PDA

Bekijk Volledige Versie : Forse celstraffen voor daders flitspaalbom Voorschoten



Umarvlie
19-12-14, 13:26
Jörn de V. is in hoger beroep veroordeeld tot 45 maanden celstraf waarvan zes maanden voorwaardelijk voor de flitspaalbom in Voorschoten, die een bommenruimer in 2011 zijn hand kostte.

Zijn handlanger Erik O., die een kleinere rol speelde, kreeg drie jaar. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag vrijdag bepaald in hoger beroep.

De V. (35) en O. (29) maakten in 2011 een vuurwerkbom vast aan een flitspaal in Voorschoten. Ze gingen daarna weg, met het idee later terug te komen om de bom te laten ontploffen. Zover kwam het niet. Een getuige zag ze bezig en waarschuwde de politie.

Het ging mis bij het ontmantelen, na het 'sein veilig'. De bom ontplofte alsnog, met een kracht van zes handgranaten. Twee leden van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) en een rechercheur liepen oogletsel en gehoorschade op. Een van de EOD'ers verloor bovendien een hand en een deel van zijn onderarm.
Psychische gevolgen

Hij liet vrijdag weten dat hij nog altijd kampt met de lichamelijke en psychische gevolgen. Het stemde hem tevreden dat de rechter de EOD een zeer professionele organisatie noemde die zelf geen fouten heeft gemaakt bij het ontmantelen van de bom. Het gerechtshof hield De V. en O. geheel verantwoordelijk voor het ongeluk.

De rechtbank had De V. in 2012 nog veroordeeld tot 2,5 jaar cel. O. kreeg twee jaar cel. Daarbovenop kregen ze tien maanden voorwaardelijke celstraf. Zowel het OM als de verdachten waren daartegen in beroep gegaan.

Het Openbaar Ministerie had deze keer vier jaar cel, waarvan zes maanden voorwaardelijk, geëist tegen De V. Handlanger O. moest van de aanklager daarom drie jaar de cel in.

(Bron: Nu.nl)

mark61
19-12-14, 14:04
Het stemde hem tevreden dat de rechter de EOD een zeer professionele organisatie noemde die zelf geen fouten heeft gemaakt bij het ontmantelen van de bom.

Dat lijkt me vrijwel per definitie een onjuiste stelling.

Magoed, dat tuig mag wel wat langer weg.

super ick
19-12-14, 16:50
Dat lijkt me vrijwel per definitie een onjuiste stelling.

Magoed, dat tuig mag wel wat langer weg.

Ontmantelen.........

Had gewoon die flitspaal 'opgeofferd' stel sukkels.

Karin.N
19-12-14, 17:37
Ik had die gasten gewoon zelf hun bom laten ontmantelen

super ick
19-12-14, 22:51
Ik had die gasten gewoon zelf hun bom laten ontmantelen

Nog beter.