PDA

Bekijk Volledige Versie : Twee jongens met dyslexie bedenken robotarm die productiviteit verdrievoudigt



super ick
28-12-14, 21:50
Twee jongens met dyslexie bedenken robotarm die productiviteit verdrievoudigt
Helmond Stagestad overbrugt kloof tussen bedrijfsleven en onderwijs
Twee jongens met dyslexie bedenken robotarm die productiviteit verdrievoudigt
Door Rabobank - dinsdag 23 december 2014, 15:09 in categorie: Partnerposting
Tom van Dijk en Miel Spreeuwenberg ontwikkelden een robotarm die producten van verschillende grootte kan pakken zonder ze te beschadigen, te vervormen of te laten vallen. Ze bedachten het concept en werkten het uit tijdens hun stage bij hightech machinefabrikant AAE in Helmond. Hun uitvinding hielp de productie te verdrievoudigen. Het idee van de geavanceerde robotarm leverde de twee twintigers een 10 op voor hun afstudeerproject en een baan bij AAE. Opvallend is dat Miel en Tom allebei dyslectisch zijn. Volgens de jongens zijn veel mensen die met techniek bezig zijn dyslectisch. Het heeft zo z’n voordelen: net als andere dyslectici zijn ze allebei goed in beelddenken. Tom: ‘Ik kan alles al in mijn hoofd ontworpen hebben, zonder iets op papier te hebben gezet.’ Perfect voor hun werk in de techniek.
Helmond Stagestad overbrugt kloof tussen bedrijfsleven en onderwijs
Voor het afstudeerproject kregen Tom en Miel alle ruimte bij AAE, waar het in dienst nemen van stagiaires en het opleiden van mensen heel vanzelfsprekend is. Dat doen ze dan ook al jaren. Het bedrijf heeft continu ongeveer tien stagiaires in dienst, van VMBO tot universiteit. Onder het motto ‘de jeugd heeft de toekomst’, geven medewerkers gastlessen, organiseren ze bedrijfsbezoeken, nemen ze deel aan beroepsvoorlichting op scholen en doen ze mee aan initiatieven als Helmond Stagestad. Manon Peijnenburg, HR-manager bij AAE: ‘Zo willen we jongeren kennis laten maken met AAE en laten zien wat je allemaal kunt met techniek. Vakkennis in de techniek verdwijnt. De jeugd wordt anders opgeleid, de echte vakscholen verdwijnen. Bovendien is het moeilijk de jeugd te interesseren in techniek. Stages in de techniek zijn dan ook heel belangrijk. Daardoor kan dit gat in vakkennis worden opgevuld.’
Het beste van twee werelden
Veel ondernemers in de regio Helmond geven aan dat ze vaak moeilijk aan goed gemotiveerd en gekwalificeerd personeel kunnen komen. Kennisinstellingen op hun beurt zeggen dat ze onvoldoende studenten kunnen plaatsen en dat ze de kennis die bij bedrijven ligt, beter willen ontsluiten. De oplossing ligt voor de hand: breng die twee partijen samen en je hebt het beste van twee werelden. Dicht de kloof tussen bedrijfsleven aan de ene kant en studenten en onderwijsinstellingen aan de andere kant. Per saldo vormt dat de basis voor een gezonde lokale economie. En dat is precies waar Helmond Stagestad naar streeft. Hoe? Door betere samenwerking te zoeken op het gebied van stages, praktijkopdrachten, advieswerk en contractonderzoek. In het project werken Rabobank, gemeente, regionale ondernemersnetwerken en kennisinstituten als TU/e, Fontys, ROC ter Aa en TNO samen.
Jongerenakkoord 2014
De Rabobank zet zich ook op andere plaatsen in voor jonge werkzoekenden. De bank is bijvoorbeeld een van de organisaties die eind 2014 het Jongerenakkoord ondertekende. Een aantal grote bedrijven belooft hierin zich in te zetten om de kans op werk voor jongeren te vergroten. Zij gaan onder meer vacatures en stages aanbieden en benaderen mensen uit hun netwerk om een bijdrage te leveren aan het bestrijden van de jeugdwerkloosheid.

Meer informatie over Helmond Stagestad

super ick
28-12-14, 21:58
Het gaat mij even om de roborarm, niet om de Rabopropaganda. Toch mooi, twee jonge kereltjes die even je produktie komen verdrievoudigen. Vooruitgang kan soms snel gaan.

Eke
29-12-14, 10:11
Het gaat mij even om de roborarm, niet om de Rabopropaganda. Toch mooi, twee jonge kereltjes die even je produktie komen verdrievoudigen. Vooruitgang kan soms snel gaan.

Het mooie is dat ze een baan daar hebben gekrEgen.

EN het laat ook weer zien dat je met "tekortkomingen" zoals bv. dyslexie vaak beschouwd wordt, andere hele sterkte kanten kunt hebben. Ik weet dat een bekende meubel/interieur-
ontwerper-ook dyslextisch-eens vertelde dat hij ook zo sterk in beelddenken is. Lijkt me erg handig.

Hoog tijd dat we weer iets minder op diploma's gaan letten en meer op kwaliteiten van werknemers.

knots71karel
29-12-14, 22:28
in elk geval is dit prijzend waarddig N.V.D.D