te creëren. Negenennegentig bricks zijn serie geschakeld om sheets te creëren, en 11 sheets zijn toegevoegd aan het pack-omhulsel. Totaal creëert dit een pack dat bestaat uit 6831 cellen. Gepaste celtemperatuursverschillen worden bijgehouden door een gepatenteerd vloeistof-koelsysteem dat sensoren bevat binnen het pack die worden gecontroleerd door de firmware van de auto. Vloeibare koeling wordt door het pack gepompt om op effectieve wijze hitte over te kunnen brengen van en naar elke cel. Het koelsysteem is zo effectief dat cellen aan beide zijden van het battery pack binnen een paar graden afstand van elkaar blijven. Dit is belangrijk voor het maximaliseren van de levensduur van de accu, de prestatie-optimalisering en de veiligheidsgarantie.



Tesla heeft veel energie gestoken in de veiligheid van het battery pack door zowel ingenieurs als betrokkenen uit de industrie. Tesla assisteert de industrie als een actief lid van SAE 2464 en SAE 2929, twee van de grootste battery pack-veiligheidscommissies. Actieve betrokkenheid bij gelegde normen helpt niet alleen Tesla bij het aannemen van de beste praktijken, maar biedt ook een forum voor Tesla-ingenieurs om anderen te onderwijzen over het hoge niveau van veiligheid dat ze kunnen verwachten van EV's.

Het hoge voltagesysteem van de Tesla Roadster is beschermt tegen toevallig contact buiten hun beschermende omhulsels en dubbelwandige kabels. Slechts met speciaal gereedschap kan men toegang krijgen tot de hoog-voltage componenten. In geval van significante impact of roll-over, wordt de hoge voltage-toevoer automatisch afgesloten binnen het pack om het risico van blootstelling aan hoge spanning te verminderen. De airbag zorgt ervoor dat alle hoge-voltage circuits in het voertuig onmiddellijk stilgelegd worden. De hoge-voltagesystemen zijn gelabeld, geëtiketteerd, en kleur-gecodeerd waarop service- en noodpersoneel getraind is.

De pack-behuizing is ontwikkeld om aanzienlijk misbruik in het voertuig te doorstaan terwijl de integriteit van de interne componenten wordt behouden. Het pack is een uitgerekt lid van het chassis en helpt bij het leveren van stijfheid voor de achterkant van de auto. De Roadster is getest tijdens achter- en zij-impact crashtests van de FMVSS zoals gespecificeerd door de United States National Highway Transportation and Safety Administration. Rapporten van eigenlijke botsingen uit het veld bevestigen dat het battery pack goed beschermd is onder die omstandigheden.

OUT-PERFORM ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN

Over het algemeen kunnen Lithium-ion cellen niet worden opgeladen beneden de 0 graden Celsius, wat theoretisch gesproken betekent dat er in een koud klimaat niet kan worden opgeladen. Om dit koud weer oplaad-obstakel te overwinnen is de Roadster ontworpen met een verwarming om de cellen te verwarmen (wanneer ingeplugd) tot een geschikte oplaadtemperatuur. Als er geen battery pack-verwarming zou zijn , zouden bestuurders in koude klimaten moeilijkheden ondervinden bij het opladen en verminderde rijprestaties ondervinden.

Zo zijn ook de cellen ontwikkeld om in hoge temperatuur-omgevingen te kunnen opereren. High performance-rijden is mogelijk, zelfs in de heetste klimaten ter wereld. Wanneer de temperatuur stijgt boven een vastgestelde drempel, stuurt de airconditioning koelvloeistof door het pack. Vergelijkbaar met de radiatorfan van ICE-aangedreven auto's, blijft koelvloeistof circuleren nadat de motor is uitgezet om de temperatuur op een geschikt niveau te houden. Koeling van het pack stelt een bestuurder in staat om snel op te kunnen laden na het hard rijden in hete klimaten. Zonder zo'n koelsysteem, zou opnieuw opladen in heet weer na elke rit worden uitgesteld.

RECYCLING

Aan het eind van de houdbaarheidsdatum zouden cellen en pack wettelijk op een afvalstortplaats terecht mogen komen. Het pack bevat geen zware- of giftige materialen. Terwijl de componenten weggegooid kunnen worden, heeft Tesla een recycling- strategie geïmplementeerd die er garant voor staat dat meer dan 60% van de accu opnieuw gebruikt kan worden. Wanneer pack-productievolume stijgt, worden verdere recycling-initiatieven winstgevend en zal het recycling-percentage stijgen tot 90%. De componenten die werden teruggewonnen in het recycling-proces zijn waardevol en dit creëert financieel incentive voor recycling.

Die Akku-Technologie des Roadsters von Tesla | Elektrofahrzeug-Technologie und Innovation | Tesla Motors (http://www.teslamotors.com/nl_NL/roadster/technology/battery)

Dit betreft de batterij van de Roadster. Over de huidige batterij van de Model S heb ik niets kunnen vinden. Wel een artikel waarin Tesla bekend maakt de huidige accutechniek voor de Model S beschikbaar te stellen voor de Roadster. Waardoor de actieradius met ruim 100 km toeneemt.
Deze was 395 km. Er is dus een grote vooruitgang geboekt in enkele jaren.

Tomas
20-12-14, 10:43
Ze gebruikten en gebruiken nog altijd e panasonic 18650 batterijtjes. Of laat ik om de verwarring te vergoten akku's zeggen. Die zijn ondertussen door panasonic verbeterd qua energiedichtheid. Maar het gerucht gaat dat de levensduur in cicli niet zo indrukwekkend is. Maar zoals ik al zei, niemand weet nog precies wat de levensduur met beperktere diepte per ciclus is. En als ze (panasonic) het weten is het nog geen algemene kennis. Dergelijke tests nemen heel veel tijd en geld in beslag. Batterijen testen per verschil in omgevingstemperatuur, oplaadstroomsterkte, ontladingsstroomsterkte, per diepte is geen opwindend werk. En dat moet dan ook nog eens heel vaak en met heel veel verschillende cellen uit verschillende batches.